ביקורת ספרותית על ראי רחוק - המאה ה-14 הרת הפורענויות מאת ברברה טוכמן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 25 בספטמבר, 2014
ע"י רץ


קיצוניות אסלאמית כברבריות המאיימת על תרבות המערב - האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה ?

הוצאתו להורג, או יותר נכון שחיטתו של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי שכול פשעו היה השתייכותו לעולם הנאור, והפצת מחזה הזוועה באמצעי התקשורת החזותיים, וברשתות החברתיות, היה רף אכזריות חדש שהוטח מול פרצופו של העולם המודרני, בהתרסה על קיומו של עולם אחר, חשוך ואכזר שחשבנו שנעלם, עולם בו אין חוקים, וחיי האדם לא שווים דבר, בו ההרג הוא טקס קמאי, כזה שמתחבר למקומות האפלים ביותר של נפשו של האדם. המפחיד בסצנה הזאת שבה מככב "ג'ון הג'יהדיסט" דובר האנגלית הרהוטה, הוא שפעם אנשים התאספו בכיכר השוק בכדי לצפות בהוצאה להורג, ובכדי לשאוג כשהתליין הניף את ראשו של הקורבן. כעת את השוק החליפו הרשתות החברתיות, והיו טיוב, מה שהפך את חצי העולם למשתתפים בהוצאה להורג. הסצנה הזאת הזכירה לנו עולם שחשבנו שחלף, ימי הביניים על מלא הברבריות שלהם, ולפתע הבנתי שדווקא בעת החדשה יש עולם אחר שנע לאחור, מציאות שחיברה אותי לספרה של ברברה טוכמן, ראי רחוק המאה ה - 14 הרת הפורענויות, שבו היא זיהתה תהליכים בעת החדשה הדומים לאלה של ימי הביניים, כסוג של נבואה אפוקליפטית העולה מתוך מחקר היסטורי, כמסקנה מעוררת השתהות.

טוכמן, בספרה על המאה ה- 14, אורגת תמונה מונומנטלית, המעלה לבימת ההיסטוריה, תיאור של מאה אחת מרתקת, המאה הלפני האחרונה של ימי הביניים, זאת שמתעקשת עדיין לאחוז במוסדותיה הישנים, אך גם מבשרת סיומה של תקופה. אבירים רכובים על סוסים, רודפים אחרי כבוד ותהילה וששים לקרבות, טירות מפוארות כמו באגדות, מסמלות אצולה השומרות עדיין על כוחה הפיאודלי, המבוסס על בריתות סבוכות ופוליטיקה תככנית החוצה ארצות. לכנסיה קתדראלות מרהיבות, תפאורה נפלאה לפיצול ושחיתות מרקיבה, ומנגד עולים כוחות אחרים ומנוגדים, האיכרים הבריטים עם הקשתות הארוכות, מנצחים את האבירים הצרפתים ומורידים אותם מבימת ההיסטוריה, עוד רגע והתותחים ירעמו בזירה. שלטונו המרכזי של המלך מתבסס ומונחים יסודותיה הלאומיים של אירופה המודרנית. התסיסה לכנסיה גוברת, לקראת עימות ורפורמציה, עליית הערים, נותנת דחיפה למסחר ולכלכלה אחרים, החילוניות והבורגנות נולדים כמעמדות וככוחות חדשים, האוניברסיטאות נוסדות ומתבססות כחממות ידע ורעיונות חדשים. נולד עולם חדש דינאמי ותוסס המשנה את חוקי המשחק ומאזן הכוחות, אתו מציירת ברברה טוכמן בבהירות המאפשרת לחוש בשינוי המתהווה בעולם של סתירות וקונפליקטים הדומה בחוסר הוודאות שלו למאה הנוכחית.

המאה ה- 14, היא מיוסרת, ומלאת אסונות קולוסאליים בעלי ממדים אפוקליפטיים, אירופה הייתה מקום של תהו ובהו, שאף אחד לא רצה להיוולד לתוכו, יבשת שהוכתה על ידי המוות השחור, מגפה שחיסלה באכזריות שני שליש מאוכלוסיית אירופה, את היהודים כמובן האשימו כמי שהרעילו את הבארות. אירופה סבלה מסכסוכים ומלחמות בלתי פוסקות, שזורעו מות וחורבן, בהם בני האדם הרגו את זולתם כשגרה, ולעתים בצורה פומבית ובעינויים נוראים, כאמצעי להטלת פחד מות. המאה ה- 14, סבלה מקור ורעב, תוצאת עידן הקרח הקטן. אסונות שיוצרו תחושת חוסר ביטחון וחוסר וודאות לגבי עתידו של הגזע האנושי. ברברה טוכמן ראתה במלחמות ואסונות ימי הביניים מראה למלחמות המאה ה - 20, שתי המאות מתאפיינות באסונות מידי בני האנוש והטבע גם יחד, לא בכדי הסמל והמטפורה המשמעותיים ביותר מימיי הביניים החוקקים בזיכרון האנושי, הוא דמותו של מלאך המוות החובש גלימה שחורה, ובידו חרמש, האם דאעש מביים את עצמו כמלאך המוות של העת החדשה ?

ברברה טוכמן מספרת את סיפור המאה דרך האציל אנגרן דה קוסי, שאחוזתו שלטה על המרחבים שמצפון פריז, זירת מלחמת מאה השנים, בין האנגלים לצרפתים, הוא היה סוג של פורסט גאמפ, אחד שנכח ותיעד רבים מאירועי התקופה, באמצעותו טוכמן מעניקה לסיפור ההיסטורי מימד של עלילה וסאגה אנושית מרתקת, המעלה לדיון את תכונותיהם האנושיות של מנהגי התקופה כמי שהובילו שינויים, או נפלו קורבן לעולם שבו התחוללו שינויים. דת, אדמה, תאוות בצע, התפרקות מסגרות מסורתיות, ושלטון גרוע הם גורמים מרכזיים אנושיים בעבר למלחמות, וסבל אנושי, אך למרבה ההפתעה, טוכמן טוענת כי אלו הגורמים המעצבים את האנושות גם בעידן המודרני.

ברברה טוכמן, כהרגלה מצביעה על הנרטיבים הגדולים בתרבות האנושית, היא יצרה מטפורות היסטוריות מרהיבות, זה סוד כוחה והקסם שלה שעדיין קיימים בספרייה, היא בוחנת ומתארת את הכוחות גדולים המניעים את האנושות, והנטועים בתוך דפוסי התנהגות האנושית, ולכן ההיסטוריה אולי לא חוזרת על עצמה, אבל היא מהדהדת אלינו כמו מראה, ומזהירה אותנו מאיוולת אנושית שעשויה לגרום לנו לצער ,סבל וחוסר ודאות לגבי העתיד, גם במאה העשרים ואחת. זהו פן מיוחד לטוכמן, אוטודידקטית בהשכלתה ההיסטורית, מי שהרשתה לעצמה, לפרוץ שבלונות מחקר אקדמיות ובכך להנגיש את הכתיבה ההיסטורית לציבור רחב, בכתיבה מופלאה, בתיאורים מרתקים, ובמסקנות מרחיקות לכת, המעוררות השתהות, ומעלות מחשבות לגבי טיבו של המין האנושי.
29 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נעמי (לפני 11 שנים)
רץ ויקיר - תודה שהארתם את עיני שכן חשבתי על ערכים דוגמת כבוד וזכויות אדם, מוסר, אתיקה וכו', ולא ערכים של סוגי משטר. נכון שהדמוקרטיה למשל שמה דגש בין היתר על זכויות אדם אבל בכל מה שנוגע לזכויות אלו האירופאים הם עדיין האחרונים שאלך ללמוד מהם.
רץ (לפני 11 שנים)
ניר - תודה - מדובר בעולם ערבי שלביו מתקיים תהליך של ראקציה - תגובה הפוכה למודרניות, תוך שימוש בתרבות וסמלי ימי הביניים, זאת אומרת שבאירופה יכולים לחיות מוסלמים שחוו את המודרניות, אך חלקם יגיב בתגובה קיצונית לסביבה המודרנית.
רץ (לפני 11 שנים)
נעמי - תודה, התכוונתי לערכים אירופיים, לאומיות, דמוקרטיות, לברליזים, סוציאליזם וכ"ו, אלו יחד עם ערכים ההיסטוריים היהודים קובעים את התפיסה הפולטית שלנו ביחס לארץ, ערכים היסטורים חלקם עתיק, ואילו האירופים שיכים לעת החדשה, לעתים מתקים קונפליקט בין הערכים השונים, בין ערכי היהדות לערכים האירופים. אגב אני מכבד מאוד את אנשי הציונית הדתית, הם ערכיים בצורה מעוררת הערכה, אך לעתים אני חלוק עליהם פוליטית, הדיון הזה של מורשת היסטורית מול גלובליזם, הוא דיון חוצה עולם, ראי את משאל העם של סקוטלנד.
יקירוביץ' (לפני 11 שנים)
רץ- כהרגלך ביקורת שתענוג לקרוא.
אין ספק שהמצב שווה כששני הצדדים האויבים זה לזה לא מפקפקים ביכולותם של היריבים שלהם. באוגוסט 1948 (לאחר תבוסת הפלסטינים במלחמת העצמאות) כתב האינטלקטואל הסורי קסטנטין זריק שתבע את המונח נכבה-
"היושר וההגינות מחייבים אותנו למהר ולומר שהסיבה לאסון הזה אינה נעוצה כולה בערבים עצמם. האויב היוצא נגדם הוא חזק ונחוש, עתיר מקורות ומשאבים ובעל השפעה מרחיקת לכת. הוא השקיע שנים, אפילו דורות, בהכנות לקראת מאבק זה. השפעתו ושלטונו פשטו ברחבי העולם ממזרח עד מערב. הוא השתלט על רבים ממוקדי הכוח במעצמות הגדולות, עד שהן ניכנעו או נאלצו לתמוך בו. אילו ריכז את כוחותיו נגד אחת מן המדינות הללו, היה מתיש אותה ופוגע ברבים מן האינטרסים שלה, כפי שמראה, הלכה למעשה, ההיסטוריה הרחוקה והקרובה בכל אחת מן המעצמות הגדולות. קל וחומר כאשר אותו אויב תוקף עַם הנמצא רק בראשית תקומתו ובשלב הראשון של התהוותו החברתית והפוליטית, עַם שבמשך דורות נשלט בידימשטר עריץ שכמעט ששלל את עצמיותו, ומיד לאחר שהשתחרר מן השלטון המכביד הוא מנסה להשיג את חירותו ואת עצמאותו מן האומות החזקות והמשפיעות ביותר עלי אדמות. הציונות אינה מורכבת רק מן המושבות והקולוניות המפוזרות בפלסטין. זוהי רשת בין־לאומית המצוידת בידע ובהון, שולטת במדינות המשפיעות בעולם ומשקיעה את כל כוחה ביישום מטרתה שלה – בניית מולדת לבניהָ בפלסטין".

גודל העיוותים כגודל רוח הלחימה. אין ספק שהוא מפריז עד כדי דמיון ביכולת הציונים לממש את מטרתם, אבל הוא לא מפריז ברוח הלחימה שהייתה לנו, ולפיכך דורש מהפלסטינים להראות כח שכנגד שנעלה על זה. עד היום הם לא כל-כך הצליחו...

נעמי- אני מסכים ש"ערכים יהודיים" תופסים לא מעט נפח בחיי היום-יום שלנו ובכלל, אבל כדאי לא לשכוח שהציונות השראתה בעיקר מעידן הלאומיות המודרנית שלאחר המהפכה הצרפתית, ושהעולים בשנים הראשונות וגם בכל השנים שלאחר מכן היו טמועים מילדות בתרבות אירופאית, וכיוצא בזה ערכים אירופאים. (כן, היו העליות מהמזרח, הן פחות רלוונטיות לטענה שלי).

גם היום כמה שאנחנו ישראלים ויש לנו אופי משלנו, ערכים אירופאיים ניתן לראות גם בחוקי היסוד שלנו, בחוקים שמחוקקת הכנסת, ובליברליזם שעדיין ישנו בישראל (בתקווה שהוא יהיה השלט ולא ייעלם, כי הוא בדכדוך רציני). מה שעושה את מדינת ישראל למדינה מערבית שאת ואני יכולים לחיות בה בכבוד מסוים (על אף כל הצרות ויוקר המחיה וכו'), אלו ערכים אירופאים ליברלים שמבנים את ישותה של מדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה. הייתי אומר הרבה יותר מערכים יהודיים, אבל העניין הזה מונח על כף המאזניים כבר כמה עשורים. זה היה נכון אולי בראשית קיום המדינה הזאת.
והרחוב- זה מן ערבוב של מערביות ואתניות ישנה מזווגת עם תרבות ים תיכונית...
נעמי (לפני 11 שנים)
כתבת מעניין ניר
ניר (לפני 11 שנים)
תודה רץ - סקירה מעניינת על ספר מרתק. כמוך אני נוטה לקחת תובנות היסטוריות ומשליך אותן על המציאות המטורפת.

שלא כמוך אני חושב שהאיסלם לא נע לאחור אלא הוא פשוט באיחור של פאזה, הוא בתחתיות ימי הביניים שלו שפשוט התחילו מאוחר יותר משל שאר העולם, ובתהליך הזה הוא צולל למטה (ומזיק לשאר) לפני שאולי יעלה שוב.
הייאוש הוא, שימי הביניים ארכו כאלף שנים, ואין לנו כל כך הרבה זמן בעולם הזה כדי לחכות לטוב.
המעודד, שבשנים שאנו חיים הכל מואץ עשרות מונים ממה שהיה פעם, אז יכול להיות שהקץ של ימי הביניים הללו יגיע מהר יותר לנקודה קריטית שבו הרוב האיסלאמי יבין סוף סוף יש לו חרא של חיים, הווה ועתיד, יפסיק לתרץ הכל בעוולות שאר העולם כלפיו ויעשה משהו למען עתידו הוא.
אנחנו בנתיים נמשיך להסתכל בראי, נתפלץ, נראה שם את העבר, ונלחם היום כדי לשרוד את הדבר הזה.

ווילה בג'ונגל מישהו אמר...
נעמי (לפני 11 שנים)
לכן הדגשתי שאני לא מדברת על הגבולות, אלא בשם מה אנו תובעים את זכותנו לחיות כאן לכל הפחות בחלקים שאין עליהם עוררין. לגבי ארץ ישראל השלמה וכו' - זה נושא שעדיין לא גיבשתי בו דעה, אבל ברור שכרגע הוא בגדר חזון בלבד ושהערבים שחיים כאן הם עובדה קיימת.

ואל דאגה, לא דיברתי מתוך מקום נפגע, אלו לא דברים אישיים.
תודה על התייחסותך!
רץ (לפני 11 שנים)
נעמי - תודה - ידעתי שבאמירה שלי אני פוגע באמונתם של בני האדם, שמעתי את פיגלין בתשעה באב והבנתי שאמונתו מתבססת על הבנת ארץ ישראל השלמה כחזון המושתת על ציווי אלהוי תנכ"י. קשה מאוד ליצר שיח פוליטי המחייב פשרה על בסיס ציווי אלוהי, החזון הזה מתנגש במציאות ובעובדה שבמרחב הזה חיים גם ערבים, גם הם מאמנים במושגים של דת ואדמה, חלקם הגדול, זאת אומרת שעל חלקת אלוהים שלנו נמצאים שני עמים במסלול התנגשות, כשאחד הפתרונות הוא אלימות נוראית, סליחה שזאת המציאות הכואבת לכולנו ומדירה שינה מעיננו.
רץ (לפני 11 שנים)
טוביה שנה טובה -ברברה טוכמן כתבה על המאה הקודמת, זאת של שתי מלחמות העולם, המלחמה הקרה והעידן הגרעיני, אין ספק שמאה זאת העמידה בסימן שאלה את המשך קיום המין האנושי, כפי שהשאלה עלתה במאה ה- 14. הסוגיה הנוספת שעולה בסיפרה היא איסלם מול הנצרות, שאלה רלוונטית לימנו שלנו, שאגב איתה אתה מסכים, שם הספר של טוכמן הוא ראי רחוק - כלומר היא עצמה עשתה את ההשוואה בין המאות, אני ניסתי להשתמש בהסבר שלה גם למאה הנוכחית, האיסלם הקיצוני ברעיונותיו חוזר לימי הביניים, ובאכזריות שלו משתמש בסמלים ובתרבות ימי הביניים, ועל כן ההשוואה לדעתי רלוונטית, היא בעצם אומרת כי עולם של קידמה מניעה לא פעם כוחות אנכרוניסטים.
נעמי (לפני 11 שנים)
"יש ציבור ישראלי שמדבר במושגי ימי הביניים, אדמה המשולבת עם דת"
אני חלק מאותו ציבור, שמבחינתו הצידוק להיות כאן הוא מכוח ההבטחה הדתית, מבלי לדון בכלל על גבולות, קווים והתנחלויות. הבטחה מימי הביניים? לא, הבטחה עתיקה הרבה יותר.

"אלא שהוא פועל בעירוב עם ערכים תרבותיים אירופיים..."
בדיוק מהאירופאים, לא פחות ולא יותר, נלמד ערכים?! מה פתאום. אנחנו פועלים בעירוב עם ערכים יהודיים. יותר מדויק, ערכיה של היהדות.

"מתנהל שיח של קיצוניים, אלה שלנו ואלה שלהם"
באמת אמרת הקיצוניים שלנו ושלהם באותה נשימה, בלי אפילו "להבדיל" אחד לרפואה?

רץ, אני תמיד נהנית מהסקירות שלך, וגם הפעם.
רק שעל מה שאוקי הוציאה ממך הייתי חייבת למחות.
tuvia (לפני 11 שנים)
היי רץ, ראשית, שנה טובה ושבוע טוב.
קראתי את הביקורת שלך ואינני מסכים עם ההשוואה שלך בין איימי המאה ה-14 לתופעה של דאעש.
וזאת מהסיבות הבאות:
המאה ה-14 היתה אלימה ותופעות נוראות קרו בה מהסיבה הפשוטה שהיו אלה ימי הביניים וכולם נהגו כך.
כולם נלחמו בכולם נוצרים בנוצרים, מוסלמים בנוצרים ובינם לבין עצמם וכו׳.
אסור גם לשכוח את המסורת שהנחילו לאירופה המונגולים שבמשך 400 שנה הנחילו למוסלמים התנהגות ברברית
בתור אמצעי לחימה ( מוראלי, מלחמה פסיכולוגית, החלשת האוייב על ידי הפעלת הלםפ בשל האכזריות שבטיפול באוכלוסיה אזרחית).
התזת ראשי אויביהם על ידי פנאטים מוסלמים הופיע כתופעה עוד לפני המונגולים . שבטים הונגרים נהגו לשפד את אויביהם , ולא סתם צמח אצלם המיתוס של דראקולה.
אני מסכים בהחלט עם הטענה שהאיסלם הקיצוני רק ילך ויגבר, ותופעת התנגשות הצביליזציות מתרחשת ממש כנגד עיננו. העניין הוא שבאירופה האנשים ערים עם עיניים עצומות, וכאשר הם יתעוררו כבר תהיה המלחמה לפני דלתות ביתם.
בקשר לטענה של אוקי, אני רק רוצה להגיד לה לחשוב יותר חזק בנוגע למה שהולך לקרות בגרמניה ( כמו שאני חושב בקשר לבלגיה) ולדעתי עדיף לתכנן את מסלול הבריחה מאירופה לפני שהגל העכור הזה יגיע אלינו, ואם יש מקום בעולם שהייתי מחפש בו מקלט זה בטוח שהייתי מחפש את המקלט הזה בישראל ובטח שלא באירופה.
דרך אגב בצרפת הבריחה כבר התחילה.
שנה טובה לכולם
טוביה
רץ (לפני 11 שנים)
נעמה - תודה - דאעש בהחלט צריך להיות מראה לאירופה ולנו, לא רק בגלל אופיו, אלא בגלל היותו מייצג קצוניות שלמה, שחלקה פועל בצללים. לגבי ראי, תכונות אנושיות, כמו פנאטיות, וטימטום, שלטון מושחת, לא משתנות.
רץ (לפני 11 שנים)
חני - תודה - מסכים איתך - אבו מאזן הפך להיות יקיר האומה, לדעתי אנחנו צרכים להזמין אותו להדליק משואה, אלא מה העולם המוסלמי, הוא עבורנו מיקשה אחת, מציאות שאין בה תבונה מדינית.
רץ (לפני 11 שנים)
אוקי - תודה - מסכים איתך - מבחנתנו - מה שלא רואים לא קיים, אשליה שנוח לנו אתנו, דאעש שם לנו את המראה מול הפרצוף, הם לא יעלמו, המנוע שלהם זאת הנחיתות מול העולם המערבי, והחולשה שלו, לגבי ישראל את צודקת, אבל זאת חצי אמת, הוצאת את זה ממני, יש ציבור ישראלי שמדבר במושגי ימי הביניים, אדמה המשולבת עם דת, אלא שהוא פועל בעירוב עם ערכים תרבותיים אירופיים או סחבקיות ישראלית - אחי ואחותי, וכשהם מדברים או קובעים, מתנהל שיח של קיצוניים, אלה שלנו ואלה שלהם, ההווה שלנו בהחלט מתכתב עם מושגי ימי הבניים, והעתיד שלנו ממש לא ידוע. ברברה, לצערי המושגים שלך נכונים גם למציאות הישראלית.
רץ (לפני 11 שנים)
יעל - תודה - דאעש - מייצגת אסטרטגיה של נראות - תוך שימוש באמצעי תקשורת מודרניים, אך במקביל אליה, פועל עולם שלם של רוצחים המבוסס על ערכים פנאטים דתיים - ערכי ימי הביניים, עולם הפועל בצללים, העולם הזה לא יעלם במהירות, הוא יאתגר את העולם המערבי לטוב או לרע.
רץ (לפני 11 שנים)
אלון - תודה מבחינה לשונית. זשלב צודק למרות שהוא צעיר מאתנו - "מכיוון שבראיית תרבות יוון ורומא העתיקה הברברים היו אנשים נחותים, התגלגל המונח כפי שהוא מוכר כיום לתיאור אדם אלים, פרימיטיבי, טיפש וחסר תרבות". אלא מה, מקור המונח שייך לאלו שאימו על האמפריה הרומית, בעיקר העמים ההגרמאניים, הקלטיים והסלאביים, שבסופו של יום היכנעו את האימפריה הרומית, בהחלט לא טיפשים, חלקם השתייכו לתרבות של עמים נודדים שחוזקם הייה בפשטות בשבטיות, בהשוואה לתרבות המנוונת, ולאמפריה הנמצאת בירידה, אירופה - היא עדיין מושג לתרבות נעלה - אך יחד עם זאת היא מבטאת ירידה וחולשה, מצב בהחלט דומה לימי הביניים בהם אימו המונגולים, או הטורקים על אירופה, הם בהחלט לא היו טיפשים.
רץ (לפני 11 שנים)
זשלב - תודה - לעולם אל תזלזל באויבך -הם בהחלט רצחניים, אך לא טיפשים - הם פנאטים דתיים, עולם שבהחלט מאיים על החילוניות.
נעמה 38 (לפני 11 שנים)
כשקראתי את הסקירה ,נזכרתי בתופעת " מראה שחורה" גם בנרטיבים שהספר עוסק בהם וגם בדגשים האישיים שלך. ואז שמתי לב שהספר נקרא ראי רחוק. אתה טוב בלהעמיד לנו מראות.
נשאלת השאלה האם דעאש הוא ראי שחור לאירופאים שיתחילו להסתכל מה קורה להם בחצר האחורית של הלובר?
(לפני 11 שנים)
חני (לפני 11 שנים)
מסכימה אתך אוקי זה כמו שבמשך שנים הסטיראוטיפ על הפלסטינאים היה בדיוק סוג של כהות לגבי היכולות שלהם להתברג בזירה הבינלאומית. תארנו אותם כקוריוז עילג ,מגמגם וכו'...אף פעם אסור לנו להמעיט ביכולתם של אויבנו.

חולקת אתך על מי ילך לארכיון קודם, אבל בהחלט אסור לנו להירדם בשמירה.
רץ ביקורת יפה כרגיל.
(לפני 11 שנים)
הקבלה מרשימה, רץ.. אבל, האם באמת, באמת חשבנו (בתמימותנו) שהקיצוניות האיסלאמית הזאת חלפה מהעולם?? ומילא אירופה שבתמימותה (ומסיבותיה האחרות, בנוסף לתמימות) כעת מתעוררת לאט מדיי ומאוחר מדיי אל מציאות בה האיסלאם - שם ומאיים..
וזשל"ב, נדמה לי שזו אחת הבעיות - שהתייחסו / מתייחסים אל ארגוני הטרור האיסלאמיים כאל פרימיטיביים / טיפשים / קיקיוניים וזניחים - מחק את המיותר בעיניך (בעיניי אין מיותר) והם מוכיחים שוב ושוב שהם ממש אבל ממש לא טיפשים וגם לא היתר (ראה הקיץ האחרון).
וyaelher, אני חוששת שלא כל כך מהר דאע"ש תושלך לאותו ארכיון.. ואני יותר חוששת ואפילו מאוד ממי יושלך קודם לארכיון ההיסטוריה, והאם לא היות קיומה של מדינת ישראל יושלך לארכיון...

זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים)
אלון- מה הבעיה עם המילים, לא הבנתי...
yaelhar (לפני 11 שנים)
הביקורת מעניינת וההקבלה עוד יותר. אני חושדת שדעאש תושלך בעוד שנים לא רבות לארכיון התופעות המצמררות שמלא בדוגמאות כאלה.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים)
זה בדיוק העניין, זשל"ב. אבל תבדוק את המילים "ברברים" ו"פרימיטיביים"
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים)
בשבילי, דאעש הם חבורה של ברברים פרימיטיביים (ולא משנה אם הם משתמשים באמצעים טכנולוגיים ומודרניים כדי להראות הוצאה להורג)

בכל מקרה, ביקורת יפה. יש בה אווירה קסומה של ימי הביניים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ