הביקורת נכתבה ביום ראשון, 25 במרץ, 2012
ע"י מיכאל
ע"י מיכאל
שני קטעים מהספר בתרגומה של מרינה גרוסלרנר
עמ' 206-207 "שם הבנתי נכון, לטענתך האמונה,האקט שבאמצעותו אדם מאמין במיתוס, באידיאולוגיה או בספור מעשה על טבעי, היא תוצאה של המבנה הביולוגי שלו". ..."האדם מאמין כפי שהוא נושם,כדי לשרוד......
"זאת לא תאוריה זאת סטטיסטיקה.....מעצם הצורך שלנו לשרוד. האמונה היא תשובה אינסטינקטבית להיבטים של הקיום שאיננו מסוגלים להסביר בדרכים אחרות, כמו הריק שמאשרות תצפיותינו הישירות ביקום."
"המוות ככורח בילתי נמנע, המיסתורין בדבר מוצא האדם והיקום..... לכן כמנגנון הגנה אנחנו מייצרים תשובה רגשית ביולוגיה חד וחלק"
עמ' 227 "הפרט המעניין ביותר עד עכשיו הוא שנראה שרוב האמונות האלו צמחו מדמות שככל הנראה היתה לה ממשות הסטורית, אבל עד מהרה התפתחו לתנועות חברתיות בעלות מבנה היררכי נוקשה
שהתאימו את עצמן לנסיבות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות של הקבוצה שאימצה אותן.
חלק גדול מהמיתולוגיה שהתפתחה ......
החל בפולחן וסידור תפילה וכלה בנורמות ובאיסורי הטאבו שלהן. נובעת מהמנגנון הבירוקרטי וההיררכי
שנוצר במהלך התפתחותה של אותה דת לא ממעשה הנס שכביכול יצר אותה.
רוב האנקדוטות הן פשוטות וקלות לעיכול.
תערובת של שכל ישר וספורי עם וכל המטען התוקפני שנלווה אליהן עם הזמן נובע מפרשנויות מאוחרות יותר של אותם עקרונות שנתנו ראשי המנגנון הבירוקרטי כשהם לא נאלצו להסוות עוד את כוונותיהם. נראה שההיבט המנהלי וההיררכי הוא נקודת מפתח בהתפתחות של אמונות דתיות.
תחילה האמת גלויה לכל בני האדם, אבל עד מהרה מופיעים יחידים שיש להם להם את הסמכות והחובה לפרש.לנהל, ועם הזמן הזמן לשנות את אותה אמת בשם טובת הכלל,
עד שבסופו של דבר נוצר מנגנון רב עוצמה ודכאני
בפוטנציה. התופעה הזו, שהביולוגיה מראה שהיא מתקיימת בכל קבוצה של חיות חברתיות, ממשנה ...
את הדוקטרינה הדתית והופכת אותה למנגנון שליטה
פוליטית, מחלוקות,עימותים ומלחמות נעשים בלתי נמנעים, במוקדם או במאוחר קורמות המילים עור וגידים, והעור והגידים הופכים לדם"
שני הקטעים הללו נמצאים בהקשרים של הרפתקאות בידיוניות בעיר ברצלונה.
אותו סופר כתב רב מכר בשם "צלה של הרוח"
למיטב ידיעתי זהו ספרו השני.
4 קוראים אהבו את הביקורת
4 הקוראים שאהבו את הביקורת