הביקורת נכתבה ביום שבת, 12 באוקטובר, 2024
ע"י אפרתי
ע"י אפרתי
במוצאי יום הכיפורים כשהלב מלא על גדותיו, אני רוצה לכתוב כמה מילים. מי שמפחד מהדתה שיברח לסקירה הבאה. הדתה אין פה.
אם ישלחו אותי לאי בודד עם ספר אחד, אקח את ספר התנ"ך עם מפרשים, אבל אבקש לקחת גם את המחזור ליום הכיפורים ולו בגלל הפיוט המרגש והקורע לב שאעתיק לכאן.
הפיוט עוסק בעשרת הרוגי מלכות שנרצחו על ידי הרומאים בשנים שונות, רובם על ידי אדריאנוס.
וביום הכיפורים הזה, כשהשנה שעברה הביאה עלינו לא עשרה הרוגי מלכות, אלא אלף שש מאות ויותר הרוגי מלכות, כשאנחנו מתפללים ומקווים ומייחלים, נאחל כי השנה יחזרו החטופים אל ליבם הקרוע של משפחותיהם, וגופות הנרצחים לקבר ישראל כדי שיהיה היכן להתאבל, והחיילים ישובו בשלום אל משפחותיהם והמפונים ישובו אל ביתם.
אֵלֶּה אֶזְכְּרָה וְנַפְשִׁי עָלַי אֶשְׁפְּכָה
כִּי בְלָעוּנוּ זֵדִים כְּעֻגָּה בְּלִי הֲפוּכָה
כִּי בִימֵי קֵיסַר לֹא עָלְתָה אֲרוּכָה
לַעֲשָׂרָה הֲרוּגֵי מְלוּכָה
בְּלָמְדוֹ סֵפֶר מִפִּי מְשׁוּלֵי עֲרֵמַת
וְהֵבִין וְדִקְדֵּק בְּדָת רְשׁוּמַת
וּפָתַח בִּוְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים וְחִשֵׁב מְזִמַּת
וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ מוֹת יוּמָת
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
גָּבַהּ לֵב בְּלִיַּעַל עוֹבֵד אֱלִילִים
וְצִוָּה לְמַלְּאוֹת פְּלָטֵירוֹ נְעָלִים
וְקָרָא לַעֲשָׂרָה חֲכָמִים גְּדוֹלִים
מְבִינֵי דָת וּטְעָמֶיהָ בְּפִלְפּוּלִים
דִּינוּ מִשְׁפָּט זֶה לַאֲשׁוּרוֹ
וְאַל תְּעַוְּתוּהוּ בְּכָזָב לְאָמְרוֹ
כִּי אִם הוֹצִיאוּהוּ לַאֲמִתּוֹ וּלְאוֹרוֹ
כִּי יִמָּצֵא אִישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִתְעַמֶּר בּוֹ וּמְכָרוֹ
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
הֵם כְּעָנוּ לוֹ וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא
נָם אַיֵּה אֲבוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר אֲחִיהֶם מְכָרוּהוּ
לְאֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים סְחָרוּהוּ
וּבְעַד נַעֲלַיִם נְתָנוּהוּ
וְאַתֶּם קַבְּלוּ דִין שָׁמַיִם עֲלֵיכֶם
כִּי מִימֵיהֶם לֹא נִמְצָא כָּכֶם
וְאִם הָיוּ בַחַיִּים הָיִיתִי דָנָם לִפְנֵיכֶם
וְאַתֶּם תִּשְׂאוּ עֲוֹן אֲבוֹתֵיכֶם
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
זְמַן תְּנָה לָנוּ שְׁלֹשָׁה יָמִים
עַד שֶׁנֵּדַע אִם נִגְזַר הַדָּבָר מִמְּרוֹמִים
אִם אֲנַחְנוּ חַיָּבִים וַאֲשֵׁמִים
נִסְבֹּל בִּגְזֵרַת מָלֵא רַחֲמִים
חָלוּ וְזָעוּ וְנָעוּ כֻלָּמוֹ
עַל רַבִּי יִשְׁמָעֵאל כֹּהֵן גָּדוֹל נָתְנוּ עֵינֵימוֹ
לְהַזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם לַעֲלוֹת לַאֲדוֹנֵימוֹ
לָדַעַת אִם יָצְאָה הַגְּזֵרָה מֵאֵת אֱלֹהֵימוֹ
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
טִהֵר רַבִּי יִשְׁמָעֵאל עַצְמוֹ וְהִזְכִּיר אֶת הַשֵּׁם בְּסִלּוּדִים
]וְעָלָה לַמָּרוֹם] וְשָׁאַל מֵאֵת [הָאִישׁ] לְבוּשׁ הַבַּדִּים
וְנָם לוֹ קַבְּלוּ עֲלֵיכֶם צַדִּיקִים וִידִידִים
כִּי שָׁמַעְתִּי מֵאֲחוֹרֵי הַפַּרְגּוֹד כִּי בְזֹאת אַתֶּם נִלְכָּדִים
יָרַד וְהִגִּיד לַחֲבֵרָיו מַאֲמַר אֵל
וְצִוָּה בְּלִיַּעַל לְהָרְגָם בְּכֹחַ וְלָאֵל
וּשְׁנַיִם [מֵהֶם] הוֹצִיאוּ תְּחִלָּה שֶׁהֵם גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל
רַבִּי יִשְׁמָעֵאל כֹּהֵן גָּדוֹל וְרַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל [נְשִׂיא יִשְׂרָאֵל[
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
כְּרוֹת רֹאשׁוֹ תְּחִלָּה הִרְבָּה מֶנּוּ לִבְעוֹן
וְנָם הָרְגֵנִי תְחִלָּה וְאַל אֶרְאֶה בְּמִיתַת מְשָׁרֵת דָר מָעוֹן
לְהַפִּיל גּוֹרָלוֹת צִוָּה צִפְעוֹן
וְנָפַל הַגּוֹרָל עַל רַבָּן שִׁמְעוֹן
לִשְׁפֹּךְ דָּמוֹ מִהֵר כְּשׁוֹר פָּר
[וּכְשֶׁנֶּחְתַּךְ ראשׁוֹ נְטָלוֹ] וְצָרַח עָלָיו בְּקוֹל מַר כַּשּׁוֹפָר
אֵי הַלָּשׁוֹן הַמְּמַהֶרֶת לְהוֹרוֹת אִמְרֵי שְׁפָר
[בַּעֲוֹנוֹת] אֵיךְ עַתָּה לוֹחֶכֶת אֶת הֶעָפָר
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
מַה מְּאֹד בָּכָה עָלָיו בַּחֲרָדָה
בַּת בְּלִיַּעַל לְקוֹל בְּכִיָּתוֹ עָמְדָה
תֹּאַר יָפְיוֹ בְּלִבָּהּ חָמְדָה
וְשָׁאֲלָה מֵאֵת אָבִיהָ חַיָּתוֹ לְהַעֲמִידָה
נִאֵץ בְּלִיַּעַל דָּבָר זֶה לַעֲשׂוֹתוֹ
לְהַפְשִׁיט עוֹרוֹ מֵעַל פָּנָיו שָׁאֲלָה מֵאִתּוֹ
וְלֹא עִכֵּב דָּבָר זֶה לַעֲשׂוֹתוֹ
[וּכְשֶׁהִגִּיעַ לִמְקוֹם תְּפִלִּין] וְצָרַח בְּקוֹל מַר לְיוֹצֵר נִשְׁמָתוֹ
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
שַׂרְפֵי מַעְלָה צָעֲקוּ בְמָרָה
זוֹ תוֹרָה וְזוֹ שְׂכָרָהּ עוֹטֶה כַּשַּׂלְמָה אוֹרָה
אוֹיֵב מְנָאֵץ שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא
וּמְחָרֵף וּמְגַדֵּף עַל דִּבְרֵי תוֹרָה
עָנְתָה בַּת קוֹל מִשָּׁמַיִם
אִם אֶשְׁמַע קוֹל אַחֵר אֶהְפֹּךְ אֶת הָעוֹלָם לְמַיִם
לְתֹהוּ וָבֹהוּ אָשִׁית הֲדוֹמַיִם
גְּזֵרָה הִיא מִלְּפָנַי קַבְּלוּהָ מְשַׁעְשְׁעֵי דָת יוֹמָיִם
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
פְּקִידִים נֶהֶרְגוּ מֵאַחֲרֵי שֶׁבֶת בָּתֵּי כְנֵסִיּוֹת
מְלֵאֵי מִצְוֹת כְּרִמּוֹן וּכְזָוִיּוֹת
וְהוֹצִיאוּ אֶת רַבִּי עֲקִיבָא דּוֹרֵשׁ כִּתְרֵי אוֹתִיּוֹת
וְסָרְקוּ בְשָׂרו בְּמַסְרְקוֹת פִּיפִיּוֹת
צִוָּה לְהוֹצִיא רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן תְּרַדְיוֹן מִבֵּית אוּלָמוֹ
וּבַחֲבִילֵי זְמוֹרוֹת שָׂרְפוּ גָלְמוֹ
וּסְפוֹגִין שֶׁל צֶמֶר שָׂמוּ עַל לִבּוֹ לְעַכֵּב עַצְמוֹ
וּכְשֶׁנִּסְתַּלְּקוּ מִיַּד נִשְׂרַף וְסֵפֶר תּוֹרָה עִמּוֹ
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
קוֹנְנוּ קְדוֹשִׁים עַם לֹא אַלְמָן
כִּי עַל דָּבָר מוּעָט נֶהֶרְגוּ וְנִשְׁפַּךְ דָּמָן
לְקַדֵּשׁ שֵׁם שָׁמַיִם מָסְרוּ עַצְמָן
בַּהֲרִיגַת רַבִּי חוּצְפִּית הַמְתֻרְגְּמָן
רְעָדָה תֹאחֵז כֹּל שׁוֹמֵעַ שִׁמּוּעַ
וְתִזַּל כֹּל עַיִן דִּמּוּעַ
וְנֶהְפַּךְ לְאֵבֶל כָּל שַׁעֲשׁוּעַ
בַּהֲרִיגַת רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן שַׁמּוּעַ
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
שִׁחֲתוּנִי צוֹרְרַי וּמְעַנַּי
וּמִלְאוּ כְרֵסָם מֵעֲדָנַי
וְהִשְׁקוּנִי מֵי רוֹשׁ וְלַעֲנַי
בַּהֲרִיגַת רַבִּי חֲנִינָא בֶּן חֲכִינָי
תָּקְפוּ עָלֵינוּ מִצְוֹת לְהָפֵר
וּמֵאֲנוּ לָקַחַת הוֹן וָכֹפֶר
כִּי אִם נְפָשׁוֹת הַהוֹגוֹת אִמְרֵי שֶׁפֶר
כְּמו רַבִּי יְשֵׁבָב הַסּוֹפֵר
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
יִחֲתוּנוּ בְּנֵי עֲדִינָה הַשּׁוֹמֵמָה
הֵרֵעוּ לָנוּ מִכָּל מַלְכֵי אֲדָמָה
וְהָרְגוּ מֶנּוּ כַּמָּה וְכַמָּה
בַּהֲרִיגַת רַבִּי יְהוּדָה בֶּן דָּמָה
דִּבַּרְתָּ בֵּית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה
הֵן עַתָּה קַשׁ אוּרָם כָּבָה
חַי זְעֹךְ קוֹמָתָם בְּבִעוּר יוֹם הַבָּא
כִּי הֵמָּה הִסְכִּימוּ לַהֲרֹג עֲשָׂרָה צַדִּיקִים עִם רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא
חָטָאנוּ צוּרֵנוּ סְלַח לָנוּ יוֹצְרֵנוּ
זֹאת קְרָאַתְנוּ וְסִפַּרְנוּ בְּשִׁנּוּן
וְשָׁפַכְנוּ לֵב שָׁפוּל וְאָנוּן
מִמָּרוֹם הַסְכֵּת תַּחֲנוּן
ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן
חַנּוּן הַבִּיטָה מִמְּרוֹמִים
תִּשְׁפֹּכֶת דַּם הַצַּדִּיקִים וְתַמְצִית דָּמִים
תִּרְאֶה בְּפַרְגּוֹדָךְ וְהַעֲבֵר כְּתָמִים
אֵל מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רַחֲמִים
ואנחנו זקוקים לרחמים גדולים.
26 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
שמוליק כ.
(לפני 10 חודשים)
מה ששונרא, פעמיים
|
|
כּ.
(לפני 10 חודשים)
שונרא, יפה הבאת:
לעניין הרב הראשי (בּ.מּ.חַיִלּ.הּ מּ.כּבּוֹדּ.וֹ):
"*הרב הראשי* לשעבר, הרב יצחק יוסף, התייחס הערב (יום ה') לחיסול יחיא סינוואר. "*צריך לומר תודה* לקדוש ברוך הוא. לומדי התורה והעוסקים בתורה *נתנו כוח לחיילים להרוג את הבן אדם הזה*"" [מגילה י/ב] (גמרא) מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה הוא מסר עיקרי במאמר חז"ל ידוע בנושא שירת המלאכים לאחר קריעת ים סוף. לפי הפרשנות הרווחת, המסר הוא שאין לשמוח בנפול רשעים. [מּשּׁלּ.יּ כּדּ יּז, יּח] "בִּנְפֹל אויביך (אוֹיִבְךָ) אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ. פֶּן יִרְאֶה יְהוָה, וְרַע בְּעֵינָיו; וְהֵשִׁיב מֵעָלָיו אַפּוֹ". |
|
מורי
(לפני 10 חודשים)
להזכיר בפעם האלף: אסור להכניס קישורים ארוכים בתגובות.
|
|
שונרא החתול
(לפני 10 חודשים)
עוד גאון הדור. טוב, נו, מה אפשר לצפות משכמותו.
הרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, התייחס הערב (יום ה') לחיסול יחיא סינוואר. "צריך לומר תודה לקדוש ברוך הוא. לומדי התורה והעוסקים בתורה נתנו כוח לחיילים להרוג את הבן אדם הזה", הוא אמר כשברקע הניסיונות לחוקק חוק גיוס חדש, שיעניק פטור לצעירים חרדים. https://www.ynet.co.il/judaism/article/r1fclx1x1l#autoplay |
|
המורה יעלה
(לפני 10 חודשים)
אלון,
כשהייתי חוזרת בתשובה גם הפחידו אותי כל ה"מיתות המשונות", אבל בפרספקטיבה יותר בוגרת אני יכולה להבין אנשים שמתחברים לזה. זה קצת פילוסופי אבל גם אם האדם לעמל יולד ועשוי חומר עדיין יש לו בחייו את הבחירה אם לעשות מה שכולם עושים, ולוותר על ללמוד בבית ספר אם אתה כבר בן 40 לצורך העניין, ו"אמור" להיות המנהל, אבל רבי עקיבא לא ויתר, ולא פנה למה שהחברה אמרה שהוא אמור להיות, כלומר כל חייו היו משונים. תמיד הוא יצר לעצמו קטגוריה נפרדת, בשביל מה שהוא חי עבורו ובשביל מה שהוא מת עבורו.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 חודשים)
אני זוכר איך כילד הפיוט הזה הבעית אותי
|
|
כּ.
(לפני 10 חודשים)
חוות דעת יפה ומרגשת..
תודה שהבאת♡
https://youtu.be/oFH1Q16g_10?si=K-poulZP3pIwWDCw |
|
ראובן
(לפני 10 חודשים)
שונרא-לא רק דרעי.
לא חסרים עוד 'צדיקים' ובררה מסוגו ואחרים. לא צריך לפרט יותר מדי, כולנו מכירים את שרינו המוצלחים, המדהימים... שני נערי גבעות בולטים עם אפס הבנה בכלום ושום דבר, שותפים להחלטות הרות גורל ומחריבים את האוצר. זיו- תפסיק לקשקש ולמרוח סקירות חסרות כל. |
|
גבריאלה
(לפני 10 חודשים)
מה ששונרא
|
|
זיו בן-אריס
(לפני 10 חודשים)
Mr.
1
|
|
גלית
(לפני 10 חודשים)
מה ששונרא
|
|
אור קרן
(לפני 10 חודשים)
שונרא, "אחד המושחתים" - יפה אמרת, כי הוא ממש לא לבד
מה עם שלמה בניזרי (ש"ס)? יעקב ליצמן (יהדות התורה)? רפאל פנחסי (ש"ס)? יאיר פרץ (ש"ס)? רשימה חלקית. כולם הורשעו בעבירות פליליות. וכמובן שאף אחד מהם לא עשה שירות צבאי. ואף אחד ממאות אלפי החרדים שהביאו אותם לכנסת. |
|
רץ
(לפני 10 חודשים)
מרגש - חבל שהיהדות הפכה להיות כלי פוליטי במדינה, יש כאלה שמחזקים בה כמונפול ואחרים דוחים אותה בגלל שהיהדות איבדה את יהדותה.
|
|
שונרא החתול
(לפני 10 חודשים)
באמת, מיקה. למה ככה? למה את לא מודה על כל הניסים והנפלאות שקרו לנו בשנה האחרונה?
אה, את לא יודעת? זו הייתה שנה של ניסים ונפלאות שלא הייתה כדוגמתה. זה בדוק. אריה דרעי אמר. איך היו מתרגשים עלינו כל הניסים והנפלאות לולא התפילות של המחרפים נפשם באוהלה של תורה? ציטוטים נבחרים מדבריו של האסיר המשוחרר, אחד המושחתים והבזויים שאי פעם היו פה: "כשאנחנו עומדים בימים אלו, ועושים חשבון נפש, מה עברנו בשנה הקשה והארוכה הזו, אנחנו מתחילים להבין את גודל הניסים והנפלאות שהקב"ה עשה איתנו". לדבריו, "אם בהתחלה הייתה לנו אמונה שהכל לטובה, היום אנחנו גם מתחילים להבין את זה". הוא מקווה שהסדר בכנסת יאפשר "שבני הישיבות יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה, ללא שיהיו כל מיני בעיות של צווים וכו', ובני התורה יוכלו לקבל שוב את התקצוב שצריך, את הסבסוד במעונות ושאר הדברים". "צריך להבין, אם מסתכלים מבחינה תקציבית, כל יום של קרב, עולה לנו יותר מכל התקציב השנתי של כל עולם התורה, זה רק שנבין את הפרופורציות, ואנחנו מאמינים שכל יום של לימוד מונע עוד ימי קרב". https://www.ynet.co.il/news/article/hk600xy911l |
|
מיקה
(לפני 10 חודשים)
כן, כן, ותודה.
|
|
קצר ולעניין
(לפני 10 חודשים)
בדיוק, מיקה.
https://www.ynet.co.il/news/article/yokra14117008 |
|
מיקה
(לפני 10 חודשים)
ומה עם תקווה שבשנה הזו
לצד כל התקוות והייחולים, רבים יותר בחברה הישראלית, יסתכלו במראה או אל חבריהם, ירגישו מבוכה שהם לא לוקחים חלק במאמץ המלחמתי, ויצטרפו אל צבא העם שהוא בעצם צבא חלק מהעם הלוחם, התורם, הנותן, המקריב, העצוב, הכואב, הקרוע, החסר, האבל לא על הרוגי מלכות על חטופיו ונופליו בקרב, הלא חוגג,
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
תודה רבה, גלית. כל שירי העצב הללו הם אקטואליים. זה מעיד על גורלנו בכל השנים.
|
|
גלית
(לפני 10 חודשים)
מה שיעלהר ומה שאפרתי בעניין הספירה
וכל שאר. ובעניין שירים מבכים . זה פשוט לא יאמן כמה שירים מוכרים ,שלא בהכרח נכתבו על מלחמה הפכו להיות כל כך רלבנטיים היום ברגע שאת מקשיבה למילים.( לדוגמא הפלייליסט של טקס המשפחות - נערי שובה אליי? ערב טוב יאוש לילה טוב תקווה? ) |
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
תודה רבה, וונדי פן.
|
|
וונדי פן
(לפני 10 חודשים)
תודה על זה.
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
ואם כבר עוסקים בנושא זה ובקשר לשביעי באוקטובר. יש גירסה יפהפייה של הזמר החסידי שולם
למר, שחוץ מחרדים בטח אף אחד לא מכיר אותו פה, לשיר של עדן גולן OCTOBER RAIN. אנחנו רגילים לקרוא ולשמוע תגובות של שנאה בעולם ואנטישמיות והפגנות פרו פלסטיניות, עד שנדמה שכל העולם שונא אותנו. מסתבר שלא כולו. אתמול, אחרי ששמעתי את השיר אלף פעמים קראתי את התגובות ביוטיוב, והנה, המון תגובות בנוסח: אני נוצרי ואני מתפלל לשובם של החטופים, אני נוצרי מפולין, מלונדון, מנורווגיה ולא יודעת מאיפה עוד ואני כואב, מתאבל וכולי וכולי. מסתבר שלא כולם שונאים אותנו. רובם, אבל לא כולם.
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
תודה רבה, אברהם. אכן, ונתנה תוקף פיוט מרטיט מאין כמוהו. את השיר בלחנו של יאיר רוזנבלום
אני יכולה לשמוע עשרות פעמים בזה אחר זה. מרעיד לבבות ואקטואלי תמיד. הפיוט מושר בשלוש גירסאות עיקריות. של חנוך אלבלק, שאני הכי פחות אוהבת, של שי אברמסון שהוא יפה מאוד ושל אברהם פריד שהוא מושלם בעיני. את הפיוט הלחין יאיר רוזנבלום לזכר 11 הרוגי קיבוצו, בית השיטה, במלחמת יום הכיפורים.
|
|
אברהם
(לפני 10 חודשים)
היי אפרתי
קצת מידע ביחס לפיוט הזה שנקרא "אלה אזכרה" בקהילות ספרד ותימן, פיוט מרטיט זה, נקרא ב ט' באב. ואילו בני אשכנז קוראים אותו, כפי שציינת, ביום הכיפורים.. אם קוראים את "ונתנה תוקף" לפני "אלה אזכרה" זה מקבל משמעות מרעידה ביותר, שהרי לכל אחד מ עשרה הרוגי מלכות "נבחרה" מיתה משונה. ודומה שכל המיתות הנ"ל, באו על עשרה הרוגי מלכות. ד.א. השניים הראשונים שהוצאו להורג היו רבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול בסמוך לתחילת החורבן של בית שני בשנת 70 למניינם. תבורכי על דברייך בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן כַּמָּה יַעַבְרוּן וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת מִי בְקִצּוֹ וּמִי לֹא בְּקִצּוֹ מִי בַמַּיִם וּמִי בָאֵשׁ מִי בַחֶרֶב וּמִי בַחַיָּה מִי בָרָעָב וּמִי בַצָּמָא מִי בָרַעַשׁ וּמִי בַמַּגֵּפָה מִי בַחֲנִיקָה וּמִי בַסְּקִילָה |
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
בדיוק כך. אני זוכרת שבני הגיע מבית הכנסת בשעה 11 ואמר שיש מאה נרצחים. השתגענו מהמספר
הנורא הזה. גם במוצאי החג, כשהמספר המשיך להיות כזה עדיין לא הבנו את מה שקרה. מיום ליום הדיווחים עלו. כשהגיעו לשש מאות, אמר לי ידיד, זה יעלה על אלף. השתקתי אותו המומה. את הימים הללו לא נשכח לעולם. לא הצלחנו לדבר, הרגשנו שקברו אותנו חיים. אמר לי עמית שראה בטלגרם את התמונות שפרסמו החמאס ושהאכזריות שלהם עולה על זו של הנאצים. חשבתי שהוא מגזים. לא נחלים אף פעם מזה. גם כשיחזרו החטופים, אמן, גם כשהמלחמה תיפסק לתקופת מה (אני לא אופטימית), לעולם לא נחלים מזה. ומה שכל כך כואב, היוהרה, ההתנשאות וההתעלמות שגרמו לצבא להתעלם מאזהרות התצפיתניות.
|
|
yaelhar
(לפני 10 חודשים)
אפרתי, אני זוכרת שבאותו בוקר מבולבל אמרו שיש כמאה נרצחים.
ואנחנו נדהמנו ממש מהמספר הזה, שעלה ועלה תוך כדי תיאור לא ברור של מה שמתרחש שם. מאותו יום לא הצלחתי לחוות שלוות-נפש. |
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
יעל, הם אינם הרוגי מלכות, הם קרבנות של שנאה מתמשכת שאין לה ריפוי או תשובה, והאכזריות
הבלתי נתפסת נמשכת ונמשכת. הם לא נרצחו ביריות, שגם זה לא נפלא, הם נרצחו ונטבחו ונשרפו חיים. התעללו בהם, התעללו בגופות. ואכן, הלב שותת. כששומעים על נרצח אחד בפיגוע מזדעזעים, המספרים של היום הנורא ההוא לא נתפסים בכלל. ככל ששומעים סיפורים, המספרים המופשטים נפרטים לטרגדיות אינספור.
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
בנצי, תודה רבה ואמן. מורי, הכל בסדר.
|
|
yaelhar
(לפני 10 חודשים)
מעניין. לא מוכר לי, כמובן.
רק תיקון קטן: אלף שש מאות ויותר נרצחים אינם הרוגי מלכות. לפחות לא באופן ישיר. ודאי לא בכוונה. והלב לא מפסיק לשתות דם למרות שאת המעשה אין להשיב ושום דמעות, תפילות, כעס או חרמות לא ישיבו את המצב לקדמותו או את הלב למצבו הטבעי. |
|
בנצי גורן
(לפני 10 חודשים)
תודה אפרתי.
מאחל לך, ליקיריך ולכולנו שנזכה לימים טובים ויפים יותר.
שאי ברכה. |
|
מורי
(לפני 10 חודשים)
אני לא פוחד מהדתה. פשוט, מאין לי כל קשר לעניין.
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
אכן, אנקתי. כולנו רוצים שלום, כולנו רוצים שזה ייגמר כבר באיזה דור, אבל זה חלום באספמיא.
|
|
אנקה
(לפני 10 חודשים)
לצערנו, לא חסרים לנו כל השנים מאז צוררים שהרגו וטבחו ושרפו ושחטו בנו ובאבותנו ובאבות אבותינו.
עד לפני שנה. זה אף פעם לא נגמר וגם לא יגמר.
|
|
אפרתי
(לפני 10 חודשים)
אני מאמינה לך. אני תמיד בוכה. מתרגשת יותר מאשר בקול נדרי. גמר חתימה טובה.
|
|
נצחיה
(לפני 10 חודשים)
לא יכולה לשמוע אותו.
ברמה שאני יוצאת מבית הכנסת בזמן שאומרים אותו. גמר חתימה טובה! |
26 הקוראים שאהבו את הביקורת