ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 6 בינואר, 2024
ע"י בת-יה
ע"י בת-יה
לפעמים אני כותבת ביקורת שאני יודעת שהיא די מיותרת, כי מי בכלל, מקוראי הביקורות כאן, יקרא את הספר הזה. אבל היה לי פעם מורה שאמר שאם למישהו יש שאלה, גם אם היא נשמעת לו טיפשית - שישאל, כי מניסיון שלו כשמישהו שואל שאלה אחת זה תמיד אומר שעוד לפחות חמישה רוצים לשאול את אותה שאלה, אבל מתביישים.
אז ככה אני מתייחסת לספר הזה - יתכן שעוד מישהו כאן ימצא אותו מעניין, ויקרא.
למען האמת, למרות הצורך בהתייחסות רצינית לספר - הוא פשוט שעשע אותי. הרבנים בתקופת המהפכה המדעית התייחסו ברצינות רבה לשינויים שמתחוללים סביבם. הרי אם צריך לאשר, מבחינה הלכתית, מנהג כזה או אחר, ראוי לבדוק מאין הגיע המנהג החדש ואם אין או יש לו תקדימים בפרשנויות קודמות, פרשנויות גם מימי חז"ל. וכאן מתחילה הבעיה. האם ראוי לשנות משהו שנקבע לפני מאות שנים, בהתייחס למדע הידוע היום. מי קובע יותר? קופרניקוס עם תאוריית הכוכבים שלו או אריסטו הסטטי. והאם לקבל את דעתו של רופא שטוען שגם גבר עם ביצה אחת (כך בספר) יכול להוליד ילדים או הגמרא טוענת שאדם כזה צריך להוציא מכלל ישראל, כי אינו יכול להוליד ילדים, על כל המשתמע מכך. לדעתי הכי פשוט היה לשאול את אותו אדם או את אשתו, אבל זה לא כך היה ביהדות של אז - הרבנים קבעו לא האדם עצמו. וכך ממשיך הספר ומספר לנו על עוד סוגיות שונות שעומדות למבחן.
בשני הקצוות של הדיעות היו יעב"ץ (רבי יעקב עמדין) השמרן, ולעומתו רבי יהונתן (אייבשייץ). הראשון "חפר" לעומקה של התרבות היהודית והשני פנה אל אוניבסיטאות הנוכרים כדי לקבל כל מידע חדש שקשור לתחום אותו הוא בודק. שניהם חכמים, שניהם נבונים, שניהם יודעים את התורה לבוריה... ועכשיו לך תבחר לך רב, כמאמר מסכת אבות.
בקיצור, נחמד ללמוד על הלך הרוח היהודי בתקופה שבה היהודים הרגישו קצת יותר בטוחים, אבל הכנסייה הנוצרית עדיין שלטה בכל.
26 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של בת-יה
» ביקורות נוספות על תרנגולת בלי לב - דת ומדע בכתיבה הרבנית במאה השמונה-עשרה
» ביקורות נוספות על תרנגולת בלי לב - דת ומדע בכתיבה הרבנית במאה השמונה-עשרה
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אוריהו
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה,
זה הרושם שאני קיבלתי, אבל אני שמח מדבריך וכנראה זה עניין אצלי בלבד. בכל מקרה, ספר בהחלט נחמד, נושא מרתק. |
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
אוריהו, תודה. אבל אני לא מצאתי בספר את כל בעיות העריכה וההסברים שאתה מדבר עליהם.
וקראתי עוד ספרים בנושאים דומים (אפשר לראות בבלוג שלי כאן) וכשהיה צריך לכתוב על הבעיות שבהם - כתבתי. דווקא להיפך, בראש ובראשונה מצא חן בעיני מאוד שכל הערות נרשמו באותו עמוד אליו הן מכוונות, ולא צריך לדלג כל פעם לסוף הספר, דבר שמכביד מאוד על הקריאה, ויהיה מצויין אם כל כותבי הערות ינהגו כך. ואחרי זה, לא רציתי ולא קניתי ספר אקדמי, וזה גם לא כתוב על הספר. קניתי ספר חוויתי וככזה הוא טוב מאוד. גם אם הכותב הוא פרופסור זה לא אומר שהספר צריך להיות אקדמי. גם לא חצי אקדמי. |
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
רץ, תודה רבה גם לך.
|
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה, yaelhar. הייתי עסוקה בענייני בית, אז קצת באיחור.
|
|
אוריהו
(לפני שנה ו-7 חודשים)
לא טריויאלי לכתוב על הספר הזה, יישר כחך!
אני חושב שבניגוד לכמה מהתגובות שראו בספר פלפול, יש גם עניין יותר עמוק וחשוב שרלוונטי לכל אדם וחברה, לאופן שבו מסורת מתמודדת עם שינויים - דחייה, שילוב ושבירה. אני קראתי את רוב הספר, אבל באיזשהו שלב התעייפתי. חסרה עריכה, ההסברים מסורבלים, וחסרות הבחנות חדות שאני מצפה לקבל מספר שהוא אקדמי (לפחות למחצה). |
|
רץ
(לפני שנה ו-7 חודשים)
יופי - תמשכי לכתוב ביקרות על נושאים מרתקים, תודה להמלצה.
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת, שהיתה מסקרנת אותי לגבי הספר
לו התעניינתי אפילו מעט במה שאומרים מפרשים יהודים על הקשר, לכאורה, בין הדת לבין המדע. אגב - שום ביקורת אינה מיותרת. אני חושבת שמטרת הביקורת היא להבהיר לכותב ולאלה שקוראים אותו את דעתו והרגשתו לגבי הספר. אין היא מיועדת דווקא שקוראי הביקורת יקראו את הספר. |
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה, קיבוצניק. אכן, הכל בספר.
פרקים נרחבים על המחלוקת ביניהם, עם הסברים מאירי עיניים. |
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה לך, דן סתיו.
|
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
חני, תודה. כל היהדות שלנו היא פילפולים.
זה אומר וזה אומר וזה אומר ... וכך הלאה. |
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה, מורי. הבנתי אותך. אבל לשמחתי יש לי גם הרבה עיסוקים אחרים,
כך שלפעמים אני פשוט שוכחת. |
|
קיבוצניק
(לפני שנה ו-7 חודשים)
נשמע מעניין תודה. אגב עמדין ואייבשיץ שהזכרת נטלו חלק באחת המחלוקות החריפות של העולם היהודי במאה ה-18. עמדין האשים את אייבשיץ שהוא שבתאי בסתר על סמך פרוש במהופך של קמעות שהאחרון כתב ופרצה סערה גדולה שהיו בה הרבה אגו, חרמות, השמצות ומלחמות יהודים לא פחות מהיום.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-7 חודשים)
בת-יה
תודה על הסקירה המעניינת. היא כתובה נפלא. נראה לי שאסתפק בה.
|
|
חני
(לפני שנה ו-7 חודשים)
דווקא נשמע מעניין בתיה.
אפילו משעשע, תודה אף פעם לא הבנתי את ההתעסקות מסוג הפילפולים שהזכרת. |
|
מורי
(לפני שנה ו-7 חודשים)
אני כותב סקירה על כל ספר שסיימתי לקרוא. נקודה. הסקירה גורמת לי
לחשוב על מה שאני קורא, במיוחד עם נשואי קטילה.
|
|
בת-יה
(לפני שנה ו-7 חודשים)
תודה, pulp. אם אתה בעניין - מומלץ מאוד. ספר מעולה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-7 חודשים)
בתיה, סקירה מצוינת.
אני החנון שייתכן מאוד ויקרא את הספר הזה:)
|
26 הקוראים שאהבו את הביקורת