ביקורת ספרותית על גבירותיי ורבותיי, מהפך - 1981-1977, ארבע השנים שבהן שינתה ישראל את פניה מאת משה פוקסמן-שע"ל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 13 בדצמבר, 2021
ע"י יוֹסֵף


בכ"ט באייר תשל"ז, 17 במאי 1977, נערכו הבחירות לכנסת התשיעית. בשעה 22:00 הכריז חיים יבין "מהפך", מילה שהמציא דקות לפני השידור הדרמטי שבו גם הוצגו לראשונה תוצאות מדגם טלויזיוני.
הבחירות הללו היו ללא ספק הדרמטיות, החשובות והמשפיעות ביותר במדינת ישראל עד לאותו זמן, וכנראה גם עד היום. הן היוו את רעידת האדמה, את התנועה הטקטונית המשמעותית ביותר באופי השלטון במדינת ישראל, וציינו את סיומה של ההגמוניה הבלתי מעורערת של מפלגות הפועלים השמאליות בראשות מפא"י ההסטורית, ואת תחילתו של שלטון הליכוד, על כוחותיו ומאפייניו השונים, שמעתה היה כוח לעומתי שקול ומשמעותי למפלגות הפועלים בכל המישורים. כוח שעיצב את הפוליטיקה הישראלית ואת הזהות הישראלית מחדש.

רבות נכתב ועוד ייכתב, מן הסתם, על נקודת המהפך הזו ועל התהליכים שהביאו אליה, ובראשם מלחמת יום הכיפורים, השחיתות השלטונית וההתעלמות משכבות שלמות באוכלוסיה. הפרק הראשון בספר מתמקד בקיצור נמרץ בכך ובכמה מהנקודות המרכזיות שהביאו לקריסת מפא"י בבחירות 77: טקס קבלת הפנים למטוסים סמוך לכניסת השבת, פיטורי שרי המפד"ל שהפך לסיומה של הברית ההסטורית בינה לבין מפא"י, פרשיות השחיתות של אשר ידלין מנכ"ל קופ"ח כללית, של השר אברהם עופר מנכ"ל חברה הסתדרותית, ושל מיכאל צור מנכ"ל משרד השיכון. פרשת הדולרים של רבין, "התרגיל המבריק", ועלייתה המטאורית של מפלגת המרכז ד"ש (כן כן, גם אז היו מפלגות מרכז מבטיחות שהתאדו כעבור שנים ספורות).

מנחם בגין ומפלגת חירות ישבו שלושים שנים באופוזיציה והציגו את דעותיהם המדיניות, התרבותיות והכלכליות בעקשנות מעוררת השתאות. כאשר עלו לשלטון יכלו סוף סוף ליישם את מצעם, והם אכן עשו זאת. רבים אוהבים לומר שהימין בישראל יודע להגיע לשלטון אך לא יודע לשלוט, ואף שיש בכך מן האמת בהיבטים מסוימים, בחמשת הפרקים המרכזיים של הספר מתוארים בהרחבה הצעדים המשמעותיים והמהפכניים ביותר שעשתה ממשלת הליכוד הראשונה, צעדים ששינו את מדינת ישראל לבלי הכר.

השלטון החדש הציע ימין כלכלי-ליברלי, שוק חופשי ומאבק עיקש בגופים ההסתדרותיים שנתמכו בידי הממשלה ושעם השנים הלכו והסתאבו. שכבות רבות חשו בצדק כי המנגנונים ההסתדרותיים מונעים חלוקה הוגנת של משאבים ציבוריים למי שלא השתייך למגזר הנכון, לעדה הנכונה או לשיוך הפוליטי הנכון. אך המאבק היה לא רק של שכבות המצוקה, גם מעמד הביניים של התעשיינים ושל בעלי המקצועות החופשיים חשו שאינם מתוגמלים כראוי בשל עיקרון השיוויון שקודש על ידי מפלגות הפועלים. הם מצאו בית במפלגה הליברלית שהתאחדה עם מפלגת חירות.
השינויים הרדיקליים, אין מילה אחרת לתאר זאת, שעשתה הממשלה הראשונה בתחומי הכלכלה שינו את מדינת ישראל מהיסוד, והיוו אבן דרך במעבר ממדינה סוציליסטית מובהקת, כבולה ומפוקחת ממשלתית, לטוב ולמוטב, למדינה ליברלית כלכלית של שוק חופשי, של יוזמה פרטית, של הקטנת הבירוקרטיה, ושל ביטול הפיקוח על המטבע. ההפרטה, הייתה מילת הקסם של השנים ההם ושל השנים הבאות אחריהם. גם אם זה נשמע מעייף, הפרק השני, המוקדש למהפכה הכלכלית, לקשיים, למהמורות ולהצלחות, הוא לא פחות ממרתק, ומבהיר עד כמה השינויים הכלכליים שינו את המדינה כמעט בכל תחום אפשרי.

מפלגת הליכוד של אותם ימים הייתה מורכבת משתי קומות, המפלגה הליברלית, הנזכרת לעיל, המבוססת של מעמד הביניים שדגל בימין כלכלי, וממפלגת חירות, "המשפחה הלוחמת", וותיקי המחתרות לח"י ואצ"ל, שבמשך שנים היוו פריפריה פוליטית, מאוסה על ידי מפא"י, ודחוקה אל השוליים השלטוניים. בשל כך מצאו רבים מהפריפריה הגיאוגרפית והעדתית בית במפלגה שכרתה ברית עם יוצאי עדות המזרח עוד בימי היישוב, כשהפלמ"ח וההגנה דחו את המזרחיים בהתנשאות של אותם ימים ואילו באצ"ל ובלח"י הם התקבלו בזרועות פתוחות. פן נוסף בברית זו הייתה המסורת היהודית האותנטית. תפיסה זו, אשר בניגוד לתנועות הסוציאליסטיות החילוניות שבשיא כוחן התנערו כמעט מכל סממן יהודי, והמעטים שאימצו נצבעו בצבעים לאומיים, הייתה בליבה של תנועת החרות, והלאום והדת היו בעיניה ישות אחת עוד מימיה הראשונים, ובכך מצאו אזרחים רבים, שהרגישו את הניכור של השלטון אליהם, מקום שבו אמונתם ותפיסתם הדתית והמסורתית מתקבלת בברכה.
בכך עוסקים שני הפרקים הבאים בהרחבה. הפרק השלישי עוסק במאמץ שעשתה ממשלת בגין הראשונה לביטול הקיפוח והדאגה לכלל המגזרים ולא רק למעמד הפועלים (חוק הבטחת הכנסה; פרויקט שיקום שכונות; חוק תיכון חינם; ביטול משרד הסעד והעברת הסמכות לביטוח הלאומי; מינוי נשיא ורמטכ"ל ספרדי ועוד), והמתח שנוצר בשל כך מול התפיסה הכלכלית של הליברלים וצרכי המשק. הפרק הרביעי מתמקד במעבר המורכב והעדין שאפשר לכנותו בזהירות המעבר ממדינת היהודים למדינה יהודית (הכנסת עקרונות מהמשפט העברי למערכת המשפט; מעמד השבת בפרהסיה השלטונית והסוציאלית; גיור; אורתודוקסיה מול התנועה הרפורמית, ועוד). נושאים שממשיכים להדהד שנים רבות עד לימנו אלה ממש.

שני הפרקים האחרונים העוסקים בשלמות הארץ, בקו הירוק ובבבעיה הפלשתינית הם הפרקים היותר טריוויאלים והיותר מדוברים וידועים, ולכן לא ארחיב, אבל גם בהם מתגלים לא מעט תובנות. על העקשנות הבלתי מתפשרת של בגין ביהודה ושומרון אל מול הויתורים מרחיקי הלכת בסיני. על הלחץ האמריקאי בתקופת קרטר הדמוקרטי והרגיעה היחסית בממשל רייגן הרפובליקני, כששוב מתברר שמה שהיה הוא שיהיה.

לסיכום, מדובר בספר מצוין, קולח וכתוב היטב, שמצליח במעט יותר מ-200 עמודים לתמצת ולהביא לקורא ידע ועובדות באופן סדור ובהיר שיש בו כדי להביא להבנת התהליכים שהחלו באותם שנים דרמטיות, ושנמשכים ומשפיעים עד ימינו אנו. ספר שמספר את סיפורן של ארבע השנים ההן, 1981-1977, ואת לידתה של ישראל החדשה לטוב ולמוטב.
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רויטל! מאוד מרשים שילדים קוראים ספר שכזה! הוא קולח ומעניין, אבל עדיין נראה לי מיוחד שילדים מתעניינים בכזה ספר. זה נראה שאמא שלהם חינכה אותם היטב...
מורי (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
רויטל ק. (לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
עבר זמן
אבל לאחרונה קניתי את הספר (לא מעט בעקבות הביקורת שלך, אבל גם למבצע של 6 ב-200 היה חלק מסויים בזה:)), בן 15 חובב הפוליטיקה סיים (נהנה אבל חשב שהספר מוטה מדי לטובת בגין) ובן 13 חובב בגין עוד קורא לאיטו (אהב יותר את המרד של בגין, מחתרות מנצחות פוליטיקה מבחינתו).
בעצמי עוד לא הגעתי אליו, אבל זה בתכנון, בכל מקרה תודה מאוחרת על ההמלצה:)
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
תודה שונרא!
שונרא החתול (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
מעתיקה מעמיחי:
תודה רבה על סקירה רהוטה להפליא, כדרכך.

פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
יוסף, נראה שבין כוונות לבין מעשים יש הבדל, ומסתבר שגם בן גוריון עשה טעויות.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
תודה פאלפ! השאלה שלך מעניינת מאוד וראויה להישאל, אך היא לא עניינו של הספר הזה המציג את העובדות את השינויים ואת התהליכים כפי שהם. אין בספר כמעט שיפוטיות או צידוד בצד זה או אחר.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
תודה עמיחי! הוא לא נשמט בטעות. ציטטתי מתוך הספר, שם הובאו עולי הגרדום של האצ"ל. משה ברזני היה ממחתרת לח"י. אבל זה כמובן נכון ומוסיף לרעיון הכללי. תודה.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
יוסף, אויה, נשמט מתגובתך שמו של משה ברזני.
ברזני (ה"עירקי") שהתאבד בכלא יחד עם פיינשטיין (ה"אשכנזי"), לפני שהספיקו להוציאם להורג על הגרדום, הוא גיבור נאומו המפורסם של בגין. בצוואתו ביקש בגין להיקבר ליד ברזני ופיינשטיין, וכך נעשה.
נאום מופלא של בגין. כנראה הנאום החזק ביותר אי פעם של מנהיג פוליטי ישראלי.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
פרפר באשר להפרדת הדת מהמדינה. אתה רשאי לראות בכך רעה חולה. הספר רק מתאר את העובדות, הוא אינו נוקט עמדה. אגב, כאשר פרופ' ליבוביץ' פנה לבן גוריון בנושא הזה הוא גילה שבן גוריון מתנגד להפרדה בין דת ומדינה: "אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה". המדינה כשליטת הדת.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
פרפר ורץ תודה על התגובות. רץ, קראתי שוב את המשפט שכתבתי ולא הבנתי איך אפשר להבין ממנו שעל רקע זה קמו מחתרת אצ"ל ולח"י. בסך הכל ציינתי עובדות שהוצגו בספר, לפיהן יחס המחתרות לעדות המזרח היה שונה, ובעוד שהיחס של הממסד היה מתנכר ומפלה, במחתרות האצ"ל והלח"י מצאו אנשי עדות המזרח בית. אתה רשאי כמובן לחלוק על עובדות אלו ולגבות אותם בעובדות אחרות.

אני אצטט מתוך הספר (עמ' 72): "בעצרת הסיום של מערכת הבחירות של סוף יוני 81 הזכיר בגין למשתתפים את היחס המתנכר שסבלו ממנו עדות המזרח עוד במחתרת. ערב קודם לכן השתלח הבדרן דודו טופז ב"צ'חצ'חים של הליכוד", ויו"ר הליכוד שעדיין היה נתון לרושם הדברים שיתף את הנוכחים בפרטי שיחה סודית שהתקיימה בתקופת המחתרת. באוזני עשרות אלפי תומכי ליכוד שנקבצו מכל רחבי הארץ, סיפר בגין על פגישה בין ראשי המחתרות בתקופת "תנועת המרי העברי" שבה, לזמן קצר, נוצרה אחדות בין כל המחתרות ביישוב נגד הממשל הבריטי. בפגישה זו פנה אליו ישראל גלילי, הנציג הבכיר של ההגנה במפקדה המשותפת, ושאל "כיצד אתם באצ"ל מצליחים לפתור את הבעיה של עדות המזרח?" בגין סיפר למאזינים על התדהמה שאחזה בו מעצם השאלה וכי הוא ענה לו מיד "איזו בעיה? אין לנו. כולנו אחים. כלונו יהודים. כולנו שווים". ההרכב של אנשי האצ"ל לא היה הומוגני. חניכי בית"ר מאירופה לחמו שכם אל שכם עם לוחמים שעלו מארצות המזרח (די להציץ ברשימת עולי הגרדום של האצ"ל: אלקחי, דרזנר, וייס, נקר, קשאני, פיינשטיין, חביב, בן יוסף וגרונר), דתיים ומסורתיים אכלו מאותו מסטינג עם חילוניים גמורים. כבר במחתרת נחשבו לוחמי האצ"ל למעין ישראל השניה – ימנים מזרחיים ודתיים".

מן הסתם היו יוצאים מן הכלל, כמו שתיארת. ברור שהיו מזרחיים ודתיים בהגנה ובפלמ"ח, אין ספק. השאלה מה היה האתוס ומה היה היחס. רק לאחרונה בספר של מתי פרידמן "המסתערבים" התפרסמה "המחלקה הערבית" שהייתה בפלמ"ח, שהפלמחניקים התייחסו אליהם בתור "השחורים", וכך קיבלה היחידה את שמה – "מחלקת השחר". גיבורים לאומיים שלא זכו להיכנס לפנתאון בשל מוצאם עד היום.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מעניינת. השאלה היא האם הדרך החדשה הזו גם השאירה ירושה בעייתית לצד ההישגים שפירטת? למשל, האם זה לא היה הצעד הראשון להפיכת ארצנו לחומרנית מדי, שבההון והכסף הם המרכיבים החשובים ביותר?
האם במהפך הזה לא הונצח הנתק הסופי בין החברה החרדית לשאר החברה על ידי יצירת ישות נפרדת בתוך מדינה הלכה למעשה?
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
רץ, התהייה שלך דומה לתהייה שלי בעניין, אך לא העמקתי חפור.
מה שמעניין הוא שמבין הליכוד והעבודה, דווקא אצל האחרונה היו ראשי מפלגה ממוצא מזרחי.
רץ (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
משהו אישי - החותן שלי היה ספרדי מירושלים העתיקה - הוא כנער היה חבר בפלמ"ח ובהכשרה של טירת צבי - ואף נלחם בשורות הפלמ"ח בתש"ח.
רץ (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
כשהפלמ"ח וההגנה דחו את המזרחיים בהתנשאות של אותם ימים ואילו באצ"ל ובלח"י - לא כל כך הבנתי את המשפט הזה - האצ"ל התפלג מההגנה וממסדות הישוב בגלל אידאולוגיה של הבלגה, או לא, מי שלא מכיר את ההיסטוריה יכול לחשוב שהלח"י והאצל הוקמו מסיבות של מענה ליהודים ממוצא מזרחי, אלה ברובם היגיעו רק אחרי הקמת המדינה, כך שהפרשנות הזאת היא אנכרונסטית בלשון המעטה.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מעניינת. תודה.
הבנתי שהמילה "מהפך" לא הומצאה על ידי חיים יבין, אך הוא ניער ממנה את האבק ויצר מסורת של שימוש במילה במשמעות פוליטית.
האידאולוגיות נמצאות בדעיכה, אם לא נעלמו לגמרי מהפוליטיקה. מפלגת העבודה בקושי שורדת ומהליכוד, שפעם היו בו אנשים עם אמירה אמיתית, נשארו כעת עיי חורבות.
אי ההפרדה בין הדת למדינה היא דווקא רעה חולה אשר מאפיינת משטרים לא חיוביים במיוחד. דת היא עניינו הפרטי של האדם ואמורה להיות כפופה למדינה, ולא להיפך.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
תוד לך על סקירה מעניינת ומצטרף להערתה של יעל
yaelhar (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת לספר שלא נראה לי שאקרא.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
בלו בלו ועמיחי, רוב תודות!
עמיחי (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
תודה רבה על סקירה רהוטה להפליא, כדרכך.
בלו-בלו (לפני 3 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ