ביקורת ספרותית על פעמון הזכוכית (מהדורת 1975) מאת סילביה פלאת
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 15 בנובמבר, 2019
ע"י רץ


מגע כנפי הפרפר

הזיכרון האחרון שלי מורד, אותה הכרתי לפני שנים רבות, ממאן להרפות ממני. שעה שפסעה לקראתי בשבילי הקיבוץ, הבחנתי במבט עיניה המצועף שנמנע להביט לעיניי. היא אמרה שלום בקול רפה, שגרם לי לדמות אותה לאייקונה קדושה מיוסרת וחיוורת, עם הילת אור סביב ראשה דמוי פעמון זכוכית שברירי. לאחר זמן לא רב, נודע לי שורד, הרגישה, המוכשרת שתמיד הייתה עצובה, שמה קץ לחייה. עם מותה, נחשפה העובדה שהצליחה להסתיר מהסובבים אותה, את היותה דיכאונית ואובדנית, ובשל כך היא סבלה עצב וכאב ללא נשוא.

לפני זמן מה, עשיתי סדר בספרי הישנים, ומצאתי בהם את פעמון הזכוכית של סילביה פלאט, אותו קבלתי מורד לפני שנים רבות, בכריכתו תמונה של פעמון - הכוונה למעטה זכוכית היוצר במעבדה סביבה סטרילית, ובתוכו בצורה מפתיעה ציור של וורד אדומה שברירית וחיוורת. את הספר קראתי בנעורי, ועד היום אני זוכר אותו כאחד מהספרים שהצליחו להעציב את נשמתי, ולא רק בגלל תוכנו והסוף הידוע של הכותבת, אלא בגלל היותו לורד שהכרתי נבואה מחרידה שהגשימה את עצמה.

הספר של פלאט הוא על מלנכוליה של בחורה צעירה הנאבקת למצוא אהבה ולבטא את עצמה כיוצרת ומשוררת, על דיכאון ששתק את פלאט, למרות כישרונותיה ודווקא בשל יכולתה להביט על העולם ברגישות, נפשה הייתה ככנפי פרפר מרהיבים, נגעת בהם, והקסם נמוג.

את פעמון הזכוכית קראתי בשנות השבעים – או נכון יותר ב – 1975. אני חוזר אליו כעת, בוחן את חיי שעברו מאז לאורו כרפלקטור רחוק המהדהד רגשות קדמונים לעומת עכשוויים. האם מה שטלטל את נפשי אז, עדיין רלוונטי?

1975 - הייתה עצובה, בשל טראומת כיפור שהעיקה. הייתי חייל בשירות סדיר, בצבא שהיה עבורי סוג של פעמון זכוכית, כפסק זמן מהחיים האמיתיים. יחד עם זאת רחשו בקרבי תשוקות וחלומות לאהבות, למימוש עצמי, וחששות להתמודדות אמתית עם החיים שיגעו לאחר השחרור. הספר של פלאט ביטא עבורי ועבור רבים אחרים את עצבות התקופה, המשולבת עם עצבות סיום הנעורים.

בקריאה שנייה, בתרגום הישן, שלמרבה ההפתעה לא הפריעה לי, הבחנתי בדברים נוספים שלא היו במוקד קראתי הראשונה, כמו התקופה עליו נכתב הספר. הייצוג לכך, הוא בפתיחה בה מתוארים הזוג רוזנברג, מרגלי האטום היהודים שנשפטו למוות כבוגדים. ברקע הייתה קיימת אימת המלחמה הקרה – ופצצת האטום. ארה"ב נחלקה לפטריוטים ולבוגדים קומוניסטים שנרדפו כבציד מכשפות מודרני. חשבתי על הרלוונטיות, מעוררת ההפתעה, לתקופתנו, למרות שמאז חלפו כ- 70 שנים.

יש בספר תיאור נפלא לקו שבר בין שתי תקופות, ארה"ב עדיין הייתה תחת השפעת המלחמה, אחת מהן היא תחושת שחרור הנשים, שלקחו חלק במאמץ המלחמתי. אך הגברים בקשו להחזיר את הסדר לקדמותו, בבסיסו האישה הקטנה אמורה להיות עקרת הבית. עדיין היו הערכים הישנים, ביטויים היה הצורך בשמירת הבתולין, יחד עם החשש מהסתכנות בהריון לא רצוי בקיום יחסי מין. התקופה הזאת חלפה לאחר מספר שנים עם המצאת הגלולה, והמהפכה החברתית שבאה בעקבותיה. פלאט מצליחה להעמיד תחושות אישיות, מול תחושות חברתיות, כאוס נפשי אישי, מול פחדים חברתיים דמוניים, גישות הומניות למה שהוא האדם, מול גישות המנסות לתייג את האדם, כחלק מהלך רוח חברתי ופוליטי, כבוגד או פטריוט, או כחולה שיש לחשמלו בראשו, ממש כמו הזוג רוזנברג. האם בסביבה הרודפת את מי שלא נחשבו פטריוטים ומחשמלת דיכאוניים, יכולה לשגשג יצירה תרבותית, השואבת מאמת גדולה הבוקעת ממעמקים נפשיים, ולא פעם זועקת זעקה גדולה?

פלאט מרגשת בתיאורי כאב מדיוקים, נוקבים, מאופקים ולעתים מייגעים, לשיגעון היורד לתהומות הנפש ולפעמוני הזכוכית שמידי פעם אנו עוטים על עצמנו במגוון תירוצים אמיתיים או מדומים. לעתים אחדים מאתנו פשוט מתקשים להתמודד, ובוחרים להתכנס לתוכם. מה זה אומר עלנו, האם אנחנו באמת מנסים, להתמודד בפתיחות וחמלה עם מצוקות אנושיות, שלנו ושל הקרובים לנו, מנסים ומצליחים להבקיע את מעטה הזכוכית?
34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
ראובן (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת יפה ונוקבת
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אדמה - תודה. "האמן הסובל" כמו בהתייחסות ל- Pulp_Fiction -לעתים זאת מציאות.
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה, אני דווקא חשבתי על הגאוניות והשיגעון שלעתים הם כמו תאומים סיאמים -השאלה אם החברה מסוגת להכיל אנשים שבאופן קטגורי שונים, לעתים החברה רודפת אותם. אכן אמנים רבים כאנשים רגישים סובלים, אך לא כל מי שסובל הוא אמן. לגבי הזוג רוזנברג - הרוסים קבלו את סודות האטום מכמה מקורות. אגב בדיעבד התברר צדקו באידאולוגיה שלהם, קיומו של נשק אטומי בשני הצדדים מנעה מלחמת עולם שלישית.
אדמה (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
תודה רץ על ביקורת יפה ומרגשת. את הספר הזה אהבתי פחות. "האמן הסובל" היא הקלישאה הכי שחוקה על אומנות. במקרה של סילביה פלאת הקלישאה נכונה.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
למרבה האירוניה היצירה האיכותית יותר דוקא משגשגת בחברות שיש בהן נגד מה למרוד. הזוג רוזנברג העביר את הסוד הכמוס ביותר של ארצם לאויביה הגדולים ביותר. המחשבה שלסטלין יש נשג גרעיני עכשיו הייתה בטח מבעיתה. אני מניח שגם בימינו בשום מקום בעולם הם לא היו מתחמקים מעונש כבד מאוד.
יש הרבה יותר מתמודדי נפש סביבנו ממה שאנחנו יכולים לדמיין.
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
עמית - תודה
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה - מצד שני תיוג הוא כלי אנושי בכדי לבצע מיון של קבוצות אנשים לא בהכרח על בסיס שלילי. אבל הכלי הזה הופך להרסני - כשהוא מתחבר לשנאה פחדים ותעמולה שבבסיסה לא מעט בורות ושקרים.
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
פרפר צהוב- אנחנו יכולים, כמו הסיפור שלי שפתח את הסקירה, שבחלקו הגדול הוא אמתי, כמו האישה שחלפה על פני - המראה שלה ביטא כאב ומצוקה, מכיוון שלא הייתי ממש במעגל הקרוב שלה, לא חשבתי שאני יכול לעזור. מראה פנייה תמיד הזכיר לי את פעמון הזכוכית של פלאט.
רץ (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אורן - תודה
עמית לנדאו (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה ומרגשת!
חני (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אולי פשוט לא נתייג וניתן דרור למחשבותינו להפליג . שהמחקרים והסטטיסטיקות יתעמקו בזה. ולנו ישארו הזכרונות האותנטים.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
האם אדם "נורמאלי" באמת יכול להבין את סערות הנפש של אדם שנפשו איבדה את האיזון ?
הספר באנגלית ממתין אצלי להלך הרוח הנכון.
אורן (לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת משכנעת





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ