ביקורת ספרותית על תמול שלשום (כריכה לבנה) - כל סיפוריו של שמואל יוסף עגנון # מאת ש"י עגנון
הביקורת נכתבה ביום שבת, 14 בדצמבר, 2019
ע"י מורי


ספרו זה של עגנון עוסק בעיקר בתקופת העליה השניה, בשנים 1904-14. הספר עוסק במיוחד באחד יצחק קומר, עלם צעיר מגליציה, החולם את חלום הציונות ומתוך חנות אביו בגליציה, עוסק בהתרמות עבור ישראל. כל כך הוא עסוק בחנות אביו בחלום הציוני, עד שרבים מן הקונים מעדיפים להדיר רגליהם מהחנות. האב רואה הכל ומתפלץ, אך זה בנו בכורו והוא אוהב אותו.
חלום הציונות כל כך לא מרפה מיצחק, עד שאביו מסכים לקחת הלוואה, השד יודע כיצד יחזירה, ומאפשר לבנו לעלות לישראל. כאן מתחילים קונפליקטים גדולים לצוץ והניגודים אינסופיים.
יצחק הצעיר חולם להגיע לארץ ירוקה, ארץ בה עובדים יהודים בחקלאות ומלבישים שלמה ירוקה את כל הארץ. החלום בהתנפצותו מגלה את האבק, הכפרים הקטנים, היהודים המעטים ובעיקר את העבודה הערבית דווקא. שם בגליציה כולם התפללו בקביעות וכאן אט אט נעשים הכל חופשיים. יצחק חושב שיעסוק בחקלאות מיד כשיגיע, אבל המציאות רוצה אחרת והוא נעשה צבע. שם מדברים עם אישה כשנושאים אותה לאישה וכאן היא חברה, נערה לבילויים.
גם בישראל עצמה הניגודים גדולים: ירושלים המאובקת, הדתית, הלוהטת בקיץ וקפואה בחורף, לעומתה יפו הנוחה בטמפרטורות שלה, בהיותה על גדת ים והקוסמופוליטיות שלה.
יצחק יודע שעליו לשלוח כסף לאביו, יודע שאין בבית שעזב כסף לאכול והפיות רבים, אבל כאן הוא מעדיף לשכור חדר, להחליף מלבושים קרועים בחדשים, לפנק עצמו בסופי שבוע, וכשאין עבודה אז אין.
אלא שאט אט מתקבעת ישראל בלבו של יצחק וגליציה הרחוקה נשכחת. כאן עליו להתמודד עם פרנסה, אבל גם עם נטיות הלב אחר סוניה, או שמא שפרה. בעוד לבו יוצא לראשונה אחר סוניה בשבתו ביפו, סוניה אינה משיבה אהבה כזו אל יצחק. זו יפו הקלילה. בשבתו בירושלים מתקבע דווקא לבה של שפרה, בתו של הרב פייש, אחר יצחק. וגם כלב נכנס פתאום לתמונה, המחבר בצורה מוזרה בין שפרה ליצחק. הכלב הזה ילך וישוב, תרתי משמע, יסתובב בין ערימות האשפה של ירושלים, יתור אחר אוכל וקרבת אדם, שאינה תמיד נוחה לכלבים, בטח לא בירושלים, שאינה תמיד נוחה גם לבני אדם. הכלב הזה, שגרם לר' פייש ליפול למשכב וליצחק להכנס לביתו ולהתאהב בבתו של הרב, יחזור בסיום הספר ויגרום למכת גורל נוספת.
המעברים האלה בין יפו לירושלים, בין סוניה לשפרה, בנוסף למכריו האחרים של יצחק, מייגע לא פעם. התאורים ארכניים, הלשון העגנונית היפה לעיתים ולעיתים גדושה עד זרא, לא תמיד מענגים. מאמצע הספר ואילך הכל נגרר וכאילו ללא כיוון. דרך הסיפור של יצחק עגנון לא מרפה למעשה מסיפורו שלו עצמו, סיפור העליה השניה וסיפורה של ציון, וכורך את כולם במהודק. יצחק מבכה את אי היותו חקלאי, כאילו דרך החקלאות יהודי נקשר לאדמתו. אלא שיצחק נקשר גם נקשר לישראל, יפו בתחילה וירושלים בסוף, סוניה בקצה אחד ושפרה כאשתו.
לא קלה היא לא קלה דרכנו והסיפור המייגע מגיע לסוף טרגי בטרם עת.
36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אין בעיה לקרוא עגנון, באמת שלא. הבעיה היא גם ליהנות מזה באמת ובתמים.
נתי ק. (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
יעל, חותמת על כל מילה. הלוואי והייתי יכולה לקרוא עגנון, אבל מערכת החינוך הרסה אותו בשבילי לתמיד:-(
יוהנס1 (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
מהביקורת שלך אני מבין שאכן הספר בסדר. טרם קראתי אותו. אבל, הביקורת שכתבת עליו היא מעולה. בדומה לרץ, אהבתי.
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
עושה רושם שתל אביב ניצחה.
רץ (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי - עד היום מתקיים הקונפליקט בין תל אביב לירושלים, כמייצג ההוויה הישראלית
מושמוש (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
התנצלות על הספוילר. מתנצל לא שמתי אזהרת ספוילר. אבל יש ספרים כול כך טובים שספוילר לא יפריע לקרוא.
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
שומשום, יפה שגילית הכל. לדידי, זה בהחלט לא הספר הטוב שקראתי, בקושי בינוני ולעיתים ממש מענה.
מושמוש (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
ספר נפלא אחד הטובים שקראתי. מאוד נוגע הצורך של גיבור הסיפור להיות בארץ ולהיות חקלאי ואיך שעגנון שולט כה טוב בפיתוח העלילה בדרך שנכונה לו כאדם וככותב, ולא לוקח כוון שהוא לא יוכל לעמוד מאחוריו ככותב, לכן הגיבור לא מגיע לחקלאות וחוזר לדת 'קשה' - לחרדיות. הוא מת באופן נורא וגם משפיל מכלבת. זה המסתורין של החיים בחלקו המחריד, כי עגנון לא נגד חרדים. יש גם תיאור של החיים בגליציה, נהדר, זה סופר גדול. כמובן הבדיחות של עגנון מעולות: אביה של הבחורה החרדית מירושלים, שהגיבור התאהב בה מתנגד ליחסים ביניהם. האבא נופל למשכב וכבר לא מעורב בחיים, כמו חסר הכרה, ואז הגיבור מתחתן עם בתו. אחרי החתונה האבא 'קם לתחייה', מבריא. סוג של קומדיה (בסופה האוהבים נשואים. האבא המתנגד 'הורדם' ע"י הסופר, והבריא אחרי החתונה).
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
חני לקחה את העותק.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
סקירתך מושכת מאוד. על אף שהספר לא זרם לך עוררת בי תיאבון לקרוא אותו.
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
תודה לכולם.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
מחשבות, התעלית על עצמך! סקירה לעילא ולעילא!
הכתיבה של עגנון זכורה לי כטרחנית מהימים הרחוקים ההם, אך אנסה את הספר הזה.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
סקירה נהדרת. באשר ללשון העגנונית הריני כגומע בשקיקה כל תו ואות שהוציא תחת ידו, שאין בהם לעולם כדי להרוות את צמאון הלב.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
עכשיו אני מבין מדוע אתה אוהב כל כך את שלו, אפלפלד, "חיים קטנים", "מר ורטיגו" ו"נוטות החסד".
yaelhar (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
לא יכולה לקרוא את עגנון..
(אני מאשימה בזה - אולי לא בצדק - את שיעורי הספרות בתיכון.
אני לא אוהבת את השפה, לא אוהבת את ההסתעפויות בסיפורים ובמיוחד לא את האורך.
מורי (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
אין ספק שהוא כתב את התנ''ך...
חני (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
לא מבטיחה שאקרא בקרוב אך הסקירה יפיפייה.
ועגנון איך שלא תסתכל על זה, מלך.
משה (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת יפה לסיפור שמתאורייך יהיה כלבבי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ