ביקורת ספרותית על איך בטלה (בוטלה) המתמטיקה מאת אביעד קליינברג
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום שני, 15 ביולי, 2013
ע"י נצחיה


לכל אדם יש אוסף תגובות קבועות שהוא מקבל כשהוא מספר לאחרים במה הוא עוסק. איתרע מזלי ותחום העיסוק שלי סוחט מאנשים הצהרות רגשיות עזות. כל מי שמתכונן לספר לי, בתגובה לרשומה הזאת, עד כמה הוא שנא, או לחילופין (נדיר, אך קיים) עד כמה הוא אהב מתמטיקה, מתבקש לרדת מהנושא. האמת? באמת-באמת באמת? לא מעניין אותי. לא ממש אכפת לי איך שנאתם את המורה לחשבון בכיתה ג' או איך אהבתם את המקצוע בכיתה י' אפילו שעשיתם רק שלוש יחידות. אבל זה כל התגובות שאני מקבלת. תמיד. כמו קייט שכטר שמנסה לא לומר לדירק ג'נטלי את כל מה שאנשים אחרים נוהגים לומר לבלש פרטי, וכושלת בזה. יש כנראה אינסטינקט קבוע, בלתי נשלט, לשמוע "אני עוסקת במתמטיקה" ולהגיב מיד "איך שנאתי".

אבל אלה בעיות של סמול טוק עם אנשים שממילא אין לי חשק ורצון להכיר. הבעיה הגדולה יותר היא עם חברים וקרובים, שמתעקשים לעצבן אותי בכוונה. כך אחי: "אבל מה אני אעשה עם זה?". אני לא יודעת, תלוי מה תרצה להיות. "אה, אני אהיה מעצב גרפי. לא צריך מתמטיקה" (נחשו מה היתה המשימה הראשונה בתרגיל הראשון בסמסטר הראשון בלימודי עיצוב תעשייתי, ואם היה אפשר לבצע אותה בלי ידיעה עמוקה של טריגונומטריה מרחבית. נו). וכך הגיע אלי הספר הזה, דרך מורה-עמית, שרצה לעצבן אותי.

הרבה ספרים מקבלים כותרות על דרך השלילה והפרדוקס. לדוגמה "אני שונא מתמטיקה" הוא ספר נהדר ומקסים שמלמד את הדברים היפים באמת שהמתמטיקה מראה למי שנעצר להתבונן. לכן חשבתי שגם הספר הזה שייך לאותה סוגה, ולקחתי בשמחה. ומה מצאתי? בדפים קטנים, באותיות גדולות ומנוקדות להפליא, סיפור טפשי וחסר פשר.

אם יום אחד אפגוש את אביעד קליינברג, ואתעניין בעיסוקו (פרופסור להיסטוריה) אוכל לומר לו בשמחה כמה שנאתי היסטוריה בתיכון. וגם לדווח, שעל אף כל התחזיות של המורה שלי בכיתה י"א, מאז שסיימתי את התיכון ועד היום לא יצא לי להתקל בצורך ממשי בידיעת היסטוריה. ממילא זה תחום שאף אחד לא לומד ממנו כלום. אבל אני מניחה שלא אגיד לו את זה. התבגרתי, והתחתנתי (להפתעתי הרבה) עם חובב היסטוריה. ונאלצתי להסכין עם העובדה שיש אנשים שאוהבים את הדברים האלה. באותה הזדמנות גם הסכנתי עם המציאות שבה מרבית הלימודים הינם עיוניים, ליצירת קנון תרבותי משותף. הדבר היחיד שממש שימושי ממה שלומדים, למשל, בבית הספר היסודי, הוא לימודי זהירות בדרכים. אז למה בעצם לא לבטל את כל השאר, ולתת לילדים לשחק בעונג רב ולהתפלש בבורות רבה?

אבל נעזוב את הויכוח על התוכן, כי אין כמעט תוכן. כלומר אין ממש טיעונים בעד ונגד, או עיסוק הגיוני בשאלה. כל מה שיש זה סיפור מוזר, לא אמין ולא סוחף. הייתי מרחיקה לכת ואומרת שטויות במיץ. ואולי זה ההבדל. כי כאשר פרופסור למתמטיקה מחליט לכתוב שטויות, הן לא נשארות שטויות במיץ אלא הופכות לנון-סנס חינני וגאוני בדמות אליס בארץ הפלאות.
17 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נתי ק. (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לשמחתי זכיתי ללמוד אלגברה אצל פרופ' דוד צילג ז"ל, שהראה שניתן ללמד את הסטודנטים ולא רק להעביר את החומר, שניתן להיות בן אדם עם לב זהב, בעל חוש הומור, חמלה ועדיין להתלהב ממבנים אלגבריים. יהי זכרו ברוך:-(
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
מתמטיקאים הם בני אדם, ובני אדם מונחים עי רגשות.אז ודאי שנושא המחקר נקבע עי רגשות, הרי נושאי העניין שלנו בכלל הם עניין רגשי.
אבל, ובעיני זה אבל גדול, המחקר עצמו כן מנותק מרגש, הכתיבה המתמטית היא עניין לוגי טהור. כתיבה מתמטית נכונה היא אובייקטיבית. מצד שני הקביעה מהי הוכחה יפה היא קביעה סובייקטיבית רגשית.
כך שבכל זאת מתמטיקה היא נושא מנותק מרגשות ככל שבני האדם מסוגלים לזה.
לצערי נושאי מחקר נחשבים הם עניין אופנתי
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, שנים חשבתי שאין במתמטיקה רגשות. אבל כל תגובות "כמה שנאתי" מטיחות בפניי שטעיתי. נכון שיש כתיבה "יותר מתמטית" וכאלה שהן אסוציאטיביות ונרטיביות (ויש גם מוזיקה משני הסוגים), אבל גיליתי לתדהמתי שכאשר מתמטיקאים בוחרים במושאי מחקר, חלק ממה שמנחה אותם הוא רגש טהור. אז נכון שהגישה היא לא רגשית, אבל שורשיה רגשיים.

וכך נכזבה תוחלתי למצוא תחום שיהיה שכלי נטו ומנותק רגשית.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי ועולם, זה לא רק מעצבן, זה מתסכל ברמות מעצבנות ממש. כמו שאני מסיימת כל ספר של מאיר שלו בדמעות, כי איך אנשים יכולים לכתוב ככה, כך אנשים מסוגו של ענר שלו מתסכלים אותי. אני יודעת כמה שואב המחקר המתמטי, כמה שואבת כתיבה. איך אפשר לעשות גם וגם וגם, ועוד נשאר לו זמן לתחביבים. בהחלט מתסכל.
עולם (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי, נכון שזה מעצבן? אז הנה לך עוד דוגמא, אדוארד וויטן:

http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Witten

הסטוריון שהיה גם פובליציסט בנושאים פוליטיים. החליט לעשות הסבה "קלה" לפיסיקה ומתמטיקה, הפך להיות פיזיקאי עולמי מוביל, ו"על הדרך" זכה גם במדליית פילדס, הפרס המתמטי הנחשב בעולם הניתן רק לאלו שהשיגו השגים מתמטיים נדירים עד גיל 40.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נצחיה, אני זוכרת שעשיתי בתיכון עבודה על הקשר שבין מתמטיקה לספרות. אני מסכימה עם מה שכתבת, אלא שבכתיבה לדעתי מוכרח להיות גם רגש, והבנה פסיכולוגית הכרחית לכתיבה אמינה של דמויות. כך גם ההסקה הספרותית אימה נעשית בהכרח לפי כללי היסק נתונים וקבועים אלא יכולה להיות רצף אסוציאטיבי שאינו משפט מתמטי תקין.
בדרכ אני יכולה לזהות סופרים שהם מתמטיקאים שכן כתיבתם תואמת את התיאור שנתת. לדוגמא ענר מול אחותו...

גם לי יש הרבה בדיחות עח מתמטיקאים אבל נחכה לאחרי תשעה באב.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי, בקשר לתארים אקדמיים- אבא של ענר הלך ללמוד באוניברסיטה ספרות. הוא שמע מספר הרצאות והגיע למסקנה שהוא הרבה יותר חכם ומשכיל מהמרצים. במקרה שלו זה נכון,.. אז הוא עזב ואין לו תואר.
אגב, אמו של ענר היתה ציירת, כך שיכול להיות שגם כישרון הציור יש לו. אם היית לומדת אצלו היית משנה את דעתך על מתמטיקה:-)
אפרתי (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
קראתי קצת על ענר שלו וקיבלתי חום. ליתר דיוק הבנתי בפעם המיליון שאין קומוניזם בחלוקת כשרונות.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, הרבה אנשים הם לא דוגמה לכלום (או אם תרצי - לא פונקציה....) ובכל זאת המרחב הכללי מלמד משהו. אני רואה המון דימיון בין העיסוק הספרותי ועיסוק המתמטי: אתה בונה תנאי בסיס ("אקסיומות", או מצב אנושי כלשהו) תחת כללים כלשהם, ואז בוחן מה יקרה. התוצאה היא משפט מתמטי, או רומן, בהתאם לצורך. אני רואה גם קשרים בין מתמטיקה ובלשנות, ובין מתמטיקה ומוזיקה. לא רואה הרבה קשר להיסטוריה, או פסיכולוגיה, או מדעי החברה. גם לא הרבה מאוד קשר לביולוגיה (מלבד ביולוגיה אבולוציונית, אבל על זה בסדירה נוספת שאני מתכננת, על דוקינס)

ונזכרתי בבדיחה חנונית שסיפרו לי פעם (בחוג למתמטיקה, אלא מה), אבל תיכף תשעה באב, אז אני גונזת אותה.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
על ענר שלו שמעתי כבר לפני שנים רבות, אבל לא ידעתי שהוא מתמטיקאי.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נצחיה, מחקתי את התגובה כי ראיתי שזה כנראה מפריע רק לי. מכיוון שנעלבתי בשביל אחרים תגובתי נראתה מיותרת.
אגב, גם אני למדתי אצל ענר, הוא היה המרצה האהוב עלי ביותר. הוא
מתמטיקאי בחסד, ותענוג לדבר איתו על ספרות. היה לו קורס במבוא ללןגיקה שבו דנו בספרים כמו גן השבילים המתפצלים ןניתחנו את המבנים הלוגיים בהם.
אבל משפחת שלו היא באמת לא דוגמא לכלום. ענר הוא כם כנר מחונן
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אלון, תודה רבה.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נהדר
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי - תודה רבה. אני למדתי מתמטיקה באוניברסיטה אצל פרופסור ענר שלו. חפשי את שמו באתר, ותראי שהוא סופר פורה ומוצלח למדי.
ומוזיקאים טובים במתמטיקה, לא כי זה ניגוד, אלא כי זה הולך יחד. חוש קצב וחוש מתמטי מתגברים זה את זה. וזה נכון שלפעמים הכשרונות לא מחולקים בצורה זהה, אף אחד לא התיימר להיות שיוויוני כאן.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, קראתי את תגובתך, וזו זכותך. אני מקבלת מה שאמרת. "תגובות" לא בהכרח חייבות להיות חיוביות.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לנתי - תודה רבה. הטלתי הגבלה אחת בלבד, כי במקרה הזה אני שטופת אינפורמציה, הרבה מעבר למה שאני רוצה לדעת (למה רלוונטי כמה יחידות במתמטיקה עשה האדם בן ה-40 שאני מדברת איתו עכשיו, כשהוא היה בן 18?)
נצחיה (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
דושקה - אני מניחה שלכל מקצוע יש את התגובות הרפלקסיביות שלו. ולא רק למקצועות, האמת. כנראה שלכל דבר ועניין.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נצחיה, את אחת המתמטיקאיות הכי ספרותיות שאני מכירה. כושר הביטוי שלך ושל עוד כמה אנשי המדעים המדוייקים באתר הרס לי את כל הסטריאוטיפים. אגב, מוזיקאים מצויינים מוכשרים גם במתמטיקה. את בטח שואלת למה אני מציינת את זה. אז זהו, שאוהבים לחלק בין כשרונות אומנותיים לכישורים מדעיים וזו חלוקה מלאכותית. אגב, אנשים מוכשרים, ניחנו לא פעם בכמות כשרונות שהייתה מספיקה לכמה אנשים. אין צדק, אין.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נתי ק. (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אפשר לספר לך שממש אהבתי את הקטילה שלך?
dushka (לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
שנים עבדתי בחנויות פרחים ("שיואו, איך אני מקנאה, ממש גן עדן כאן") וכשהפסקתי לעבוד ("לא משעמם לך כל היום בבית?") קיבלתי פעם פרויקט, לארוז 260 עציצים בקוטר 18 ס"מ באריזה גלילית שהכינותי מיוטה ורפיה. כדי לא להתקע עם חוסר או עודף יוטה השתמשתי בנוסחת חישוב היקף וחישבתי מראש כמה גלילים עלי לקנות. איך הייתי גאה בעצמי- ממש שמחתי שעברתי ברגע האחרון משלוש לארבע יחידות ואפילו שלא ממש אהבתי מתמטיקה קיבלתי 86 בבגרות... :)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ