ספרים בכללי
קבוצה ציבורית
כל מי שאוהב ספרים מוזמן להצטרף
|
חברי קבוצת ספרים בכללי
הצג הכל
מציג 10 מתוך 14 חברים
קיר הדיונים
![]() |
טוביה
לפני 5 שנים
הכנה לקריאה.
הקטע להלן מיועד במיוחד לאלו שקראו ספרים רבים בחייהם ובמשך הזמן ניטעה בהם התחושה שהם יודעים מה זה ספר, הם יודעים מה היא ספרות. בבואם לקרוא ספר חדש הם מגייסים באופן אוטומטי את כל ידיעותיהם משכבר ומקננת בהם גם התחושה שהם יודעים הכול ואי אפשר להפתיע אותם. אהבה כשלעצמה ואהבת הקריאה בספרים, הם דבר מאוד אישי, מאוד פרטי שאיננו קשור לשום דבר חיצוני. כפי שוודאי ידוע לרבים אהבת הקריאה בספרים איננה פעולה אוטומטית במהותה, אלא היא עניין הדורש בנייה של יסודות נפשיים, היא קשורה בטיפוח הקבלה, בטיפוח הרצון ובטיפוח הכמיהה הטבעית שלנו להבין את העולם הסובב אותנו. שימו לב שכל העניינים המוזכרים למעלה הם עניינים פנימיים שבינינו ובין עצמנו, אין בהם ולו שמץ מן הדרישה מהעולם להעניק לנו פרס, או לתת לנו תמורה כלשהי. אמנם אפשר שנאמין שהתמורה בוא תבוא, אולם היא בהחלט בלתי מוגדרת ואני מעז לשאר שכאשר היא מוגדרת, מזמנת לנו המציאות מכשולים רבים. במילים פשוטות ומובנות לכל נפש, העולם לא הבטיח לנו גן של שושנים בבואנו אליו, אבל דבר אחר הוא כן הבטיח – אם נחקור ונלמד כיצד הוא בנוי, נמצא שהוא מאוד מעניין. דורות רבים של כותבי וקוראי ספרים עברו בעולמנו. גלגולים רבים של מסורות ועברו את השלבים מן הידע המוחלט אל הספק וחוזר חלילה. אם תשאלו אותי, השיטה המדעית היוצאת מנקודת מבט של ספק ועדיין נשארת בספק גם לאחר ממצאים מרחיקי לכת, משכנעת אותי הרבה יותר מהשיטה המדעית הקובעת אמיתות אבסולוטיות. הסיבה העיקרית שאני מעדיף את שיטת הספק על פני השיטה היומרנית של הידע המוחלט, אינו קשור באמת כשלעצמה, אלא בתלמידים שבאים ללמוד אותה. טיבעה של השיטה המוחלטת עשויה להיראות מאוד ליברלית, אבל חבויה בליברליות הזו איזו מלכודת והיא הצנזורה. אנא ראו זאת כך: כאשר אני כותב על שיטות אלו ואחרות, אני בעצם מתכוון אליכם ואלי, שכן אם נתייחס רק לידע שצברנו כאמת מוחלטת וכאבן בוחן להערכה של הספרים שאנו קוראים, הרי בלא ידיעתנו נאמץ לעצמנו שיטות אבחנה, שהן מופרכות מעיקרן, מפני שיהיה בהערכתנו משהו חסר באופן מאוד משמעותי והוא הספק, מפני שהערך היחיד שבאפשרותו להעלות בדעתנו, את אשר נבצר מאיתנו ללמוד, הוא הספק. כדוגמה למה שנכתב לעיל ברצוני לתאר משהו ממהלך הקריאה שלי בספר "אמנות ההקשבה לפעימות הלב". תחילתו של הספר הוא מעין הבטחה שעתידים אנו להיחשף לסוג של עלילת מתח שבה ג'וליה יוצאת לחפש את אביה שנעלם יום אחד ללא הסבר, והסימנים מצביעים על כך שהוא נמצא בבורמה. מכאן נפגשת ג'וליה באובה, היא רואה אותו כזקן בורמזי תמים המבטיח לה שהוא מכיר טוב מאוד את אביה ומספר לה בשפה ישירה ונאיבית כל מיני סיפורים, דמיוניים כביכול, אשר מנקודת מבטה נתפסים כאגדות תמימות ויפות, אשר חושפות גם משהו מהמסורת הבורמזית ומן ההיסטוריה של הארץ. בשלב הזה בקריאה יצאתי לגינה שבחצר ביתי, התבוננתי בכמה צמחי תבלין שאצטרך לגזום לפני בוא החורף והמילה גיזום הדהדה בנפשי, הבנתי באותו הרגע שעל מנת להבין מה מתרחש בספר, עלי להשיל מעל עצמי את כל מה שאני יודע על ספרים ולנסות לקרוא את הספר הזה, כאילו זה הספר הראשון שאני קורא בחיי. מכאן גיליתי שהסופר (שהוא גרמני במקורו) הציב בפנינו אנשי המערב ביקורת חריפה מאוד, טבולה בדבש של הסיפור הנאיבי, על מנת להראות לנו עד כמה אנחנו שבויים בדעות הקדומות שלנו. הסופר יאן פיליפ סאנדקר בסופו של דבר קיים את הבטחתו, זה ספר בלשי מופלא שהבלש המחונן בו, הוא לא ג'וליה שיצאה לחיפוש הבלשי אחרי אביה, אלא אובה הזקן הבורמזי שידע כיצד לפתות אותה בדבש סיפוריו, על מנת שתיעזר בסבלנות ותשמע את החלקים החשובים ביותר שעליה לדעת על אבא שלה, ובו בזמן להסתיר ממנה (ומהקורא) חלקים לא פחות חשובים, אך המזמנים בפני ג'וליה ובפני הקורא את ההזדמנות להשלים באופן חשיבה בלשית, את החלקים החסרים. מי שקרא את הספר ומעוניין בפרטים מדויקים, מוזמן לבקשם באופן פרטי בדוא"ל: raztuv@gmail.com ואשמח להביא לידיעתו. |
![]() |
טוביה
לפני 5 שנים
ספרים בכללי נושא רחב.
על קצה המזלג, ספרים בכללי הוא נושא רחב כיוון שהוא מכיל כמובן מאליו את הקורא, את הכותב, עורך הלשון, העורך הספרותי, המוציא לאור, מפעלי הנייר, יצרני הדיו, סדר האותיות לדפוס, מעמד הדפים לפני הדפסה, בתי הדפוס וכורך הספרים. בדרך כלל בימינו כל בעל מלאכה הקשור ביצירה הספרותית המוגמרת הוא מתמחה בתחומו, כאשר הקשר שלו בתחומים האחרים אינו הכרחי, אולם אפשרי בהתאם למידת סקרנותו. כיצד החלו בני אדם לכתוב ספרים ? בעת העתיקה יש עדויות לכתבי יד עתיקים שמרביתם עסקו בנושאים טכניים של מסחר ונוהלי ממלכה, הסגנון של כתבי יד אלה היו שילוב כלשהו של תמונה/ סמל ומשמעותם, כתב החרטומים לדוגמה, במקביל החלה להתפתח שיטת הכתב העברי שתרגמה את צלילי השפה המדוברת לאותיות. כיוון שאין דבר בעולם שנוצר שלא לצורך כלשהו, אני מרשה לעצמי לשאר שהצורך לבטא בכתב את לשון הדיבור, נבע בעקבות שינוי היחס למטרות הכתיבה. כאשר נפתחו דיונים מילוליים לגבי הבנת מסלול הכוכבים והבנת התנהלותו של העולם באופן כללי, אז נדרש להשתמש במילים שאינן משקפות איזה אובייקט פיזי, אלא היבטים רוחניים של המציאות, ומכאן החל כתב היד להתפתח ולשנות את פניו מעת לעת. עם הספר. לפי מסורות עתיקות שרוב כתביהן נכחדו, בתקופת המאבק בין הצדוקים לפרושים, (הסבר מורחב אפשר למצוא בספרה המאלף של פרופסור רחל אליאור "זיכרון ונשייה") מדובר בכתבים כוהניים אשר תחילתם הייתה על ידי חנוך בן ירד, דור שביעי מאדם הראשון, שנכתבו בשיטת כתב המבטא צלילי שמע של השפה וכולם עסקו במבנה היקום, בניצוץ האלוהי, במלאכים ובפקודת האב חנוך לבנו נח, ללמד ולהנחיל את החכמה הזו לדורות הבאים. מכאן החלה התפתחותו של עם, שנקרא בני נח, העבריים, עם ישראל והיום העם היהודי, כאשר לאורך השנים נשמרה מצוותו של חנוך בן ירד, לכתוב ולהעתיק, לכתוב ולהעתיק את חכמת ההשתלשלות האלוהית. על מנת לקיים את המצווה הזו שהחלה כמצווה משפחתית של בני נח, נדרשה המשפחה לייצר ארגון חברתי שיאפשר את הלימוד ואת עבודת הכתיבה. התורה מפרטת את השתלשלות הדורות עד משה ואהרון ומכאן אנו למדים שהכוהנים של העם עד אהרון הכוהן, היו אותם צאצאים מסורים מבני חנוך שהקדישו את חייהם בלימוד, בכתב וללמד את בניהם אחריהם את הכתב ואת הידע שהוא מנחיל. משפחת בני חנוך בן ירד ובני נח הלכה וגדלה ובימי משה רבנו ואהרון הכוהן, היא נהפכה לשבט שנקרא – שבט לוי ועל כן מכל שבטי ישראל מופקד שבט לוי על לימוד הילדים ועל שירת התפילות, ולמען לא יפתח פתח לניצול ולשחיתות מצד המלמדים, ולמען יהיה המלמד משבט לוי חופשי לתנועה בין השבטים השונים כדי ללמד את כל הילדים מבני כל השבטים, קבע משה ששבט לוי לא יזכה לנחלה, לא יהיה לו רכוש וכל העם מופקד לדאוג לכל צרכיו, שבט לוי אם כן היה מפוזר בין כל השבטים. מתוך ההקפדה היתרה של העם, על הלימוד ועל הכתיבה, יושבי הסביבה והשכנים החלו לקרוא לו עם הספר. הכוהנים, כותבי הספרים באותה עת למדו מילדותם את כל תהליך הכתיבה, החל בתוכן ובמשמעותו, עיבוד העורות, ייצור הדיו, הכנת קנה הכתיבה, צורת האותיות וגודלן, חישוב מספר האותיות האפשריות, המתאימות לגודל הקלף, גילול הקלף ושמירתו ועם מטען הידע הזה עברו בין אחת עשרה שבטי ישראל האחרים ולימדו. בפתיחת הדיון הבא אתייחס להשתלשלות שהתפתחה והגיעה עד הלום, כאשר רוב הספרים שיוצאים לאור, אינם עוד ספרי קודש, אלא ספרי חול. |
קישורים רלוונטים
אירועים
ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
הצג הכל
מציג 8 מתוך 1660 ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
עודכן לפני 3 חודשים