ביקורת ספרותית על המיעוט הנבחר - כיצד עיצב הלימוד את ההיסטוריה הכלכלית של היהודים 1492-70 מאת צבי אקשטיין
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 11 באפריל, 2013
ע"י חמדת


אני וידע בכלכלה באופן המקצועי-רחוקים זה מזה כמזרח ומערב ,העובדה היחידה בחיי שמתקרבת לנושא תחום הכלכלה הוא קריאת המוסף היומי "דה מארקר",ואח"כ להתעצבן מכל השחיתויות והעוולות וההון והשלטון שמתנהל בימינו .

אז מה לי ולספר הזה -שנכתב ע"י שני כלכלנים בכירים ?-לא ציפיתי ממנו להרבה אם בכלל ,זאת אומרת -לא ציפיתי מעצמי מראש ....אבל הספר הפתיע ובגדול !!! .שלא כהרגלי הקריאה שלי השגרתיים - במשך כחודש ימים { טוב ,היה גם פסח ,בישולים ואירוח שגזלו זמן } הספר הזה נקרא ע"י כאחד ויחיד ללא קריאת ספרים אחרים במקביל ,הרגשתי שהוא זכאי למיוחדות הזאת -כי הוא פשוט דרש ממני רף גבוה של יכולות קריאה ,תובנות ופתיחות מחשבה מרובה מצידי .

אולי תצחקו -אבל אני חשתי שאני קוראת בספר מתח !!,עניין אותי מה יהיה בדף הבא ! ואיך אפשר להשוות ספר מתח לספר שעוסק בכלכלה ובהיסטוריה של העם היהודי לדורותיו ?מצידי -מסתבר שאפשר!! כנראה רק אצל "שרוטים " כמוני ....

טוב ,אחרי כל זה - על מה הספר ?- הספר רוצה להציג תובנות חדשות בהקשר לשאלה כיצד ,איך, למה ומדוע הפך העם היהודי מעם חקלאי בא"י - לעם של סוחרים , בעלי מלאכה, מלווי בריבית , רופאים,יועצים למלכות ועוד ממה שנכלל בתחום של עיסוקים שרחוקים מלהיות חקלאיים . ישנם תובנות מושרשות לשאלה הזאת כבר תקופות ארוכות ,אבל הספר הזה רוצה להציג תגר מחשבתי ועובדתי לאותם דרכי חשיבה אולי מיושנים ,וזה הנעלם המסעיר והמרתק בספר כיצד המחברים בונים את התיזה שלהם ומבססים אותה בנתונים מספריים ועובדתיים .

מבחינת תקופה - הספר עוסק מ- שנת 70 לספירה ומסתיים בגירוש יהודי ספרד ב-1492 ,ומבחינת סקירה היסטורית /גיאוגרפית הוא חוקר את כל המקומות שבהם התיישבו יהודים : מסין -עד אמריקה , מאסיה- עד אירופה , וממסופוטמיה הגדולה .דהיינו 99% מכל המקומות בעולם של אז ,{למעט ד.אמריקה וארצות סקנדינביה - לשם הגיעו יהודים מאוחר יותר }.

בשנת 70 לספירה היו רוב היהודים חקלאים אנאלפביתיים, שהתגוררו בארץ ישראל ובמסופוטמיה. לעומת זאת ב-1492 היו היהודים מיעוט קטן של עירוניים משכילים, שהתמחו במסחר, במלאכות-יד, בהלוואה בריבית ,ברפואה,בבנקאות וכיועצי חצר למלכות , והתגוררו במאות ערים ברחבי העולם -למול- האוכלוסייה הלא יהודית האנאלפבית ברובה בארצות השונות .

מה הוביל לשינוי קיצוני שכזה? מאומה יהודית חקלאית אנאלפבית-במשך וכעבור 1500 שנות היסטוריה - למיעוט מפוזר בכל העולם שהינו עומד על - 99% בעל ידע אורייני -דהיינו ידיעת קרוא וכתוב ,והפיכתם לחוד הכלכלה ה"חופשית" במושגים של העולם ההוא ?


לטענת מחברי הספר המעבר מחקלאות למקצועות עירוניים לא נבע מרדיפת היהודים ומהצרת צעדיהם,וכל מה שנקשר לגילויי אנטישמיות , אלא מתמורות שחלו בעם היהודי עצמו אחרי חורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה. בעקבות השינוי שחל בהנהגה הדתית בתוך הקהילה היהודית הפכה היהדות מדת המבוססת על פולחן ועל העלאת קורבנות בבית המקדש לדת שבה הנורמה המקובלת חייבה ואכפה כל גבר יהודי לקרוא בתורה בבתי הכנסת ומכאן לשלוח את בניו-זכריו לבית הכנסת כדי לדעת לקרוא את התורה . יישומה של נורמה זו בתקופת המשנה והתלמוד בצד התפתחותם של מוסדות לאכיפת הקביעה הזאת בין יהודים, הם שהובילו לתמורות העיקריות בעם היהודי.

אחרי חורבן הבית השני -70 לספירה בה כבר לא היה אפשריות להעלות קורבנות לבית המקדש שאינו קיים פיזית,או אז כפה יהודה הנשיא שעל כל גבר יהודי ובית -אב יהודי לדעת לקרוא בעברית בתורה{אח"כ באה כמובן מאליו גם הידע בכתיבה } .להחלטה הזאת הייתה השפעה מיידית כלכלית על מעמדות שונים בקרב היהודים בתפוצות ובארץ .מי שעסק בחקלאות -פירוש הצו לגביו שבניו אינם יכולים לשמש לו ככוח עבודה עזר ביום יום ,יתר על כן - האב היהודי היה מחוייב בתשלום דמי לימוד לרבנים ,ולבניית בתי -הכנסת והמדרשים שסביבם התנהלה עכשיו המהות הדתית היהודית . היו רבים מאוד שלא יכלו לעמוד במעמסת הצו הזה מהבחינה הכלכלית ,ומשלא שלחו את בניהם ,בתהליך טבעי ומובנה כעבור דור - הם הוקאו מתוך הקהילה היהודית ורובם התאסלם או התנצרו -המשמעות הדמוגרפיה היהודית צנחה באופן משמעותי .מי שכן ויכול היה לשלוח את בניו לרכישת קריאה התורה בעברית -היו הרוב בקהילה . את הממצאים העובדתיים הללו מבססים המחברים מהתלמוד הבבלי , השו"ת של הגאונים {שאלות ותשובות שנשלחו ע"י יהודים לרבנים כיצד עליהם להתנהג במקרה כזה או אחר },גניזת קהיר וממצאים ארכאולוגיים כמו בתי כנסת ועוד מקורות יהודיים .

המחברים טוענים כי ברכישת הקריאה ואח"כ הכתיבה דהיינו רכישת האוריינות גרם ליהודים כעם וכיחידים להיות במצב של חוד חנית בידע ,בתובנות וביכולות למול רוב האוכלוסייה הלא יהודית שהייתה ברובה אנאלפבית עד הזמן החדש. ומכאן -היכולת לממש את כלי האוריינות לשינויי באופי התעסוקתי של היהודים ברחבי העולם .

היהודים בכל מקום שאליו הגיעו בנדודיהם היה בידם את הכוח והמכשיר של ידיעת האוריינות ,עובדה שהשפיעה מייד על שינוי במגמת האופי המקצועי שלהם .היהודים כבר לא רצו להיות חקלאים שעובדים קשה ובקושי מוציאים את כלכלתם מהאדמה ,כאשר ברכישת מקצועות של בעלי -מלאכה ,חנוונים, סוחרים מקומיים ובינלאומיים ,רופאים, חלפני כספים ,מלווים בריבית ובנקאי חצר
הם משיגים כוח ומעמד חברתי וכלכלי רב ,חזק ובעל השפעה מרובה בכל מקום שבו התיישבו .רכישת כלי האוריינות הללו במאה ה-8-9 ואילך במקביל לתהליך הדרמטי של עיור וצמחיה בסחר בח'ליפויות האיסלמיות ואח"כ בקרב ממלכות נוצריות באירופה גרם ליהודים לעבור להיות בעלי מקצועות חופשיים בעליל . עובדה זאת של רכישת האוריינות שינתה את גורלו ועיצוב אופיו של העם היהודי מאז ועד ימינו ללא חזור .

הרעיון המסעיר הזה שברכישת כלי אוריינות ששינה את נתיבי הגורל של הקהילות היהודיות באשר הם לטובה או לרעה הוא אדיר מבחינתי ,כאילו העולם מאז המאה ה- 8 ועד ימינו סובב סביב עצמו בנושא רכישת כלי -ידע והידיעה שעליהם אח"כ צומחים תרבויות ,כלכלות, מעצמות וכו. בדבר האמרה "אין חדש תחת השמש."

המחברים סוקרים ובודקים בהמשך הספר את הסיבות לכך יהודי אירופה בימי הביניים הפכו להיות מלווי בריבית ,ולא בגין אילוצים חיצוניים כמו איסור במתן הלוואה בריבית ע"י האיסלם או הנצרות שבתקופות יותר מוקדמות ראו זאת בעין יפה , אלא שהיהודים כבר בתחילת ימי הביניים היו במעמד של אנשים יודעי- אוריינות ועשירים כולל נכסי- קרקעות שאותם עיבדו אריסים לא-יהודים, ונתבקשו או נפנו מצד מלכים להלוות כספים כדי לממן את מלחמותיהם,דהיינו הייתה דרישה מ"בחוץ" שהיהודים ימשיכו לעסוק במגזר הזה ,יותר מכך ליהודים היה יתרון יחסי מול הסוחרים הלא יהודיים בגין ארבעה משאבים עיקריים אשר היו ועודם עמודי התווך של העיסוק בפיננסים : הון, רישות {מבחינת פיזור גיאוגרפי של יהודים בכל עיר וארץ שהיווה מקור להפעלת כלכלה בטוחה וענפה יותר }אוריינות, וגם חשבונאות ומוסדות לאכיפת חוזים .

האם להיסטוריה זו יש השלכות על ימינו? התשובה היא מורכבת. מצד אחד היהודים היו הראשונים לאמץ את חוק חינוך חובה, וכעם יכלו ליהנות מיתרונות הלימוד בעולם שרובו אנאלפביתים. הנורמה של הלימוד אפשרה לדורות של יהודים להיות מובילים במערכות ההשכלה שנפתחו להם מאמצע המאה ה-19 ועד היום. אי-אפשר להבין את ההישגים המדהימים של יהודי העולם במחקר האקדמי, ביצירה הספרותית, במסחר ובפיננסים במאה העשרים ועד ימינו ללא הבנת היתרונות שהקנתה להם נורמת החינוך שאפיינה את התרבות היהודית במשך כ-1,800 שנה. מן הצד האחר, היום אין לחינוך היהודי יתרון משמעותי על פני שאר העולם, ולכן יש סכנה שללא יצירת ייחודיות בחינוך היהודי לא יוכל החינוך לשמור על הזיקה ליהדות בגלות. הניסיון החרדי למנוע חינוך מתקדם כדי לשמור את בוגריו בתוך המסגרת היהודית האדוקה ובכך אף לקבע רמת חיים ומיומנות מקצועית נמוכות צפוי לגרום לירידה מתמשכת באוכלוסייה היהודית כפי שקרה בעבר.

המחברים: פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל. וכיום דיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה.

פרופ' מריסטלה בוטיצ'יני היא מרצה לכלכלה ומנהלת מכון גספריני למחקר כלכלי (IGIER) באוניברסיטת בּוֹקוֹני שבמילאנו.

הספר תורגם מאנגלית ע"י: אינגה מיכאלי ,,איני יודעת איך הספר "מתנהל באנגלית" אבל העברית בקריאה בו הינה בהירה ,שוטפת וללא פלפולי -כלכלה כאלה ואחרים ,דבר שמאפשר לכל אידיוט והדיוט לקרוא בספר וליהנות .
בנוסף למלל מגובה הספר בטבלאות חדות ובהירות להבין כל טיעון שהועלה בפרק ,כולל הפניות למקורות לצורך ביסוס אקדמי .

תמונת העטיפה היפיפייה הינה : ציור של ילדים יהודיים ומלמד בסמרקנד, תחילת המאה ה-20. מאת סרגיי מיכאלוביץ' פרוקודין גורסקי 1915-1905. אהבתי את הבחירה . יש בכך אמירה של המחברים שהאוריינות היהודית הייתה חובקת עולם גאוגרפי ומלואו וכי יהדות אירופה לא הייתה מרכז העולם .

הספר הזה גרם לי הנאה אינטלקטואלית ורגשית באשר לאופיו ויכולותיו של העם היהודי על דורותיו ,אני רק תקווה שאנו והדורות הבאים יעמדו בציפיות שאבותינו שמו לנו .
32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חמדת (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
למתוקה - חן חן לך .
מתוקה (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
את הביקורת הזאת שמרתי לי בצד - כדי לקרוא אותה בסבלנות ובעיון. לא התחרטתי. ביקורות מאלפת והנושא מאלף. החכמתי ונהנתי.
landnet (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
האוריינות היהודית היא הרבה יותר מזה היהודים לא רק למדו קרוא וכתוב, אלא גם התחנכו על ברכי התלמוד, טקסט סבוך שדורש יכולת חשיבה לא מועטה. בניגוד מוחלט לטקסטים דתיים של עמים אחרים, הטקסט התלמודי מורכב כולו מויכוחים בין החכמים ומקושיות ותירוצים שבהם נעשה שימוש במסגרת הדיון ההלכתי. זה חינך את היהודים לאינדיבידואליזם ולעצמאות מחשבתית, ולא פלא שעשרים אחוז מחתני פרס נובל הם ממוצא יהודי...
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
ל-ממה - אני ממש שמחה ומאושרת שיש עוד מישהו שקורא את הספר ומצהיר שהוא מרתק ,עד כדי הפסקת ספר אחר ...זאת אומרת שאני "נורמלית ".....
לשאלתך -זה לא שלימוד התורה והשפה העברית בה היא שדחפה את היהודים להפוך מחקלאים לבעלי מלאכה ועד סוחרים וכ' , ברור שלא ,כי מה ידיעת השפה העברית יכולה לעזור במסחר בינלאומי ? התשובה היא שידיעת רכישת האוריינות ככלים של קרוא וכתוב העניק ליהודים את הדחיפה מראש לדעת לערוך חוזים ,לכתוב חוזים ולתווך בין הסוחרים, משם רכישת האוריינות בשפות אחרות הדרך הייתה קצרה .כי אם אתה יודע לקרוא ולכתוב בשפה אחת יותר קל לרכוש שפה זרה ושניה ושלישית עפ"י הארץ שבה התיישב הסוחר. האוריינות הייתה רק מקפצה למהפכת המקצועית ,ההיסטורית,והגיאוגרפית של העם היהודית . לצד האוריינות במשך הזמן נוספו עוד שלושה מימדים שחיזקו והעמיקו את התהליך הזה: הון כספי שנצבר , רישות- מהמילה רשת,פריסה של סוחרים ובני משפחה יהודים שהתיישבו בכל מיני ערים ומשכך מראש היה להם מקדם של ערבות הדדית ביניהם, ידיעת חשבונאות, וקיום מוסדות לאכיפת חוזים.

עכשיו לא כתבתי בביקורת הזאת שמינית וחצי שמינית ממה שהספר כולל,אני לא כזאת חכמה וגם זה בלתי אפשרי בביקורת ,החכמה לתת כותרות של העיקר ולגרות את סקרנות הקוראים האחרים לספר .
וסתם שאלה : נרשמת לאתר לפני 6 חודשים וזוהי התייחסותך הראשונה והבלעדית ,אין כל אינפורמציה אודותיך באתר,אתה יכול קצת לפרט על עצמך ??.
ממה (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
חמדת, זו סקירה כה מקיפה שכבר אין צורך לקרוא את הספר.
אני באמצע קריאת הספר. מרתק עד כדי כך שעברתי מקריאת ספר אחר לקריאת ספר זה.
עדיין בדילמה: לפי הספר, האוריינות הפכה את היהודים הלומדים לקרוא בתורה מאנאלפביתים ליודעי קרוא (וכנראה גם כתוב) אבל בשפה העברית. המחברים כותבים (ע' 116): "[...] הרב עומד על כך שכל הבנים ילמדו קרוא וכתוב בעברית (שפה שאין לה שימוש בחיי היומיום, שכן רוב התושבים מדברים יוונית או ארמית)." האם עצם ידיעת קרוא וכתוב בשפה שאינה שפת העם, כאשר, כנראה, לא הייתה עדיין ספרות ענפה (מלבד ספרות תורנית) בשפה העברית, יכולה להפוך חקלאים לבעלי -מלאכה ,חנוונים, סוחרים מקומיים ובינלאומיים ,רופאים, חלפני כספים ,מלווים בריבית ובנקאי חצר? לימוד העברית באה, לדעת המחברים, כדי לאפשר לקרוא בתורה. בראשית התקופה הנסקרת היה התלמוד "תורה שבעל פה", לא בכתב. זה נכון שהתלמוד מכיל ידע רב, כולל חשבון והנדסה, האם זה הספיק? האם הידיעה לקרוא הפנתה את הקוראים בתורה גם לקרוא וללמוד את התלמוד לאחר שהועלה על הכתב? התלמוד הוא חיבור מקיף, מעניין כמה סדרות ממנו היו בכתב באותה תקופה (אנו בתקופה שלפני המצאת הדפוס)?
מקווה למצוא תשובות בהמשך הקריאה.
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
אנקה ,ראשית תודה על המחמאות .שנית -גם אם היהדות הרבנית הייתה מהפכנית בגישתה הזאת ברכישת אוריינות ,הרי שהמהפכה נגמרה שם .לא צריך להגזים ולבקש מההיסטוריה עוד !!!
אנקה (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מעניינת ומקיפה. בלי ספק חמדת שאת בוחרת נושאים מעניינים לקריאה ולהרחבת ההשכלה. תארי לעצמך שהיהודים היו מעודדים מאז 70 לספירה מזמן חורבן הבית גם את בנותיהם לרכוש השכלה, להיכן היינו מגיעות היום :)
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
דולמוש -זה לא רק היסטוריה ,אבל בכתיבת היסטוריה הפרשניות לאחור הם מרובות תלוי בזווית ראייתו של הכותב .אני זוכרת שלמדתי באונ' קורס על כתיבה ובחינה היסטוריה ומסתבר שיש הרבה מאוד תיאוריות . אני מאוד מאוד נהניתי ואותגרתי מהספר א,בגלל התיאוריה המחודשת והניסיונות לבססה עובדתית -היסטורית ,אני אוהבת חדשנות מחשבתית ,ב- בגלל שהבנתי שהנה דבר "פעוט " לכאורה כמו אימוץ האוריינות גרמה לעם היהודי לתהליך בלתי הפיך מכל הבחינות בהיסטוריה שלו למול ההיסטוריה הכללית.
יקירתי - מודה לך על מילותייך החמות .
חני (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
חמדת ביקורת מרתקת בדיוק אני קוראת כרגע מאמר על כך שההסטוריה נכתבת בידי אנשים שרוצים לתמוך בדעה מסויימת שהם מעוניינים להעביר לעולם.ואת כל חתיכות האינפורמציה שלא רצו להעביר נהייה חייבים ללקט בעצמנו..המחקר שהבאת כאן נשמע מרתק ולא רק לאוהבי ההסטוריה..
תודה.
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה לכל המיילקים ושבת שלום .
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
לעל"נ - התזה הזאת מהפכנית ומבוססת היטב בספר . מוסכמות ואופני חשיבה נועדו כדי להפר אותם . ואני באופן אישי אוהבת את האתגרים המחשבתיים הללו . אמור לצאת ספר מחקר המשך בנושא האם התיאוריה שהציגו המחברים כדי להסביר את ההיסטוריה הכלכלית של העם היהודי מ-70 לספירה עד 1492 , יוכלו להבין בעזרתה גם את ההיסטוריה הכלכלית של העם היהודי מ- 1500 ועד ימינו .
חן חן על דבריך .אני כבר מצפה לספר ההמשך .
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
לקוראת הכל - אני מודה לך על תגובתך .אכן זהו ספר מרתק מעניין ,ישנם בספר עוד עיסוק ובדיקה מחקרית בסוגיות הבאות : -מדוע הצטמצם העם היהודי מ- .55 מיליון בימי חייו של ישו כלומר תחילת הספירה ל-1 מיליון עד 1.2 מיליון בימיו של מוחמד והאימפריות המוסלמית ? התשובה : מעשי טבח והרוגים במלחמות רומי ויהודה , התאסלמות והתנצרות מרצון בקרב היהודים - בגין תהליך האוריינות.

- מדוע צנח מספרם של היהודים לשפל מדרגה {פחות ממיליון} ערב הגירוש ההמוני מחצי האי האיברי גירוש ספר ב1492-7? התשובה - גזירות רדיפות ,המרת דת מאונס וגירוש .

מדוע נפוץ העם היהודי לכל עבר יותר מכל עם אחר בתולדות האנושות והתקיים באלפיים השנים האחרונות כמיעוט בערים ברחבי העולם ? תשובה - פזורה מרצון של יהודים רבים שיצאו לחפש ברחבי העולם הזדמנויות לעסוק במלאכות -יד , במסחר, בהלוואה בריבית , בבנקאות, בפיננסים וברפואה .

- איך ומדוע הפך העם היהודי ל"מיעוט נבחר"- כהגדרת גדולי החוקרים בתחומי החברה העולמיים ? התשובה -אוריינות והיכולת להשתמש בה ככלי להיות אלו שנמצאים במרכז הבימה בכל התחומים ולא רק כלכליים . אם כי בימי הביניים היהודים לא היו מהמובילים כהוגי הדעות או חוקרים אלא רק מהמאה ה-19 בעיקר .

העדפתי -לא להרחיב ולהכניסם לביקורת -שממילא הינה ארוכה מדי גם כך ,ואני מודעת לסבלנות הקריאה הקצרה של החברים באתר .
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
שין שין -ראשית תודה על מילותייך . הספר והחשיבה שלו אכן לדעתי פורצת או דוחקת כל מיני תאוריות והסברים ששגורים בקרב לימודי ביה"ס התיכון ובאונ' בימינו,ומתוך זווית הראיה הזאת אהבתי את הספר .בנוסף על היותו מרתק ולא משעמם כלל בקריאתו .
עולם (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מקיפה ומרתקת. התזה של המחברים אכן נשמעת סבירה.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
עוד ביקורת מרתקת שלך, חמדת. נשמע ספר מעניין מאוד.
שין שין (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
נשמע מקורי ומרתק. גם אני לא היכרתי את התזה אם כי היא נשמעת הגיונית. ן
חמדת (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
yaelhar- הספר הנו תוצר של עבודה מחקרית בת עשר שנים שבמהלכה המחברים נפגשו עם חוקרים ומומחים ליהדות ולתולדות העם היהודי,ביקור בבתי-כנסת עתיקים בגליל , ומחקרי -כלכלה בנושא כמו בחירת מקצוע או החלטה להשקיע בחינוך,או השפעתה של נורמה חברתית על דרכי ההתארגנות של יחידים וקהילות או הבחירה בדת . הספר הזה גרם לי להאמין שוב בעם היהודי .ספר שכזה מיועד לכשמותך ...הוא מרתק ,מדהים וברור לקריאה .
yaelhar (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מרתקת. והתייחסות שלא הכרתי לאוריינות כקובעת את גורלו של עם. הפרשנות הזו מחמיאה לנו והייתי רוצה להאמין שהיא גם נכונה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ