ביקורת ספרותית על המדינה לאפלטון מאת אפלטון
הביקורת נכתבה ביום שישי, 25 ביוני, 2021
ע"י פרפר צהוב


הסקירה מתייחסת למהדורה החדשה משנת 2021.

"ירדתי אתמול לפירֵאוס בלוית גלאוּקון בנו של אריסטון, כדי להתפלל אל האלה, וגם נתכונתי להסתכל כיצד יחגגו את החגיגה, שהם חוגגים עכשיו הפעם הראשונה. ואמנם הרהיבה את עיני תהלוכתם של השכנים יושבי־הארץ ואולם לא פחות הימנה נאה היתה התהלוכה שערכו בני תְּרַאקיָה."

כך נפתח ספרו של אפלטון, כאשר הדובר הוא הפילוסוף סוקראטס. דמותו של סוקראטס (470-399 לפנה"ס) היא אחת הדמויות המסקרנות בתולדות הפילוסופיה המערבית. הוא מתואר כמומחה באמנות הויכוח (דיאלקטיקה), אשר היה מסתובב ופותח בשיחות מחוכמות עם עוברי אורח בדרך של הצגת רצף שאלות שמביאות לבסוף למסקנה המנוגדת לדעה שהציג בן שיחו. סופו של סוקראטס היה דרמטי, כאשר הורשע במשפט וגזר דינו היה לשתות כוס רעל (דרך אגב, העונש הזה לא ייחודי למקרה הזה בלבד, אלא שימש, למשל, את 30 האוליגארכים, ששלטו באתונה בין 404-403 לפנה"ס, כדרך לחיסול מנהיגיה הקודמים של העיר).

גם הספר שלפנינו בנוי בשיטה של שיחות כאלה בין סוקראטס לבני שיחו. למרות שאפלטון מנסה ליצור רושם של שיחות אמיתיות, לא ברור כמה הן משקפות את דעותיו של סוקראטס (שלא השאיר אחריו שום מסמך כתוב) וכמה את דעותיו של אפלטון עצמו, שהיה תלמידו. מה שברור הוא שגְלאוּקוֹן ואַדֵימַאנְטוֹס הן דמויות שנועדו להעלות התנגדויות מדומות כדי לעודד את סוקראטס להרחיב את דבריו.
הספר "המדינה" (הרפובליקה, הפּוֹלִיטֵיאָה, "על הצדק") מורכב מעשרה ספרים המשתרעים על פני יותר מ-300 עמודים, ועוד כ-200 עמודים של הקדמה והערות. הספר עוסק בנושאים שונים – דמותה של המדינה האידאלית, מהותו של הצדק, מעמד השליטים וחינוכם, דעות על טבע האדם בכלל וטבעו של השליט בשיטות ממשל שונות, דעות על הפיוט, הבדלים בין האידאות הנשגבות לעולם האמיתי, רעיון השארות הנפש ויום הדין ועוד רעיונות מטאפיזיים שונים. הספר השביעי כולל את "משל המערה" המפורסם.

חלק מהרעיונות בספר נראים מתקדמים וליבראליים ואחרים מזעזעים; חלקם הזויים, לעיתים מייגעים ולעיתים בלתי מובנים. ציפיתי לראות דיאלוגים מבריקים עם לוגיקה מדעית, אך למרות שניכרת בספר אהדה למדעים, עיקר השיח מבוסס על דעות ואמונה יותר מאשר על מדע ולוגיקה מסודרת. פעמים רבות ישנה מעין הסקת מסקנות שלא ניתן להסיקה מהדברים שנאמרו. לא נראה שסוקראטס בספר מצליח באמת לשכנע את בני שיחו, ואפילו תראסימכוס, מי שאמור להיות היריב האמיתי, נכנע לו בקלות רבה מדי.

המתרגם, למרות שפתו הארכאית לעיתים, עושה עבודה מצויינת שכוללת מתן רקע היסטורי לשיחות, מידע מעניין על הדמויות ועל הרעיונות הפילוסופיים ואף הפניות לכתבים נוספים. דבר אחד שהיה מומלץ לעשות הוא להעביר את ההערות מסוף הספר אל העמודים הרלוונטיים, כך שהקורא לא יצטרך לדלג הלוך ושוב מהספר להערות.

הספר לא פשוט לקריאה ומתאים למתעניינים בפילוסופיה ובדעות של העולם העתיק.


***** ספוילרים *****

צורת הכתיבה
----------------

כאמור, הספר כתוב ברובו בצורת דו־השיח הדיאלקטי, כאשר סוקראטס מוליך את בן־שיחו אל המסקנות שהוא מעוניין בהן, ולפעמים אף מנסה להציג זאת כאילו הרעיונות הן של בן־שיחו, ולא שלו. הדיאלוגים הם בדרך כלל קורקטיים ורציניים, אך לעיתים יש עקיצות משעשעות של הדוברים. סוקראטס משלב מדי פעם משלים כדי להמחיש את רעיונותיו.

קטע אירוני:

"אני [סוקראטס]: החקוי בכללו – יכול אתה להגיד לי מהו בעצם? שאף אני עצמי עדין לא עמדתי על כך כל צרכי, מהו הדבר שהוא רוצה להיות?
גלאוקון: וכי אהיה אני העומד על כך?
אני: אין בזה מן המוזר כלל, כי הרבה פעמים בני ראיה כהה קדמו לראות מחדי־הראיה."


שיחה בין תראסימכוס המכיר את הטריקים של סוקראטס שרוצה להוביל את השיחה ודורש ממנו לדבר לעניין ולא באופן כללי. סוקראטס משיב לו באירוניה:

תראסימכוס: "איזו רוח שטות נכנסה בכם כל אותו הזמן, סוקראטס?...שהרי אם באמת רוצה אתה לדעת, הצדק מה הוא, אל לך לשאול בלבד ולהתהדר בסתירותיך...אלא אתה עצמך הָשֵב ואמור, מה הוא הצדק, לדבריך. ואל נא תפטרני במיני דִבּורים כגון שהנהו הנצרך או המועיל או המְסַיֵּע לתכלית או שהוא מביא שכר או יתרון אלא בברור ובדיוק גמור הגד מה שתגיד; שאני לא אקבל ממך דברי הבאי שכאלה".
סוקראטס: "...ועתה כשאנו מבקשים את הצדק, שהוא יקר שבעתיים מכל זהב ופז, כלום נסכיל להרכין בראשינו זה לזה ולא נעמול באמת להוציאו לאור ככל האפשר? הגע בעצמך, ידידי! אלא, חושבני, שאין יכולתנו מגעת: לפיכך מן הדין הוא יותר, שאתם, אדירי־המחשבה, תרחמו עלינו משתקצפו".
תראסימכוס: "...חי־הראקלס, הנה היא אותה התמימות המתחפשת של סוקראטס. ואני זה כבר אמרתי מראש למסובים, שאתה להשיב לא תתרצה, אלא תִּתַּמָם באירוניה ותעשה כל מעשה שבעולם ובלבד שלא תשיב, כששואלים אותך דבר."


התוכן (באופן חלקי)
-----------------------

בספר יש כמה מקומות מטפיזיים, לעיתים הזויים שמערבים מתמטיקה כמו הבאבא בובה, כגון חישוב שחיי המלך הם פי 729 נעימים מחיי העריץ, או כל מיני חישובים מוזרים שלוקחים רעיונות מתמטיים וגיאומטריים, כגון: משפט פיתגורס, גופים הנדסיים, מספרים ריבועיים וכו', ומנסים לשייך אותם לתחום הזיווגים בין השומרים או לתחום המדיני. מובאות גם דוגמאות של סוגי שלטון נוספים - טימוקרטיה (שלטון בעלי הכבוד) ואוליגארכיה (שלטון בעלי הנכסים) - שכנראה היו מוכרים לסוקראטס ולאפלטון. מפאת קוצר היריעה (או לחילופין מפאת קוצר הבנתי) לא ארחיב על כך בסקירה.

החלק המרכזי בספר דן בדמותה של המדינה האידאלית, מה יהיו הערכים החשובים בה, מי מתאים להיות המושל ואיך הוא יוכשר לתפקידו. סוקראטס [=אפלטון] מציג מדינה שבה השליט אמור להיות אדם שפועל למען הכלל ומגיע לשלטון מתוך הכרח ולא מתוך תאוותו לשלוט או למען סיפוק צרכיו החומריים:
"אילו היתה מדינה בעולם שכּולה אנשים טובים, היו נלחמים להפטר מן השררה כשם שנלחמים עכשיו להגיע אליה." (עמ' 25, 347d)

"אותה המדינה שבה המיועדים לשלטון חושקים בשלטון פחות מכל, זו בהכרח הנהגתה המשובחת ביותר והיא רחוקה מכל ריב; והִפּוּכה במדינה ששליטיה הפוכים במִדתם." (עמ' 211, 520d)

במדינה האידאלית צריכה להיות תחושה של שותפות גורל בין אנשיה:
"והרי השותפות בהנאה ובצער היא המאגדת, אם כל אזרחי־המדינה שמחים או מצטערים עד כמה שאפשר על אותם מקרי ההויה והכליון כמעט במִדה אחת..." (עמ' 149, 462b).

העיקר הוא שכל המדינה תהיה מאושרת בכללותה ככל האפשר, ולא רק מעמד מסויים יהיה מאושר. במדינה כזאת אפשר למצוא צדק.
צריך לדאוג שהמדינה לא תהיה גדולה מדי ולא קטנה מדי. אפשר להגדיל אותה כל עוד נשמרת אחדותה, אך לא מעבר לכך. מדינה שיש בה עוני ועושר משולה לשתי מדינות ולא תהיה בה אחדות, ולכן צריך להמנע ממצבים של עוני מופרז ועושר מופרז.

במדינה צריך להיות חינוך לשמירה על החוק מגיל צעיר כך שאנשיה יגדלו להיות שומרי חוק. כמו כן, צריך להחזיר את המנהגים של מתן כבוד למבוגרים.

איך יבחרו המושלים במדינה?
התפישה בספר היא שלא כל האנשים שווים (התפישה הדמוקרטית שכל האנשים שווים תוביל בסופו של דבר לשלטון עריצות, משום שאנשים לא ראויים יחליטו לבחור מנהיג לא ראוי, אשר יהפוך לעריץ. אותו עריץ יסלק את האנשים הטובים והאמיצים שעלולים לאיים על שלטונו, וישאר עם אנשים פחותים כתומכיו- 567c). ישנה הפרדה בין המעמדות, כאשר מעמד ה"שומרים" הוא האיכותי; האנשים האיכותיים ביותר מקרב השומרים יהיו המושלים והאחרים יהיו המסייעים להם.

אותם שומרים יצטרכו להיות חזקים גופנית, מהירים, אמיצים, נוחים לגבי אחיהם וקשים לגבי האויב ובעלי תכונות הפילוסוף מטבעם (יכולת ללמוד בקלות, זכרון טוב, גבורה ונדיבות רוח). לשם כך הם יעברו חינוך ממושך שיכשיר אותם הן מבחינה גופנית – גימנסטיקה, שימוש בנשק, רכיבה על סוסים, והן מבחינה רוחנית ומנטלית - מוסיקה ואמנות הדיבור. הם ילמדו מדעים – חשבון, גאומטריה, אסטרונומיה וכו', שנחשבים ללימודים קשים ולכן נתפשים כדרך לבדוק את המוכשרים ביותר.

המושלים אמורים להיות פילוסופים היות ולהם יש יכולת לתפוש את "אידיאת הטוב ". הם בעלי התכונות שתוארו לעיל ואינם מחפשים הנאה עבור עצמם, אלא מפעילים את השכל כדי לפעול לטובת הכלל. כאן נכנס משל המערה שהסבר קצרצר שלו הוא כזה: בתוך מערה חיים מלידתם אסירים שמוגבלים ביכולת התנועה ואך יכולים לראות צלליות של אנשים שזזים מאחריהם אשר מושלכות על קיר המערה. לדידם הצללים האלה הינם העולם האמיתי. אם אחד מהם ישתחרר, הוא יצליח לראות את אלה שגרמו לצלליות, ואם יצא מהמערה אל אור השמש הוא בתחילה יסתנוור, אך אחר כך יראה את העולם האמיתי, בניגוד לעולם המדומה שבמערה. אותו אחד שיחזור למערה יוכל להסביר לאחרים על העולם האמיתי. הפילוסופים מדומים לאלה שראו את האמת, לעומת שאר האנשים שרואים רק את החיקויים והדימויים, אך לא את האמת עצמה.

סוקראטס מציג לעיתים דעות מתקדמות וליבראליות:

- יחס שיוויוני לנשים – בין השומרים תהיינה גם שומרות. העיקרון הוא שיוויוני בהתאם ליכולתו של כל אדם, וללא קשר למינו. הנשים המתאימות לתפקיד השומרות תחונכנה באופן זהה לזה של הגברים ותקבלנה תפקידים זהים, אם כי יש להתחשב ביכולתן הגופנית ולהטיל עליהן משימות קלות יותר. (עמ' 144, 457a-b).

גם לגבי אופן החינוך מתגלה חשיבה ליבראלית – אין ללמד מתוך הכרח:
"אין זה בדין שיהא בן־חורין לומד איזה למוד מתוך שעבוד: כי אמנם היגיעות שבגוף שהוטלו על אדם מתוך אונס אינן מקלקלות את הגוף ולא כלום, אבל בנפש אין לך למוד מתוך אונס שיהא לו קיום...לא מתוך אונס יוּתר לך לחנך את הנערים בלמודיהם, אלא מתוך שעשועים: מתוך כך גם יקל עליך יותר להבחין טבעו של כל אחד להיכן הוא נוטה." (עמ' 228, 536e-537a)

עניין מוזר לגבי השומרים הוא שלשומרים לא אמור להיות כל קניין והכל אצלם צריך להיות משותף כולל המגורים, הנשים והילדים:
"שאותן הנשים תהיינה כולן משותפות לכל הגברים כולם, שלא תתייחד אף אחת לדור עם אחד ושוב אף הבנים יהיו משותפים ולא יהא האב מכיר את בנו ולא הבן את אביו". (עמ' 144, 457d).

היבט מזעזע בדברי סוקראטס מזכיר את תורת הגזע הנאצית של השבחת הגזע על ידי חיסול האנשים הפחות מוצלחים:
"וכל הבנים הנולדים ימָסרו לידי שלטונות ממונים על כך...ובניהם של הטובים שנמסרו להם יביאו, חושבני, אל גְּדֵרָה, ויפקידום בידי אומנות מיוחדות לכך, שמקום־מושבן יהא מופרש בשכונה מיוחדת בעיר; ובניהם של הגרועים, או אם יולדו לאחרים בנים בעלי־מום – אותם יטמינו במקום מורחק ונסתר, כנאה להם." (עמ' 147, 460b-c) [כאן מדובר על חיסולם של הילדים שהם בעלי־מום!!!]

גם לילד שנולד לגבר או אשה שעברו את שנות האון, שלאחריהן אסור ללדת, יהא גורל אכזר – ישאירו אותו למות ברעב:
"אם יהיו הנשים והגברים יוצאים למעלה מגיל ההולדה שלהם, הרי נתיר להם לבני־החורין להזקק לכל מי שהם רוצים...ועל כל אלה צריך שיהיו כולם מוזהרים באזהרה חמורה, שידאגו שלא יהיה אף עוּבָּר אחד רואה אור, אבל אם בכל זאת יהיה הדבר או שיראה אור כנגד כל התחבולות, צריך להניח ולד זה כך, כאילו לא נוצר מזון בשבילו." (עמ' 148, 461c)

בשלב הזה המדינה נראית קצת פחות אידאלית.
17 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה, עמיחי.
את הסקירה כתבתי במקור על המהדורה החדשה של הספר.
מישהו כנראה מיזג בטעות את המהדורה החדשה עם הישנה והסקירה הגיעה לכאן :-)
פתחתי מחדש את הכותר של המהדורה החדשה מ-2021.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מרתקת ומושקעת.
תודה רבה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, אברש.
חוששני שהבנתי בפילוסופיה הינה מוגבלת למדי.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
פרפר, סקירה מושקעת מאד. אשריך!
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, בת-יה.
הבנתי שכל דבריו של סוקראטס, כביכול, נרשמו על על ידי תלמידיו, אפלטון וקסנופון, כאשר אפלטון מכניס את תפישותיו שלו לדברי סוקראטס, בעוד שאצל קסנופון דבריו של סוקראטס מועברים בצורה מדוייקת יותר. יהיה מעניין לקרוא אותם ולראות אם דמותו שם שונה. ייתכן שגם הכתבים המוקדמים של אפלטון מביאים את דברי סוקראטס בצורה מהימנה יותר.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעניינת. תודה פרפר צהוב.
וכבר מזמן אמרתי שבשוק שלנו אפשר למצוא פילוסופים, וגם פילוסופיות, עם תובנות
מעניינות שאי אפשר למצוא אצל רוב הפילוסופים של פעם.
חוץ מזה העובדה שאדם מסויים מצליח בכוח הרטוריקה למשוך אחריו
אנשים שונים לא אומרת בהכרח שהוא חכם, אבל בהחלט מספרת לנו על הנרקיסיזם שלו.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
פרפר, תראה: קיימות אינספור דוגמאות להגות מבית מדרשם של הומניסטים והוגים הנחשבים לנפילים היום, בה נוכח רצון לשמר אוליגרכיות היקרות ללבם של הוגים אלה. וולטר שלל את זכותם של המוני העם להחשף לרעיונות שלו עצמו כי פחד שפשוטי העם יתמרדו וישללו את זכויות היתר שלו ושל חבריו. שופנהאואר בז להמונים והפילוסופיה שלו הייתה מיועדת רק ל"נבחרים". על ניטשה אני כבר לא מדבר.כל המהפכות, גם המוצלחות שבהן, לא משנה כמה "עממיות" ודמוקרטיות היו, הצמיחו מתוכן אוליגרכיות שדאגו בקנאות להנצחת זכויות היתר שלהם ושל צאצאיהם. האם זו תופעה רצויה? לא. אבל היא קיימת ותמשיך להתקיים כל עוד האנושות קיימת. עם זאת, עצם קיומה לא מבטל את תפקידן של המהפכות ולא פוסל את חשיבותן של עבודותיהם של אנשי רוח גדולים.

באשר לרצון לשמור על מורל הצבא - זה דבר מובן מאוד. גם היום בארצנו ישנם אנשים רבים שמתנגדים לפרסום של מספרי האבדות ושידור כתבות על משפחות הנופלים בזמן מבצע או מלחמה כדי לא לגרום לדה - מורליזציה בצבא ובעורף. ואני חייב לציין שיש צדק מסוים בטענות אלה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, אלעד.
מעניין לראות אצלו מצד אחד תפישות שנחשבות היום למוסריות ומתקדמות, שאיפה אל הטוב ואל הצדק (גם הצדק אצלו מוגדר כך שכל אחד יעשה את תפקידו בחברה), ומצד שני תפישות שמזעזעות אותנו כיום. הבנתי שגם אצל אריסטו ישנה התפישה של חיסול בעלי המום. זו כנראה היתה תפישה מקובלת בעולם ההלניסטי.
אלעד (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה על הסקירה המושקעת!
מזעזע ומדהים הקשר בין הקידמה לחוסר-השוויון (ולפגיעה החמורה בקבוצות הלא רצויות שנגזרת מכך), כפי שהבין אפלטון. זה מחדד את הזיקה בין תקופותיה השונות של המחשבה המערבית, שלקחה את האנושות כל כך גבוה וכל כך נמוך בו זמנית.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, Zek.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, חני.
יש בספר עוד רעיונות רבים שלא סקרתי כאן. חלק מהדברים באמת מתאימים גם לזמננו, אחרים פחות מתאימים.

יש לו משל מעניין על המאפיינים המרכיבים את האדם (שכל, גבורה, תאוות). השכל מתואר כאדם, הגבורה כאריה והתאוות כיצור מפלצתי מרובה פרצופים (כמו היצורים המיתולוגיים - כימֵאירָה, סֵקִילָה וקֶרְבֶּרוֹס), כל אלה נמצאים יחד בתוך מעטפת חיצונית שנראית כאדם, וזהו האדם שיש בו את המאפיינים האלה ואשר יש לעודד בו את השכל והגבורה ולשלוט בתאוות.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, פאלפ.
יש בספר קטעים של מעין "הנדסת תודעה" או צנזורה. כך למשל הוא בעד הפצת המיתוס שנקרא "משל המתכות" (שהוא יודע שאין בו אמת), כדי להצדיק את הבדלי המעמדות ושמירה על טהרתם של העליונים, ואשר לפיו המעמדות העליונים נבראו על ידי האל מתערובת של אדמה וזהב או כסף, בעוד המעמדות התחתונים נולדו מתערובת של ברזל או נחושת. בהמשך הוא אף משתמש בכך כתירוץ לחינוכם של השומרים והמושלים שאינם צריכים להחזיק בכלי כסף וזהב, או אפילו לשתות מכלים כאלה, משום שהזהב שהם בנויים ממנו הוא טהור מאלה.

הוא בעד צינזור של הפיוטים על האדס שעלולים לגרום למורא בקרב הלוחמים עד כדי כך שיעדיפו להכנע וליפול בשבי מאשר למות (מציע למחוק קטעים מהאיליאדה והאודיסאה). הוא תומך בהצגת האדס והמוות כמקום שאדם הגון לא צריך לחשוש ממנו. הוא יוצא נגד הפייטנים שכתבו על דמויות מתאבלות (בטרגדיה) או מפריזות בצחוק (בקומדיה) ורואה בהתנהגויות האלה התנהגויות לא ראויות שמשחיתות את נפש האדם.

בעניין הנישואין הוא כמובן מורה על נישואיהם של המעולים עם המעולות ושל הגרועים עם הגרועות (שמירה על טוהר הגזע), אך יש לגרום לגרועים לראות בגורלם עניין מקרי ולא מכוון כפי שהוא באמת (ידם של המושלים תהיה בעניין).

את ספרו של מקיאבלי אני מקווה לקרוא בעתיד.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך.
חני (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
פרפר צהוב סקירה לעילא מנומקת היטב.
אני מאמינה שאפשר
להתבונן בקטע פילוסופי
ולבדוק אותו ביחס לזמן
בו נכתב ולקחת ממנו
זוויות שטובות גם לתקופה
שלנו.הרי כל תקופה מישהו המשיך
מחשבה שכבר נכתבה הומצאה או התחילה
איפה שהוא.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצוינת. ישנם כמה ספרים בהיסטוריה שמהווים נכסים על זמניים לכל דבר ועניין. כמו זה שסקרת ,או "על טבע היקום" של לוקרטיום, 'הנסיך' של מקיאבלי ועוד. בהחלט לא ניתן למדוד על פי אמות המידה של ימינו את כל התובנות והרעיונות של ימי קדם המובאים בהם. עם זאת הם מהווים את הבסיס למחשבה חופשית ועצמאית מודרנית. להבדיל, אם אנחנו לוקחים את התנ"ך שלנו, גם שם ניתן לראות קטעים לכאורה מזעזעים כמו בפרק תהלים קל"ז .."אשרי שיאחז ונפץ את עולליך אל הסלע",סיפורים שמופיעים במסורות כמעשים לדוגמה כמו הטבח שערך אליהו הנביא בהר כרמל, מעשה קנאת פנחס, חיסול העמלקים ועוד. עם זאת, ברור שבקונטקסט ההיסטורי וביחס למה שהיה בנמצא עד לפני כמה מאות שנים, התנ"ך הוא ללא ספק ספר מהפכני שמעודד תיקון עולם והומניות. חכמת יוון אף פעם לא הצטיינה ברחמנות, הכוח שלה הוא בעיקר בקידום רעיונות פורצי דרך בתחומי ההגות, המדע, היופי והדמוקרטיה.
יישר כוח על הפרויקט והסקירה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, יעל ומורי.
אין ספק שלא ניתן לשפוט את הכתבים האלה במונחים של היום, אבל בזמן הקריאה על חיסול האנשים הפחותים הקונוטציה שלי היתה למבצע אותונזיה /אותנסיה (T4) בגרמניה הנאצית ושמירה על "טוהר הגזע" בכלל (האנלוגיה כמובן לא מדוייקת - שם לא מדובר דווקא על תינוקות).

הספר הזה הוא הוצאה מחודשת של תרגום שיצא לאור ב-1935 בזמן עלייתם של הנאצים לשלטון, וכך כותב המתרגם צבי דיזנדרוק במבוא:
"היום כדאי לנו שנעיין בפרקים האחרונים שבספר ח' והמשכם שבראש ספר ט' שב'המדינה' ונכיר את התמונה המגוללת לפנינו, כאילו לוקחה מן העתונים הארופאיים בשנים האחרונות. זוהי תמונת הִתְנַוְנוּתה וירידתה של הדימוקראטיה, חורבנה מתוכה עצמה, מתוך השוויון המדומה ורבוי־המגמות וחוסר־ההכרע שבתוכה, וכתולדה מזה הופעתו של הדיקטאטור העריץ כגואל שהעם כָּמֵה לאָכפו כאל ארוכה והשעבוד נעשה מין הצלה לאותו עם הנאנק תחת עול חרותו..."
מורי (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
מסכים עם יעל.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
לא ניתן, לדעתי, לשפוט טקסטים עתיקים בלוגיקה של ימינו.
אני חושבת שהקוראים בהם נופלים לא אחת באותם הפחים. אם אפלטון היה פילוסוף נערץ (שלא לדבר על סוקראטס) אז ברור שהוא האמין בערכים שאנחנו מאמינים בהם שהם, לפי דעתינו, על-זמניים, לא?

לא.
אפלטון סוקראטס ועוד שורת פילוסופים מהעת העתיקה הם תוצרי זמנם. הם יעלו על הכתב טקסטים מעניינים, יערבו בהם לוגיקה ומאגיה, כי כך הם חונכו. לדעתי הדרך להתייחס אל כתביהם צריכה להיות ספרותית ולא ערכית. אחרת לא נדע ליישב את הסתירה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ