ביקורת ספרותית על יש אלוהים? - האשליה הגדולה של הדת - פילוסופיה ומדע # מאת ריצ'רד דוקינס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 11 בנובמבר, 2013
ע"י אבי גלעד


ריצ'רד היקר!


מצאתי זמן להעביר ביקורת בנושא שהוא תמיד אקטואלי כאחד מאותם מיליארדי בני אדם שחיו וחיים כאן בעולמנו מרבים לחשוב לעצמם ולשוחח עם אחרים בסוגיה זו. בעבר למעשה לאורך כל ההסטוריה האנושית וגם כיום וישנם כאלו שנאסר עליהם לעסוק בעינין ועלולים לשלם מחיר יקר על כך ושילמו בעבר מחיר כבד על ה"חוצפה" להטיל ספק באמיתות אלו או אחרות הקשורות בנושא.. במקומותנו ברוך השם עדיין אפשר.נקווה שימשך כך.כשקראתי את ספרך ראיתי בו תרגיל אינטלקטואלי לא הרבה מעבר לכך , כך שגם אתה וכוונתי ואלו שטורחים לקרוא את הדברים שלי אני ממליץ לא לקחת אותי ברצינות להסתפק בכך שמדובר בתרגיל בכתיבה, בניסיון להתייחס לענין שבהחלט איני מבין בו דבר כמו כולנו בעיקר זו כתיבה המסייעת לי להעביר ערב פנוי כי בטלוויזיה אין מה לראות וכרגע גם לא בא לי לקרוא. הנושא והנושא מסקרן את כולנו תמיד חם ובוער בעצמותינו בכל גיל ממש מהרגע שאנו עומדים על דעתנו עד הסוף. מעניין לדעתי לקרוא תגובות של חברים לנושא ומקווה שיגיבו.
נחזור לעניין קראתי בעיון את ספרך ולא השתכנעתי, ההיפך מכך. הוא עורר אצלי התנגדות.
היכולת שלך לנסח באופן כל כך בהיר ומזהיר את הדברים, לתת דוגמאות כל כך משכנעות לאי קיומו של האל חזקה אצלי את הרצון להתנגד לנחרצות שלך. מאין היה לך האומץ להגיע למסקנה גורפת אני כאן אבי מתל אביב בוודאי פחות משכיל ממך עומד להציג עמדה הנוגדת את עמדתך - באשר לקיומו של כוח עליון המכונה לצורך הדיון "אלוהים". זכור לך אותו חכם יווני ארכימדס אם זכרוני אינו בוגד בי שביקש נקודת משען (מחוץ לכדור כדי שיוכל לטלטל אותו). הוא כזכור לא הצליח בכך למרות גאוניותו.
לאורך כל ההסטוריה האנושית בני אדם מחפשים את אותה נקודה: מה יש מעבר לכל. האמינו שפילים עומדים על צב רק שלא הצליחו לפתור את התעלומה מה אוחז את אותו צב. אני מסכים אתך ריצ'רד שהיו וישנם אנשים רעים שמנצלים את כוחה של הדת לזוועות ובשם האל עושים מעשים נוראים. אבל בל נשכח שגם סטאלין אתאיסט מושבע ובן דורו שאפילו את שמו איני רוצה לעלות על הכתב וה"מפלצות" ששיתפו אתם פעולה עשו מה שעשו לא בשם אלוהים-בשם כוחות שטניים שהפעילו אותם. כך שהעוולות האיומות שהיו ועדיין קיימות בעולמנו הן בהחלט מעשי ידי אדם.
והם עשו ועושים מה שעושים בשם כוח זה או אחר ולצערנו לא נראה שיפור בנושא זה באופק שאנו מסוגלים לצפות אליו.
כאן ישנו האבסורד המרכזי בספרך כיצד אפשר להאשים ישות שאיננו מסוגלים להבין אותה כלל שמוחנו קטן מכדי להכיל קמצוץ כל שהו של מידע על אודותיה. יש להכיר בכך שאין לנו את אותה "נקודת משען" להבין את המערכת שאנו נמצאים בה כנראה באופן זמני-משהו כמו רסיס שניה ועם תובנות מוגבלות של בשר ודם לנסות להסביר אותה.
ישנם רמזים לכוחות שהם מעל לבינתנו והם רבים אין ספור. אני גר באותה דירה באותו בינין שנים רבות מולי גרה שכנה שאהבה תמרים היא טענה שהם עדיפים בעיניה על ממתקים אחרים. את הגלעין או החרצן או איך שלא קוראים לזה נהגה לשלח מפיה לחצר מתחת לדירתה - במקום עומד היום עץ דקל שבגובהו עבר את הבינין בן ארבע הקומות שבו אני גר ומאיים כעת על גג הרעפים. תסביר לי ריצ'רד מה גרם לאותו חרצן לצמח נבט וממנו עלים ובסופו של דבר להגיע למימדים שכאלו. הבוטניקאי בהחלט מסוגל להסביר את מהלך ההתפתחות כיצד זה קורה. אבל למה? למה? מה הוא הכוח שהביא את את ה"כלום" הזה להחליט להתפתח למה שהתפתח. ומה בקשר אלי ואליך -אותו מרוץ מטורף של זרעונים לעבר ביצית ברחמה של אמי ואמך מיד לאחר שיאו של מעשה האהבה שהביאו אותי ואפילו אותך המשכיל שביננו לעולם הזה ואפשרו לשנינו לכתוב ולהביע דעות בנושא האם נראה לך שזוהי מקריות?
לסכום מקווה שלא תפגע אבל זה נראה לי אפילו קצת מחוצף להגיע למסקנה חותכת.
להזכירך היה ניסיון מיתולוגי "מגדל בבל" שם כזכור ניסו בני האדם לבדוק מה יש שם למעלה והוא האלוהים העיף אותם לכל הרוחות ובילבל אותם כהוגן. זוהי התשובה הניצחת לסוגיה המורכבת הבילתי פתירה הזו . ותודה לאל שכך משום שאם יסתבר באופן מובהק שקיום האל הוא אשליה ואנחנו "מקרה מעניין" כמו שהרופאים מכנים מחלות קשות לא עלינו הרי שקיומנו הוא מיקרי ומכאן שגם חסר משמעות , אין טעם לאהוב להביא לעולם דורות נוספים לעשות, לפעול,לחיות, לשמור על כללי מוסר כל שהם.אולי עדיף להיתמסטל (ככה כותבים את זה?). לעלות על גג קרוב מעשי ידי אדם או על עץ (אפשרי דקל) ובקול זעקה לזנק מטה ולשים קץ לכל הפרודיה הזו המכונה קיום גזע אנושי ובכלל "ציביליזציה" בכל מקרה אם אין לנו אומץ לעשות לענין סוף. להשאיר את שאר הטבע לשרוד הוא בוודאי לא יצטער על העלמותנו גרמנו לו מספיק נזקים-הוא ימשיך להתקיים טוב יותר מבלי שנפריע לו. הטבע אינו שואל שאלות הוא מתקיים מבלי לשאול ועושה זאת לגמרי לא רע במשך מליונים רבים של שנים לפני שפרצופנו האנושי המכונה בפינו הומו- סאפיינס-"האדם החושב" הופיע פה לבלבל הכל.
למרות חילוקי הדעות ביננו אני אתן לך דירוג גבוה של ארבעה כוכבים על המאמץ והוריד לך אחד על החוצפה להחליט נחרצות שאתה יודע שזו אשלייה כי "מי אתה בכלל?" ככה אומרים אצלנו החברה(-: ואני במקרה הזה בצניעותי כי רבה מסכים אתם.
נ.ב חבל שאתה לא יודע עברית וכנראה שאינך מכיר את שירו הנפלא של אלתרמן המופיע בדף שלי ליד הדמות האוחזת בזכוכית המגדלת (החוקר) ישנה שם תובנה שאיתה אני בהחלט מסכים ובכלל השירה שלו מקסימה בעיני חודרת עמוק לתאי המוח האפורים שלי שעל פי תפיסתך נוצרו כך במקרה במהלך האבולוציה.
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אז מה ההוכחה לקיומו או לאי קיומו של האל - האם הכישלון בהצבה נקודה ארכמדית כדוגמה ? אני מודה שהצלחתה לבלבל אותי בעיקר בדוגמה של השכנה היורקת את חרצני התמר
שרה (לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
עולם (לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת. אבל לא ברור לי מדוע לדעתך אם העולם הוא חסר-אלוהים אז קיומנו כאן חסר-משמעות ונגזר עלינו להתמסטל (וגם להיפך: מדוע אם אלוהים קיים נובעת מכך משמעות לקיומנו ולא כדאי לקפוץ מהגג)? גם לאדם שאינו מאמין באלוהים יכולים להיות ערכים שכדאי לחיות (ואולי גם למות) למענם. ומצד שני, אם יש אלוהים, אבל כזה שאיננו מבינים אותו ושאנחנו מעניינים אותו כקליפת השום-דבר, ודאי שזה לא מעניק משמעות לחיינו. והמסקנה שלי מכל זה? שאני הולך לשתות כוס קפה.
גלית (לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
מאוד נהנתי מהביקורת!
אנקה (לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת. ואתה כנראה איש מעניין :)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ