ביקורת ספרותית על המשפט מאת פרנץ קפקא
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 24 במאי, 2014
ע"י אבק ספרים


אם אפילו חסד לאומים הוא חטאת, אז מה נאמר על משפט הלאומים? היצירה הנפלאה הזאת של קפקא תמחיש לנו כמה רעועה המציאות וכמה רע הוא החוק כאשר נוצר ותלוי הוא בגחמותיהם של אנשים קטנים ומסתתר יפה יפה מאחוריהם, גבוה מעל גבוה. האדם המודרני בהחלט מוצא את עצמו נבוך אל מול מערכת אשר לא ברור מי מולידה, מי המאשים ומה האשמה, ולכן חסרה צדק מינימלי.
בזמן האחרון אני לא מצליח להתאפק מלהשוות את המסרים המדכאים שעולים מספרים קלאסיים כגון אלו, עם התורה הקדושה. להבדיל מ"החוק" שעימו נאלץ יוזף ק. להתמודד, חסר אונים, הרי שהתורה הקדושה - קודקס החוקים היהודי - מונחת בקרן זווית, וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול (ע"פ אבות דרבי נתן פרק א'). חוקי התורה מקיפים כל תחום בחיים, הם אמנם נוקשים וטוטאליים, אולם לצד זה הם לא מתחמקים ונגישים לכל הרוצה לבוא ולעיין בהם. הם, להבדיל ממערכת החוקים האנושית, אינם מסתתרים מאחורי שומרי סף. אדרבה, הרוצה להאשים אדם בעבירה מסויימת - יבוא ויטען על בסיס מה הוא מאשים ובמה חטא, ואם אינו עושה זאת ולמשל אוחז בחומרות בלא נימוק, הרי הוא "כסיל בחושך הולך" (על פי מסכת ראש השנה יד:). אבל במציאות של קפקא, שבה החוק נוסד על כרעי תרנגולת ונציגיו הם צללים, הרי שמובנים מאד החשיכה ורוח הנכאים שמלווים את הסיפור, דף אחרי דף. במציאות שרירותית שכזאת - כולם הופכים להיות כסילים בשירות הרוע, וגם יוזף ק. אינו ניצול מזה (רק תתבוננו ביחסיו אל הסובבים אותו...).
אחרי קריאת ספרים כאלה, כל מה שנותר לומר הוא: אשרינו שלא שם חלקנו עמהם...
4 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אבק ספרים (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
:) רק באתי לפזר קצת ערפל..
נעמי (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
זה שאני ואתה מאמינים במה במה שכתבת לא אומר שקפקא האמין, ולכן התשובה שלך היא לא טענה ניצחת
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
אוף, מפזר הערפל, קילקלת... התחלת שוב להטיף עם נימה צדקנית יודעת כל...
אבק ספרים (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
אם ככה, אז הספר שלו הוא לא בגדר חידוש. איוב כבר ניסה לעשות את זה, עד שחבריו ענו לו: החקר אלוה תמצא אם עד תכלית שדי תמצא. ומצד שני, המאמין יודע שאין עוול בדינו של הקב"ה, והדברים הנסתרים יתבררו אחרי מותו של האדם. גם משה רבנו ביקש לדעת מפני מה צדיק ורע לו רשע וטוב לו, והתשובה הייתה: "לא יראני האדם וחי", לא ניתן להבין את מלוא המשמעויות בעודנו חיים, משמע אחרי המוות: יתברר ויתבהר. אולם בספרו של קפקא אפילו זה לא קורה ולא צפוי לקרות, מה שאומר שאם ישנה אלגוריה לאל כלשהו, כמו שאמרתי, זה לאל אחר, לא לאל של העם היהודי.
נעמי (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
מפזר הערפל, אולי קפקא התריס נגד המשפט האלוקי והדרך בה הוא מנהל את עולמו, שהיא נסתרת גם נסתרת (צדיק ורע לו וכו)? סוג של איוב מודרני?
נצחיה (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
יכול להיות. אלא שקפקא היה יהודי...
אם מחברים את "המשפט" ליצירה אחרת, "הטירה", אפשר למצוא פרשנות מבוססת על אנלוגיות המתריסות כלפי שמים וכלפי האל.
(כמובן, אין לדעת למה המחבר התכוון וכו', מה גם שהוא כלל לא היה מעוניין בפרסום היצירות, ורצה לגנוז אותן כליל)
אבק ספרים (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
אין ספק שנסתרות דרכי הא-ל, ואי אפשר לרדת לעומק המשפט האלוקי, אבל כשמדובר בדינים שניתנו לאדם לדון איש את רעהו אין גלויה לכל מאשר תורתנו, להבדיל ממערכת המשפט של קפקא, ואם הספר אלגוריה ל'אל'/דת כלשהם, אז זה לאלו הנוצריים...
נעמי (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
עולם, קראתי את הספר לא מזמן, ולא תפסתי שזו אלגוריה כלפי אלוהים. עכשיו כשאני חושבת על כך זה מתאים מאד, וזה חזק יותר מן הביורוקרטיה
עולם (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה - מסכים לגמרי. יצא לי לצערי להתקל השבוע בקיר האטום של מערכת בירוקרטית והמשפט ההוא של רחל רלוונטי בהחלט גם לה.
נצחיה (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
עולם, זה כנראה גם וגם. זו יצירה מעולה, שכתובה ביד אמן. ואף על פי שהאלגוריה תקיפה וקיימת, ומן הסתם קפקא התריס כלפי מעלה מראשיתה ועד סופה, הרי שאין היא יוצאת מידי פשוטה, ומתארת.... ובכן את הקפקאיות של מערכות משפטיות ובירוקרטיות רבות.
עולם (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
יצירה נהדרת שהגיע הזמן לקרוא אותה שוב. אבל בכלל לא ברור שקפקא מתייחס ל"משפט הלאומים". נראה לי סביר יותר שהוא מתייחס לגורלו של האדם בעולם ולמה שרחל תיארה כ"יַד עֲנָקִים זְדוֹנָה וּבוֹטַחַת, יַד מִתְבַּדַּחַת שָׂמָה לְאַל." ואם אכן כך, אז קפקא מלין על אלוהים.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
וכאן, מסכימה איתך לחלוטין :-)





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ