ביקורת ספרותית על 12 כללים לחיים מאת ג'ורדן פיטרסון
הביקורת נכתבה ביום שבת, 28 בדצמבר, 2019
ע"י נצחיה


היה לי קולגה שממש לא אהב אפליקציות ניווט. זה לא אומר שהוא לא השתמש בהן - הוא בהחלט כן. אבל הוא ברר את ההצעות של האפליקציה בסלקטיביות רבה. כאשר הוא בחר שלא להענות להצעת הדרך העדכנית הוא היה נוהג לצעוק על האפליקציה: "טיפשה! מה נראה לך לפנות שמאלה? אף אחד לא פונה כאן שמאלה, זו בחירה מטופשת מאוד של דרך. אני אמשיך ישר". הכרתי את הנוהג הזה, כמובן, כי נהגתי להצטרף אליו לנסיעות כטרמפיסטית. מעבר לשעות הנהיגה הוא איש חביב מאוד, אף אחד לא משער את השור הזועם היוצא ממנו בבנהיגה בסיוע מנווטת.

בדומה, יש לנו בבית מושג כזה, הנקרא "קריאת הר געש". לרוב מבצעת אותו בתי הרביעית. למעשה לכל איש ואישה שמורה הזכות לעשות בו שימוש, אבל אותה בת שלי מביאה את הישום לכדי אליפות. קריאת הר געש מתבצעת כאשר קוראים משהו, והוא כתוב ממש לא טוב, או יוצר טיעונים בצורה מעצבנת. או שקורות בו תקלות שלא אמורות לקרות בכתיבה מודפסת שעברה הגהה, כמו שימוש בסימן שאלה ומיד לאחריו סימן קריאה, או שימוש מרובה מדי בסוגרים. או עברה גדולה מכל אלה - פתיחת סוגריים בלי סגירה שלהן. אלה דברים שיכולים להוציא מן הדעת. כמובן מחוץ לנוהג של קריאת הר געש, בתי הנ"ל היא אישה צעירה נוחה לבריות וחביבה מאוד.

השבת מאוד הזדהיתי איתה, כי קראתי ספר בקריאת הר געש. אי אפשר לא לעשות את זה עם הספר הזה, לדעתי ותיכף אסביר גם למה.

לכאורה מדובר בספר תמים מאוד. מסוג ספרי העזרה העצמית שמציעים לכם, כפי שבאמת כתוב על הכריכה, מספר טיפולוגי כלשהו של כללים שישפרו את חייכם, ויעשו אותם טובים מאוד, אילו רק תקראו את הספר המסוים הזה, ותיישמו אותם. חייב להיות מספר טיפולוגי - שלושה דברים חדשים ללמוד כל יום, חמישה רעיונות לחיים טובים, שבע עצות לשיפור איכות החיים, עשר דיברות, שנים עשר כללים. ככל שהמספר מאורגן יותר, הוא יבטיח גם שתוכלו לזכור את העצות או ההצעות בעל פה, וזה בפני עצמו חלק חשוב במהלך הסספר כולו. ובכן, אני מאוד אוהבת ספרי עזרה עצמית. זו נקודה חשובה מאוד לדיון, כי מי שלא אוהב את הסוגה, ולא אהב את הספר - ובכן, אין ממש ערך לביקורת. ואני ממש אוהבת את הסוגה, והספר גרם לי לקריאת הר געש, וזה אומר משהו. אומר עליו או אומר עלי, אני לא יודעת, אבל אומר.

"אתם רוצים לחיות חיים טובים, נכון? קודם כל תפסיקו להתלונן. לכולם קשה. העולם הוא מקום מלא סבל, ואף אחד מלבדכם לא יכול להעניק לחייכם משמעות. סדרו את השולחן, עמדו זקוף, אמרו אמת לעצמכם ולאחרים, והתחילו לפעול ולחיות כגיבורים שנולדתם להיות. זה רק בידיים שלכם". מבטיח, נכון? חוץ מהחלק שלכולם קשה. לי, למשל, לא קשה. אני מהחלק הפריוולגי בעולם, ואני מודעת לזה. לאנשים אחרים קשה, בלי ספק. יש חולים, יש נכים, יש שמטפלים בילדים חולים או בהורים נכים, אבל אצלי החיים דבש והקשיים מינוריים. גם אותם אני שואפת לשפר, אבל אין כאן סתירה. ולכן גם קצת קשה לי עם "העולם הוא מקום מלא סבל". זה אפילו מזכיר לי את שאלוני זיהוי הדיכאון שנהגתי למלא. החשיבה שהעולם מלא סבל היא מאפיין די בולט של דיכאון.

אבל עדיין נשמע טוב. ספר עזרה עצמית. בתוכן העניינים יש גם את רשימת הכללים, בצורה מקוצרת, כך שאפשר יהיה להתרשם:
1. הזדקפו, ישרו את הכתפיים.
2. טפלו בעצמכם כבזולת שעליכם לטפל בו.
3. התיידדו עם אנשים הרוצים בטובתכם.
4. השוו עצמכם למי שהייתם אתמול ולא למישהו אחר היום.
5. אל תתנו לילדיכם לעשות דברים שיגרמו לאחרים לא לחבב אותם.
6. לפני שאתם מבקרים את העולם, ודאו שהסדר שורר בביתכם.
7. חפשו משמעות ולא הנאות.
8. אמרו אמת, או לפחות אל תשקרו.
9. כשאתם מקשיבים למישהו, הניחו שהוא יודע משהו שאתם אינכם יודעים.
10. דייקו בדבריכם.
11. הניחו לילדים לגלוש על הסקייטבורד שלהם.
12. כשאתם פוגשים חתול ברחוב - לטפו אותו.

עדיין נשמע טוב, קליל, יישומי ונחמד. קצת מזכיר את "אל דאגה" של דייל קארנגי שקראתי בנעוריי, אבל נחמד.

אז למה הר געש?
הר געש הוא קודם כל בגלל סוגריים מרובים בטקסט. אני מאוד אוהבת את כללי הכתיבה ששמעתי מרוביק רוזנטל, לפיהם יש להימנע ככל האפשר מסוגריים. אם הרעיון חשוב - צריך לכתוב אותו. ככה. להניח מילה אחרי מילה ולהביע אותו בפירוש. סוגריים אומרים שהוא פחות חשוב. אז אם הרעיון לא חשוב, לא ברור למה לכתוב אותו בכלל. האמירה הזאת של רוזנטל עשתה לי הרבה סדר בראש. חשוב להבין שמה שאנשים חושבים שהוא קריאה דמומה, עבורי הוא לא דמום כלל ועיקר. אני "מקריאה" לעצמי בראש את הטקסט שאני קוראת, גם אם מבחוץ אף אחד לא שומע כלום. סוגריים מקבלות מראש הקראה בטון נמוך יותר, כיאות לדברי אגב. אם יש ריבוי סוגריים בטקסט - זה מעצבן אותי. אם הגהה רשלנית פתחה סוגריים בלי לסגור אותם - אני יכולה לצאת מהדעת ממש. עד כאן זה לא פוסל את הספר עצמו, אלא רק מניח את התנאים הבסיסיים להיווצרות קריאת הר געש. מראש באתי מגורדת.

כלל מספר אחד - להזדקף. זה נכון מאוד. ופיטרסון מביא הדגמות מעולם הביולוגיה שמתארות איך תנוחות גוף ושינויים כימיים ונוירולוגיים בגוף יוצרות את השוני בין מנצח ובין מובס. מכאן הוא עובר אל חוק פארטו להתפלגות העושר, ולעיקרון של מתי מהברית החדשה. הקשר לא מאוד ברור, אבל פחות נורא, כי פיטרסון חוזר מהר למדי לביולוגיה, להרגלי שינה וארוחות בוקר, אל לולאות משוב שמחזקות את עצמן שגורמות לכך שמי שטוב לו - יהיה לו טוב יותר, ומי שרע לו - הרוע יתחזק. והוא קורא לפתרון יישור עצמי של כתפיים ושינוי מודע של התנוחה כאמצעי לשבירת מעגל קסמים שלילי. "זקיפות קומה פירושה שהכרתם ואימצתם במודע את נטל השבריריות ואתם נכונים להותיר מאחור את גן העדן החף מודעות של הילדות, שבו סופיותם של החיים וודאותו של המוות מובנים רק במעורפל. עמידה זקופה פירושה נכונות להקריב את הקורבנות הנדרשים כדי ליצור מציאות פורה ובעלת משמעות. כלומר, בלשון התנ"ך, לעשות את הטוב בעיני אלוהים. לעמוד זקופים בכתפיים ישרות פירושו לבנות את התיבה שתגן על העולם מפני המבון, להנחות במדבר את בני עמך שיצאו מעבדות לחירות, ללכת-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך, לשאת נבואות תוכחה באוזני אלה שיתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם." מה.

וכך הספר ממשיך. כמה טיעונים הגיוניים, ואז אחת לכמה פסקאות גלישה לתחום אחר - פילוסופיה: המון יונג, פרויד, ניטשה, או סוציולוגיה או ביולוגיה, משם תימוכין תיאולוגיים מהברית הישנה או החדשה. כל זה משובץ בסיפורים ארוכים או קצרים מחייו האישיים של פיטרסון או של מטופליו. ומדי פעם גלישה לפסקאות שהן נאומים פומפוזיים שקשורים בצורה כזו או אחרת לטיעונים שהועלו קודם. וכך פועל הר הגעש. מתחיל ברטינה, כי כמה סוגריים אפשר בפיסקה אחת, עובר לנהמה, כי מה קשור עכשיו תיאולוגיה, או פילוסופיה, ומתפרץ, כי לא ברור איך עובדת הלוגיקה במעבר בין טיעון אחד למשנהו.

הקורא עד כאן שואל את עצמו בוודאי למה המשכתי לקרוא אם התעצבנתי כל כך, והתשובה היא שלא התעצבנתי כל כך. אבל התעצבנתי. למדתי פעם מד"ר גבי בוקובזה שכדי לחלוק על מישהו צריך לפחות במשך כמה דקות להקשיב לטיעונים שלו ולהאמין לו. אז ניסיתי את זה. ניסיתי לעקוב אחרי חוט הטיעון, גם כאשר הוא נפרם, או כאשר הוא הסתבך בתוך עצמו ועבר למחוזות אחרים. ניסיתי להבין בכל סיפור ארוך מה המטרה שלו, מעבר לסיפור סתם, ובמה הוא משרת את הטיעון של הפרק. ניסיתי גם להתגבר על פרק חמש עם עצות ההורות המזוויעות שלו ("ילדים עשויים בהחלט לחיות עם תזונה של נקניקיות, צ'יפס וקרטיבים, כל עוד הדבר מקנה להם תשומת לב, או כוח או מגן עליהם מפני הכורח לטעום דברים חדשים". לא כי הם אוהבים נקניקיות וצ'יפס או לא למדו עדיין את עקרונות התזונה הנכונה). אז רטנתי, והמשיך לרטון, ולנהום, ולהתרגז. וטוב שעשיתי ככה. כי הגעתי לפרק תשע. ובפרק תשע פיטרסון מפסיק להיות ביולוג, או סוציולוג, או תיאולוג, או פילוסוף דה-לה-שמאטע, ונשאר רק פסיכולוג, שזו ההתמחות המקצועית שלו. והוא כותב על הקשבה בצורה נפלאה. האם היה שווה הכל? לא בטוח. אולי עצה טובה לקריאת הספר הזה היא "כשאתם מקשיבים למישהו, הניחו שהוא יודע משהו שאתם אינכם יודעים" ועברו ישר לפרק תשע.

15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני שנה ו-11 חודשים)
רסטה, לעשות את 8 זה מעולה
לעשות את 12 - בעיה לא פשוטה, עלולה להיות הדבקה במחלות ובכלבת, כך שכדאי להזהר.
נצחיה (לפני שנה ו-11 חודשים)
il deserto rosso
תודה על התגובה.
המונח "קריאת הר געש" הוא של ריצ'ארד פיינמן, הוא מתאר את הדרך שבה הוא קרא ספרים להוראת המתמטיקה שעיצבנו אותו.
Rasta (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אני בהחלט עושה את 8 ו-12, תמיד, אבל זה לא ספר שאקרא. תודה על הסקירה.
il deserto rosso (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הביקורת. אהבתי את המונח "קריאת הר געש".
המורה יעלה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
ואני חושבת שאם אהבתי את המסר של הספר אז הסופר לא חייב להיות הכי כישרוני בעולם בכתיבה... בסופו של דבר זה מה הפקתי מהספר ובעיני חבל להתלונן על קצת עבודה שעשיתי בקריאתו שיכלה להיות קלה יותר (זאת בהנחה שלא נעשה זלזול בקוראים). מעבר לדברים הבסיסיים שמרכיבים ספר מותר לסופר שיהיו לו גם חסרונות.
נצחיה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
פואנטה, עשיתי מאמץ אדיר
והידד! הצלחתי לקרוא את כל מה שכתבת. עם זאת, לא היה לי קל, וזה רק שתי פסקאות. אני מניחה שלא הייתי שורדת ספר שלם שכתוב ככה.
עכשיו השאלה היא למה לכתוב בכלל. אם התשובה היא תקשורת, כלומר לכתוב כדי שאחרים יקראו - הרי שיש צורך לעשות את הטקסט קריא. לא כל אחד יכול, גם אם הוא חכם מאוד וכותב ברהיטות. ולכן יש עורכי טקסט.

ובקצרה - תכתבי ספר, ואז תשלחי אותו אלי לעריכה.
פואנטה℗ (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
ונגיד שאני אכתוב ספר משלי (קל להגיד, כמובן), ונגיד שבתהליך הכתיבה אני אקרא עשרות מאמרים בנושאים שונים (למשל, בפסיכולוגיה, סוציולוגיה, גנטיקה, היסטוריה, תורת היחסות ושיטות יעילות לשכנוע המונים – ואלה, מן הסתם, רק דוגמאות נבחרות לנושאים שארצה לקרוא עליהם כדי לקבל מושג מלומד לצורך הכתיבה ולהגיש לקוראים העתידיים שלי דעה מנומקת ומרחיבה אופקים ככל האפשר), ונגיד גם שאני אקרא בעיון רב ולעומק, מאות (אם לא אלפי) דפי ויקיפדיה (לרבות הערות שוליים ואזכורים בספרות, פרטים על מחברים וקישורים חיצוניים, לקריאה נוספת וביוגרפיה, "ראו גם" ומקורות ביהדות, שימושים של הערך באמנות, תקשורת וספרות השוואתית וכדומה), ואחרי כל התהליך של איסוף החומר, יגיע השלב המייגע של כתיבה ומחיקה, וכתיבה מחודשת, ומחיקה מחודשת, ועריכה, ועריכה מחודשת, ותוספות, והערות שוליים, וקושי במציאת מלים נרדפות, הפכים, אנלוגיות, גיוון במשלב לשוני, סימני פיסוק וחלקי הדיבר (לרבות שמות עצם, תואר, פעלים, מילות יחס, תואר הפועל וכדומה), וכך הלאה וחזור חלילה (נקצר את התהליך).

והנה, הידד, הספר נולד! ואז תארי לך סיטואציה דמיונית (ורק לצורך ההדגמה) שנצחיה (או כל אחת אחרת או כל אחד אחר או אפילו כמה אחרים ובלתי תלויים) תכתוב ביקורת באתר סימניה על הספר שכל-כך עמלתי וטרחתי והשקעתי כדי להוציאו לאור ולאוויר העולם, ובמקום להתייחס לתכנים המגוונים והעשירים שמובאים בספרי, היא תתלונן על ריבוי סוגריים וכמה שהם מיותרים ורצוי בכלל לאסור שימוש בסוגריים במסגרות לימודיות ואחרות כי אין סיבה אמיתית להפריד מחשבות שוליות ממחשבות עיקריות (וגם אם מעוניינים לעשות כך אז ניתן להיעזר במילות קישור כגון: לעומת זאת, אי לכך, בניגוד לדעה הרווחת, יחד עם זאת, וכו'), ולא רק שהיא (או הוא או הם) תתלונן על סוגריים, היא גם תתאר את הרגשות שעלו בה בעת הקריאה ותדגיש עד כמה הספר עצבן (או הרתיח, הכעיס, איכזב, העליב את האינטליגנציה, גזל זמן יקר וכו') ותציע בסיכומו של עניין לדלג על הכל!!! ולעבור ישר לפרק תשע! (וגם זה רק אם ממש חייבים או אוהבים כללים).
אז אותה נצחיה (או כל אחד אחר) תתכבד ותכתוב ספר משלה, ללא סוגריים. נקודה.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
נצחיה עם כל הכבוד - ויש כבוד - אני חושבת אחרת .
גם לגבי הבעיות וגם לגבי הסוגריים...

בן גוריון, נדמה לי, החרים את המילה "את". אני בטוחה שהיה לו הסבר מלומד לזה. חסידיו הנאמנים ניסו לדבר בלי "את" ויצרו שפה מאד מגושמת. אני חושבת שכתב וסימניו נוצרו כדי להעביר רעיון בדרך הטובה ביותר לאחרים, לא כדי להתעקש על צורתו וצבעו של כל סימן.
נצחיה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
פואנטה, הוא רוצה לכתוב על חתול.
רוצה לכתוב את הכללים שלך? תכתבי ספר משלך.
נצחיה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אלון, קראתי כמובן גם את הסקירה שלך על הספר.
וקטונתי, כי באמת לא היו לי התנסויות כאלה.
יש בספר כמה נקודות נחמדות, אבל הבליל המלא נוטה לעצבן.
נצחיה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
יעל הר, תודה.
בגלל שבעיות הן דומות, אפשר למצוא פתרונות שהם מספיק כוללניים ודומים ויכולים להיות כללי אצבע טובים להרבה אנשים. ודי בכך.

סוגריים לא אמורים להיות בטקסט. גם לא כשרוצים להפוך את הרעיון המרכזי. אפשר לכתוב "ומצד שני נעיר" ולכתוב את ההסתיגות.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אתן לזה צ'אנס.
פואנטה℗ (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
הכל מקובל עליי רק דבר אחד לא ברור לי.
מה נסגר עם החתול??!! (או שמא צריך לכתוב מה נסגר עם החתול!!??)
למה לא "כשאתם פוגשים הומלס ברחוב - הזמינו אותו למקלחת חמה"
או
"כשאתם פוגשים חייל בודד ברחוב - הזמינו אותו לארוחת שישי"
או
"כשאתם פוגשים עובד זר ברחוב - תגידו לו שלום"

או בקיצור,
מה נסגר עם החתול??!!
עמיחי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
נצחיה, תודה רבה.

אלון, תודה גם לך על התגובה המעניינת.
אלון דה אלפרט (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אני יודע בדיוק על מה את מדברת. לא בטוח לגבי "הר געש", אבל הדברים האלה בהחלט מרגיזים גם אותי. מצד שני, ספציפית בספרים כאלה, שלפחות חמישים אחוז מהם עונים לקטגוריית "ספרי עיון", יש מקום לדעתי לסטנדרטים אחרים, לפחות לגבי הסוגריים.

באופן אישי התבאסתי שהספר הזה לא כזה טוב. אכן, כמו שכתבת, הטיעונים שלו נוטים לארכנות והשתבללות שהוציאו ממני לא מעט נחירות של שאט נפש, וזאת למרות שהבסיס הפילוסופי/פסיכולוגי שלהם מעניין דיו. לא ברור למה פיטרסון נזקק לחפירות האלה. אני מניח שלפחות בהקשר התיאולוגי הוא יוצא מנקודת מבט נוצרית אדוקה, ומשם כנראה שהגיע לגר, ליתום ולאלמנה, וגם לקונספט המוכר של הסבל. בכל מקרה, זה מעצבן. אילו הספר הזה היה מהודק יותר והטיעונים מזוקקים יותר, נדמה לי שהאימפקט שלהם היה יכול להיות עצום, למרות שפיטרסון הוא הרוקסטאר של ההגות השמרנית העכשווית וכנראה לא נזקק להצעות העריכה והייעול שלי.

ולאחר שכל זה נאמר, אני חייב לציין שהעצות שלו (בניכוי התיאולוגיה והחפירות) עוזרות לי מאוד בחיי היום-יום שלי, לא כי הן עצות של ספר עזרה-עצמית סטנדרטי אלא כי מצאתי שיש בהן אמת צרופה שפשוט עובדת.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
יפה. אני לא מאמינה שספר יכול להדריך את הרוב.
לדעתי, למרות ש"בעיות" הן דומות אנשים אינם דומים. לכן הפיתרון הוא אישי ולא קבוצתי.

אה, ואני משתמשת בסוגריים כשאני מביאה רעיון שאינו קשור לנושא שעליו אני מדברת. כמו דוגמה, או היפוך של הרעיון הכללי, כאלה.
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי את הסקירה שלך. כאחד שחייו אינם דבש וכל בחירותיו נידונו לסבל, אני בטוח לא אקרא ספרים כאלה. אני קורא רק ספרים אמיתיים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ