ביקורת ספרותית על כימים אחדים - ספריה לעם #403 מאת מאיר שלו
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 12 באוקטובר, 2009
ע"י יוֹסֵף


'ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה' (בראשית כט).
מאיר שלו הצליח לשבות אותי מהפרקים הראשונים, בו הסתער משה רבינוביץ על עץ האקליפטוס האגדי בזעם, כמעט קדוש, ועד ללחישת המילים האחרונות בדף האחרון.

שלו אורג סיפור יפהפה על רקע כפרי העמק העמלים, בשנים שלפני קום המדינה ואחריה, ומצליח לצייר דמויות רבגוניות, משעשעות לצד מלנכוליות, ממולחות לצד תמימות, גלויות לצד מסתוריות. גם מקומם של בעלי החיים לא נפקד, כראוי לחיים בכפר, פרה איילונית, להקות של עורבים, קנריות ובנדוקים. הצד השווה שבהם, שכולם משתלבים בסיפור של זיידה, הילד שנולד ברפת, שמלאך המוות לא יכול לו, ושעל אבהותו מתחרים שלושה אבות, שאמו המסתורית, שבתה את לבם ללא תקנה.

זהו סיפור על הגורל, שאח אחד שלו הוא המקרה, והאח השני הוא המזל. סיפור על מלאך השינה שיחד איתו תמיד מתלויים המלאכים לולי אילולא ואילמלא, המעלים חרטות בלב האנשים ומנדדים את שנתם. סיפור על אהבה, אכזבה, עצב, אבדן, ייאוש ותקווה. פרוזה משובחת ביותר עם נגיעות קלות של סוריאליזם ופנטסיה, מומלץ בחום.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אוי חמדת יקרה, למה ומדוע תחושי בושה? ומ'פתאום לתלות, הרי כבר קודם אמרתי - "טוב, בטח סתם התבלבלת.." וזה הכי אנושי לטעות, והנה למדנו שתינו והכל סבבה, הא? :)) ^-^-^-^ ויוסף, אני קוראת את דבריך שהגיעו ממש תוך ימים אחדים ;)
חמדת (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
כנרת -בושה ,בושה שלי נו,פליטת קולמוס ,לא צריך לתלות אותי !!אוי רבנית שכמוני....
יוֹסֵף (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
כימים אחדים באהבתו כנרת, אם אני מבין את שאלך נכון, את תמהה שכן הפסוק לכאורה טומן בחובו פרדוקס: כיצד ייתכן שאדם מייחל למשהו נכסף והזמן הסובייקטיבי שלו יעבור ימהר, והרי הניסיון מוכיח שההפך הוא הדבר. את השאלה שאלו כבר פרשני המקרא הקדומים והתשובה העולה מדבריהם היא שהפסוק לא מדבר על חווית אורך הזמן, אלא על ערך העבודה, המוהר, שהתבקש לשלם בעד רחל, "שאילו שאל מתחלה לבן ליעקב מאה שנים ברחל מרוב אהבתה היה עובדם ולכך היו בעיניו השבע שנים כימים אחדים, כאדם הרוצה לקנות מקח מן השוק ומרוב תאותו דומה ששווה יותר ממה ששמין אותו". חנן פורת ז"ל השאיר את הבנת הפסוק על חווית הזמן הקיומית של יעקב, ולדעתו, אהבתו של יעקב לרחל הייתה מלאה, והדגש הוא "כימים אחדים באהבתו" מלאוּת אהבה שכזו הממלאת את כל ישותו כך שהוא לא הרגיש שהוא מחכה למשהו בעתיד, אלא הוא כבר היה שם. חווית האהבה מילאה אותו כבר בהווה, וכך הזמן עבר לו ביעף, שכן הוא לא חיכה למשהו אלא כבר היה בו. דבר דומה כתב הרב קוק על ר' עקיבא שבדור החורבן הנורא היה מסוגל לצחוק בראותו שועל יוצא מחורבות המקדש (גמרא סוף מסכת מכות), וכך הוא כותב: "ר' עקיבא מצחק מפני שלנפשו הענקית העתיד הרחוק ניצב בהווה, והאהבה בתענוגים למחזה העתיד הוודאי מלאה כל כך את ליבו, עד כי לא הניחה לו מקום גם לאנחת לב על ההווה המרעיד".
(לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אהה חמדת, סיפור יצחק באהבתו לרחל?? ולמה אני חשבתי שזה יעקב שאהב את רחל וחיכה לה איזה שבע שנים ואח"כ עוד איזה שבע שנים. טוב, בטח סתם התבלבלת.. יודעת מה , חכי שניה, אני קופצת פה לחיפוש בתנ"ך (של סימניה כמובן:) ונראה מה הוא יביא - הנה: "וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ." תודה לביא:)(בראשית כ"ט כמו שיוסף כבר ציין). *~*~*~* אין לי ביקורת על הביקורת של יוסף (אפילו שזה פסדר שיהיה) וגם לא על שלֵו שפסוקים משלב, וההקשר של שם הספר לסיפור עם יעקב שיינפלד בהחלט מובן. אני שאלתי מיוסף הסבר שונה מהמקובל לפסוק שהביא. אם יש לו סבבה, אם אין לו, אשאר בהרהורי אהבתי האבודה ;)) סתאם :) וואו, שימי עין על הכוכבים שנשארו בחוץ :) לילה מקסים ושלֵו ~ . ~ כּנרת מהורהרת ^ - ^
חמדת (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
ליוסף - מלוא המחמאות לביקורתך . אני חושבת שזהו אחד מספריו הטובים אחרי עשו .
חמדת (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
כנרת מי שמכיר את שלו יודע שחלק ממקורותיו בספרים הם מהתנ"ך ,ואכן הציטוט שהביא יוסף הנו על סיפור יצחק באהבתו לרחל וממנו שאב שלו את יסודות הרומן הזה .
(לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
כימים אחדים?? אולי אתה יכול להסביר את הציטוט שהבאת? ### לי מרגיש שדוקא שאהבה היא אמיתית הזמן מהזה לא חולף ויום אחד מרגיש 7 שנים.... בתומ"ר : )
יוֹסֵף (לפני 8 שנים)
תודה תס:)
תס (לפני 8 שנים)
כימים אחדים-מ.שלו הספר הכי יפה בעיני של מאיר שלו.נהנתי מאד מהבקורת של יוסף על הספר.





©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ