ביקורת ספרותית על הנערה מהדואר - סדרה לספרות יפה # מאת סטפן (שטפן) צווייג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 19 בינואר, 2015
ע"י


השאלה שאצלי התהרהרה לאורך קריאת הספר - האם התאבדותו של שטפן צווייג, מחבר "הנערה מהדואר" הייתה צעד של ייאוש או של אומץ דווקא? האם הוא תכנן את סופם שלו ושל אשתו תוך כדי כתיבת הספר הזה?

סיפורו של עוני בקרב חלק מהאוכלוסייה האוסטרית (בעיקר הכפרית) בתקופה של אחרי מלחמת העולם הראשונה (1926). עוני שהכה משפחות וכפרים שלמים באוכלוסייה בעקבות מה שהשאירה אחריה אותה המלחמה.
זהו סיפורה של כריסטינה (הנערה החיננית ונעימת האופי מ"משרד הדואר") - לא אין כאן סיפור סינדרלה.
כריסטינה (אישה צעירה דלת אמצעים ובודדה) יוצאת לימים ספורים מחייה ונוגעת לרגע בעושר, בזוהר ובחום האנושי ואז נופלת חזרה אל חייה כמו אל תהום - שבה אל העוני ומרגישה מוכה ונטולת חום אנושי (אז הופכת גם לנערה חיננית אך מתוסכלת, חסרת סבלנות וכעוסת אופי מ"משרד הדואר"). ענייה לא רק ברקע סביבתה כי אם ובעיקר בנפשה (מבט מן החוץ, לא בטוח שהייתה כה "ענייה" בסביבתה כמו שהייתה ענייה בנפשה - הייתה לה משרה קבועת הכנסה באמצעותה התפרנסה באופן סביר ביחס לסביבתה).
ניתן כאן במנה מרוכזת סיפורו של עוני לא רק סביבתי כי אם כזה שחודר לנשמה והופך לעוני כואב, פנימי מכרסם כזה שהופך להיות כועס. מיואש. מקנא. כזה שמשאיר חלל בראש (ראו הציור המופלא שעל העטיפה).
זהו גם סיפורו של פרדיננד שחזר מהמלחמה חבול בגופו ובנפשו וכמובן עני - עני עד העצם - ולא, לא הגיעה נסיכה קסומה שלקחה את ידו בידה ושניהם דילגו יחדיו אל הקשת שבאופק..
וסיפור הזוגיות המתסכלת, העצובה והבלתי ממומשת של כריסטינה ופרנדיננד שנולדה מהמשותף הכה נמוך שכולו אומר כעס, מרירות והתסכול על האין.
האם הם הביטו על מצבם באומץ או בייאוש?
אז זהו סיפורו של העוני המכוער המכרסם בנפש, של ההשפלה המזלזלת מצד אותם אלה שמזלם שפר עליהם לחיות עם כמה פרוטות בכיס כלפי העני הרי הוא המכוער, הרי הוא זה שהמלחמה טיפלה בו ובמשפחתו והותירה אותו במצבו.
יש בסיפור הסתכלות פנימה אל הרהורי לבם ודרך החשיבה של הדמויות (אפשר לפגוש ברקע את ז' פרויד חולף שם) בסיפור ניכרים בבירור תחושות הייאוש והכעס של הדמויות שהרגישו רדופות ע"י אותם עשירים ברי מזל, שהובילה לתובנה שהנה מקיץ הקץ על עניי העולם.
שאלת גורלם (בידם) נשאר עלום... האם גורלם כגורלם של צוויג ואשתו או שמא הפוך הוא. והאם הם בחרו את בחירותיהם מתוך אומץ או מתוך ייאוש?

רומן שעלילתו סוחפת ומופלאה אם כי קודרת מעט. אין בו happy וגם לא end

עלילה שמובילה לטפל בסופר - מי היית שטפן צוויג, כשרקחת את הדמויות הללו שמתנהלות מתוך נחישות אמיצה, או מתוך ייאוש - ומגיעות אל אותה התוצאה..? סופר מוכשר (איך הצלחת להיכנס לסיטואציית העוני הפיסי והרגשי כל כך טוב - אפשר לנחש שתרגמת את העוני הנפשי שהיה מנת חלקך לעוני סביבתי? שתרגמת את המועקה שמרגישה כגוש מכוער בפנים או ככעס על העולם - לעוני מכוער להכעיס?) בן למשפחה יהודית עשירה מוינה, משפחה יהודית שלא היה לה יחס מיוחד ליהדותה. הוא הצליח להימלט מהנאצים בימים שלפני ולא חווה את מוראות המלחמה על בשרו, אבל כפי הנראה הרגיש רדוף. בשנת 1938, עם סיפוח אוסטריה לגרמניה, עבר ש' צווייג לאנגליה. שם הכיר את לוטה אלטמן הצעירה ממנו בשנים רבות, נשא אותה לאשה וכפי הנראה הדביק אותה, בחיידק הייאוש והעוני הנפשי (כמובן, בלי כל קשר לעושרם). תחנת חייהם האחרונה של בני הזוג הייתה בברזיל, שם 70 שנים לפני פרסום הספר הזה, סיימו את חייהם בהתאבדות כפולה. בדמויות הספר - עולה בבירור תחושת הייאוש של צווייג, המרה השחורה, הוודאות שלו שהקיץ הקץ על העולם.

ספר טוב, סוחף ומומלץ.
30 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לא יצא לי לקרוא אותו עדיין.אני שואלת עצמי האם התאבדות זו בכלל אלטרנטיבה? עוני הוא לא דבר שמח או משמח אף פעם אף אחד,נשמע סיפור קשה ואני מאמינה שצריך מצב רוח מסוים לקרוא סוג כזה של סיפורים.

בואי לכאן "אוקי" חם כאן
יפעת (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
שטפן צווייג לא היה היחיד שהתאבד על אף שהצליח לברוח ממאורעות השואה. די לתמהוני, למדתי לדעת שלשואה היו גם לא מעט קורבנות "סמויים" כמוהו.
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
לי יניני, שאולי, שמחה שאהבתם. תודה... :)
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נתיק. מסכימה איתך. יש בו יותר ממשהו... ותודה :)
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
תודה, נעמה. יש בזה משהו, השאלה (בסגנון הביצה והתרנגולת) מי התחיל ראשון... :))
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
דן סתיו, לא ממש מכירה את הניואנסים האחרים בדתות השונות, תודה על המידע, מעניין..
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
yaelher, :)
לי יניני (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
אוקי - תודה על הסקירה המקסימה. יש לי אותו אני אקדם אותו ברשימות שלי.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
אני רואה אומץ במעשי התאבדות שבאו להציל אחרים, זה משהו אמיץ מאוד. אבל באופן כללי התאבדות הוא מעשה של בריחה. לפעמים הייאוש כל כך איום, והבריחה נראית האופציה היחידה. לפעמים אנשים באמת חולים, וזה מה שיש להם. אבל קשה להגדיר כאומץ פעולה שכתוצאה ממנה נשארים אחרים לנקות אחריך, במובן המטפורי וגם במובן המילולי, ולהצטער.
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, אני לא בטוחה שקשה להגדיר. תלוי מאוד מאוד בנסיבות, בגורמים - יש מצבי התאבדות שנובעים מייאוש, ברור. יש מצבים, שיכולים להעיד על אומץ. במקרה המסויים הזה, להבנתי זו שאלה לא פתורה..
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
תודה, אב"פ, גם אני חשבתי כמוך לאורך קריאת הספר, אם תראה את תגובתי לבנצי גורן, אז מאותם הדברים שכתב ל' קרסיק, אפשר להסיק, שבתקופת הכתיבה של "הנערה מהדואר" התפתח גם אצל צוויג עצמו תהליך דומה לזה שהוא הוליך את דמויותיו, כמובן ללא הרקע הפיסי הקשה, אבל עם רקע מנטלי די דומה...
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
תודה, בנצי. יש ספר שנקרא "ימיו האחרונים של שטפן צוויג"של לורן קורסיק. הספר "מנתח" את צוויג והלך התנהלותו עד להתאבדותו הכפולה עם אשתו.
בנצי גורן (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
תודה אוקי, כתבת נהדר. גרמת לי להסתקרן לא רק בענין הנערה מהדואר, אלא על סטפן צווייג בכלל שטרם קראתי מכתביו.
נתי ק. (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת יפה על אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בשנה החולפת! כל מי שלא קרא עדיין, מפסיד...
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נוצר בי הרושם כי הייאוש השולט בספר , העכיר גם את מצב רוחך בעת כתיבת הסקירה. ויחד עם זאת זו סקירה מיוחדת במינה.
אהוד בן פורת (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, חבל ... לדעתי דווקא כדאי לך לקרוא את הספר. ואני אומר את זה כאחד שבדרך כלל נמנע מספרות ש(עם כל הכבוד) מעיקה, לכן לא אמליץ לך לקרוא את הספר של צוויג "העולם של אתמול" אבל הספר הזה בהחלט בסדר.
דן סתיו (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
אוקי ביקורת מרשימה ומאירת עיניים דווקא בשל קדרותה. הדיון שלך בעוני לסוגיו והזיקה בין זה החומרי לזה הנפשי ממש מאלף. מעניינת בהקשר זה הגישה אל העוני לסוגיו בדתות השונות החל מהגישה במקורותינו באשר ליחס האמפתי של האל לברואיו העניים להבדיל המגישה האנושית "הטבעית" הרואה בעוני פגם שיש להתביש בו וכלה במילים המפורסמות מהדרשה על ההר של ישו המופיעות בבשורה על פי מתי "אשרי עניי הרוח כי להם מלכות שמים".
באשר להתאבדות גרהם גרין הציג זאת כמעשה רציונלי - "יהא פחדו של אדם מפני המוות גדול כשיהיה ההתאבדות היא מעשהו האמיץ של המתימטיקן מעשה הנעשה בדעה צלולה ושקולה...." ואת זה כתב אדם שהאמונה הנוצרית קתולית לא היתה זרה לו....
נצחיה (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
קשה להגדיר התאבדות כאומץ. מצד שני קשה מאוד לשפוט את צווייג שראה את עולמו חרב עליו פשוטו כמשמעו.
לא קראתי את הספר, ומסקירתך עולה שיתכן וכדאי לי לדחות את הקריאה לזמן בלתי ידוע. תודה.
אהוד בן פורת (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
באמת יופי של ביקורת, הצלחת אפילו לעלות את השאלה שניקרה בראשי בזמן שקראתי את הספר הזה שהוא נפלא בעיניי, אני באופן אישי הרגשתי שהספר מתחיל באופטימיות והיא אובדת בו עם הזמן כאילו סטפן צוויג עבר במהלך הכתיבה שלו התפקחות מסויימת, חבל שלעולם לא נדע ועוד יותר מזה חבל שאיבדנו כישרון כתיבה שיכול היה ללא ספק להמשיך ולכתוב עוד ספרים נפלאים אחרים.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת. במיוחד עניין אותי הביטוי "עוני בנשמה" שנראה לי הגדרה נכונה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ