ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 25 בינואר, 2023
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
אנחנו חיים את החיים שלנו, שגרתיים ככל שיהיו, מנסים למצוא את הטעם, המשמעות, הכיוון. נבדלים מכל הנפשות שסביבנו, אנחנו מרכז העולם, מיוחדים, נזר הבריאה, מלאים עד שפתות קיומנו בתחושת "אני" מסחררת, בחשיבות עצמית דביקה ומובנת מאליה. אפשר לראות את זה כאן באתר, באינסטגרם, בפייסבוק, ברחוב, בכיתה, בעבודה, בהופעה. כולנו מלכות נמלים נעלות, אך רק למיעוטנו יש גם כוורת תואמת. אנחנו מתנסחים בזהירות, בכובד ראש, מצלמים את עצמנו בזוויות מחמיאות, את החופשות שלנו, את האוכל שלנו, את הילדים, את ההצלחות, לפעמים גם את הכשלונות, וטועים לחשוב שככה רואים אותנו כולם, שככה אנחנו, ככה אנחנו באמת. חשובים.
****
שרון מולדאבי הוא מיוחד. לכל הפחות - היה כזה, לפני רבע מאה, כשנהג להופיע על במות אפופות עשן בחזה חשוף ושיער ארוך, פרוע, ככל כוכבי הרוק מתקופת הזוהר של שנות התשעים. נשים רצו להיות איתו, וגברים רצו להיות הוא. אלא שהשנים, כמנהגן, חלפו, והיום שרון מולדאבי הוא כבר לא רוקר חשוב כמו פעם. בסיפור על ביקור בנורבגיה הוא כותב, שאולי מי שמסתכל עליו מבחוץ, עלול לטעות ולחשוב שהוא איזה מין מנהל חשבונות שגרתי ושמור היטב. אבל מה הוא? מה הוא באמת? רוקר-בנשמתו? רוקר לשעבר? עורך מוזיקלי רגיש? אבא טרי בן חמישים? עובד בהייטקס, שארית לא מיותרת של פעם, שגריר לא רלוונטי אל העתיד? הכול ביחד? ועם מי מהם מי אני, הקורא, האדם, אוכל להזדהות?
במין אוטוביוגרפיה צנומה טרם-זמנה, מכוח היותו מוזיקאי-לשעבר בעל שם, מולדאבי מתאר את חייו מן המסד עד הטפחות, מה שהיה ומה שעכשיו, ומפרט כמה פעם היה כך וכך, ואיך הוא רואה את חייו הנוכחיים, המפוכחים, כאדם מבוגר. ואולי מכך נגזר שם הספר, המוצלח כשלעצמו בעיניי - להלל את החול. מה שנותר מן הקודש שהיה.
בסך הכול, מולדאבי כותב היטב - או לפחות לא רע. עם זאת, השאלה שניקרה בי כל זמן הקריאה הקצרה - מאה שישים ושניים עמודים ברוטו - היא למה זה מעניין, ואם זה באמת מעניין. כמה הקריאה הזו הייתה עשוייה לעניין אותי אילו במקום השם "שרון מולדאבי" על הכריכה, היה כתוב מוישה זוכמיר, פקיד הדואר? ובמה השקפותיו, תובנותיו, והעדפותיו המוזיקליות של כוכב רוק מקומי לשעבר ועורך מוזיקלי/יזם בהווה, נוגות ומפוכחות ככל שיהיו, נוגעות לחיי, בייחוד כשאלה לא נוטות יתר על המידה לכיוון חדשני, פילוסופי או פורץ דרך, אלא לכל היותר התרפקות על העבר ומחשבות שגרתיות למדי על חוויות, יחסי הורים-ילדים, נשים-גברים וללא הפילטר הספרותי שהופך יומן ליצירה ספרותית. זה סבבה כשאתה יושב איתו על כוס בירה, אבל למה זה מעניין אותי? שאפילו היומן ההו-כה חשוב של אנה פרנק, אני מודה, לא חילץ ממני יותר ממשיכת כתף אדישה.
(ומצד שני אתי הילסום)
יובהר, שהשאלות האלה מלוות גם אותי, מיוחד ונפלא ככל שאהיה, בבואי לפרסם את מחשבותיי בפייסבוק או אפילו כאן. במה דעתי חשובה, מעניינת, ובכלל ראוייה להישמע? ואולי כל החותם שאנחנו משאירים כאן, יצורים שפלים וחסרי חשיבות שכמותנו, הוא ריר חלזוני המתפוגג לאטו על האדמה הלחה של המציאות.
****
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אני רק יכול להניח שאילו יואב קוטנר היה מפרסם ספר כלשהו, זה לא היה ספר על המחשבות שלו על בחורות שהוא רואה באמסטרדם. יש לזה ערך אישי, סנטימנטלי, אבל פחות ציבורי במהות.
שרון מולדאבי, ובאמת עם כל הכבוד (קלישאה איומה) - לא יצר קילומטרז' כזה בתרבות הישראלית, לפחות בעיניי, כדי לכתוב ממואר בסגנון הזה. אולי זה הדיסוננס שחשתי תוך כדי הקריאה - שאני קורא יומן כתוב היטב שלא ממש נוגע לי.
בהתאם - גם אילו מוזיקאים נוספים מהדור ההוא היו כותבים סוג כזה של ספר, די בטוח שההרגשה שלי הייתה דומה, גם אם אני מחבב אותם באופן אישי ומעריך אותם כמוזיקאים (השמות שעוברים לי בראש ככה מהשרוול: ברי סחרוף, ערן צור, מיכה שטרית, ואפילו דני סנדרסון או פוליקר). יוצאים מהכלל בהקשר הזה הם אהוד בנאי או שלמה ארצי, שיש להם תוכניות רדיו או טורים בעיתון בהם הם מביעים גם מחשבות שאינן קשורות בהכרח למוזיקה, ויש להם פוטנציאל מסחרי וספרותי. |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
ראסטה, אני לא יודע למה אתה מתכוון נעלב מהר
מדי בשמו של מולדאבי. אני מכיר את מולדאבי
לא מעט שנים. זה מתחיל הרבה לפני הספר הזה שהוא כתב אז אני במובן מסויים חי בהזדהות עמוקה איתו ועם מה שהוא כתב, לכן אולי אני נפגע אבל שוב אני לא יודע באיזו מהירות. פרט לזה שמאוד חשוב לי שיכתבו כמה שיותר בג'אנר הזה ולצערי הוא לא מספיק מפותח. אם הזכרתי את יואב קוטנר קודם אז הייתי שמח מאוד אם הוא היה מוציא לאור אסופה של דברים ממה שכתב במדור המוסיקלי שלו "אוף דה רקורד" (בעיתון ידיעות אחרונות) ולא את הספרים שהוא כתב ולצערי קוטנר הוא לא היחיד, רון מיברג אחרי הכתבות הנפלאות שלו על מוסיקה מה הוא הוציא לאור? ספר בישול. |
|
Rasta
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אף פעם לא שמעתי עליו...
מוקדם יותר הקשבתי קצת למוסיקה שעשה בשנות ה-90, לא התלהבתי. אהוד, אני מוצא שאתה נעלב מהר מדי בשמו של מולדאבי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אלון, אז אצלי זה עובד פשוט מאוד:
אם אין לי תשובה של ממש, אני נוטה להפסיק את הקריאה.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
עמיחי, הכל בסדר
אבל באמת לא יקרה שום דבר אם תקרא את הספר של מולדאבי.
אני אישית מאוד נהנתי מהספר שהוא כתב, לדעתי בלי הרבה פוזות (למעט אולי העובדה שפעם, יותר בצעירותו הוא אהב להידמות לג'ים מוריסון) ומלא אהבת חיים. אני מאחל שייצאו לאור כמה שיותר ספרים כאלה. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אלון, שמתי לב שכתבת במין מצב רוח הרהורי שכזה. אדרבה, העלית גם אצלי הרהור איזה ספר להעדיף ובאיזה ספר להשקיע זמן קריאה יקר.
אהוד, לא התכוונתי להעליב. סליחה אם כך קרה. דבריו של אלון שיכנעו אותי שמדובר בספר שמיועד בעיקר למתעניינים בשרון מולדאבי. |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
עמיחי, איזה בחור רציני אתה. אפשר לחשוב
שאתה קורא רק אנציקלופדיות.
אני מוצא שהתגובה שלך סתם מעליבה. אני מצר על תגובותיכם לספר של מולדאבי, אולי בגלל זה דווקא אחד כמו יואב קוטנר לא מוצא לנכון להוציא לאור ספר כזה ולדעתי זה חבל מאוד. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
פאלפ, אלה בדיוק השאלות שאני שואל. גם למה אני כותב, למה אני מפרסם, וגם למה אני קורא, או צורך, את הטקסט הזה, את המידע הזה.
ועמיחי, אני בעיקר שואל שאלות, הספר הזה לחלוטין לא נמצא בקטגוריית "לא ראוי לקריאה". |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אלון, כתבת יפה ובמקביל גם שיכנעת לא לקרוא.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
סקירה טובה.
איכשהו נראה לי שבאותן שנות ה-90, בהן מולדאבי היה בשיאו, אנשים היו מיוחדים יותר, מעניינים יותר ככלל. הרשתות החברתיות גורמים לכולם לחקות אחד את השני, את "הטרנד" או מה שזה לא יהיה ביתר שאת.
ישנם אנשי תרבות שאני יכול לקרוא אותם כי יש להם תובנות שאני אוהב למשל. עצם היותם נערצים עליי כיוצרים מוסיפה לכל זה טעם. הם נדירים יחסית. בסוף לדעתי שאלה המתאימה יותר היא: "מדוע אני קורא את זה?" או "למה אני ממשיך לקרוא את זה?" |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
וזה מעניין, כי עכשיו שהעלית את אהוד בנאי, אי אפשר שלא להשוות את הסיפור של בנאי על הביקור שלו באמסטרדם
מתישהו בסבנטיז, בהיותו וואנאבי זמר אלמוני לחלוטין, שהוא סיפור מלא עומק, תחושת נוודות כמעט פיזית, חלוצית מכל בחינה, לבין הפרק של מולדאבי על שהייתו באותה עיר עצמה, והמחשבות שעולות בו במהלכה. בנאי מתרכז בחיים, בסיפור, בהווייה כמעט חלומית, בעוד מולדאבי מתרכז בעצמו, בדומה לצילום אינסטגרמי מפולטר
של מנה במסעדה. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
דוגמה מצויינת
אלא שהספרים של אהוד בנאי - לפחות השניים שקראתי, "זוכר כמעט הכול" ו"זה המקום" - חוץ מהעובדה שהם מבוססים נים אחרי נים ואות אחרי אות על המוזיקה שלו עצמו ועל מקורות ההשראה שלו, הם שואלים באופן עמוק את השאלות היסודיות העומדות בלב המשמעות הקיומית, יותר מאשר פריסת הגיגים יומניים, גם אם הם אישיים או אינטימיים. את הספרים של אהוד בנאי אולי קראתי מלכתחילה כי הוא כתב אותם ואני מאוד מכבד אותו, אבל לאחר מעשה מצאתי שיש בהם הרבה יותר מאהוד בנאי הזמר, וכאן... לא.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אלון, לדעתי אתה יכול לומר בדיוק את אותם הדברים
גם על הספרים שאהוד בנאי כתב
ובכל זאת יש לא מעט שאוהבים אותם ויתענינו מעבר למוסיקה במה שהוא חווה. הכל נעשה מתוך צניעות, אהבת החיים ובדרך שראויה להוקרה. אתה יודע מה מהיכרותי אותם הם אפילו לא ישכנעו אותך לקרוא משלהם אבל הספרים האלה הם ערך מוסף ויקרים ללב. כתיבה אמיתית מדם החיים. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אז מה? אני מכיר הרבה אנשים מוכשרים וצנועים. למה רצוי לקרוא את הממואר הזה, שאינו מתמקד במוזיקה, גם אם כתב אותו מוזיקאי?
עם כל הכבוד לשרון מולדאבי, זה לא כאילו פול מקרטני חיבר אוטוביוגרפיה. לטעמי, הביקור של מולדאבי באמסטרדם או בניו יורק, והמחשבות שלו על העיר הם לא בדיוק חומר ששווה אוטוביוגרפיה. אולי שיחה על כוס בירה בין בני זוג או חברים טובים.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
תודה רבה אלון, מהיכרותי
עם שרון מולדאבי אני יכול לומר לך שמדובר באדם מוכשר מאוד
ולא פחות מזה צנוע. כנראה שהיה חשוב לו להדגיש את אותם דברים שהוא הזכיר אבל אין ספק שמי שגדל על תוכניות של מיכל ניב זכרונה לברכה ("הפסקת 10" בערב, בגלי צה"ל) זוכר את תרומתו הרבה, שיבדל לחיים ארוכים וטובים. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
לא התרשמתי שהספר - לפחות ברובו - הוא של שרון מולדאבי העורך המוזיקלי, אלא יותר של שרון מולדאבי האדם, הבן, האבא, בן הזוג, וסולן להקת "גן חיות"
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
מקבל את ההדגשה. אוסיף את זה לסקירה.
ובכל זאת אני שואל, איזה ערך מוסף מיוחד מתקבל מאוטוביוגרפיה/ממואר-בגיל-50, אפילו אם היא על חייו של עורך מוזיקלי בחסד, גאון ככל שיהיה, כוכב רוק או מפקד בתותחנים?
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-7 חודשים)
אני מבקש להדגיש ששרון מולדאבי הוא הרבה מעבר
לכוכב רוק. הוא קודם כל עורך מוסיקלי,
לא סתם עורך אלא (בחסד) למביני עניין, להבדיל כפי שקוואמי (אייל פרידמן) כיום וכמובן גם עיתונאי/מבקר תרבות. אני מוכרח להודות בכנות שאני אישית מחובר יותר לצדדים האלה שלו מאשר למוסיקה שהוא יוצר. |
28 הקוראים שאהבו את הביקורת