ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 19 במרץ, 2022
ע"י פרפר צהוב
ע"י פרפר צהוב
שמונה מאות שנים הן הרבה זמן לביקור
----------------------------------------------
"שמעתי את השגריר וייס בשוּק, הוא אדם טוב, אפילו אם הוא יהודי. הוא אמר שהוא עדיין חש געגועים לפולין, שבה חיו יהודים במשך שמונה מאות שנים. אני לא רוצה להצדיק אף אחד, אבל את גם צריכה להבין ששמונה מאות שנים הן הרבה זמן לביקור ולא כל אחד חייב לאהוב את זה."
(עובד עיריית ידוובנה בשיחה עם אנה ביקונט לאחר ביקורו של שגריר ישראל בפולין, שבח וייס)
לא מזמן סקרתי את הספר "שכנים" של יאן טומאש גרוס משנת 2000, אשר דן בשריפתם של היהודים באסם בעיר ידוובנה (Jedwabne) בפולין ב-10 ביולי 1941, כמו גם באירועים דומים בערים הסמוכות ראדז'ילוב (Radziłów) ווואנסוש (Wąsosz), כאשר כל האירועים האלה בוצעו על ידי האוכלוסיה המקומית. בעקבות הספר התעורר ויכוח סוער בפולין האם האירועים האלה בוצעו על ידי פולנים או על ידי גרמנים, ואף נפתחה חקירה נגד גרוס בחשד לפגיעה בשמה הטוב של פולין.
אנה ביקונט, עיתונאית של העיתון הפולני Gazeta Wyborcza, קראה את ספרו של גרוס והחליטה לחקור את העניין לעומקו. במשך כמה שנים היא אספה עדויות של אנשים בשיחות אישיות בפולין, בישראל, בארה"ב ובדרום אמריקה, קראה עדויות בארכיונים בפולין ובארכיון "יד ושם", ובשנת 2004 פרסמה את הספר הזה.
על ידי מתן מבט כולל, ובעיקר על ידי ירידה לפרטים הקטנים, מצליחה אנה ביקונט להציג תקופות, אירועים והלכי רוח, שאפשר להבין אותם מתוך מה שהאנשים אומרים ומתוך מה שאינם אומרים, מתלונות, מהחשש לדבר, ואף מההשמצות שהיא זוכה לחוות בעצמה כיהודיה.
תפישות נפוצות אצל תושבי נפת לומז'ה על היהודים (תמיד היהודים כקולקטיב, לא כאינדיבידואלים):
- היהודים הם זרים. לעיתים נדירות יש בספר מי שמתייחס לפולנים יהודים ולפולנים קתולים. בדרך כלל מבדילים בין יהודים לבין פולנים, כאילו היהודים אינם פולנים. זה תואם את תפישתה של המפלגה הלאומית האנטישמית בראשותו של רומן דמובסקי, שראתה רק בקתולים פולנים אמיתיים, ואשר זכתה לתמיכה משמעותית בקרב האוכלוסיה ובקרב אנשי הדת הקתולית באזור ידוובנה. הציטוט של עובד העיריה שהבאתי לעיל הוא אמירה עדינה יחסית, וסביר שהדובר אפילו לא רואה את עצמו כאנטישמי.
- יהודים הרגו את ישו (נציגי הכנסיה דואגים להעביר להם את המסר הזה שוב ושוב)
- יהודים משתמשים בדם של נוצרים להכנת מצות (כשילד לא רצה לישון ההורים היו מפחידים אותו שיהודים יכינו ממנו מצות. נראה שהיו כפריים שבאמת האמינו בכך)
- היהודים רוצים פיצויים מפולין והם משתמשים בכספם כדי לשלוט בפולין. ההסטוריון האנטישמי אנדז'י לֶשֶק שצ'שניאק (Andrzej Leszek Szcześniak) טען בכנס בוורשה שהיהודים משתמשים בהיסטֶריה של ידוובנה במטרה להמם את העם הפולני ולהוציא ממנו 65 מיליארד דולר במסגרת עסקי השואה.
- ליהודים יש זהב וכסף רב. מי שעוזר ליהודים בהכרח עושה זאת תמורת זהב יהודי
- היהודים היו מודיעים של ה-NKVD והם הכינו רשימות של פולנים להגלייה. היו טענות הזויות שיהודים הגיעו חמושים ברובים יחד עם נציגי ה-NKVD לבתי שכניהם. היה אף מי שטען ששמואל וסרשטיין (עד לטבח בידוובנה) עינה את אביו בשנות ה-50 במסגרת עבודתו בשירות החשאי הסובייטי. יש עם זה רק בעיה קטנה אחת – באותה תקופה שמואל וסרשטיין כבר היה ביבשת אמריקה. בעיה מרכזית היתה שלא רק תושבי ידוובנה העלילו עלילות קולקטיביות כאלה על היהודים, אלא שהיו היסטוריונים כפרופסור טומאש סטז'מבוש (Tomasz Strzembosz), שהשתמש באמירות כוללניות על כך שהיהודים עבדו עם המשטרה החשאית הסובייטית, תוך הסתמכות על עדים מפוקפקים והסקת מסקנות מרחיקות לכת. הוא האשים את שמואל וסרשטיין בכך שעבד כביכול עבור המשטרה החשאית, מבלי שהיתה לו כל הוכחה ממשית לכך. האמירות האלה התקבלו בהתלהבות על ידי הציבור האנטישמי שראה בו סמכות.
ביקונט מצליחה להעביר היטב את הרקע לאירועי הטבח ב1941, שלא צמחו יש מאין. דרך סיפוריהם האישיים של האנשים, יכול הקורא לתפוש את האווירה שבה חיו יהודים באזור הזה של פולין - תיאור התחושה של תלמיד יהודי בבית ספר אנטישמי, של בעל אדמות יהודי שנאסר עליו להחזיק בקרקע, של סוחר שבריונים הטילו חרם על קניה מחנותו, או של אנשים הנחבאים בבתיהם בעוד שברחוב עוברת תהלוכה דתית ששרים בה "אלוהים, שחרר את פולין מיהודיה". אנה אף מציגה את חוויית הכיבוש הסובייטי מבחינת היהודים ומבחינת הקתולים, שחזור של מעשי הטבח בידוובנה ובראדז'ילוב, הבנה של הפוליטיקה הפנימית בעיריית ידוובנה ושל התפישות השוררות בקרב התושבים, ולבסוף גם את דו"ח החקירה שכתב רדוסלב איגנטייב מהמכון לזיכרון לאומי.
בניגוד להסטוריונים שהוזכרו לעיל, אנה השתמשה בשיטות של הצלבת עדויות ובשכל ישר ולא נחפזה לקבל את העדויות ככתבן וכלשונן, תוך הבנה שייתכן שהעדים שיקרו ביודעין או עירבבו זכרון אמיתי עם מידע שקיבלו ממקור אחר. היא אינה מנסה לייפות את המציאות, ואם יהודי שהיה קורבן לרדיפה ממציא סיפורים או מבצע מעשי נוכלות, היא תציג אותו כפי שהוא. היא גם מצליחה להראות את שיטת ההתקפה כהגנה של המקומיים - כאשר מדברים על הטבח במקומות האלה, ישנם שמסיטים את זה לכיוון "היהודים היו מודיעים של הסובייטים". אם מישהו מבין תושבי המקום מספר מה קרה, מאיימים עליו, מתרחקים ממנו ולעיתים קרובות מדביקים לו או לקרובי משפחתו פשע דמיוני כלשהו.
שם הספר באנגלית "The Crime and the Silence" נובע מדבריו של ולדיסלב טוצקי (Władysław Tocki) העורך הראשי של Tygodnik Kontakty (Contacts Weekly), אשר בו התפרסם עניין הטבח בידוובנה כבר בשנות השמונים. הוא סיפר לאנה ביקונט שהוא ידע על מה שקרה בידוובנה כבר לפני 20 שנה בעקבות שיחה עם מורה מקומי להיסטוריה, שאמר לו שכמעט לכל אחד בידוובנה היתה יד בדבר, ולכן אף אחד לא ידבר איתו. כשניסה לדבר עם המקומיים הוא נתקל בשתיקה. לדבריו אם הגרמנים היו אלה שעשו את הטבח, לא היתה צריכה להיות לתושבי ידוובנה בעיה לדבר על כך. בעצם שתיקתם הם מודים בפשע.
לאנה ביקונט יש תובנות מעניינות על הנושאים שבהם עוסק הספר, והוא מומלץ למי שמתעניין בשואה. אני ממליץ לפני כן לקרוא את ספרו של גרוס כרקע תמציתי לאירועים.
את הספר קראתי באנגלית ולכן אני מתייחס בסקירה לתוכן הספר, לא כולל הפתיחה והסיום שהוספו בגירסה העברית.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
בת-יה, אכן נראה שבצד המזרחי של פולין האנטישמיות היתה מושרשת לאורך הדורות.
ראש העיר של ידוובנה לא היה מקומי במקור, ונראה שהוא היה מאוד אופטימי בציפיותיו מחברי מועצת העיר. גם מורה שהגיעה מחוץ לאזור לא היתה רגילה למידת האנטישמיות שנתקלה בה בבית הספר, הן מצד המורים והן מצד התלמידים. |
|
בת-יה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
בכל האזור הזה של צפון - מזרח פולין, היתה אנטישימיות קשה לאורך דורות.
המשפחה של אמא שלי הגיעה משם לארץ עוד בשנת 1919, ועוד חלק היגר לארצות הברית. הסיפורים שעברו במשפחה היו מחרידים. ביניהם שריפות של יהודים בבתי כנסת בשבת, של סתם חוליגנים פולנים, ולמזלם של היהודים - הפולנים האלה היו כל כך שיכורים, שהם לרוב הצליחו להינצל ורק בית הכנסת היה נשרף. והיו גם פריצות לבתים יהודים ועוד. ומכאן שלא פלא שהגרמנים הצליחו בקלות לבנות במדינה הזאת מחנות השמדה בלי שתהיה כמעט התנגדות של מישהו. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה, אלעד.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
עמיחי, הספר בהחלט מעניין.
יש בו כמה עניינים אישיים וכאלה שנראה שקהל היעד שלהם הוא יותר פולני מקומי, אבל הכתיבה באופן כללי מאוד מעניינת.
|
|
אלעד
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פרפר, תודה על הסקירה החשובה!
|
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יעל, אין מה לאהוב בנושא הזה (אני "מדייק" בניסוח שלך).
מי שהנושא חשוב ומעניין עבורו - יקרא. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פאלפ, אתה כמובן צודק ואחד מהמרואיינים בספר מציין שהיו חמישה יהודים ששיתפו פעולה עם ה-NKVD.
הבעיה נוצרת כשמשליכים את ההתנהגות הזאת על כלל היהודים כקולקטיב. יש הבדל אם אומרים שאדם ספציפי שיתף פעולה או אם אומרים שהיהודים שיתפו פעולה. כמו כן, היו הרבה מאוד קתולים ששיתפו פעולה עם ה-NKVD. מעניין שבכמה מקרים ידוע שכאלה שצעקו הכי חזק נגד היהודים ששיתפו פעולה עם הסובייטים, הם עצמם היו קרובי משפחה של משתפי פעולה. תמיד ישנם כאלה שהם כמו זיקית, אשר מצליחים להתאים את עצמם לכל שלטון. לסובייטים היו כמה גלים של הגליית פולנים, כאשר באחד מהם 80% מהאוכלוסיה שהוגלתה היו יהודים. בספר מובא סיפורו של אחד היהודים שהוגלה לקזחסטן. לאחר שהוא חזר לפולין הוא הגיש בקשה לעבוד כפועל מתכת והתגובה שקיבל היתה: "אנחנו לא צריכים יהודים, לך לעבוד במשטרה החשאית". |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
האנטישמיות בפולין היא מחלה
קשה מאוד. עם זאת(לא שאני באמת מקבל ומאמין בהכל) אני יכול לקבל שלפחות חלק מהיהודים היו שותפים לזוועות של הנ.ק.וו.ד. ואף הובילו במעשי פשע של ממש. עדויות אינספור להתנהגות כזו ניתן למצוא בברית המועצות עצמה, שבה היהודים לצערנו תפסו גם עמדות מפתח בטיהורים של סטלין וחלקם היו מפקדי מחנות "עבודה" הידועים לשמצה, בקולימה.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה, חני.
נראה שבאזור הזה של נפת לומז'ה ומחוז ביאליסטוק באופן כללי יש אנטישמיות מושרשת. בעלי תפקידים שהגיעו לעבוד בידוובנה מחוץ לעיר הופתעו ממידת האנטישמיות שיש בה. הדבר נכון גם לתחילת המאה הנוכחית, וקשה להאמין שמשהו השתנה שם באופן מהותי. היה מי שאמר שהפולנים יונקים אנטישמיות עם חלב אימם. הביטוי אולי לא נכון לגבי כל הפולנים ומן הסתם הם לא נולדים אנטישמים, אך הכנסיה הקתולית שוטפת את מוחם של המאמינים באזור הזה מגיל צעיר מאוד. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
כתבת מאוד יפה!
נשמע שיש לא מעט מכשולי תדמית עלינו אבל מה חדש תחת השמש. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
כרמלה, תודה. חוששני שהסקירה שלי לא עושה עם הספר הזה חסד.
בחרתי את הציטוט הזה דווקא כי הוא מינורי. יש בספר אמירות הרבה יותר קשות, אך דווקא אמירה כזאת מראה את התפישה הבסיסית של המקומיים. הסיפורים שביקונט מביאה והתובנות שלה מאוד מעניינים, ואפשר להבין איך היתה האוירה בידוובנה בראשית המאה הנוכחית, כ-60 שנה אחרי הטבח. אנה מביאה דוגמאות מהעיתונות הקתולית שכוללת אמירות אנטישמיות ועלילות כנגד היהודים. חלק גדול מהאיכרים באזור לא יכלו לקרוא את העיתונות הזאת משום שלא למדו מספיק שנות לימוד, אך הכמרים דאגו להעביר להם את המסרים. עם זאת, האנטישמיות היא לא נחלתם הבלעדית של האנלפבתים. גם בקרב האליטה המקומית היו אנטישמים. מעניין שאנטונינה ויז'יקובסקה שהצילה 7 יהודים היא קתולית אדוקה שפרשה מבית הספר בכתה ב'. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
יעל, אנה התעניינה בנושא ורצתה לחקור ולשחזר את המאורעות.
על הדרך, היא הביאה סיפורים מעניינים של יהודים ופולנים. יהודי שהתחזה לגוי, אחר שהוגלה לקזחסטן, קתולית שהחביאה 7 יהודים בביתה, הפוליטיקה העירונית בידוובנה עם ראש העיר האופטימי קז'ישטוף גודלבסקי, קתולי שמנסה להבין האם אביו השתתף במעשים אנטישמים וכו'. הסיפורים מעניינים ונותנים נקודות מבט אישיות על החיים בתקופה ההיא ובראשית המאה ה-21 באזור הזה. |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
פרפר - תודה על הסקירה המרתקת.
"שמונה מאות שנים הן הרבה זמן לביקור" - משפט שלא אוכל לשכוח. הספר (בעברית) נמצא בידי. נראה לי שעזרת לי לדחוף אותו קדימה ברשימת הקריאה. תודה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה, זאבי.
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
הביקורת מעניינת מאד.
אני לא אוהבת את החיפוש אחרי אנטישמים וספרים המוקדשים לנושא. |
|
זאבי קציר
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
סקירה טובה, תודה לך.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת