ביקורת ספרותית על משפחת פאנג מאת קווין וילסון
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 30 בינואר, 2014
ע"י נצחיה


הביקור העצמאי הראשון שלי במוזיאון, בלי נוכחות מכתיבה של הורים או מורים, היה בכיתה ה'. הלכתי עם יריב ואלינור, הילדים של השכנים. נסענו באוטובוס, ונכנסנו למוזיאון ישראל. שוטטנו לנו באווירת חופש, במגוון תערוכות, לא רק אלה באגף הנוער. והיה נהדר. מכאן התחיל רומן ארוך טווח שלי עם מוזיאון ישראל, ואני נהנית לפקוד אותו בקביעות. עם יריב ואלינור, אגב. הקשר נותק. אני יודעת שיריב צלם מוכשר. אין לי מושג מה עם אלינור. אני (כידוע לכל הקוראים הקבועים שלי) עוסקת בתחום הרחוק מאוד מאומנות. כל כך רחוק, שכמעט כבר נפגש, בהפוכה, בסוף המעגל.

באחד הביקורים שלי בשנים האחרונות, הגעתי לתערוכה בשם פנס הקסם. אחד המיצגים שם זכור לי במיוחד. מדובר בהקרנה של צילום של נר הדולק במשך שש שעות, עד לדעיכתו. אינני זוכרת את שם האמן, ואני גם לא בטוחה שזה חשוב. מה שחשוב הוא שאותו אמן החליט לזרוק את האמצעים הטכנלוגיים הרבים הקיימים היום, ולהסריט את אותו הנר הדולק במצלמה ישנה של 16 מ"מ. וכך, בעודי מתבוננת במוצג, ניגש אליה איש, בבגדים של עובד המוזיאון, והחל להתעסק במכשיר. שכן המצלמות הישנות, זאת יש לדעת, השתמשו בסרטים. וכל סרט כרוך על גליל שמתאים לשעה של הקרנה. שש שעות של הקרנה הם שישה גלילים נפרדים, שדורשים תחזוקת תחלופה מתמדת. וכך עלה בדעתי שזה לא הנר החשוב. ולא תהליך הבערה. מה שחשוב הוא אותו עובד אלמוני בשכר מינימום ובבגדים שחורים, שמבלה את יום עבודתו בהחלפה תדירה של הסרטים הללו. אולי יש כאן אמירה חשובה, שמתאימה לספר "כלכלה בגרוש".

מה זאת אמנות? מה ההגדרות שלה? מה הגבולות שלה? האם אין לה גבולות בכלל? איך העיסוק האמנותי והיצירה משפיעים על העוסק? על סביבותיו? כל אלה שאלות כבדות משקל שנדונו רבות. הספר הנוכחי עוסק בחלק מהשאלות, ובעוד אחרות, אבל מנקודת מבט קלילה והומוריסטית. כיילב וקמיל פאנג הם אומנים. מיוחדים מאוד. עיקר העיסוק האמנותי שלהם כולל יצירות ביזאריות שבהן משפחת פאנג נכנסת לקניון או מקום הומה אדם אחר, יוצרת כאוס ובלגן, ובסופו של דבר מתעדת את הבלבול שנוצר באמצעים שונים. מלבד כיילב וקמיל ההוגים והיוצרים שותפים למעש גם ילדיהם אנני ("נצר א') ובאסטר ("נצר ב'").

במפתיע, או שלא כל כך. אנני ובאסטר גדלים להיות אנשים שרוטים עמוקות. הם מתמרדים, מנסים להשתחרר. למצוא מקום בעולם ולהתנתק ממורשת הוריהם. מתברר להם שזה לא קל. היטיב להגדיר את זה באסטר: "אני מרגיש שתמיד עשיתי דברים שביסודם היו רעיונות גרועים מאוד, והם תמיד נגמרו בדיוק כפי שהייתי מצפה שייגמרו. זה קשור באימא ואבא, אני חושב. בשם האמנות, הם דחפו אותנו לנסיבות שידענו מראש שהן רעיון גרוע מאוד... אז הם לימדו אותנו לצעוד היישר לתוך רעיון גרוע, ולא משנה אם אנחנו רוצים לעשות את זה, או לא". וכך לאחר כמה שנים של הרס עצמי, מגיעים שני הצעירים, בשנות העשרים לחייהם, בחזרה אל המקלט היחיד שהכירו בחיים - בית ההורים. ונכון. גם זה לא רעיון טוב.

כאן מתחיל הסיפור, אם כי "מתחיל" זו הגדרה מעניינת, כי הסיפור לא נע בקו ישר. בין הפרקים הלינאריים, זרועות רטרוספקטיבות - תיאור מיצגים של משפחת פאנג מתקופות שונות. התיאור הזה מצחיק, שנון לפעמים ומעניין מאוד. גם העלילה עצמה מעניינת. לא הייתי קוראת לה "קומדיה שחורה", על אף ההתעקשות של הכריכה האחורית. אבל היא כן שנונה, אירונית, אמפטית, טרגית ומצחיקה. לקחתי את הספר לנסיעה ארוכה ומשפחתית אל בה"ד1 בו קיבלה הבת הבכורה שלי את סיכת הקצונה. זה ספר שמתאים בדיוק לנסיעות מהסוג הזה. קראתי במקטעים, בזמן שהבן נהג, בזמני ההפסקות, בזמני ההמתנה לתחילת הטקס, וגם קצת במהלכו, כשהסתירו לי יותר מדי. עוד חלק קראתי בבוקר, בזמן שבו אמרתי לעצמי שאחרי מסע של ארבע מאות קילומטרים מותר לי לנוח.

ספר קליל, מהז'אנר של "פרוייקט רוזי" ו"איפה את, ברנדט", אבל לטעמי טוב מהם בהרבה. דירגתי כאן בארבעה כוכבים, אבל למעשה זה ארבעה וחצי. לא חמישה, כי יש כמה חסרונות. כמו בבניית הדמויות. הספר נע סביב שתי דמויות עגולות והם אנני ובאסטר. כל שאר שחקני המשנה הם ניצבים בלבד, מתאימים לסטריאוטיפיות שקבעה להם מסגרת הסיפור ותו לא. מעבר להנאה בקריאה, ולצחוק הגדול שמעירות המוזרויות הגדולות של ההורים המתוארים. התחיל לכרסם בי ספק, והוא הולך ועולה. נכון שכיילב וקמיל מוקצנים מאוד. אבל אולי כולנו ככה - מחווטים על ידי הורינו, משפיעים עד לזרא על מעשיהם של ילדינו?
23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
חמוטל, תודה רבה. אכן - ההשפעה הברורה אינה פותרת מאחריות. בפרט כאשר יש דברים שנראים חשובים יותר מהילדים. במקרה הזה זו האמנות של ההורים, ובשמה נעשים הרבה מעשים קשים.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
דווידי, תודה רבה לך. תהנה בקריאה.
חמוטל (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נכון שכולנו מחווטים ע"י הורינו - הפסיכולוגיה לבד כבר כמעט בת מאה חמישים שנה. הבעיה היא שזה לא פוטר אותנו מאחריות, לא לעצמנו ולא לילדינו, אז אם אפשר לפחות להוציא מזה משהו מצחיק, אני הולכת על זה. מקסים נצחיה תודה.
דוידי (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
אחלה ביקורת נשמע מאוד מעניין.
אקרא בקרוב.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
טל, זו דעתך. דעתי שונה, כפי שכתבתי בפירוט. וקראתי ביקורת על "טירת הזכוכית" שעוררה בי רצון לקרוא, אבל עוד לפני שקראתי נראה לי שהכיוון הוא שונה.
(ומכאיב ללב זה לא בהכרח רע).
טל (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
לא אהבתי. ספר מניפולטיבי ש"משחק אותה קול". שני הורים מופרעים שמנצלים את אהבתם ותלותם של ילדיהם לעשות מה שבראש שלהם בלי לקחת אחריות. מצחיק??? הצחקתם אותי. הדבר היחיד שנוגע הוא מצבם הרגשי של שני האומללים שלא יכולים לתפקד בעולם. מזכיר קצת את הספר "טירת הזכוכית" שיצא עכשיו מחדש. מה שהרגשתי כשסיימתי לקרוא (עד הסוף היו לי תקוות מטומטמות שההורים יתבגרו קצת) היה הרצון לבעוט במישהו... לא ממליצה בכלל. ספר שמכאיב בלב
נצחיה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
רץ, הסמקתני. תודה.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
שין שין, תודה. אני חושבת שזה לא נושא של מסוגלות הורית. כן, אולי קצת. אבל זה יותר מזה. זו ההשפעה שיש לחוויות הילדות המוקדמת על האישיות שמתפתחת לבסוף. וזה גם כאשר ההורים נורמטיבים. וגם כשהם מעולים. ובוודאי בהשפעות של בית הילדים ודומיו. קחי אותי, לדוגמה. זה יפה שהלכתי למוזיאון עם עצמי בגיל 11. אבל מה או מי כיוון אותי לשם?

ובנוגע לקפקא ואביו - מתברר, שהיה מי שחקר ובדק מי היה אביו של קפקא. ומתברר שבאמת האובייקטיביות הוא היה אב נורמטיבי. לא רע בהרבה מרוב בני התקופה, אלה שילדיהם לא הפנו כלפיהם אצבע מאשימה. אולי זה הילד הרגיש פרנץ, ואולי סיבות אחרות. אבל זה בכלל לא "עם אבא כזה עדיף..."
נצחיה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
מירית, שתהיה לך קריאה מהנה. אני ממליצה מאוד.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
אפרתי, תודה רבה לך על הלייק המרובע.
רץ (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נצחיה ביקורת נפלאה באיכותה על גבלות האמנות והמשפחה עם ממשק בין השניים - מבריק .
שין שין (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת ורגישה. כן, ההורים שורטים אותנו קשות. לא בכדי רצה הקיבוץ לשחרר את הילדים מעריצות בית ההורים, רק שזה לא הצליח לו.אין ספק שיש בתים בהם ההורה/הורים לא מסוגלים או ראויים לגדל ילדים. השאלה היא מה הפיתרון הנכון. אולי הפיתרון הוא משפחה מורחבת מעורבת ופעילה?
באותו עניין (של הורים שורטים) אני ממליצה לקרוא את "מכתב לאבי" מאת קפקא. עם כזה אבא עדיף בהחלט בית ילדים בקיבוץ.
שין שין (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נתי, את בן אדם טוב מדי. (ברצינות גמורה)
מירית (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
הוספתי לרשימת הקריאה בעקבות הביקורת שלך. נשמע ספר שובב ושונה על נושא שגם לי לא יוצא להתעסק בו.
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
יערה, אחד הדברים הטובים ביותר באתר הזה, היא אפשרות לעקוב אחר הביקורות של אנשים עם טעם דומה לשלך (דף מעקב). אולי כדאי גם לך להשתמש בפונקציה הזו. תמצאי לך כמה אנשים שבעינייך לא מסבכים וכותבים ביקורות פשוטות כמו שאת אוהבת וכך לא תצטרכי להתמודד ולבזבז את הזמן על המסבכים. אם תצטרכי הדרכה, אעזור לך בשמחה.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
ולנצחיה מגיע כרגיל לייק ברבוע.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
יערה, אם תכתבי ביקורת של 20 שורות, כזאת שנראה שחשבת עליה והתאמצת בשבילה, לא ביקורת של שלוש מילים, תקבלי הרבה לייקים. את יודעת כמה זמן לקח לי לכתוב את הביקורת שכתבתי על ריצ'ר? שעה לכל הפחות. למי שמשקיע, מגיע. אבל אם רואים שאת אוהבת רק קליל, קצרצר, לא מושקע ומחופף, למה שיתנו לך לייק? סתם כי מחבבים אותך? זו לא סיבה מספקת.
יערה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נתי כי זה כמה אנשים שכול הזמן עושים לייק אחד לשני ואף פעם לא למי אחרים שלא בתוך הקבוצה רק ליפעמים לכאלה שהם חצי חצי
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
יערה, עזבי זה מסובך...:-)
יערה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
טופי (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
סיפורים אישיים לא מסבכים, הם סיפורים נוספים.. מי שקורא אוהב סיפורים, אני משערת...
גלית (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
טופי כי זה מסבך, (וככה גם שימוש בסימני פיסוק)
טופי (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
למה לא? מה רע בסיפורים אישיים?
יערה (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
כולם שיש להם ביקורת פו עכשו הגזמתם וביותר כולם כותבים על החייהם הפרטיים מה יש מה היה וביכלל עכשו ומה קשור החייכם הפרטיים לביקורות





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ