ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 28 באוגוסט, 2013
ע"י אנג'ל
ע"י אנג'ל
דחפים ויצרים זה דבר בלתי נפרד מאיתנו, אנחנו אנושיים, אחרי הכל. אבל הדחף הכי גדול הוא הדחף לדעת. בגלל זה אנחנו שואלים, תוהים, חוקרים.
יש תמיד תוצאות כי אנחנו יודעים. כי אנחנו מגלים, כי אנחנו מבינים.
הדחף לדעת תוקף את כולנו. אותי, למשל, בתור נערה מתבגרת, יוצא לא פעם ולא פעמיים. היותי נאיבית, מעט בורה, גורמת לי לרצות לדעת ולשאוף למידע.
אני מניחה שזאת הסיבה שיצא לי לשאול את חבר של אמא, "למה הם שונאים אותנו? כלומר – את היהודים." תהיתי, יצא לכם לשאול פעם את זה? לי כן, כמו שהבנתם. אני חושבת שזאת הייתה הפעם הראשונה.
אולי כי תמיד פחדתי לקבל תשובה.
התשובה הייתה חלקה ומעט כואבת. “שאר העולם?” הוא חייך בברוטליות. “אנחנו מתנשאים.”
אולי התשובה של חבר של אמא הייתה מעט גסה ומחושלת מפגמי העבר; אביו, זכרונו לברכה, היה ניצול שואה שנפטר בשנות התשעים, כשבנו היה בכלל נער צעיר.
אבל למרות זה, אני מניחה שהוא צודק; התנשאות זה אחד הפגמים הכי גדולים שיש לי, ואני לגמרי לא אומרת את זה ממקום של “אין לי הרבה פגמים חוץ מזה”, כי התנשאות זה אחד הפגמים הכי גדולים שאני חושבת שיש לאנושות.
וכמו שראיתי, להרבה אחרים יש את הפגם הזה, כנראה שרובם יהודים.
אני מניחה שהתנשאות באה ממקום מסוים של הצלחה. כלומר, השואה כולה הייתה מבוססת על ההצלחה של היהודים, ועל כמה שהם שטניים מתוצאה מכך. אולי היהודים מתנשאים כי העם שלנו מצליח קצת יותר.
אני תוהה אם אפשר לשנוא עם שלם בגלל הצלחה והתנשאות.
אני עדיין לא בטוחה אם זה הגיוני להרגיש נבגד על ידי הצרפתים כשאתה יהודי וקורא את זה. אני יכולה להתיז אשמות לכאן ולשם על הצרפתים. האשמה הכי גדולה תהיה על ההנהגה – איך יכלו להיות שאננים כשהם ידעו שעומדים להרוג חלק נכבד מהעם שלהם? אבל הזעם הכי גדול שלי על ההנהגה לא בא מהכיוון הזה, אלא מכיוון אחר, שביררתי לאחר מכן, ואני לא חושבת שהיו מילים לתאר את איך שהרגשתי.
צרפת הליברלית לא דגלה באפליית אדם על פי דתו, לפי כך לא היו מצוינים ברשימות המדינה מי היה יהודי ומי לא. האירוניה והטרגדיה הגדולה שבמצב - שאני לא בטוחה אם היא של היהודים או של הצרפתים במצב הזה - היא שהם פנו לאיגודים היהודים הגדולים במקום, והם מסרו להם רשימות שמות באמונה שלמה שהם לא יפגעו בהם, אחרי הכל, הם לא היו גרמנים.
כמו שאמרתי, הצורך לדעת גורם לנו להרבה דברים. והצורך לדעת רודף את הספר הזה; הצורך של שרה לדעת אם אחיה שרד, הצורך של ג'וליה לגלות קצת יותר על שרה, הצורך של הקורא לדעת אם הכל יסתדר.
אני לא בטוחה שאפשר לקרוא לסוף הזה "הסתדר" ספויילר - האח נשאר נעול בארון, גופתו נתגלתה שנים אחר כך, מרקיבה ומצחינה, על ידי שרה המסכנה. שרה נשארה כאובה לשארית חייה האומללים, ולא הצליחה להתגבר על הכאב למרות פתיחת דף חדש ולמרות שהיו לה בעל ובן, התאבדה בשנות הארבעים לחייה. ג'וליה התגרשה לאחר שבעלה בגד בה, וכעת היא אמא חד הורית. משפחתו של הבן של שרה התפרקה, והוא התגרש. סוף ספויילר.
זה היה סוף ששבר אותי. אני, בתור בת עשרה רגשנית, לא יכולתי שלא למצוא את עצמי מוחה דמעות.
כלומר, ציפיתי לזה. ידעתי כמה דברים שעומדים לקרות, אבל אי אפשר למחוק ולהתעלם מהאמפתיה והרגישות למצב של הילדה המסכנה שהייתה קטנה ממני כשחייה נהרסו כליל.
ידעתי לאן אני הולכת. ידעתי שזה יהיה ספר מזעזע, לא הייתי צריכה שום תזכורת מזועזעת של ספרנית נמהרת בשביל זה, שהביטה על הספר ואז עליי וכמעט צרחה ש"זה ספר קשה!”. האמת שלא אכפת לי. רציתי לקרוא, רציתי לדעת.
הספר הזה לא מצוין, ולא מעולה, והוא לא מדהים, והוא גם לחלוטין לא my cup of tea. הייתי חייבת לציין את זה, למרות חמשת הכוכבים שתלויים למעלה. למה הוא לא מושלם? כי הסיפורים לא מצליחים להיקשר זה בזה. באתי כדי לקרוא ספר על שרה, וג'וליה הייתה אמורה להיות דמות שולית. אני בטוחה שזאת לא רק אני, ושגם בעיני אחרים ג'וליה קוטפת מידיה של שרה בצורה מאוד לא מובנת את מעמד הדמות הראשית. לא באתי לקרוא על בגידות לפני עשר שנים, משבר נישואין שלא מעניין אותי, הדרך שבה מרגישים לא שייכים במשפחה של בעלה ובצרפת, ועל הצרפתי האולטימטיבי. באתי לשמוע את סיפורה של שרה, ועל הצורה בה ג'וליה חושפת אותו, לא יותר ולא פחות. בהתחלה, התיאור של ג'וליה על הגבר הצרפתי הרגיל – ניחא. לאט לאט נראה שהסופרת כופה עלינו את המציאות והמשברים של ג'וליה.
כן, אז זה לא הספר הכי טוב שקראתי. אבל נתתי לו חמישה כוכבים מסיבה אחת, שלוש אותיות, מתחיל ב-ש', נגמר ב- רה. שרה. כמה שאפשר להרגיש הזדהות ואמפתיה לדמות אחת. שרה נכנסה לרשימת הדמויות שאם הייתי פוגשת הדבר היחיד שהייתי עושה היה לחבק אותן ולבכות. הצדדים שלה של הספר היו מצמררים, אנושיים בצורה כואבת, תמימים מאחורי נקודת מבטו של ילד. היא הייתה אמיתית וכואבת.
ולא משנה כמה אני עצובה עכשיו, אני לא קוראת ספרי שואה כדי לדכא את עצמי. אומנם אני לא מאמינה באלוהים, אבל תמיד יש סוג של צביטה כשאני נזכרת בשואה וביהודים שנרצחו על לא-עוול בכפם. תמיד יש לי זיקה שכזאת אל היהודים עצמם, ולאו דווקא אל הדת.
אני קוראת ספרי שואה כדי להבין מה היה שם. כדי להבין את אובדנם. כדי להזדהות ולהבין את הכאב שלהם.
אני משלמת בכאב שבלב תמורת הכאב הפיזי שלהם. אני יודעת שזה לא הרבה, אבל זה כל מה שאני יכולה לתת להם.
קריאה של ספרי שואה תמיד מעלה בי תהיות, איפה הנשמות האומללות היום, ואם הן המשיכו להאמין עד הסוף - באלוהים, בשלום, באנושיות? הם המשיכו להתפלל עד הרגע האחרון?
מי יודע.
"הלוואי שלא נכאב ואיש אחיו יאהב
הלוואי ויפתחו שוב שערי גן עדן
הלוואי ויתמזגו מזרח ומערב
הלוואי הלוואי ונחדש ימינו כאן כקדם.”
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Angel
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
התענוג כולו שלי :)
|
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
הו. כן, אבל את דיברת בכלליות.
ותודה. |
|
Angel
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
האמת, היתכוונתי לדעות קדומות...
לפעמים אנחנו מגבשים דעה על מישהו בלי להכיר אותו אפילו. ורדך אגב, ביקורת מקסימה :) |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אני יודעת^^ תודה.
|
|
fairy tale
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מדהימה.
אני עלולה להיכנס לדיכאון מקריאה של ספרים כאלה, אבל באמת עשית לי קצת חשק. ותאמיני לי, זה המון :-)
|
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
זה לא נכון. הם לא אשליה.
איי פעם היית מאוהבת? אהבה זאת לא אשליה. אהבה זה רגש אמיתי וחזק, גם אהבה לחברות. יש לי חברות ספורות כיום באמת, ואני אוהבת כל אחת מהן. אהבה היא קבלת האדם, היא התחברות אליו והזדקקות לו, היא התחברות לאופי והיא לא אשליה. אנחנו לא מקבלים את הדעות מוקדם בחיים. והשנאה; היא רגש מוחשי, יוקד, ומרושע. היא לא באה דווקא מנקודת מבט של הילדה שדחפה אותי פעם, אלא מנקודת מבט של "הוא פגע בי, הוא פגע בי, באמון שלי, וסמכתי עליו. ואז הוא המשיך לפגוע, בכוונה." לאט לאט רגש השנאה מתפתח ואז פורץ לחופשי, או פתאום מכה בך, בבת אחת. *זאת* שנאה. רגש שידעתי באמת יחד עם אהבה. אין אלה אשליות. את יכולה לומר לי שהחלטתי לשנוא מוקדם בחיים אדם שפגשתי לפני שנה? הייתי בת שלוש עשרה, ובלי להתרברב, זה לגמרי לא מעט. כן, העם שלנו מתנשא. אני מניחה שאנחנו מתנשאים כי אנחנו מצליחים יותר - שימי לב, ההצלחות שלנו באות בגדול. אבל תמיד יש מתנשאים. אני יכולה לבוא ולומר שראיתי לא מעט מבוגרי סימניה מתנשאים, וגם כמה ילדים ונוער סימניה, שלא מהססים להסתיר התנשאות, מניחה שכמוני. |
|
Angel
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
שזה נוגע לשנאה ואהבה הכול אשליה.
לפעמים אני שואלת את עצמי, "אם הוא לא היה מהמשפחה שלי, הייתי אוהבת אותו?". אנחנו אוהבים ושונאים על פי דעות או קשרים שאנחנו מגבשים מוקדם בחיים. כמו הילדה ההיא שדחפה אותי פעם, או החברה שלך, שהייתה פעם נורא נחמדה והיום היא גועלית. מעגלי השנאה והחיבה הם אשליה. ולגבי ההיתנשאות, עמנו היקר באמת די מתנשא. קחי לדוגמא את מלחמת יום הכיפורים. אחרי מלחמת יום העצמאות שנת 73 שכולם חגגו אחרי מלחמת העצמאות וקראו "מי יכול להביס אותנו!" הערבים עשו עלינו אמבוש (בהיעדר מילה אחרת :) ותקפו אותנו מכול הכיוונים. המודיעין הודיע לגולדה מאיר שעומדת לפרוץ מלחמה אבל היא לא הקשיבה להם.. וההיתנשאות וגאווה שלה היתפוצצו לה בפנים.... העם היהודי מתנשא כי הוא לעולם לא הפסיד באף מלחמה, הוא מתנשא כי הוא ה-"עם הנבחר" כמו ששרוני אמרה והוא מתנשא כי בנינו מדינה חזקה ויפה כיביכול. |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה:)
לגבי הרשימות - הצרפתים אכן מסרו אותם לגרמנים בלי שום נאיביות. אך הרשימות הגיעו לידי הצרפתים שלא האמינו שצריך להפלות אדם על פי דתו, דרך המקורות היהודים במקום, שהאמינו להם בנאיביות. לגבי השנאה - מניחה שזה נכון. ובסוף, אני יודעת שזה היה ספרון. אני מדברת על בעיות חייה של ג'וליה, שקוטעות לגמריי את קו העלילה ולא קשורות לדבר. |
|
סופי
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
את כזו חמודה, ממש מתוקה.
שאלת אם יצא לשאול מדוע שונאים אותנו? אז כן, שאלתי , קראתי, ניסיתי להבין, אך התשובות לא היו ממש מספקות. "אנו חכמים מהם, אנו רוצים יותר ולכן אף מצליחים יותר ." "אנו מתלבשים אחרת, נאמנים לדת אחרת" כל השונה גורם לסקרנות, הגורם לקנאה, ושנאה. ובכדי להצדיק רגשות אלו, נמצאו גם הסיבות לגרש מכאן. בתקופת השואה "שנאת היהודי" הייתה אלמנט שיווק תקשורתי חשוב. רע לכם כי... אין לכם מישרות עבודה/פרנסה כי..... הכל באשמת היהודי כי...., אף הפסדנו במלחמה כי.... גבלס (שר התקשורת)ידע כי חשוב להקפיד להסיט ולמצוא אלמנט חזק, אשר יחולל הדים, ונמצא כי להשעין המצב הרע על היהודים זה עובד. ובעצם "מסיר" האחריות מהממשלה למצב הרע.(וזה על קצה המזלג) הצרפתים - הצרפתים מסרו לנאצים רשימות מסודרות של יהודים החיים בצרפת כולל נשים וילדים.. ולא מתוך נאיביות כי לא יפגעו ביהודים אלא, מתוך כניעה מוחלטת לשלטון החדש שכבש אותם, ללא מילחמה. ואף הציבור הצרפתי שיתף פעולה באופן מלא ,הלשין כי מישפחה יהודית מתגוררת כאן וכאן, וכאשר נלקחו העלימו עין (כמו בספר). שוחחתי עם צרפתים על נושא "ואל דאיב" הוסבר לי ,כי הנושא נלמד בבתי הספר בשיעורי ההיסטוריה ומכיל דף אחד בלבד. הספר - אם יסופר אך ורק על שרה זה יהיה סיפרון, טטיאנה מביאה לסיפור גם רקע ונופח למקומות בם שהתה שרה, כך אנו מקבלים תמונה ברורה יותר על הקורות איתה. מה גרם לך לא להאמין באלוקים? |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה:)
אני מקווה. |
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מצויינת.
ואני מניחה ששאלתך "למה שונאים אותנו?" תקבל עם הזמן תשובות נוספות ולא תצטמצם לתשובה הדי פשטנית שקיבלת.
|
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה, נתי:)
|
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
מיאקה, תמיד טוב לקרוא את התגובות שלך(:
תודה.
זאת לא סיבה לגיטימית ולא אופציה לרצח עם. אבל הרי, לא שאלתי אותו למה התקיימה השואה - אלא למה שונאים אותנו. אני מניחה שהנאצים והייל היטלר מצאו עוד סיבות להשמיד אותנו. שמחה שאת מסכימה איתי. ותהיה ביקורת הבאה... בקרוב. נראה לי. |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, שרוני:)
כן, זה חלף בדעתי (תקראי את התגובה שכתבתי לאנקה למטה). מניחה שלא יפסיקו לשנוא אותנו עד שנעלם מהעולם. טוב, זה חבל. |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה לך, אנקה.
אנקה, אני בטוחה שבתור בן אדם ובתור בן לניצול שואה היה באמת קשה לו לומר את זה, אבל השאלה שלי הייתה למה שונאים אותנו. אני בטוחה שזאת לא סיבה לגיטימית, כמובן. אבל הנטייה שלנו להסתכל על אנשים מגבוה נכונה, פעמים רבות, וכנראה שהסיבה בגללה התחילה השואה - הייתה בעיקר בגלל זה. אנשים מחפשים דברים לשנוא. פעם אמרתי לאמא שלי, ״נכון יש את הילדים ההם, בכיתה, שכולם עושים מהם שעירים לעזאזל? - אז היהודים הם השעירים לעזאזל של העולם.״ מחפשים מישהו לשנוא, ומצאו סיבה. כי אנחנו יהודים. |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה, מתוקה:)
אני מניחה שלא. אבל אני מנסה להכיל את הסיפורים, אני לא בטוחה למה. לצערי אינני יכולה להבין, אבל זה המירב, ואני משתדלת:) |
|
אנג'ל
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, גלית:)
שמחה להיות הפייבוריטית;) אנחנו בהחלט מתנשאים, אני חושבת שזה לא רק בגלל כל ה״עם נבחר״, ו״עם סגולה״. אלא גם בגלל שאנחנו מצליחים יותר. הצלחה מביאה להתנשאות. בגלל זה לא תהיה לי בעיה לרדת על רמת האיי קיו של מישהו אחר במקרה שהוא יתקוף אותי, אןו לאחרים להשמיץ אותי בגלל גילי. |
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
יפה כתבת. אני מחכה ליום השואה כדי לקרוא.
|
|
Miaka
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
וואו אנג'ל כל פעם אני חושבת שאת מבריקה בביקורת מסויימת ואז את כותבת אחת חדשה .
אני קראתי את הספר לפני חודשיים בערך ולא יכולתי להביא את עצמי לכתוב ביקורת עליו , אני חושבת שהתשובה של החבר של אמא שלך היא לא בהכרח מדוייקת , איך אפשר לומר על עם שלם שהם מתנשאים ?
וגם אם כן , זה לא נותן לאף אחד לגיטמציה לבצע רצח עם. אני מבינה את הצורך שלך לדעת , אני גם רוצה לדעת .רק שאני לא מסוגלת לראות או לקרוא על הנושא כי אני חווה אחר כך סיוטים . אז אני משתתפת בהרצאות של ניצולי שואה ושומעת סיפורים על ניצחונות . ככה אני מנציחה את הזכר של השואה . ע"י אלה ששרדו. לגבי הספר , את צודקת לגמרי , אני הייתי מעדיפה לקרוא רק על שרה , בלי הסיפור של ג'ולייה . הוא לא רוולנטי . הסיפור של שרה ואחיה צריך להיות העיקר ! בכל מקרה אני מחכה לקרוא את ההברקה הבאה שלך ! |
|
שרון
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אנג'ל, זאת אחת מהביקורות הכי מקסימות שכתבת, לדעתי(:
עשית לי חשק לקרוא את הספר(למרות המגרעות שציינת).
האמת היא שאני חושבת שבתכל'ס כולם שונאים את כולם. אנחנו פשוט השעיר לעזאזל של העולם כי אנחנו "העם הנבחר". ככה בכל מקרה הסבירו לי כששאלתי. |
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לאנג'ל היקרה,
כתבת יפה ומפורט על ספר שהוא לא בדיוק יצירת מופת אבל נוגע לרגשותינו לפיכך אנחנו ממהרים לתת לו ניקוד למעלה מערכו וזה לגמרי טבעי ומובן. אבל מונח ה"יהודי המתנשא" אחרי שואה איומה כל כך ופורענויות שחווינו במהלך ההיסטוריה העגומה של העם היהודי לא כל כך מקובלת ונשמעת לי.
זה מין תירוץ להאשים את הקורבן בנסיונות להשמדתו. אני מאשימה את האופי האנושי המרושע והאכזרי השונא ומקיא מתוכו כל מי שיש בו שמץ של שונות. את האחר. את הזר שלא רוצה להיטמע. זה לא בגלל התנשאות. זה הרבה יותר מורכב. |
|
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
עוד ביקורת מקסימה שלך אנג'ל.
אני מסכימה עם דבריי החבר של אמא - יש בעם היהודי משהו מתנשא. כמובן שזה לא נותן שום לגיטימציה לאף אחד עלי אדמות לטבוח בנו. את קוראת ספרי שואה כי לדברייך, את רוצה להבין את השואה. אז תרשי לי לומר לך ממרומי גילי - לא משנה כמה ספרים תקראי וכמה מחקר תעשי - לעולם לא תביני אותה, לעולם היא תשאר בלתי נתפסת.
|
|
גלית
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת אינטלגנתית ומענינת.... (את יודעת שאת פיבוריטית שלי..(:)
כן אני בהחלט מסכימה עם החבר, העם היהודי דיי שחצן ומתנשא וזה למעשה התחיל מימים ימימה, "העם הנבחר" עם סגולה" וכו. אני לא מגיעה ממקום של שפיטה זה עמי ואני חלק ממנו בטוב וברע, אבל לפעמים בשקט בשקט אני תוהה על מה ההתנשאות ועל מה השחצנות?
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת