ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 8 באוגוסט, 2013
ע"י sveta oaky
ע"י sveta oaky
בדעתי לעסוק יום אחד בדיני משפחה, ולעסוק בזה באופן בונה ולא הרסני. בסיליבוס של הקורס בדיני משפחה הופיעה דרישה לקרוא מספר עמודים מהספר הזה. אציין מראש שגם הקורס במשפט העברי ש"נאלצתי" לקחת, וגם דיני המשפחה, ריככו מאוד את מה שהיה עד אז התכחשות מוחלטת שלי לחכמת ההלכה. מכאן, ששמחתי לקרוא את דעתו של הרב סולוביצ'יק, שמזמן התעניינתי מאוד בספריו. אחרי קריאת הקטע החלטתי לרכוש את הספר ולקרוא אותו במלואו.
הספר מורכב ממספר מאמרים (או שיעורים), העוסקים במוסד הנישואין, במקומו החברתי, ובעיקר (תופתעו, או שלא) בנפשות הפועלות בו - הגבר והאישה. אני אינני נשוי (וכנראה גם לא אהיה), ואין ספק שקטונתי להגיב או לבקר את גישותיו ההילכתיות, אבל בכל מקרה הרב אינו דורש מקוראיו ידיעה ושינון בגמרא. הרעיונות הפילוסופים שלו, והתפיסות המקוריות שלו (לדעתי) באשר למהות הזוגיות (ששיאה, לדעתו, הוא באיחוד הנישואין), אינן דורשות אפילו ידע פילוסופי נרחב. מעלי הספר עולים דבריו של אדם חכם מאוד - הן בהלכה, הן בהילכות העולם הזה והן ב"חוכמת הגויים". גם מי שמתקשה לראות את המילה אלוהים בכל שני משפטים ימצא בספר הזה הרבה תובנות מעניינות על זוגיות, ההבדלים שבין גברים ונשים (והאם בכלל רצוי להבליט אותם), ולמורכבות של מוסד הנישואין. הנישואין הם בבחינת איחוד קדוש, אליבא דסולוביץ', אבל הם גם מצב קיומי קשה לשימור וטיפוח (כלומר תפיסתו כלפי הנישואים היא ריאלית - ודווקא מתוך הריאליה הזאת הוא מבקש את ה"קדושה"). ספר בהחלט מעניין, שכתוב בצורה שוטפת, עם רעיונות מסובכים (לפחות לי) המוסברים בפשטות.
החסרונות בספר הן האפולוגטיקה שהרב נמשך אחריה לעתים - כנגד תרבויות גויות בעיקר, אבל גם כלפי הציבור החילוני. יש לציין, עם זאת, שהדבר נעשה באופן עדין ולא מתריס, כך שאין בכך לקלקל את מה שהוא בסופו של דבר מסמך מקסים, שהרבה דיינים בבתי הדין הרבניים היו יכולים ללמוד ממנו דבר או שניים. חסרון נוסף הוא שלעיתים קצת התבלבל לו לרב בין עקרונות היהדות, ועם המונחים בלטינית הוא מציג (בחלקים בודדים של הספר) משנה תיאולוגית שדומה יותר לזו הקתולית. אך כמו שאמרתי, קטונתי.
מומלץ
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
sveta oaky
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נעמה, בספר הזה יש פחות נגיעה בהלכות עצמן, אלא יותר דיון על הנישואין בכלל, וביהדות בפרט, מבחינה יותר הגותית (זה לא שהוא לא מפנה למקורות שונים כחיזוק, אבל אין דיון מעמיק בהלכות האישים ביהדות - לזה יש ספר מציון של שרשבסקי). בשאר הדברים את לדעתי טועה, ולמעשה הרשימה שפירטת היא בערך כמעט כל עילות הגירושין (הן נכנסות אמונם תחת כותרות שונות, אבל הם מייצגים את המעשים שמתגבשים לעילה לגירושין). בכל אופן, אני לא אופתע אם הדיינים בבד"ר עוצמים עין על התנהגויות כאלו (בעיקר כשמדובר במזונות), אבל זה בגלל איכות הדינים - שאפילו בדינים שבהם הם דנים, וכל כך לוהט להם לשמר, הם לא תמיד בקיאים - ולאו דווקא מאיכות ההלכה עצמה. הידע שלי מתבסס בסה"כ על קורס אחד בדיני משפחה (ואת המעט שאני זוכר ממשפט עיברי), אז אני בטוח בר בר-סמכא בנושא. אבל לפחות לפי מה שלימדו אותנו, אין לבעל אפילו את הזכות לכפות על אשתו שאימו תגור איתם בבית.
חני, לא כל כך הבנתי. הצגתי איך נתפס אלי מוסד הנישואין. וגם אני בתהליכי למידה. אני מניח שהרבה המעקרונות האלו ישתנו, או יתהפכו בעתיד. |
|
חני
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אור התכוונתי לשתי השורות הראשונות שלך בעיקר בתהליכי למידה:
"הבעייתיות שלי עם מוסד הנישואין היא פחות בגלל הדרישה להישאר נאמן ויותר עם זה שכאדם שבעיקר עסוק בעצמו, אני מתקשה לראות איך אני מסתדר לאורך תקופת חיים עם מישהו אחר. אבל אני חושב שאם החלטת להתחתן אז אתה צריך לקחת את העניין ברצינות"...
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אור אלה העילות לדיון בזכאות למזונות אישה. זה לא פרקטיקה להעלמת עין.
כל מה שציינתי הוא לגטימי מבחינת ההלכה ואינו בגדר עילה לגט או מזונות . אני בטוחה שזה לא כתוב בספר של כבוד הרב.
|
|
sveta oaky
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
ממש לא. זאת לא הייתה הכוונה שלי. דיברתי על נישואים באופן כללי.
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אור אני מניחה
שלא חייבים גושפנקה דתית בשביל לשים טבעת אחד על השני...זה אחד..ושאר הדברים האחרים עדיין לא מגובשים לדיעה אחת סופית כי הם בתהלכי למידה.
|
|
sveta oaky
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אני לא בטוח שאני דגם מייצג בעניין הזה. הבעייתיות שלי עם מוסד הנישואין היא פחות בגלל הדרישה להישאר נאמן ויותר עם זה שכאדם שבעיקר עסוק בעצמו, אני מתקשה לראות איך אני מסתדר לאורך תקופת חיים עם מישהו אחר. אבל אני חושב שאם החלטת להתחתן אז אתה צריך לקחת את העניין ברצינות, ולא לשבור את הכלים על כל שטות. ואם עוד החלטת להביא עם בן או בת זוגך ילדים, אז לפי דעתי רק מצב שבו הישארות יחד תוביל לאומללות של ממש לאחד או לשני בני הזוג מצדיקה גירושין. אבל האמת, עם כל הצניעות, קשה לי לשפוט מבחוץ, ואלו אידיאלים שאספתי בדרך, שאולי לא כ"כ תואמים את המציאות.
איך התפיסה שלך השתנתה בנושא? היית בעד ועכשיו את נגד, או ההפך? |
|
חני
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
היות וכל התפיסה שלי לגבי העניין השתנתה לאחרונה..
היה מעניין מאוד איך אתה כרווק תופס את הבעייתיות שבמוסד הזה כמוסד.
|
|
sveta oaky
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אין ספק שמדובר במערכת חוקים פטריכאלית ושובניסטית. אבל אני חושב שלעומת מערכות אחרות (אפילו היוונית והרומאית) היא *הייתה* מתקדמת לזמנה, ובמשך תקופה ארוכה בהיסטוריה יחסית. בקשר למה יכול הגבר לעשות לאשה. כמו שכתבתי, אני ממש לא בקיא בהלכה, אבל אני חושב שלפחות להלכה (יכול להיות שהעלימו עין למעשה) אין לגבר זכות לעשות את מה שכתבת. זה נכון שהמילה של הבעל היא המילה האחרונה, אבל אני לא חושב שמותר לו להפעיל אלימות/התעללות פיזית ומינית.
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
החוקים לא נועדו להגנתה, הם נועדו לא לתגמל ולעודד את שבירת מוסד הנישואין. הנישואין כערך עלייון זו מטרת החקיקה לפי ההלכה.
אונס אשתך במקרה הצורך מותר, אלימות סבירה מותר, אם תבגוד מהצד באופן חד פעמי אז נעלים עין אם לא תיזהר תוגדר כרועה זונות וכבר תחטוף מהם על הראש.
|
|
sveta oaky
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
חני, אני חושב שהספר הזה ריכך קצת את מה שחשבתי על מוסד הנישואין פעם. פעם חשבתי שזה מצב בלתי אפשרי בימינו (לאור זה שאנחנו חיים הרבה יותר שנים מבעבר), ואפילו הפך לסוג של מלכודת משפטית. אבל הספר הזה קצת שינה אצלי את התפיסה. כמו שכתבתי בביקורת, הוא מציג את הצדדים היפים במוסד הזה מבלי להתכחש לבעייתיות שבו. אבל אני עדיין חושב בערך כמו הציטוט שנעמה רשמה.
ונעמה, זו אחת הסיבות שהאנטי שלי ליהדות ירד קצת בעקבות הקורס. הבנתי שרבים מהחוקים שהיום אנחנו תופסים אותם כהשפלת האישה נועדו בעצם להגנתה (או לפחות להעניק לה מעמד מחייב במסגרת המשפחתית). אבל, כן, היום החוקים האלו חזרו אלינו כבומרנג, ולחלקם הגדול אין כבר מקום במדינה מתוקנת. ולא כתבתי לעולם לא :) כתבתי "כנראה" :) אי אפשר לדעת באמת. |
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תלוי מי המרצה כמובן, אבל למדתי דיני משפחה והקורס באמת מרתק.
ההלכה היהודית היא כיום לא ממש לטובת הנשים, בתקופות קודמות היא הגנה מפני נישואין ובעילה בגיל הרך כך שיש הרבה מקום להערכה לעוסקים במלאכה . כיום זה משחק אחר והכדור רוב הזמן לא בידיים שלהם מבחינת מערכת המשפט.
"אם אתה מפחד להיות לבד, אל תתחתן". צכוב |
|
חני
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
מעניין אותי באמת מה דעתך בעניין..
מוסד הנישואין..? וכמו אנקה אף פעם אל תגיד "לעולם לא"..כי מי יודע
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אף פעם אל תכריז " אף פעם לא...." :)
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת