ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 14 ביולי, 2020
ע"י זרש קרש
ע"י זרש קרש
בעולם שהיה פה עד למשבר הקורונה, היה אדם מן השורה, שלא לומר חייל משתחרר באוטומט שבשגרה, עולה על מטוס ממריא דרך דמעה שקופה. אפשר לומר אולי משהו על הזילות שבה כל אותו חיפוש עצמי לבש את אותה גלימה אדומה, העפיל לאותם הרים בחיפוש אחר ערפל של קדושה או חומר ללחישה ולעיתים מסלול הליכה. גם אותו כבשו רגלי קודמיו, אבל הסלפי המפואר הרגיש מרגש תמיד על פסגת ההר. ניחא. לא לי לנתח את תופעות אלו, ובכל אופן יש די זמן עד שיפתחו נתיבי התעופה ועד אז לכו תחפשו את עצמכם בעברית צחה.
בכל אופן, פנחס שדה יצא למסע קצת דומה ובכל זאת שונה ביותר. המסלול שלו הוא פחות למזרח הרחוק ויותר אירופה. ההפלגה היא ברכבת והמפגש הוא פחות עם בודהה ויותר עם הלדרלין. מה שכן, התופעה היא חריגה עד מאוד בישראל של שנות השבעים, כמו שניתן במובנים רבים לומר על מכלול דמותו של פנחס שדה. אהבתי מאוד את הכנות הבלתי מתייפיפת שמביאה את פנחס שדה לתאר אותנו גם ברגעים לא בהכרח ייצוגיים (שוב, ועוד יותר בנורמות המקובלות בארץ אז), כמו למשל בביקור במועדון חשפנות מפוקפק מה בלונדון. הוא גם מעתיר שבחים שנשמעים קצת מופרזים אודות עצמו במקומות אחרים, שוב נראה שפנחס שדה עושה כל שביכולתו לנהל יומן אינטימי בנוכחותנו. קטעי היומן נשלחו לעיתון ופורסמו, ובמידה רבה היוו את אפשרות המשכו של המסע בפן הכלכלי.
לא תמיד היה לי קל לעכל את ההתנשאות המובנית שבה נשמע טון דיבורו של שדה (ובמיוחד בזמן ההפלגה במפגש עם ישראלים מכאן ובמיוחד עם כמה מרוקאים, יוצא ונכנס שם שד עדתי לא קטן) וגם חשיבותו העצמית שאין שניה לה, עוררה בי מדי פעם התקוממות שכנגד. שדה בחר באופן מוצהר לא ממש לקשור עצמו לאיש וכך ברגע שהתאפשר לו כלכלית יכול היה תמיד לצאת למסע לחיפוש עצמי ולגרד את פצעיו. אולי איזה בודהה קטן בכל זאת הסתנן לי לתוך הספר ורצה לאתגר את פנחס להצליח לשאת את עצמו גם בחדר ביתו הקטן.
לחובבי הז'אנר ולחובבי פנחס שדה - ממליצה
שאר היקום יוכל לשאת את מצוקותיו במקום אחר בלי בעיה
17 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של זרש קרש
» ביקורות נוספות על נסיעה - בצירוף מסה על מצוקתו של האדם בתוך יקום הכוכבים ושבעה-עשר רישומי עט מאת המחבר
» ביקורות נוספות על נסיעה - בצירוף מסה על מצוקתו של האדם בתוך יקום הכוכבים ושבעה-עשר רישומי עט מאת המחבר
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, זרש, השכלת אותי. :)
|
|
זרש קרש
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
היוש עמיחי.
בשמחה. אני מתכננת להזכיר אותו גם בעתיד, צריכה רק לגבש קצת יותר את תחושות הבטן כלפי הספרים הבאים. לגבי חריגותו, זה נכון שאנחנו היהודים עתירי יצירתיות, ועם זאת. למשל שדה באחד המפגשים עם חיילים במלחמת יום כיפור שאל אותם לשם מה הם נלחמים, החיילים השיבו לו: "כדי שהאנשים בתל אביב יוכלו לשבת בנחת בבתי הקפה", והוא ענה להם בתגובה שאם כך, הם מוזמנים לשוב הביתה. יש לו כיוון חשיבה מאוד מאוד לא אופייני לתקופת היצירה שלו. הוא שילב בין חיי בוהמה לבין הסתגפות כלכלית שקשה לדמיין בימינו. העז לגעת בחומרים מכוונים ומנוגדים בתקופה שבה ההגדרות של ההשתייכות החברתית היו הדוקות, הדוקות מאוד. התקרב מאוד לנצרות באופן חושני ומלא עניין ותשוקה, בסוף חייו היה מנאמני ימימה, שהיום נלמדת תחת כל עציץ רענן, שילב בין קטבים שהיום נראים שהולכים יחד בשמחה, אבל מבטיחה לך שלא היה כאן עד כדי כך שמח לפני שנולדתי. |
|
זרש קרש
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
הי פרפר צהוב, תודה. איני בטוחה שהבנתי מה עמדתך כלפי "החיים כמשל", אבל זה טקסט אחר מאוד ממנו בעיני, למרות שהכתיבה היומנית מאפיינת את שדה בעוד מספריו. יש לזה טעם אחר ואיכות שונה, למשל "החיים כמשל"מדיף ריח נעורים עז, על המשתמע מכך לכל מיני כיוונים, בעוד בספר הזה יש למשל אפיזודה די משמעותית וממושכת בבית קברות. מורבידית, אך גם מעוררת מחשבה.
בקיצור, במזרח התיכון הזרימה של המים די בנחת, אפשר לחצות את הנהר, או סתם לרבוץ בו בפינה מוצלת. כמובן תוך שמירת מרחק מיזנטרופי ככל הניתן, ומומלץ גם ספר טוב :) |
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מעניין מאד. תודה שהזכרת את פנחס שדה. כבר שנים לא קראתי אותו.
כתבת על החריגות המסוימת שלו. אני לא בטוח שאת צודקת. תמיד היו כאן אנשים שחיפשו משמעות, רוחניות, משהו נאצל וגבוה ועמוק יותר מהחיים הבנאליים תחת אור התכלת העזה. היו שנסעו לארה"ב, היו שנסעו לאירופה, בעיקר לפריז וללונדון. יש כאלה שפנו לשירה, לפילוסופיה, ויש כאלה (לא מעטים) שחזרו בתשובה. התור של הודו ודרום אמריקה הגיע אחר כך. |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה, אם כי לא במהרה אתפתה לקרוא ספר של מי שכתב את "החיים כמשל".
על משקל אימרתו של הרקליטס שאי אפשר לחצות את אותו הנהר פעמיים, גם אי אפשר ללכת באותו מסלול הליכה פעמיים :-) מי שרוצה לראות את העולם ו"לגלותו" בדרכו, למה לא? |
|
זרש קרש
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה עמית :)
|
|
זרש קרש
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מסכימה לגמרי עם החלק השני של דבריך, מחשבות. עם כי במקרה של פנחס שדה נגרם לא מעט רע לכמה נשמות אחרות (אבל זה יותר ביומנים ופחות בספר הנוכחי). אבל מכיוון שפנחס שדה כן התיימר להביא איזו בשורה לעולם, להשמיע קול שהוא מחוץ לדלת אמותיו, אני תוהה מדוע לא בעצם להתבונן בדבריו ובהתנהלותו. שיש בה חוסר רלוונטיות מעט מטריד לשאר הקיום האנושי.
לגבי החלק הקודם של דבריך כאן, בעניין אנשים שימלאו אותם, לא ולא. לא מסכימה לגמרי. שוב בודהה נוקש בדלת ואומר שאם תפנה מקום יהיה מקום למישהו אחר להכנס (או שמא זה רבי נחמן? שוין). אנשים לא צריכים למלא אותך, אם תגלה בהם עניין ותחשוב שיש לך מה לקבל, מאמינה שלרוב תמצא. ואם לא - זוז ימינה או שמאלה משם, או חבוט לעצמך בראש, ותגלה שאפשר גם אחרת. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
זרש, אין לי בעיה עם זה. אנשים המלאים מעצמם זה כי לא היה מישהו אחר שימלא
אותם. כל עוד זה לא גורם רעה לאיש, זה לעיתים חינני.
|
|
עמית לנדאו
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפהפיה ומסקרנת.
|
|
זרש קרש
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אני באמת חצויה עם זה. אבל גם על היומנים שלו, שעוד בטח אכתוב, נעתי על הציר. יש בו משהו כל כך self centered שכמעט מוציא מן הדעת (ואגב הוציא מן החיים כמה מאהבות שלו, תודה לאל שלקוראיו צפוי עתיד קצת יותר מוצלח) ובו זמנית יש איזו חינניות בהתפנות המלאה שלו פנימה כדבר הדחוף ובעל הערך העליון. ברשותך, אמשיך להתלבט ולנוע באי נוחות מידי פעם
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
קראתי את החיים כמשל שלו. מבין למה את מתכוונת ולא ראיתי שמץ התהנשאות.
|
17 הקוראים שאהבו את הביקורת