ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 28 ביולי, 2013
ע"י נעמי
ע"י נעמי
אחד הפרקים שתפסו אותי בספר היה הפרק העוסק ביונתן פולארד (המחבר שימש כפרקליטו ואף נפגש עמו).
"אני משוכנע כי יהודיותו של ג'ונתן פולרד והעובדה שריגל לטובת המדינה היהודית הם הגורמים החשובים ביותר שיש בכוחם להסביר את הפער, שאינו ניתן להסבר משום נימוק אחר, בין העונשים המוטלים בד"כ על מי שמרגלים לטובת בעלות-ברית לבין העונשים הדרקוניים שהוטלו על ג'ונתן ואן פולרד. יכול להיות שאף לא אחד מן התובעים או מן הסוהרים הוא אנטישמי, או אנטי-ציוני, אבל ניתן לקבוע בהגינות כי "השורה התחתונה" של היחס המפלה שקיבלו בני-הזוג פולרד היה יחס אנטי-יהודי".
הקטע המצוטט לעיל מופיע בסוף הספר, שהוא למעשה אוסף ענק של דוגמאות שמוכיחות את מה שכולנו (או לפחות אני), יודעים: אל יהודים מתייחסים אחרת. תקראו לזה אנטישמיות, תקראו לזה יודו-פטיה כמו שהמחבר מציע, תקראו לזה אנטי-ציונות או אנטי-ישראליות, אבל איך שלא תקראו לזה, זו תופעה שלא ניתן להכחיש. והיא התקיימה וקיימת וגם תמשיך להתקיים אפילו באמריקה ידידתנו הנאורה.
טוב, זה לא חדש לכם, אלא שהמחבר מציע כאן נקודת מבט חדשה. ציטוט מהמבוא (יהיו הרבה ציטוטים):
"ליהודי אמריקה צריכה להיות יותר חוצפה... חרף ההצלחה הגלויה שלנו, בתוך-תוכנו אנו רואים את עצמנו כאזרחים מסוג ב', כאורחים בארצו של עם אחר... האם יהודי אמריקה הם באמת אזרחים מסוג א' של אומה זו, שלה תרמו כה הרבה, או שמא רק הצלחנו להשיג מידה רבה יותר של סובלנות משהעניקו "אומות מארחות" אחרות ליהודים אחרים לכל אורך ההיסטוריה?...
אם אנו אמריקנים מסוג א', מדוע מציק לנו כ"כ מה חושבים עלינו באמריקה? מדוע נראה כ"כ לא סביר שבארצנו יהיה נשיא יהודי? ... מדוע מאשימים רק אותנו בנאמנות כפולה כשאנחנו תומכים במדינת ישראל? ומדוע נתונה דווקא ישראל לביקורת דקדקנית וקפדנית ולמוסר כפול, ומדוע היא נתבעה לקיים התנהגות מוסרית ברמה שאינה נדרשת משום אומה אחרת?..."
בהמשך המבוא הוא מצטט את דבריו של פרופ' מהאוניברסיטה העברית:
"בפרשת פולרד צף ועולה עכשיו משהו עמוק יותר: מעין עצבנות, חוסר ביטחון ואפילו התרפסות מסוימת מצדה של קהילת יהודי אמריקה, הנוגדים את ההשקפה המקובלת שיהודי אמריקה מרגישים חופשיים, בטוחים ולא נרדפים בחברה פתוחה ופלורליסטית...
אבל האמת שבדבר פשוטה למדי: אתם, באמריקה, אינכם שונים כלל מיהודים בצרפת, בגרמניה, בפולין, בברית-המועצות ובמצרים. הגולה שלכם שונה - נוחה, מרופדת בהצלחה ובעלת מוניטין. ובכל זאת זוהי גולה... מסתבר עכשיו שאולי אמריקה בכל זאת אינה הארץ המובטחת שלכם".
ואלו דבריו של המחבר כתשובה:
"עם כל הכבוד הראוי, פרופ' אבינרי אינו מבין את אמריקה. אנחנו עצבניים, לא בטוחים ואולי "מתרפסים", אבל אנחנו שונים מיהודי צרפת, גרמניה... מקור העצבנות, חוסר הביטחון וההתרפסות שלהם היה בד"כ חיצוני. הם היו באמת אזרחים מסוג ב', אורחים בארצו של מישהו אחר. מקור העצבנות שלנו הוא בעיקרו פנימי..."
מובן שהמחבר יודע שחוסר הביטחון הזה הוא כתוצאה של היסטוריה עקובה מדם שלימדה את היהודים שהם אזרחים סוג ג' במקרה הטוב, או שהם לא אזרחים, במקרה הרע, אולם - "אחד המסרים העיקריים בספר זה הוא שהיום, מאה שנה אחרי שהיהודים הגיעו אל חופי אמריקה בהמוניהם, הגיע הזמן שנסיר מעלינו את המעמד של סוג ב' שעטינו על עצמנו..."
מטרת הספר היא קריאה ליהודי אמריקה לאמץ את מידת החוצפה. להגדרתו, חוצפה היא "תעוזה, דעתנות ונכונות לתבוע מה שמגיע".
איני מתנגדת לקריאה הזו. אבל לצערי אני גם לא מאמינה ש"עמידה דעתנית על השגת מעמד מסוג א' בין השווים לנו" תפתור את בעיית האנטישמיות. פשוט כי אני מאמינה שזו בעיה בלתי-פתירה שתמשיך להתקיים כל עוד אנחנו ממשיכים להתקיים. וכיוון שאני מאמינה בהבטחה שעמ"י לא יחדל להתקיים - ההמשך ברור. שלא תבינו לא נכון, אני בעד לעמוד על הזכויות שמגיעות לנו ולמחות נגד כל עוול שנעשה ליהודי בשל יהדותו, אבל גם דור שלם שיחונך להיות חצוף לא ישנה את "הקנאות החשוכה העיקשת ביותר בהיסטוריה".
כאמור, הספר מופנה ליהודי אמריקה, אך גם אני מצאתי בו עניין. היה מעניין לקרוא על יהדות אמריקה מנקודת מבטו של דמות ציבורית ידועה המעורה היטב בחברה האמריקאית ושיחד עם זאת מצהיר ש"יהודיותי היא חלק חשוב ביותר מחיי". לא מדובר בסתם אזרח פשוט. פרופ' דרשוביץ הוא מעורכי הדין הטובים בעולם ובין לקחותיו ידוענים רבים (כדוגמת או ג'יי סימפסון, יונתן פולארד,מאיר כהנא ועוד). כמו כן מוזכרים שורה של אנשים מפורסמים (לדוג' נעם חומסקי שלא מזמן למדתי עליו בקורס אוטומטים) שלמחבר היה קשר אתם במישרין ובעקיפין כחלק מפעילותו למען זכויות האדם. מן הספר המחבר מצטייר כרובין הוד בגלימה שחורה.
לראשונה נחשפתי גם לפניו הפחות יפות של הדוד סם. תקרות שקבעו האוניברסיטאות היוקרתיות על מספר הסטודנטים היהודים שיכולים להתקבל, אפליה במשרדי עורכי-הדין הגדולים בוול סטריט ועוד כמה תופעות מרגיזות בסגנון. תופעות אלו הופכות לזניחות כשזוכרים מה עלה בגורלם של יהודי אירופה באותה תקופה, וחשבתי לעצמי ש"טוב, כסף קטן, שיגמר רק בזה". אבל לזה בדיוק התכוון המחבר כשדרש חוצפה. [כמובן שהיום המצב טוב בהרבה]
ואם הזכרנו את השואה, הרי שהיא נוכחת ברקע או בקדמה לכל אורך הספר. אתייחס לנקודה אחת: המחבר מגנה את אוזלת היד שגילו המנהיגים היהודים באמריקה בזמן המלחמה, וגם את חוסר המעש הזה מייחס לפחד של היהודים מן הצל של עצמם. המנהיגים חששו להטריד את רוזוולט ב"בעיות שלהם", ובכך מנעו צעדי הצלה פשוטים שהיו יכולים להיות יעילים מאד, אף יותר מפיצוץ המסילות לאושוויץ. לו לחצו לפתוח את שערי המדינה ליהודים, או דרשו להפיץ חומר המסביר ליהודים שהעבודה תשחרר אותם - מהעולם הזה, היו ניצלים חיי רבים. אח"כ נהיה מאוחר מידי. חוסר רצון "לנדנד" לרוזוולט עשה לו שירות דוב ושמו הוכתם לעד כמי שיכל היה לעשות יותר ולא עשה.
וסתם מושג שאהבתי בספר ואני הולכת לאמץ- "יהודי החצר":
"התנסיתי בטכניקה הזאת של "יהודי החצר" כבר בשנותי הראשונות בהרוורד. בכל פעם שעשתה האוניברסיטה משהו הטומן בחובו אפשרות למתחים עם סטודנטים או מרצים יהודיים, טרחה ההנהלה להבטיח שיהיה לצדה לפחות "יהודי חצר" אחד. לאחר-מכן תוכל לטעון שהיהודים עצמם חלוקים ביניהם בשאלה."
===================================================================================
ת'כלס:
הציטוטים נועדו להביא טעימה מן הספר, כדי שתדעו למה לצפות. הספר מעניין אך ארוך מידי, בערך לאחר שני-שליש הפסקתי לקרוא ודלגתי רק לפרק של יונתן פולארד. המחבר חוזר שוב ושוב על עמדתו, ובשלב מסוים כבר נמאס לי. למרות זאת, הספר כאמור עשיר בדוגמאות ובמקורות, טוב למי שרוצה להעביר שיעור או לכתוב עבודה בנושא, או סתם כדי ללמוד על המחבר. החלק שעליו דילגתי מדבר בין היתר על היחס למדינת ישראל, אבל נגמרה לי כבר הסבלנות.
10 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של נעמי
» ביקורות נוספות על חוצפה - קריאה נועזת ליהודי ארצות-הברית לעמוד על זכויותיהם
» ביקורות נוספות על חוצפה - קריאה נועזת ליהודי ארצות-הברית לעמוד על זכויותיהם
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
חני
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
תראי גם בגרמניה היהודים שם שחשו גרמנים לכל דבר
לא חשבו לרגע איזה סוג של אזרחים הם! "יהודי החצר" זה ביטוי שמנציח נחיתות ומקבע את המושג של להיות שונה איפה שהוא. לא כדאי לחבב את הביטוי הנלוז. הביקורת שלך מקסימה וגם אם הגעתי אליה באיחור אופנתי נהניתי לקרוא אותה.
|
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אשמח לשמוע את תגובתך =)
|
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
רץ,
המחבר כלל לא שש בתחילה לייצג את פולרד. הוא הביע את דעתו "שאין הצדקה למעשיו של פולרד, וכי הוא ראוי לעונש מאסר הולם". אבל בסופו של דבר בחר לייצג אותו כי העונש שהוטל עליו מופרז וחסר כל תקדים, והרקורד העשיר שלו מאפשר לו בהחלט לקבוע את זה. כאשר פולרד נתפס לראשונה המחבר מתאר את השתיקה של הקהילה היהודית שחששה מהאשמה בנאמנות כפולה והעדיפה להתנער ממנו. רק מאוחר יותר חל שינוי בעמדת הקהילה וחלה תנופה לטובת פולרד, כולל נשיא הקונגרס היהודי האמריקני שהודה בזהירות שיש לבחון את טענותיו של המחבר. התאוריה שהוא מנסח אינה מגדלים פורחים באוויר, ואני דווקא השתכנעתי ממנה. המחבר מתחיל בסיפור עליית משפחתו לאמריקה מפולין (ובכך נצלו מכליה מאוחר יותר). דור ההורים עוד זכרו את הפוגורומים במזרח אירופה, והמשפט שאמו נהגה לחזור עליו היה "שאנדע פאר די גויים" (בושה מפני הגוי). הדור של המחבר כבר הרגיש חלק אינטגרלי מהחברה והתנגד לתפיסת הדור הקודם שיש לשבת בשקט ולא להעיר את האריה מרבצו. דור זה הוא הדור שלקח חלק בתנופה של אמריקה, השתלב במקצועות החופשיים ובאוניברסטאות הגדולות, אך עדיין נאלץ להתמודד מול האפליה הממסדית כלפי היהודים (וכן שחורים, נשים ועוד כמה קבוצות אתניות). בתור דמות ציבורית, בעל טור ופרשן, קבל המחבר אלפי מכתבים (!) רווי שנאה בסגנון "חבל שהיטלר לא השלים את המלאכה" (לקרוא ולא להאמין, יש המון דוגמאות למכתבים). המחבר מרבה להביא דוגמאות של יהודים שחששו להרים את קולם באמריקה נגד עוול שנעשה להם או לאחיהם, "יהודי חצר" כמו שהזכרתי, או יהודים שיצאו מגדרם כדי להתכחש לצד היהודי בהם. המחבר אם כן רוצה לצאת נגד התפיסה של דור ההורים שהשתדלו לא להרגיז אף אחד ופשוט דורש שהיהודים יקבלו יחס זהה ליחס שמקבל אזרח אמריקאי מן השורה. |
|
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי את השיח המעניין אבל לא את נקודת המוצא שלו איך הפרקליט של יונתן פולרד שלחלוטין לא אוביקטיבי, מנסח תאוריה שלמה - של עמדת היהודים בארה"ב - ממש מעורר תהייה וראוי שזאת תוצג על ידך, היא אומנם הוצגה בפתיח, אבל האם מעבר לזה המסקנות מקובלות ?
|
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אולי בנוסף להוספת הכוכב...
תחליטי בכול זאת לסיים אותו, ניכר שהוא השפיע עלייך.
|
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה גם לך נתי ק.!
בדיעבד אם הספר גרם לי לחשוב ולצטט כ"כ הרבה נראה לי שאני אוסיף לו כוכב, אפילו שלא סיימתי אותו. |
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
טוביה, תודה!
דפדפתי עכשיו בספר למקרה שאולי אתקל בשמו, אבל האמת שהוזכרו שמות רבים מכדי שאזכור. חבל שא"א לעשות ctrl+f בספר... ייתכן שהוא מוזכר בספרים המאוחרים יותר של המחבר על ישראל, הספר הנוכחי הוא יחסית ישן (1992) (ועם זאת עדיין רלוונטי). הנה עוד ציטוט מעניין בנוגע ליהודי החצר: "... השאלה אם מצבו של ג'ונתן פולרד משקף אנטישמיות זוהי שאלה מורכבת וקשה.. הממשלה מצביעה על העובדה שאחדים מאלו שהיו התובעים במשפטו של פולרד היו יהודים כהוכחה שהאנטישמיות לא מילאה תפקיד בפרשה. זהו טיעון לא משכנע ומעליב, שממנו עצמו נודף ריח של אנטישמיות... הממשלה נהגה מאז ומתמיד להיעזר ב"יהודי הצר" כדי לרדוף יהודים אחרים במשפטים שבהם צפויה טענה של אנטישמיות. התובעים במשפטם של יוליוס ואתל רוזנברג היו יהודים, ושופט יהודי גזר את דינם למוות [בושה שלא שמעתי על הפרשה הזאת, נעמי]. .. בראש הוועדה האנטי-ציונית הסובייטית בברה"מ עומד זה זמן רב שמואל זיווס, יהודי אכול שנאה עצמית, שעשה קריירה מכך שהיה בין האנטישמים הארסיים ביותר בברה"מ. כשמבקשים יהודים לתבוע לדין את אחיהם היהודים כמבחן לנאמנות שלהם לארצם אין בזה שום הוכחה להעדר כל יסודות אנטי-יהודיים במשפט". |
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
מרתק!
|
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נעמי, ביקורת מעניינת.
שמעתי שאחד מיהודי החצר האלה, שרק במקרה הוא גם יהודי אנטי ציוני, או כמו שקוראים להם היום יהודי פוסט ציוני
כתב ספר תגובה לספרו של דרשוביץ למה ישראל. האם שמעת על ד״ר נורמן פינקלשטיין? את יכולה לספר לי קצת עליו? תודה |
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
תודה נצחיה!
|
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נשמע ספר מעניין מאוד.
אני מודה שראיתי אותו ולא התחשק לי לקרוא, אבל הביקורת שלך מעודדת בכיוון.
|
10 הקוראים שאהבו את הביקורת
