ביקורת ספרותית על מלכים ג' מאת יוכי ברנדס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 26 במרץ, 2012
ע"י Goerge


סיפורי התנ"ך ממש לא בנויים לתבנית ההוליוודית של סרטים ושל ספרים רבי-מכר. בגלל זה אין הרבה סרטים על סיפורי התנ"ך (ואם כבר עושים, משנים שם עשרות פרטים עד שהסיפור כבר לא דומה למקור). בניגוד למיתולוגיה היוונית שהיא "בילד-אין" במובן הזה. כניראה שסופרי המקרא צפו שהתנ"ך יהיה מספיק מפורסם בזמנינו וידעו שלא יצטרכו "למכור" את הסיפורים מחדש לקהל.
אתם יודעים מה כניראה שהם צדקו.

הכח של סיפורי התנ"ך זה שהם מועברים אלינו מגיל צעיר מאוד. ואנחנו כל כך רגילים אליהם ולמה שאנשים סיפרו לנו עד כדי כך שאנחנו לא שמים לב לסתירות שיש בהם. רובינו המוחלט מאוד לא ביקורתי כלפי הסיפורים הללו. לא שופט אותם, לא מתייחס למידע שחסר שם, לאלמנטים האגדתיים שבהם, לחוסר המוסריות של דמויות מסוימות. אם היינו נותנים לאדם בוגר שמעולם לא קרא את התנ"ך לקרוא אותו, כל הקשיים היו נחשפים. אבל כמו שאמרתי כמעט כולנו מכירים את הסיפורים מגיל צעיר בין אם אנחנו דתיים או חילוניים.

עכשיו בחזרה לעניינו. יוכי ברנדס כותבת מאוד יפה, ומאוד נעים וכיף לקרוא את הסיפור בגלל זה. יוכי מכירה את הקשיים שיש בסיפורי מלכים בגלל כל ההיבטים שציינתי קודם. והיא מנסה לפצות ע"י מידע נוסף שבחלקו נשען על סיפורים שהועברו בע"פ במשך הדורות וחלקם פרי דימיונה. בכל מקרה התוצאה מאוד נעימה. כי מצד אחד היא לא הלכה רחוק מידיי ובסך הכל התעסקה ברוב במה שידוע לנו מהמקרא עצמו, אך זווית ההסתכלות מעט שונה ממה שמקובל.

לדעתי 2 הדברים העיקריים שהיא מתעסקת בהם שלצערי רק עם אחד מהם אני מסכים. הראשון זה מעמדה של האישה בתנ"ך. לצערי בתקופת התנ"ך מעמדה של האישה היה מחפיר וזה ניכר בהרבה סיפורים, ואין זה משנה אם הם התרחשו או לא.רוח התקופה משתקפת בהם היטב. (לדוגמא סיפור בת יפתח- שופטים יא', ל'-מ'.הכנסת האורחים "המיוחדת" של לוט- בראשית פרק יט'). אין ספק שהיו כמה נשים משמעותיות במקרא, אבל המקרים הללו ספורים וברוב המקרים האישה לא הרוויחה את מעמדה אלא קיבלה או ירשה אותו. בכל מקרה כמו שאמרתי יוכי מנסה לשווא לתקן את היחס לנשים בתקופת המקרא וכדי לשנות את זה צריך פשוט לשקר, להתעלם מהעובדות או לעצום את העיינים.(לא צריך ללכת עד תקופת המקרא בשביל להבין את זה, בימי הבינים עת הנצרות הלעיטה את צילה על אירופה שם שרפו מכשפות כל שני וחמישי. ולא, גם בימינו אפשר לראות את היחס לנשים בעולם המוסלמי שאגב דיי דומה ליחס בתקופת המקרא לנשים בגלל שמדובר באותו איזור גיאוגרפי. כמו אלא גם היחס בחברה החרדית לא הרבה יותר טוב. מן הסתם ככל שננוע אחורה בזמן היחס לנשים רק הולך ומחמיר) אין מה לעשות ככל שהחברה דתית יותר ואין זה משנה באיזו אמונה מדובר מעמדה של האישה נסוג לאחור.

אבל דווקא בנושא השני אני מאוד מסכים איתה. יוכי כמוני קראה את סיפורי המקרא והתאהבה בשאול שהוא לדעתי אחת הדמויות היפות והמוצלחות בתנ"ך. אבל היא ראתה שהיחס אליו במקרא וגם בספרות חז"ל הוא כמו למוקצה וממש לא בצדק. בספרה שהוא פרו שאולי לחלוטין היא מנסה "להחזיר עטרה ליושנה" ולתקן את המעוות ולשים את הדברים על השולחן ואף לתת להם הסבר שמניח את הדעת (אבל הפעם בלי שקרים בלי תעמולה בלי להוריד עובדות פשוט לספר את האמת) אני לא רוצה להרחיב פה את הדיון כי אם אתם מתכוונים לקרוא אני לא רוצה להרוס לכם.

באמת שאני יכול לדבר שעות על הספר הזה ואני בעיקר אגיד עליו דברים טובים. אבל אני לא רוצה לכתוב 7 דפים. אני רק יגיד 2 דברים שקצת הפריעו לי. אחד זה שהדמויות הגבריות לעיתים קצת פסיביות מידיי (שלמה, בניה, פלטיאל) ולעיתים גם נשיות מידי (שלמעם ואיתיאל בעיקר) לדעתי קצת קשה לה להיכנס לראש הגברי, ולעיתים מחשבות ודיאלוגים בין גברים בעיקר נראים מעט מוגזמים מידי פעם. בעוד שהדמויות הנשיות אקטיביות, חזקות (בת שבע,מיכל,אבישג,ריצפה) וגם הרבה יותר שלמות (ולפעמים זה נראה מגמתי מידיי).
הדבר השני זה שבגלל שזה סיפור מקראי הסוף ידוע לקורא, ונוצר למחבר אתגר אמיתי לשמור על הגחלת של הסיפור, על המתח, ועל השיא ודחות אותו הכי קרוב שאפשר לסוף. מה שגורם לשיא של הסיפור להגיע מוקדם מידיי לטעמי (בשליש האחרון של הסיפור) וכשזה מגיע נוצרת ירידה מתונה עד לסוף. ולקורא נוצר "נפילת מתח", אבל אני מודע שזה לא דבר פשוט במיוחד שמודבר ברומן היסטורי/מיתולוגי, שסופו ידוע. בעוד שהפתיחה מהצד השני היא ארוכה מידיי, ויהיה אפשר לקצר קצת.

אבל גם כל הביקורת הזאת לא גורמת לספר להיות פחות טוב. כי באמת כדי לקרוא אותו, גם מי שלא אוהב או מכיר את סיפורי המקרא. וגם קוראים דתיים שקנאים לסיפורי המקרא אליהם הורגלו יכולים להנות אם קצת יפתחו את הראש. כי בסך הכל אין פה סילוף או סתירה של הטקסט המקראי, אלא פשנות חדשה לטקסט בסגנון מודרני בעיינים נשיות ופרשנות זו לגיטימית ואף טובה כמו כל פרשנות אחרת.

שווה קריאה

6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ