ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 1 בינואר, 2020
ע"י Misskipod
ע"י Misskipod
זה ספר על מונוגמיה, על היסטריה ממונוגמיה ועל השתקפות. בהתאם, כל מונוגמיסט מתחיל, יוכל למצוא כאן משהו מעצמו, ממי שהפך או יהפוך להיות, ממש בקרוב.
כי ב'גנו של עוג', מיוצגת תמצית שבירתו של תא. זוגיות במשבר המוגשת בתוך קפסולה של מציאות טהורה, כשכל אחד מהצדדים משמש סיבה ותוצאה להשתלשלות הארועים.
"האהבה קיימת, אין לה ספק בכך. אהבה גולמית, קורבן של היומיום. אהבה שאין לה זמן לעצמה."
ממש כמו בכל ניתוח מערך זוגי, נמצא כאן את הטוב ואת הרע, הבוגדני והנטוש, את זו שלא יכולה בלי, ואת ההוא שלא יכול, באופן כללי. נדנדת הזוגיות ממשיכה בתנועה ותמיד ימצא בה מישהו למעלה, בדיוק כשהשני מגרד את התחתית.
היא, הוא, אנחנו
יש כאן מגוון דמויות צנוע יחסית, שהמרכזיות שביניהן מחזיקות את הסיפור (אם כי לא תמיד בקלות).
את אדל, אותה דמות נשית ראשית, אהבתי והזדהיתי חלקית עם צעדיה, כולל אהבה זהירה, זוגיות מודעת, והורות גם. בהמשך הסיפור, כשהיא נשלטת בידי הצורך להתממש כמרכז יקומם של גברים לרוב, איבדנו אחת את השנייה, אבל רק לרגע. בכל מקרה לאורך הספר מצאתי עצמי מחבבת אותה, או לפחות בולעת את טרופה באהבה (קצת כמו שעשו הדמויות שסביבה).
"היא מרגישה יפה ונחרדת מן המחשבה שיופייה ירד לטימיון, שעליצותה תסתיים בלא כלום."
את הדמות המרכזית הגברית (או הזכרית כי גבריותו לעתים מוטלת בספק), מצאתי פחות מחוברת לסיפור ובעיקר לעצמה (עצמו). מדובר בדמות שטוחה (אך לא שטחית), שרק בחלקו השני של הספר קיבלה גוף, משקל ותודעה ספרותיים. באופן עקרוני, זה מסוג הספרים בהם בכל נקודת זמן במהלך הקריאה, מצאתי עם מי להזדהות, או לפחות את מי להבין.
"הוא נותן בה אמון. פשוט ואכזרי כפי שזה. אם יתעורר, האם יראה עליה את העקבות שהותיר בה הלילה?".
טרוף של תשוקה (או להיפך)
התשוקה כאן מניעה עניינים והם מניעים אותה. יש כאן תשוקה מינית ברורה וודאית, אבל לא רק, כי חשובים ממנה הצורך להיראות, להיות, כמו גם החובה לכבוש ולהיכבש.
"היא רצתה שיתכלו למענה, שיאהבו אותה עד שיסכנו הכול, היא שמעולם לא סיכנה דבר."
לטעמי ובניגוד לדעה הרווחת, 'בגנו של עוג' עוסק פחות בנימפומניה, יותר בחיפוש עצמי/נשי/לא ממומש (או שזהו פשוט הרובד העמוק יותר של הסיפור). כי למרות כמות מפגשים מיניים שקשה לספור, יש כאן בעיקר צורך בכיבוש שלא יודע שובע. כשאותו צורך מגדיר את הדמות הראשית, המיניות היא רק תרוץ. באותה מידה גיבורת הסיפור היתה יכולה ללטף אוזני גברים או לספר להם את הפוני. העיקר שיבחרו בה ויתנו לה להשתמש בשרותיהם (ולהיפך, כמו שכבר כתבתי).
"אדל הייתה רוצה להתהלך בבית מפואר בלי שום דאגה מלבד השאיפה להיות יפה לקראת שובו של בעלה. נפלא בעיניה הרעיון לקבל כסף תמורת כשרונה להסיח את דעתם של הגברים."
איכשהו, התובנה האחרונה, גרמה לי לחזור ולאהוב את גיבורת הסיפור.
"היא היתה הנוירוזה שלו, השיגעון שלו, משאת נפשו. החיים האחרים שלו".
ממליצה שתגיעו אליו, אבל עוד קודם, ממליצה שתשאירו את השיפוטיות בבית, אין לה כאן מקום (ואם אתם גברים, תנשמו עמוק ותקשיבו).
כי אחרי הכל, 'בגנו של עוג' הוא תמרור אזהרה לאהבה זוגית ומה היא אהבה אם לא טרוף חסר גבולות, כמו מחלת נפש קטלנית שאיש לא עוסק בריפויה.
לסקירות נוספות https://misskipod.blogspot.com/
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
שני
(לפני חודשיים)
נימפומניה
מונוגמיה זה שמירת אמונים לבן אדם אחד. בספר אדל מתוארת כנימפומנית: חולת מין.
|
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
המין כאן ממש לא העיקר. העיקר הוא מעשה ההרס העצמי דרך המין. אבל הספר
לא מצליח ממש להוציא משהו עם נפח רגשי בנוגע למין ולעוסקת בו.
|
|
פואנטה℗
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
גישה מעניינת. יש הרבה ספרים על זוגיות במשבר ועל משבר בזוגיות
ונראה לי שהם מתחלקים לשניים:
אלה שבעיקר מדברים על המשבר עצמו ואלה שבעיקר ממחישים את המשבר באמצעי המחשה גרפיים מגוונים. הספר הזה מרגיש לי שייך לסוג השני (לא שזה רע) |
|
Misskipod
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
תודה yaelhar.
לדעתי, המין כאן הוא לא העיקר, (אבל העיסוק בו מסנוור ללא ספק). יש כאן זוגיות, משבר אישי וזוגי ומין מתוך צורך בתחושת שייכות או כדי לא לאבד את העצמי. בעצם, כל מה שכתבתי בסקירה. אני חוזרת על עצמי. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
אהבתי את הביקורת הזו.
בניגוד לביקורות אחרות על הספר (שלא קראתי), לא התרכזת רק בנושא המין - שאיכשהו היכה גלים לגבי הספר הזה. לא יודעת אם אקרא אותו אך בפעם הראשונה קראתי על הספר הזה משהו מסקרן. |
13 הקוראים שאהבו את הביקורת