ביקורת ספרותית על לא מדברות עם אנה - איורים: אפרת ברונשטיין מאת לידר הראל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 18 ביולי, 2023
ע"י רויטל ק.


פעם, יצאתי עם הכיתה של אחד הבנים שלי ללוות טיול.
הוא היה בכיתה ב או ג, אולי ד? משהו כזה.
הוא לא כל כך השתלב חברתית, היו כמה ילדים שהציקו לו, ניצלתי את ההזדמנות לנסתכל מקרוב על הסיטואציה.
מה שהדהים אותי אז, אני זוכרת, זה שכל הילדים שהוא התלונן שמציקים לו בלטו מאוד לטובה: הם היו כריזמטיים, הם היו הראשונים שהתנדבו כשהמורה ביקשה עזרה, שניים מהם נצמדו לילד אחר בכיתה, נמוך, שהיה נראה להם שקשה לו והציעו לו עזרה מדי פעם.
לעומת זאת, היו כמה ילדים שהכרתי קצת, בכיתה א' המורה הוציאה אותם יחד עם הבן שלי להעשרה פעם או פעמיים במהלך השנה כי הם כולם קראו כבר כשכל השאר עוד לא.
הילדים האלה, כולם, הלכו לבד. מבט נעוץ ברצפה, בלי לדבר עם אף אחד, עם עצמם.
גם הבן שלי.
והתתחשק לי לקחת אותם ולהטיח אותם אחד בשני ולצעוק עליהם שיש פה המון פוטנציאל, שהם כולם קצת בצד, קצת לבד, שהם כולם ילדים חכמים ויש להם הרבה במשותף, שאם הם ינסו, בטח יהיה להם נחמד ביחד.
רציתי שהם יתעוררו, שיראו אחד את השני, שיקימו לעצמם אלטרנטיבה במקום לחלום על מקום במעגל הפנימי של המקובלים בכיתה.
זה לא קרה.
בחלקו בגלל שזה עניין של גיל, ילדים בגיל הזה נוטים יותר להתנהג כמו עדר, להתקבץ סביב מרכז אחד של "מקובלים".
ע"פ חנה גרפי פישר בספרה "מדחייה חברתית לילד שמח בבית הספר" רק בכיתה ו': "מבנה חברת הילדים עובר שינוי, ומחברת כלל ילדי הכיתה הוא מתפלג לחבורות קטנות בתוך הכיתה".
אם לא היינו עוברים דירה, אולי זה היה קורה בסוף, בגיל מבוגר יותר.
בחלקו, ובכן, אולי מאותה סיבה שהם לא הצליחו להיכנס למעגל הפנימי הזה, שהם חלמו עליו. מיומנויות חברתיות לוקות בחסר השאירו אותם בחוץ ואותו חוסר הוא זה שלא איפשר להם להתחבר גם זה עם זה. הם זיהו את זה אחד בשני בלי לדעת להגדיר, הם דחו את האחרים מאותן הסיבות שמרכז המעגל דחה אותם.
השנים עברו, המיומנויות החברתיות השתפרו, החברה התחלפה פעם ופעמיים, הוא מצא את קבוצת השווים שלו ואני נשארתי עם הזכרון של הטיול ההוא, עם הילדים שידעתי שמציקים, שמעליבים, אבל פנים אל פנים השאירו רושם טוב כל כך, עם הילדים שהלכו עם ראש באדמה ולא תקשרו אחד עם השני, אני מקווה שגם הם היום במקום טוב יותר.

***

לא מדברות עם אנה הוא ספר שקצת קשה להתייחס אליו או למדוד אותו רק כספרות.
הוא ספר עם מטרה, הוא ספר שבא לדבר על בעיות חברתיות, להציף מציאות ובזהירות גם להציע פתרונות.
יחסית לספרות מהסוג הזה יש לומר שהוא כתוב היטב, שהוא קריא וקולח, שהוא מציע מבט מורכב ולא דוהר לפתרון הרמטי מושלם וורוד אלא מסתיים באופן שאפשר לקרוא לו אופטימיות זהירה.

***

אנה ונטע, החברות הכי טובות, חוזרות ללמוד יחד אחרי כמה שנים בהן אנה למדה בבית ספר אחר.
בתחילת הספר, אנה השקטה, הביישנית, משתלבת היטב בכיתה החדשה ומוצאת את עצמה נקרעת בין הנאמנות לנטע לבין החברות החדשות שלא כל כך אוהבות את נטע הרועשת, המנסה להצחיק ולהתבלט. אבל די מהר, מתהפכות היוצרות. נטע המקנאת והפגועה, המושפעת מאירועים בבית משנה את יחסה לאנה ובמקביל - מצליחה במפתיע לנתב את הכריזמה והבולטות שלה טוב יותר ולהשתלב בקבוצה שקודם לא חיבבה אותה.
את המעמד החדש שלה היא מנצלת כדי להשאיר את אנה בחוץ. לבד.
כאמור קשה לקרוא את הספר הזה בלי לשמוע את הקול הטיפולי, הדידקטי שמלווה אותו בעדינות.
הספר מרבה לפרש את מעשיהן ומחשבותיהן של אנה ושל נטע.
לאנה יש דודה שמצליחה להבין אותה ולתת לה עצות טובות במקום ההורים שמפספסים לגמרי את החוויה הקשה שהיא עוברת, ההורים של נטע הולכים לפגישת ייעוץ שבסופה מצליחים לשנות את היחס שלהם לנטע מה שמוביל מיד לשינוי בגישה שלה, יש יועצת בית ספר שמדברת עם הכיתה בלי לדעת על הדחייה שחווה אנה ומצליחה לגרום לבנות שדוחות את אנה להתחרט על מעשיהן.
הכל קצת מהיר מדי, קצת סינטטי מדי.
עם זאת, הספר מצליח להציג תמונה מורכבת של שני הצדדים: הפוגעות והנפגעת.
אין פה מלכת כיתה מרושעת ואכזרית וגיבורה מושלמת שסובלת על לא עוול בכפה, יש פה שתי ילדות שסובלות ממצוקות שונות, שחוות חוסר בטחון, שמחפשות את המקום החברתי שלהן. ההתנהגות של נטע מובנת לנו על רקע הדוגמה האישית שהיא מקבלת בבית וחוסר הבנה וההכלה של ההורים שלה כלפיה. אנה לאורך הספר, שלא במתכוון כמובן, מחזקת את דימוי הסנובית שנוצר לה ללא ידיעתה כשהיא מתרחקת כדי לא להמשיך ולהיפגע. אנה גם מפספסת שוב ושוב הזדמנות ליצור קשר חברות חדש, מחוץ לקבוצת החברות שדחתה אותה.
בשום שלב לא מגיע מבוגר שמתקן את כל הבעיות, אנה נרתעת מלפנות לעזרת המבוגרים, והמבוגרים שבכל זאת עוזרים עושים זאת בלי להבין לגמרי את הבעיה.
הספר משתמש בביטוי "חרם שקט", ואני לא בטוחה עד כמה הביטוי מתאים לסיטואציה שמתוארת בו כי בסופו של דבר, הספר מתאר קבוצה של שש בנות מתוך כיתה שלמה, ולא ברור איפה שאר הכיתה בסיפור. ההתעקשות של אנה להיות חלק דווקא מקבוצה של חמש בנות מסויימות מתוארת בספר כחלק מהבעיה. יש ילדה אחרת שמעוניינת בקשר איתה ולא מחרימה אותה ולוקח לאנה זמן להבחין בזה ולקבל את זה כאופציה טובה. איפה שאר בנות הכיתה ביחסן לאנה? אין לדעת.
בסופו של דבר, בעיני זה יותר ספר על מיומנויות חברתיות ועל כמה כואב לפעמים ללמוד ולתרגל אותן מאשר על חרם.

כך או כך, מצאתי את עצמי מזילה דמעה יותר מפעם אחת.
אני לא יודעת אם הספר הזה יכול לדבר למי שמעולם לא חווה מקרוב דחייה חברתית, בין אם כילד ובין אם כהורה מלווה. מי שכן חווה, ככל הנראה ימצא בו ספר נוגע ללב ויסלח לו על החסרונות שלו.
35 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אלון, מזדהה מאוד.
אין פתרון, אבל מאמינה בכל לבי שהמודעות שלנו כהורים, האכפתיות והתמיכה שאנחנו נותנים - יש להם השפעה מיטיבה לטווח הארוך.
וזה כואב נורא, וזה קשה נורא להצליח להפריד בין שלנו לשלהם, כי בסוף זה תמיד גם שלנו.
אלון דה אלפרט (לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אחד הילדים שלי סובל, באשמתו או שלא באשמתו, מדחייה חברתית. אין לו אפילו חבר אחד, ואנחנו, הורים לא אדישים, מעבירים אותו בין מסגרות, טיפולים, בתי ספר, חוגים, עושים כל מה שמסוגלים ויותר, ופתרון אין. כשאני מצליח, אני אומר לעצמי שזה משהו שהוא יצטרך לפתור במהלך חייו, שזה שלו, אבל זה, לצערי, גם שלי.
פואנטה℗ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
על עצמי :) לפי אבן שושן, אמביוולנטית
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
פואנטה, חלוקה על מי?:)
בגדול מסכימה עם רוב מה שכתבת.
אני כן התרשמתי לטובה מתוכניות ליווי בבתי הספר שהילדים שלי למדו בהם, לא שווקו באגרסיבית, כן נתנו כלים חשובים למורים ולהורים.
פואנטה℗ (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
דעתי חלוקה.
כשאני רואה אייטם של הורה וילד/ה שמגיעים לטלוויזיה כדי "לעורר מודעות" לבעיות החרם באמצעות סיפור אישי, ועל הדרך מנציחים את הבעיה (כולל עותק מצולם לכל החיים), זה מזעזע בעיניי.
על תוכניות דחף של בתי הספר בשיטת שיווק אגרסיבית (זה עלה לנו המון כסף/הבאנו את המומחה מס' 1) בכלל אין מה לדבר.
אולי טיפול יחידני ובקבוצות קטנות יכול לעזור, בתנאי שלא הופכים את הדבר הזה לאישיו והופכים את הילד/ה לנכה.
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
לגבי ה"מוצדקת"/"מגיע לו" אנחנו סך הכל מסכימות.
לגבי היכולת של המבוגרים לעזור נישאר חלוקות:)
לא מזדהה עם האמירה החד משמעית שלך שאין איך לעזור, אף פעם, בשום מצב, ולאף ילד.

לטובת הורים אחרים שאולי קוראים פה ומזדהים עם העמדה הזו ועם התמודדות עם קשיים מהסוג הזה אוסיף פה את הלינק למרכז תעצומות שעוסק בתחום הזה.
שמעתי כמה הרצאות של מייסדת המרכז, ד"ר אודליה אלקובי ובאופן אישי, הרגשתי שהן עזרו לי מאוד לעזור לילדים שלי, ולכל הפחות - להימנע מטעויות הוריות קלאסיות שעלולות להחמיר את המצב.
https://taazumot.org.il/
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
רויטל - לדעתי להגיד "דחיה מוצדקת" לא רלבנטי בדיוק כמו "לא מגיע לו".
לעניות דעתי אי אפשר לעזור לילד בתחום הזה, למרות שהמבוגרים סביבו (אלה שמודעים למה שעובר עליו. רבים לא מודעים) חווים כאב אמיתי בגלל מה שקורה לו.
אפשר לעזור למבוגרים האלה בכאבם, אבל הילד חיב "להבשיל" ולמצוא את דרכו. לפעמים מציאת הדרך הזו אורכת כמעט כל החיים. איש מבחוץ לא יכול לעשות את העבודה. רק הוא. זה בהחלט קורע לב, במיוחד כי אנחנו רגילים "לעשות" ולא "להניח". והילד הזה יקר לנו מחיינו ואין באפשרותינו לעזור.

אגב, גם מבוגרים שחוו בילדותם דחייה אינם יותר כשירים לטפל בבעיה הזו כשהיא מופיעה אצל הילד שלהם. למעשה זה עלול לגרום להם לתגובה של פוסט טראומה, ושהם יהיו עוד פחות יעילים בהתמודדות עם הדחיה.
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
יעל, מורי שאל מה אם הדחייה מוצדקת ואני ניסיתי להבין למה כוונתו במוצדקת.
האם הכוונה היא שמגיע לילד שיתייחסו אליו כך?
מסכימה שזה לא רלוונטי כי חברת הילדים לא שואלת את עצמה אם מגיע לו או לא, השאלה שלי התייחסה למונח בו מחשבות השתמש.

דחייה חברתית יכולה לנבוע ממקורות שונים, אין סיבה להניח שאף פעם ובשום מצב אי אפשר להבין מאין היא נובעת ושאף פעם ובשום צורה אי אפשר לעזור.
ברור שלהגיד לילד "תגיד להם כך" ו"תעשה כך" לא יפתור את הבעיה, אף טיפול לא עובד בצורה כזאת. תמיד מדובר בתהליכים ארוכי טווח ואין תחליף ללימוד ע"י ניסיון חיים שהילד יצבור בעצמו, וכן, זה יכאב בדרך.

האם אי אפשר לשפר את המיומנויות הרגשיות והחברתיות של ילד? האם אי אפשר בהדרכת הורים טובה לבחון שגיאות שההורים עושים וללמוד דרכים חדשות וטובות יותר שבסופו של דבר ייטיבו עם הילד? האם אין הבדל בין האופן בו דחייה חברתית תשפיע על ילד שמקבל הכלה והקשבה מהמבוגרים המשמעותיים בחייו לאיך היא תשפיע על ילד שלא מקבל שום דבר כזה?
כאמור, מדובר על תהליכים, בסוף תמיד קשה לשים את האצבע על מה עזר והאם זה רק הזמן, הבשלות והניסיון שהילד צבר או שאולי היו בדרך עוד גורמים שסייעו.
אני בוחרת להיות אופטימית ולהאמין שאפשר לעזור מעט בתהליך הזה.
מורי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
בהצלחה עם הדעה הזו, רויטל. אני יכול להבין מניין המחשבה הזו.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
רויטל "לא מגיע" כשמדובר בתגובה חברתית הוא לא רלוונטי.
דחייה היא לא רק סנקציה "הגיונית" כמו שציטטת מאותה חנה פישר. זה ניסיון של מחנך/ת מבוגר/ת למצוא היגיון בפעילות חברתית. דחייה היא גם ביטוי לחוסר קבלה של ילד על ידי חברים, בלי קשר לעמידתו או אי עמידתו בנורמות החברתיות. הם מפעילים סנקצייה כזו כי הם יכולים. כי הילד המדובר חלש מהם במדד הקבלה החברתית.

מה שברור לי הוא, שאי אפשר "לעזור" לילד כזה להתקבל חברתית. הנסיונות של הורים ומורים לתת לו עצות "תגיד להם כך" "תעשה כך" הם חסרי ערך ולא מועילים לילד.כל ילד בכל גיל צריך למצוא את דרכו לחברה. לפעמים האופצייה שהצבעת עליה (להסתפק באחרים שלא מקובלים) מתאימה, לרוב לא.
צריך להבין שבסופו של דבר רוב הילדים ימצאו את דרכם, ולמרות שיחוו בדרך הרבה צער וכאב, יגיעו בסוף למקום הנכון להם. [זה צריך לנחם את ההורים של הילדים האלה, שחווים המון כאב בגלל הופעה הטבעית הזו]
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה עמיחי
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה טנא
ברור, דחייה היא כמעט אף פעם לא רק בהקשר אחד ספציפי וגולשת לשאר המרחבים בהם יש מפגש, והרשתות כיום הן מרחב משמעותי מאוד ומאפשרות הסלמה משמעותית של הדחייה:-(
אגב, הספר טיפונת מתייחס לזה (בתיאור דינמיקה של קבוצות ווטסאפ)
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
מהי דחייה מוצדקת, מורי?
לאף ילד לא מגיע לחוות דחייה, זאת חוויה איומה.
לפי חנה גרפי פישר שהזכרתי בביקורת, דחייה היא סנקציה שחברת הילדים מפעילה על ילדים שלא מיישרים קו עם נורמות חברתיות, בזמן שבגיל מסויים ציות לנורמות חברתיות הוא שלב התפתחותי חשוב, וילד שחווה דחייה בעצם לא הגיע עדיין לשלב ההתפתותי הזה.
כלומר, בהחלט, הנושא של דחייה חברתית צריך להיות מטופל בראייה מערכתית רחבה, לא מספיק להגיד נו נו נו לחברתם הילדים, צריך להבין מה קורה שם ולפתח את המיומנויות החברתיות של הילד שחווה את הדחייה במקביל לעבודה עם החברה.
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה יעל
רויטל ק. (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה חני, מסכימה
עמיחי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה, רויטל. קראתי בהזדהות. עניינים שכאלה הם מעשים שבכל יום בביתנו.
מורי (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
ומה עם דחייה מוצדקת?
טנא (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
היום לצערנו, דחיה זה לא רק בטיול בית ספר...
הסבל והדחיה ברשתות החברתיות הן בלתי נסבלות וטוב שמתחילות להווצר קבוצות הורים עם מודעות לעניין.
כתבת מעניין רויטל.
yaelhar (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
הביקורת מעניינת מאד.
חני (לפני שנתיים ו-3 חודשים)
תודה רוויטל
מיומנומות חברתיות נרכשות אט אט.
והרבה ילדים חייבים תיווך טוב
מהמבוגרים שבסביבתם.
ואם במקרה המבוגרים מורידים
במקום להרים, הילד נשאב מטה מטה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ