ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שישי, 8 בנובמבר, 2013
ע"י אנקה
ע"י אנקה
אבישג
גילוי נאות וקלקלן– סיפורי התנ"ך מהלכים עליי קסם ואני יכולה לחפור עליהם שעות, לכל הקורא הישר – ראו הוזהרתם, אם המשכתם – נפלתם על ביקורת ארוכה וכל זאת : על אחריותכם.
נערה הייתי וגם זקנתי וטרם יבשה הדיו של סופרי שפת הקודש ושפות לועז מעל עטם או מקלדתם בשבתם לכתוב על דוד המלך ועל דברי ימיו, לילותיו, מעלליו, חייו,נשיו, תככיו ועורמתו, וכמעט לאף אחד מהם, אין מילה טובה או שבח לאחד המלכים החשובים ביותר שקמו לעמנו מתחילת ההיסטוריה הקולקטיבית המשותפת אם לא החשוב מביניהם.
החל מז'וזף הלר-המלך יודע , דרך שטפן היים - דוד המלך, חגי דגן - למלך אין בית, יוכי ברנדס - מלכים ג', מדוע לא רצחת את המלך - סם ש. רקובר, וכלה, בינתיים, באבישג - של אברהם בורג. כמעט כל הסופרים/ת הנזכרים לעיל מאירים בספרם את שאול המלך הטראגי באור של מלך נערץ, וסובל בשל גורל שנקבע מראש עם סוף טראגי ואכזרי כיאה לגיבור אציל הנוהג כסמוראי בכישלון הקרב ומבצע בעצמו נפילה הרואית על החרב.
ואילו את דוד המלך, גיבור ישראל, נעים זמירות ישראל, מחבר "תהילים",המפקד והלוחם שהכה ברבבותיו (או שכך מעיד השיר התנ"כי), שהציל את עמו מפלשתים על ידי פגיעה בול עם אבן קלע במצחו של גלית הפלשתי הענק והאימתני, שנמלט פעמים אינספור מניסיונות הרצח שזמם עליו שאול המלך אל המדבר, שספד באהבה רבה כל כך את יהונתן האהוב עליו יותר מנשים, קינה שנקבעה בזיכרון הקולקטיבי של עמנו כסמל לקינה הראוי לקריאה בימי זיכרון לחללי מלחמות ישראל. מלך 40 שנים ארוכות. כבש שטחים והרחיב את הממלכה. איחד את ישראל ויהודה לממלכה בלתי מנוצחת רחבה ואידיאלית בחלומות היהודים בכל הדורות.
מתארים בספרים אלו כרב תחבולן, רוצח בדם קר ובערמומיות, מתנגדים או בעלים של נשים בהם חשק. הגיע לשלטון על ידי כך שדאג שלא יישאר כל זכר לבית שאול , ועוד כהנה וכהנה מזימות ותחבולות לרוב ומעל לכל בעל אנוכיות חסרת גבולות.
בספרו מתמקד אברהם בורג בעלילות דוד, נשיו ובניו, אבל שימו לב, שם הספר הוא : אבישג. קשה לי להבין מדוע הספר מתרכז יותר בדמויות האמורות להיות משניות : דוד, בת שבע, שלמה,הכהן הזוטר המספר את הסיפור ואילו אבישג שעל שמה נקרא הספר, ובגלל שמה ודמותה התנכית הועדתי לי אותו לקריאה היא - דמות משנית בעלילה ?
וכאן למען האמת התאכזבתי באתי בגלל אבישג והנה אני נתקלת שוב בדוד המלך. הרגשתי כמו יעקב אבינו שבא לקבל את רחל אהבתו אחרי שבע שנות עבודה ובמקומה קיבל את אחותה לאה.
בורג מספר את הסיפור התנ"כי הכל כך ידוע מנקודת מבטו של אחד מהכהנים סופרי המלך שהיה בעצם ארוסה של אבישג. נו טוב. נגיד. מה אכפת לטפול על מלך שגזל כבר כמה נשים מבעליהם עוד איזו נערה קטנה ובתולה בדמי ימיו, השייכת בתיאוריה לסופר צעיר משבט כהנים? ממש "קטן עליו".
שתי סיבות טובות לקריאת הספר אם כבר, יכולות להיות :השימוש שנעשה בשפה העברית הנהדרת והעשירה שבה כותב בורג את הספר, ניכר שסגנון השפה המקראית שגורה על פיו של הסופר וטבעית לו ותמונות הנוף של ארץ ישראל המצטיירות מתיאוריו של הסופר דרכן מרגישים את אהבתו לארץ לנופיה ולסיפורי התנ"ך. חידוש כלשהו או זווית ראיה אחרת לספור התנ"כי הידוע לא מוצאים.
כאילו רצה הסופר, בעצם, לספר על דוד המלך ועל שנותיו האחרונות, כשהוא כבר אריה בחורף חייו, ותשו כוחו ואונו, כשכל באי ביתו ומשפחתו שולטים בחייו יותר ממנו ולא על הנערה שהפכה לאדם המקורב ביותר למלך באותם שנים, לפחות פיזית. גם בתנ"ך היא מוזכרת פעמיים בלבד : א. בהקשר המלך דוד הזקן שקר לו ואבישג בתולה עבריה יפת תואר שבאה לחמם את המלך. פשוט עד כדי כך. כלומר תחליף להסקה חיצונית. פעם שניה : מהיותה אחת הנשים הנחשבות כנשותיו של דוד המלך שלפי הכתובים נשארה בבתוליה ראה אדוניה בנו יורש העצר לפי ההיררכיה של הלידה בסולם הנסיכים לנכון לקחת את אבישג לפילגש/אישה כדי לסמן את העברת השלטון מידי המלך הגוסס לידיו. זה לא עזר לו לרשת את המלוכה.
לקראת הסוף מתחיל בורג לצטט את ביאליק עם שינוי קל במילים ואפילו את רחל המשוררת, כדי להביע את אהבתו וגעגועיו של המספר לאהובתו אבישג. כבודם של משוררים אלו ושירתם במקומם מונח, אבל במחילה מזכרם מה להם לסיפור התנכי ? בעיניי זה נראה כמו נסיון קצת פאתטי להפגין ידע נרחב גם בשירת המשוררים הוותיקים והמוערכים יותר שלנו בנוסף לידע בשפת התנ"ך של מר בורג שאין עליה עוררין.
עוד נקודה חלשה בספר הוא סופו. סיום הספר הזוי למדי אוטופי להחריד מדמיונו הפורע ולא מבייש סוגת מד"ב או פנטזיה. ומפאת כיבוד הקוראים כאן וקריאתם לא אפרט. לדעתי הלא חשובה במיוחד, מוטב היה לא לתאר אוטופיה או מצב רצוי אלא לדבוק בעובדות (פחות או יותר) הכתובות בספר הספרים, אולי לסופרים יש חירות רעיונית לעשות עם הגיבורים והרומנים ההיסטוריים מה שעולה בראשם ובדמיונם הפרוע, לו יהי כן. אני לא התלהבתי.
34 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת. זה ספר שלא אקרא כי אינני אוהבת פרשנות עכשווית לדמויות תנכיות.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לפניוליט היקרה תודה על המחמאות והתמיכה. ודוד - מבחינתי "היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו" :)
|
|
panyola
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נפלאה
ללא קשר לספר יכולה בהחלט לשמש כמאמר הגיגים לשקף את עמדתך כלפי דוד המלך, אנקה, את משתפרת מביקורת לביקורת. שאפו.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לאלי תודה, נגעת בדיוק בנקודה המדוייקת : אכן יש נסיו ן רב להשוות לדמויות התנכיות ובעיותיהן
כפי שנתפסו אז לבעיות הפוליטיות האקטואליות היום. וזה רק מדמיונם הפרוע של הסופרים. הפוך למה שנכתב מתחת לכותרות ספרים או סרטים : כל קשר בין הדמויות או העלילה לבין המציאות בהחלט לא מקרי ;)
|
|
אלי
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מושקעת
בעיה גדולה היא שלפעמים יש נטיה
להפוך את הדמויות המקראיות לבעלי עמדה פוליטית עכשווית |
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לטופי , תודה על המחמאות ועל השיר. מכירה ואוהבת מאוד. אם כי עליי להודות שכשקראתי את הספר הכבד הזה לא חשבתי על השיר של אריק איינשטין.
|
|
טופי
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת ומוצלחת.. ובתמורה ציטוט חלקי משיר של אריק איינשטיין..
אבישג, אבישג
אני רואה לך הכל אבישג, אבישג אני פשוט כבר לא יכול מה את מחייכת ועושה לי סימנים מבטך שולחת לעברי אבישג אני אוהב אותך כל כך אבישג, אבישג |
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לשין שין תודה על המחמאה ועל קבלת הפנים החמה. זה לא שהפסקתי לכתוב אלא הזמן הוא זה שעובר מהר בין ביקורת אחת לשניה :)
ונכון שיש פרשנויות וספרי סיפורת מעניינים על סיפורי המקרא אבל את יכולה בהחלט לדלג על "אבישג", על אחריותי.
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
בקורת מרתקת. מה טוב שחזרת לכתוב ולפרסם.
אין ספק שספר הספרים מזמין עוד ועוד קריאות ופרשנויות וגם אני אוהבת מאוד לקרוא עיבודים ומחקרים על סיפורי המקרא. אך בעקבות הביקורת שלך כנראה שעל הספר הספציפי הזה אני כבר אוותר.
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אנקה
בשמחה רבה. את ראויה לכך וגם תודה על ההבהרות מאירות העינים. השכלתי.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
דן ידידי, תודה על המחמאות וההארות שמצאת לנכון להרעיף עליי :)
ובכן, חסכתי לך קריאת ספר מיותר לגמרי ועוד מהסוגה שאינה בחירה ראשונה ואפילו שניה שלך, ועל כך אני שמחה.
ולגבי דוד המלך, אני דווקא בעד לראות אותו כפי שהוא : אנושי על התכונות הטובות וגם הפחות טובות שלו כפי שהוא מצטייר מהקריאה בתנ"ך, אלא שהייתי קצת צינית והתמקדתי יותר בכל אותם סופרים ש"סטו" מהזרם המרכזי של המסורת היהודית שהפכה את דוד לדמות הגדולה מהחיים ומודל למלך הרצוי שאפילו המשיח המיוחל לבוא יהיה נצר לשושלת בית דוד. אולי כל אותם סופרים נטו ביחד על כף המאזניים לצד הביקורתי יותר על דמותו כדי לאזן את המסורת. אולי. אבל מה שלמשל ג'וזף הלר וגם יוכי ברנדס ואפילו חגי דגן עושים בספריהם בהצלחה - אברהם בורג לועס חומר טחון לעייפה. סליחה על הביטוי הבוטה שלי. ושוב תודה על התמיכה והחיזוקים. |
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אנקה
ביקורת מהנה, חכמה, קולחת וחובקת כל. נהניתי מאד לקרוא: הן את התהיות והן את התשובות. לא קראתי את הספר וביקורתך חסכה ממני את הסיכוי הקלוש להתלבטות כלשהי. עם זאת, אני תוהה מדוע מקומו המרכזי של דוד בהסטוריה היהודית אינו יכול לדור בכפיפה אחת עם תכונות פחות מלבבות שלו. בוודאי שבמאזן הכולל הכף נוטה באופן מובהק לטובתו - בהנחה שאנו יכולים להסתמך על הכתוב כמקור נטול פניות לתיאור מעשיו ומעלליו. נקודה חשובה מאד שהארת עבורי: עברית צחה יפה ומקושטת ככל שתהיה, לא תוכל לכסות על פגמיו של ספר, אותם תיארת בצורה כה בהירה.
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
עכשיו הבנתי...-:)
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אכן כן .
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לעולם, סליחה על הניסוח המסורבל שלי. נסיון שני :
אתה אמרת שאתה חותך הצידה כשיש אנשים שלא ניתן לדון איתם בעניינים פוליטיים. ואני התכוונתי, שאתה נוהג בחוכמה יותר ממני כי אני לא תמיד מזהה את ה"קטסטרופה" שיכולה ליפול עליי בוויכוח עם אנשים כאלו. אז על אחד כזה נפלתי לפני שבוע.
אני מקווה שעכשו אני ברורה יותר :) |
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לחמדת - תודה, עכשו זה מרווח יותר ;)
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אהבתי
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אנקה, תודה על המחמאה שלא מגיעה לי.
מה הקשר בין מה שכתבתי לבין "קטסטרופה המתרגשת לבוא"?
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
חני, את אברום גם אני מחבבת כך או אחרת. לעולם - אתה חכם ממני, אני לא תמיד רואה את הקטסטרופה המתרגשת לבוא.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
כן אנקה, יש לצערי כאלה וגם בארץ.
במידת האפשר, אני מנסה שלא לדון עם שכאלה בנושאים פוליטיים. ואם הם מתעקשים, אני חותך.
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
חוץ מהעניין שאת אברהם אני תמיד אוהבת לשמוע לראות ולקרוא.כאדם.
לא תמיד רואים עין בעין את המציאות.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
חני תודה יקירה. כשהן באות טיפין טיפין מתגעגעים יותר. זאת טקטיקה מכוונת . טוב לא בדיוק :)
לסופר ישנה חירות להעיף עם דמיונו את הדמויות התנכיות אבל מבלי להפוך אותן למד"ב או פנטזיה או שכן ??
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
התגעגעתי לביקורות שלך:)
תמיד מוצאת בהם עניין גם מעבר.
היות ואף פעם לא ממש נדע מה קרה שם,הכל ספוקולציות. אנחנו רק יכולים לדמיין. אצלי ספרים כאלה יכולים להביא לידי עיוות רציני של הדמויות כי אין לי קיבעון לגביהם. |
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
עולם נפלא תודה על הציטוט. צר לי לשמוע - הגזים לגמרי. לצערי הרב בזמן האחרון אני נתקלת שוב ושוב
באותם אנשים שמשווים את מדינת ישראל לגרמניה הנאצית ורק לפני שבוע היה לי ה"כבוד" המפוקפק להיקרא " פשיסטית" על ידי מישהו שטוען שמה שאנחנו עושים בשטחים לפלסטינים דומה בדיוק למה שעשו בגרמניה הנאצית ליהודים, והגדיל אף להשוות הנ"ל וטען לאחריות קולקטיבית של כולנו על מעשיהם של "תג מחיר" וחלול מסגד בשטחים, כשניסיתי להסביר לו שלא כולנו כאלו וממעשיהם של החבורה הקיצונית והמסוכנת הזאת אני דוחה בכל תוקף ויענשו הנ"ל התנפל עליי בשלל כינויים לא מחמיאים כולל מכחישת שואה וכו' וכו' נדמה לי שאנשים בין אם משכילים פחות או יותר או כאלו שמתימרים להיות, לא תמיד חושבים עם ההגיון שהאל הטוב חנן אותם בו, אלא עם הרגשות, אבל הם משום מה לא חסים על רגשות הזולת.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אנקה - להלן ציטוט המדגים מה שאיני אוהב בו.
ב-2011 הגדיר עצמו בריאיון כפוסט ציוני ואמר שהציונות הייתה פיגום שצריך כעת להסירו, ולהחליט אם אנחנו אומת תרבות כמו צרפת או אומת דם כמו גרמניה של הרייך[10]. לקוח מדף הוויקיפדיה שעליו. זכותו להיות פוסט ציוני. אבל ההשוואה של ישראל עם "אומת דם כמו גרמניה של הרייך" חסרת-בסיס ונובעת משנאת אדם את עמו. ומכאן דעתי עליו: חומץ בן יין.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לכל אוהבי ביקורותיי השקטים והנחבאים אל הכלים - לכם התודה והברכה :)
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לעולם נפלא - תודה ידידי. אאוץ' לגבי - אברום בורג ,על מה ולמה יצא קצפך עליו ??:)
האם תכול עיניו ומבטם התמים לא מהלך עליך קסם ומה עםנועם הליכותיו ומתינותו הפוליטית ? אני דווקא לא נגדו במובן הפוליטי אם כי בתחום הסיפורת יש לו למה לשאוף.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
יופי של ביקורת על ספר שלא אקרא.
אנ'לא סובל את אברהם בורג. לטעמי, על שכמותו נאמר "חומץ בן יין".
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לאוקי, תודה. גם לי נעמו דברייך.
|
|
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
כתוב נהדר. ביקורת שנעים לקרוא.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לקיסרית האהובה עליי בעולם כולו תודה נשמה :)
תמי כיף לי לקרוא את תגובתך מחמאותייך לביקורות שלי ובכלל. את תמיד חרוטה לי על הלב. שבת שלום גם לך עם כל מה שהזכרת לכאן למטה :)
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לנתי, תודה יקרה גם אני מסכימה עם הביקורת שלך, ואחרי שכתבתי את שלי וקראתי שוב את שלך אולי בפעם
השלישית קלטתי שיש לנו נקודות משותפות. ששתינו לא אהבנו במיוחד בספר או שדווקא אהבנו :)
את הביקורת התחלתי לכתוב עוד בעמודים הראשונים של הספר וכל פעם הוספתי עוד נושא או עוד פיסקה. כך שאין חשש להעתקת רעיונות. |
|
הקיסרית הילדותית
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
|
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
מסכימה עם רוב הביקורת שלך. השפה נהדרת!
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
טוביה יקירי, תודה רבה. מחמאותיך נעמו לאוזניי :)
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
לקורא החביב, תודה מקרב לב על המחמאות. יש לנו בהחלט נושא משותף אותו חולקת איתך בשמחה.
|
|
tuvia
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
אנקה, כרגיל ביקורת ניפלאה הנוגעת בנימים הכי רגישים של. העלילה. מעולה. טוביה
|
|
קורא
(לפני 11 שנים ו-9 חודשים)
את כותבת ביקורת נפלא-תענוג היה לקרוא
כמוני כמוך שבוי בדמויות מקראיות.
בקיצור היה כיף לקרוא את הביקורת ומה שנשאר זה לקרוא את הספר. |
34 הקוראים שאהבו את הביקורת