ביקורת ספרותית על זאת אני, איווה מאת גלית דהן קרליבך
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 1 במרץ, 2022
ע"י אודי


בחורף 2019 השתתפתי בסדנת כתיבה של כנרת זמורה ביתן שנקראת "המגירה". המנחה הייתה גלית דהן קרליבך, סופרת מוערכת ודיי פורייה שלא הכרתי קודם. את שניים עשר מפגשי הסדנא ומה שקרה שם (ספויילר - לא הרבה) התכוונתי לסכם במעיין מסה ארוכה, מפורטת וטרחנית להפליא על פי מסורת הכתיבה של דייוויד פוסטר וואלאס, אולם המלאכה התארכה ונשרכה ונתקעה רבות ונחסמה חדשים לבקרים אז החלטתי לגנוז אותה לעת עתה בלי תקווה לשוב אליה מתישהו. חסכתי מבחן קשה לסבלנות לכל מי שעשוי היה לקרוא את זה.

אם לסכם בכמה משפטים את סנדת הכתיבה של גד"ק וסדנאות כתיבה בכלל צריך קודם לשאול מה הייתה מטרתי בכל הסיפור הזה. אומר שהיא הייתה צנועה ביותר. לא העליתי בדמיוני שסדנת כתיבה תועיל בתהליך הפיכתי לסופר או תתרום תרומה משמעותית לכתיבת רומן. מטרתי המוצהרת הייתה להכיר קהילת קוראים כותבים בשר ודם, ופחות מוצהרת לקבל טיפים למלאכת הכתיבה עצמה, יענו איך מצליחים לבנות לו"ז לכתיבה. שתי המטרות לא הושגו בעליל. עשרת האנשים החביבים שהרכיבו את "קהילת הקוראים/כותבים" לא היו קוראים וגם לא כאלה כותבים. הקילומטראז' הספרותי הבלתי מרשים שלי עקף בסיבוב את הקורא החרוץ ביותר שם, ורמת הכתיבה הבינונית שלי נראתה עגנון ליד רשימות המכולת של רוב החבר'ה החביבים. לגבי המטרה השנייה "טיפים לבניית לו"ז כתיבה": לא טיפים, לא לו"ז ולא נעליים. את כל השאלות סביב הנושאים האלה פטרה גד"ק במשפטים אירוניים ריקים מתוכן: "אין דבר כזה מחסום כתיבה צריך פשוט לשבת" ובליקוק עצמי שלא היה מבייש את החתול במגפיים: "אני ואני ואני ואני ואני". במפגש החמישי כל העסק יצא משליטה באופן מוחלט כשכל משתתפי הסדנא הצטרפו לליקוק העצמי של גד"ק ועד למפגש האחרון מצאתי את עצמי בתחרות ליקוקים חסרת מעצורים שניפחה יפה את האגו של הסופרת.

ושלא תבינו אותי לא נכון. כל סופר מוכשר זקוק לאגו מנופח, שככול שהוא ינופח כך גם ינופח היקפו התרבותי. כך שאין כאן טענה לאף אחד, אולי לכל הרעיון הזה שנקרא סדנאות כתיבה. בספרו החצי אוטוביוגרפי "על הכתיבה" אומר סטיבן קינג (ציטוט מהזיכרון): "היתרון היחיד לסדנאות כתיבה הוא הכנסה נוספת לבעלי מקצוע שכבר לא מכניס שום דבר". אז הנה תרמתי במשרד את 2500 השקלים שלי למטרה הנעלה הזאת. עוד כמה מילים על המנחה: בחורה מהממת גד"ק. שופעת קסם ואישיות כובשת, הסטייל שלה נע בין היפסטריות ירושלמית למוזנחות מכוונת שיכול להתפרש כסקסי אצל לא מעט גברים. גד"ק ורבלית מאוד ודיבורה המהיר והעשיר מילא את חלל הסדנא לאורך כל המפגשים כמעט.

אחד הנושאים שחזרו על עצמם במפגשי הסדנא הוא התמודדות עם ביקורות מרושעות. כלומר ההתמודדות של גד"ק עם הביקורת הקשה באמת של רן יגיל מ"הארץ" על הנובלה "זאת אני איווה". בתכלס לכולנו קשה עם ביקורות, ולאמנים על אחת כמה וכמה. אבל בפחות תכלס זה לא מפריע להם לכתוב ביקורות מרושעות שהזדמנות לכך נקרת בדרכם. כך או אחרת כולנו שם בסדנא ייחלנו להגיע ליום הזה: לבכות כל הסופ"ש בגלל ביקורת מרושעת על ספר שכתבנו ואשכרה מישהו הסכים לפרסם ואחר הסכים לקרוא.

אני נמצא בעיצומו של משבר קריאה מהחמורים שידעתי. לא זכור לי מתי סיימתי ספר לאחרונה. בכל פעם כשאני ניגש לספר כוח עוצמתי מונע ממני לפתוח אותו וגם לאחר שאני מצליח להתגבר עליו איכשהו המילים פורחות ממני והלאה ולא מסתדרות למשפטים הגיוניים. אני תולה את זה בחורף המעצבן והבלתי מזמין לקריאה הזה, בנגיף הקורונה ששיבש את דעתי לחלוטין ובעוד כמה דברים שהשתיקה יפה להם. את "זאת אני, איווה" קראתי במהלך הסדנא ההיא של גד"ק ודי נהניתי ממנו, ועל אף שהוא לא הותיר בדל זיכרון במוחי החלטתי לנסות לקרוא אותו שוב בסופ"ש האחרון בעיקר כדי לסדוק במעט את המחסום הנוראי הזה שלפת את ליבי. מדובר בסך הכול ב-80 ומשהו עמודים ובעלילה לא מורכבת במיוחד.

הסיפור מתאר בגוף ראשון מפגש של משתתפי סדנת הכתיבה היוקרתית של אוניברסיטת איווה. הנובלה עצמה היא תוצר של מפגש דומה שחוותה הסופרת באותו המקום ממש. שמות משתתפי הסדנא מכונים על פי מדינת מוצאם כך שהדמויות נקראות פולין, איטליה, גרמניה וכמובן פלסטין (מה שלא עזר בביקורת ההיא של "הארץ"). גד"ק היא סופרת כישרונית מאוד, שפתה עשירה וזורמת, נטולת מליצות מאולצות ושנונה מאוד. כל אלה מצליחים לחפות רק במעט על עלילה שטחית וצפויה מאיווה עד לירושלים. גיבורת הסיפור, ישראל, מן הסתם, היא מעיין נערה מרדנית שבצעירותה נהגה לחתוך את עצמה עם כל המשמעויות הפסיכולוגיות הנדושות הנלוות לכך רק כדי להרגיש, והנה במהלך הסדנא היא חוזרת לעשות את זה שוב בעקבות רומן עם אחד המשתתפים (ניחוש אחד) וכל זה להעצים את המהות הנשית, הפוליטקלי-קורקטית-חסרת-הייחוד- של-רוח-הזמן-שלנו-שרק-פוטין-מצליח-לאתגר. אבל ביקורת לחוד ומציאות לחוד! נראה שהחתך שהספר הזה ביצע במחסום הקריאה של היה שווה את הסללום המילולי השנון והריק. התחלתי אתמול בפעם הראשונה את "תמול שלשום" של עגנון ואני כבר בעמוד 200!!



26 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אודי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה, חני
תודה, עמיחי
עמיחי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
כיף לקרוא את מה שאתה כותב.

משבר קריאה זה דבר כל כך מבאס. מבחינתי אפשר לשבור את הנאחס אפילו עם איזה ליעד שהם.
"תמול שלשום" הוא ספר כל כך כל כך טוב. הפוך בו והפוך בו כי הכל בו. יופי שהתחברת אליו.
חני (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אודי אתה תמיד כותב נפלא בשבילי.
ואם עגנון פתח לך תאבון
אתה במצב טוב.
אודי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה כולם :)

פואנטה - יו"ר האקדמיה, פרופ' בר-אשר, הוא בן דוד של אימא שלי אז הוא מרשה לי להשתמש בסיומת א' בפרוטקציה.

מוריה - איזה מתי סרי איזה...אצלי היו רופא, פרופ' למתמטיקה, 7 פנסיונרים/יות ואיזו אחת עם דיכאון מז'ורי.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
החתול במגפיים זה אחלה כינוי לסימניה. אפשר לשדרג גם ל-:
החתול במגפי בוקרים / טרקטור / פלדיום / דמוי עור / דמוי פרווה,
או למתפנקים: במגפונים בגימור מבריק בשילוב עקב.

נ.ב. לפי החלטת האקדמיה, סדנא הפכה לסדנה.
כמו גם קופסא – לקופסה.
או דוגמא – לדוגמה.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
השתתפתי בחלק מהסדנאות שלהם. לשמחתי, די נהנתי. לא כי למדתי משהו חדש אלא שזה העניק לי מעט קשרים וניפח את שריר ההקראה שלי. בנוסף, למדתי בסדנא שבה למד גם מתי סרי והצחיקני עד כאב, זה משהו. לא הייתי עושה את זה שוב. אז שברת את תקרת הספרות, אני שמחה בשבילך. אל הספר פחות נמשכתי.
ראובן (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
מסכים לגמרי, פרפר. יש גבול למה שסדנת כתיבה יכולה לתת.
אחרי ההתנסות שלי מוותר.
חלקית גם בגלל משתתפים שאכלו את הראש עם טסקטים מייגעים
שכתבו בבית.
או שיש את זה או שאין.
מורי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
לא זוכר מי אמר זאת, שהבסיס לכתיבה טובה זה קריאה רבה ומגוונת.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
בסדנת כתיבה אולי אפשר ללמוד תבניות, משקלים, טיפים לחריזה ושאר עניינים טכניים. לא יזיק גם אוצר מילים טוב והכרה עם ספרות מגוונת, אך המרכיב החשוב ביותר הוא הכשרון של הכותב. לא כל אחד יכול להיות אלתרמן, ביאליק או טשרניחובסקי.
שופי ינשופי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אתה כותב נפלא ואתה לא זקוק לשום סדנת כתיבה.

אלא אם כן אתה המנחה -:)
אנקה (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
יש לך קסם משלך בכתיבה , למה ללכת ולבזבז כסף רק כדי לגלות שהמנחה היא סקסית ?? :) אין כמו עגנון והשפה העשירה שלו. אפשר ללמוד ממנו פי כמה וכמה מאשר מסדנת כתיבה כזאת או אחרת.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי מאד את מה שכתבת, יש לך את זה גם ללא סדנת כתיבה, מה לא ידעת?
ראובן (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
מנסיוני הלא גדול (אחת שסחבתי כמעט עד הסוף ושתיים שנטשתי על ההתחלה),
הסדנאות האלה לא שוות הרבה, חבל על הזמן והכסף.
אפשר להעביר כלים/טכניקות מסויימים ולא הרבה יותר.
אי אפשר להפוך אדם לסופר או כותב טוב.
יש לך את זה או שאין.
ולגלית דהן-קרליבך אכן יש שפה עשירה,
כמו גם למירה מגן שהיא רמה אחרת.
הגדרת יפה-
"היתרון היחיד לסדנאות כתיבה הוא הכנסה נוספת לבעלי מקצוע שכבר לא מכניס שום דבר".
מורי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
עמוד 200 בספר הדי משעמם הזה? כבוד.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ