ביקורת ספרותית על רקוויאם גרמני - יהודים בגרמניה לפני היטלר 1933-1743 מאת עמוס אילון
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 25 באפריל, 2017
ע"י mano4now


רקוויאם גרמני מאת עמוס אילון הוצאת דביר
רקוויאם הינה יצירה מוזיקלית הנכתבת לטקסטים של טקס האשכבה הקתולי. בספר רקוויאם גרמני מציג המחבר בפנינו את התרבות הגרמנית מהזווית היהודית מהמאה ה-18 ועד לדעיכתה עם עליית הנאציזם.
עמוס אילון – סופר ועיתונאי בעתון הארץ. כתב בזמנו סדרת כתבות על יהודי צפון אפריקה שתוארו על ידו בתיעוב וללא חמלה ובכך גרם לסערה גדולה. ב-2001 פרש ללימודי משפטים והיסטוריה. בשנת 2004 השתקע באיטליה עקב אכזבתו מן המדיניות בארץ וב-2009 נפטר מלוקמיה.
בספר זה בחר המחבר להתחיל בתיאור כניסת משה מנדלסון כנער בן 14 בשנת 1743 בשערי ברלין דרך השער היחיד שבו הותרה כניסת הבקר והיהודים.
עד שנת 1669 נאסר על היהודים לחיות בברלין ובסביבתה. באותה שנה לאחר גירוש יהודי וינה הסכים פרדריך הראשון לקלוט 50 יהודים עשירים לברלין בזכות כספם לשם מימון מלחמותיו. בשנת 1710 הסכים גם לבטל את חובת נשיאת הטלאי הצהוב תמורת סכום נכבד ובמס מיוחד אף לרכוש בתים ותמורת הון רב הותר להם לבנות בית כנסת ובלבד שלא יבלוט ברחוב.
בשנת 1750 פרסם המלך "חוק מתוקן" ליהודים שהחמיר את ההגבלות עליהם. העובדה האירונית היא שהיהודים התיישבו בחבל הריין ובעמק הדנובה עוד בתקופת הרומאים ובמקומות מסוימים אף הקדימו את העמים הקדומים כגון: הקלטים, הבלטים ,הסלאבים הסקסונים, הבווארים והפרוסים.
מנדלסון מסמן בעצם את תחילת עידן ההשכלה ועם זאת עדיין שמר על חוקי הכשרות והמצוות. ספרו, "דיאלוגים פילוסופים" וספריו הנוספים הציבו את מנדלסון כבולט בן הסופרים הגרמנים והוא החל להתפרסם כ"סוקרטס הגרמני". הופעלו עליו לחצים רבים על מנת שיתנצר אך ניסיונות אלו רק הרגיזו אותו. שנים לאחר מכן הציע בנו, פרידלנדר את "הטבילה היבשה", צירוף קולקטיבי של היהודים לכנסיה הלותרנית על בסיס ערכים משותפים של שתי הדתות ומבלי להכיר באלוהותו של ישו. טלר הפילוסוף ואיש הדת הפרוטסטנטי דחה הצעה זאת בטענה שאין הדתות שוות ועל היהודים להכיר בעליונות הנצרות. חבל שפרידלנדר לא זכר שטלר פנה לאביו,משה מנדלסון, בעבר והקשה עליו בשאלה "מדוע כמאמין לאלוהים האב לא יאמין גם לאלוהים הבן?" שאלה שנענתה בתשובה האלמותית של מנדלסון "שאין הבן יכול לרשת את האב כאשר האב הוא נצחי".
איילון מצליח לספר את הסיפור הטראגי של יהודי גרמניה ולתאר ולהסביר את כישלונם החרוץ בניסיון להתמזג עם העם הגרמני למרות השתדלותם הרבה ועל אף היותם מוכשרים עם הישגים רבים בכל תחומי התרבות שלא הצליחו להסיר מעליהם את משקולת היותם יהודים.
בשל חסמים ליהודים במשרות ממשלה ובאוניברסיטאות הוכפל מס' ההתנצרויות בין השנים 1812-1819. פעולה שלוותה בבוז גם מצד היהודים וגם מצד העם הגרמני אך זאת הייתה הדרך היחידה לעקוף את חוקי ההגבלות השונים על היהודים.
אילון מצליח לשזור את סיפורם של האישים היהודים הגדולים של אותה תקופה. לדוגמה: בתחום הספרות את היינה, ברנה, קפקא, ורפל, צוויג, וולפסקל, ברוך וקראוס. בתחום המדעים: וילשטטר, הבר, ארליך, איינשטיין ופרויד. בתחום המוזיקה: מאהלר, וייל, שנברג ופליקס מנדלסון. הצלחתם בשיא הזוהר בתקופת רפובליקת ויימאר הייתה שיא הפריחה התרבותית בכל קנה מידה והנפילה לאחר מכן הייתה האכזרית ביותר שהאנושות ידעה. מוחם הקודח של היהודים המציא בשעת הצורך את הקומוניזם וציונות מצד אחד ופסיכואנליזה מצד שני. כל זאת לא עמד לזכותם בשטף האנטישמיות שרחש בכל העת בכל אותה תקופה ושסופה ידוע כיום כשואה שאין שני לה בהיסטוריית העמים.
אקורד הסיום בספר מתאר את בריחתה של חנה ארנדט דרך הגבול הצ'כי באופן רגלי ולא חוקי עם דרכון לא תקין. סגירת המעגל הסמלית של בריחת חנה מזכירה לנו את כניסת הנער משה מנדלסון כמאתיים שנה קודם לכן.
לסיכום, החותמת האישית של אילון שהתחיל כעיתונאי ולאחר מכן כהיסטוריון מתגלה כנוסחת הפלא. אילון מציג בפנינו יריעה ארוכת טווח שפורשת לפנינו את אחת התקופות המרתקות באזור הגיאוגרפי המסעיר ביותר. חושיו העיתונאים מתגלים בספר נהדר זה וחקירותיו הרבות ניכרות בין דפי הספר. תיאוריו המפורטים של אירוחי הסלון בעת ההשכלה והנאורות, הצגת הסגנון והלך הרוח ברמה כה חיה יכולים להגיע רק מעיתונאי חוקר כמותו. נוסיף לכך את נדבך ההיסטוריון ונקבל ספר מרתק עם כמות עצומה של מידע עם מראות מקום ואינדקס מפורט המעיד על עבודת תחקיר ראויה לשבח. המחבר אינו מערב את דעותיו ורשמיו ובכך מותיר את הספר כספר היסטורי מובהק אך ללא היובש המדעי אלא עם תיבול עיתונאי משובח. ריבוי הציטוטים המובאים בפי עשרות דמויות המפתח הפזורות בספר מוסיפות תיבול מיוחד לטקסט.
האם יכלו הדברים להתנהל בצורה אחרת? האם המסלול הגרמני היה קבוע עוד מימי לותר? האם במקום בו האור חזק כל-כך, חייב להגיע החושך הנורא מכל? האם האנטישמיות שגילינו בספר תהפוך לעבר חיוור ותיעלם מן העולם?
לא בטוח שתקבלו את התשובות כתובות בספר, אך הספר הזה יוכל לעזור לכם להגיע למסקנה בכוחות עצמכם.
ספר חזק וטוב עם אמירה שלא נאמרת במפורש אלא מוצגת בפנינו כתהליך היסטורי ועיבוד המידע ועיכולו הופכים לאמירה במח הקורא.
9 מתוך 10 בסולם עמנואל
מתוך ספריית ספרי העיון של עמנואל
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שין שין (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מרתקת. אהבתי גם את תוספת המידע על המחבר.
האח הגדול (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
לדעתי ספר חובה נותן תובנות אפילו על מחירי הדיור בארץ :)
נינה (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מסכימה איתך Pulp_Fiction
בעניין הקריאה החוזרת.
אני ממש התענגתי על הספר.
הוא הכפיל את נפחו מרב פתקאות והערות צד.
סקירה טובה וממצה של הספר.
Pulp_Fiction (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה, סקירה יפה. גם אני אהבתי את הספר מאוד. לדעתי יש לקרוא אותו יותר מפעם אחת.
מורי (לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
סקירה נהדרת לספר שהיה לי יבש מדי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ