בנימין שבילי

בנימין שבילי

סופר

בנימין שבילי נולד בירושלים בשנת 1956. למד ספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. מלמד במכללת עלמא.

הוא עוסק ביהדות, בנצרות, באסלאם, בתורות סופיות ובודהיסטיות. הוא מלמד במכללת "עלמא". פרסם ספרי שירה וספרי פרוזה

על שירתו זכה בפרס הארי הרשון של האוניברסיטה העברית, פרס ברנשטיין על ספר שירה עברי מקורי (2006), פרס ירושלים לספרות על שם עגנון ופרס ראש הממשלה לסופרים עבריים (תשנ"ח).

ספריו:
משפחה שחורה : ספר השירים תשל"ח-תשמ"ב (מראות, 1983)
ילד מעיף עפיפון במאה הי"ז : שירים (איכות, 1988)
שירי געגועים למכה (תמוז - אגודת הסופרים, 1992)
קסטוריה (הוצאת שוקן 1998)
שירי התייר הגדול (הוצאת שוקן 1999)
הירידה מן הצלב (הוצאת שוקן 2000)
פה לין הלילה (הוצאת שוקן 2002)
מילון חדש של ייסורים (הוצאת שוקן 2004)
שביל החלב (הוצאת שוקן, 2005)
ספריית הלב (זמורה-ביתן 2011)
ספר יסירה (מוסד ביאליק, 2012)
אמא שלנו חיה כאן (הוצאת דביר 2014)

1.
כריכת הספר:פרט מתוך איקונין בכנסיית סנט ג'ורג',בולגריה. "באתי לכאן כדי לכתוב, לא כתיבה עלילתית רגילה שמספרת סיפור ומחקה את מציאות החיים. לא לתאר חיים גלויים אלא עלילה שנעלמת ונגלית, שיש בה הרהורים על הטבע, על אלוהים, על עצמי, על הבדידות. לא לכתוב לפי תוכנית אלא ממעמקי חדוות הנשמה ודכאונה. אני רוצה להתנגד, כי ההסכמה היא לפעמים דפיקות הלב של הגווייה. המחיר יקר, נכנסתי ליער של סכנות, עזבתי את ביתי ומשפחתי, נסעתי לכתוב מה שלבי כותב: תמים, שובב, אכזר ולא שייך." בנימין שבילי, משורר וסופר, מלמד במכללת "עלמא" בתל־אביב. בשנת תשנ"ח זכה בנימין שבילי בפרס ראש הממשלה ליצירה ע"ש לוי אשכול....

2.
מזג מרתק ומכאיב של חושניות לירית עם מבט פקוח ועז על העולם הנגלה, השועטים יחד בתוך דחף הקריאה של שבילי בכתבי המשוררים, הסופרים והתיאולוגים של שלוש הדתות המערביות ושל הדתות המזרחיות. הסכום המורכב העולה מכך אינו "קשה" כלל וכלל. הקורא רץ בו כקורא וידוי נכאב ונלהב, ורק ברגעי הפוגה הוא מגלה שהמריא גבוה מאוד בינתיים. אריאל הירשפלד ספריית הלב הוא ספר של מבקש דעת מזן שמצוי מעט במקומותינו. כזה שהאדישות והציניות הפוסט-מודרנית פסחו עליו והניו-אייג' הדלוח לא דבק בו. ספר של תייר נפש גדול, צאצא נאמן לתיירי הנפש הגדולים של העולם. יגאל שוורץ ...

3.
בנימין שבילי יוצא לדרך לבדו ובאמתחתו סיפורי החסידים שחיו בפולין, ספרו של יעקב פרנק וזכרון החורבן היהודי. הוא מבקר בבתי - קברות יהודיים עזובים ובבתי - כנסת שהפכו לספריות עירוניות - והוא נמשך גם אל הכנסיות היפות, אל נגינת העוגבים ואל להט האמונה שהוא מוצא ביסנה גורה, אצל העולים לרגל אל המדונה השחורה. סיפורי החסידים המשולבים בסיפור המסע - על רקע המקומות שבהם חיו אותם חסידים - מאירים ומעמיקים את חוויות הנוסע ומהדהד מתוכם צליל של עולם חי שהיה ואיננו. זהו מסע של פגישות. המחבר מרבה להתבונן באנשים ולהקשיב להם. ובכל מקום הוא פוגש את התנין: "ראיתי איך בשמים פרוסים תכריכיו של התנין שמכסה הכול, אולי היו התכריכים שראיתי תכריכיו של אלוהים, לעולם לא אדע של מי הם היו, לעולם לא אדע מי הוא ואיזה הוא..." פה לין הלילה - הצלע השלישית של הטרילוגיה שנפתחה בקסטוריה והירידה מן הצלב - הוא סיפור מסעו של המחבר לפולין - פולין של היהודים ופולין של הפולנים....

4.
בנימין שבילי הוא משורר הדבקות, הממזג בשירתו יופי צרוף, מקצב פנימי ויסודות ממסורות מיסטיות מגוונות. שיריו עזים ביותר, יש בהם שילוב של יצריות חריפה, בסיסית ומתוחכמת באחת, וחיפוש רוחני ואישי כואב. ``שבילי הוא בהחלט פנומן. משורר שכותב בשפה מודעת עד קצה גבול הכאב, שירה שמדברת בלשון היצר``. (חיים נגיד, ידיעות אחרונות). ``שבילי הוא מאותם יוצרים החושפים עצמם לאוצרות, התרבותיים שלנו ושל אחרים, צוללים באומץ לנבכי נפשם, מטהרים עצמם מסיגים הגשמיים אדילסנטיים והמצטעצעויות לשוניות`` (יגאל שוורץ, ידיעות אחרונות)....

5.
מחבר הרומן הירידה מן הצלב יוצא למסע רוחני ביוון, באיטליה וביוגוסלביה לשעבר, כדי למצוא מזור לנפשו וכדי להתחקות אחר זהותו הישראלית - יהודית. בנדודיו הוא פוגש גברים ונשים, המייחלים כולם לתקווה ולישועה מן המלחמה וזוועותיה, מן המוות, מן העוני ומן הבדידות. הוא פוגש תייריים עליזים בוונציה, קרואטית העובדת לפרנסתה באיטליה וחוזרת לביתה אחת לשבועיים לראות את ילדיה הקטנים, סרבים שאינם מוכנים לקבל כסף בוסני שנוא, תושביה סחופי הקרבות של מה שהיה פעם יוגוסלביה, תיירות הבאות ארצה, אחת כדי לחפש את קרוביה הפלסטינים ואחרת - לגילוי ישוע, מלך היהודים, שביקש לגאול את בני - האדם וסופו שנצלב....

6.
7.
עקבים עצירה עקבים. ידיים אצבעות נקישות. גוף מתפתל. נעצר. מתפתל. קול קורא ממעמקים. אישונים נוסעים אל הקול. חוזרים לאדמה. נוסעים לקול. מיתרים אצבעות מיתרים. עץ מכה בעץ. מכה בעץ. זיעה על החולצה. כקולות מים רבים. על השמלה פרחים. על הצוואר ועל החזה. מניפות נעות. נעות. רצוא ושוב מול הפנים. פרצופית. תנועה עצירה. תנועה. חריזה גוף חלל. חריזה. עדינות גסות עדינות. אותיות פורחות באוויר מן העקבים. פורחות באוויר כותבות מילים באוזן ובפה. הלכת שאהבה נפשי. לאן הלכת. תשוקה. תשוקה....

8.
9.
זה ספר וידויי שבו מתמודד בני שבילי עם שיגעונה של אמו ואשפוזה בבית משוגעים, ועם מה שנראה לו בראייה לאחור כהתכחשות שלו אליה. הוא נוסע לרומא ושם הוא מנסה להתחבר מחדש לאמו דרך התבוננות בצלמים של ישו ואמו, דרך קריאה בספרים ושיטוט ברחובות. אַת האֵם ואַת הבת אַת הלב בכף היד אַת בנית ואַת הרסת אַת החרבת ואַת ילדת אַת פרחת ואַת נבלת אַת סבלת ואַת הלכת אַת שתית ואַת השקית אַת קמת ואַת נפלת אַת העין והאַין אַת מכות חשמל בראש אַת האש ואַת המים אַת אוויר ואדמה אַת חצים בתוך הלב אַת זרי פרחים זורקת ברחובות וסמטאות אַת פותחת אֶת הדלת אַת שכינה אַת מצורעת אַת אישה אַת זה האיש אַת מוזגת סם מרפא ומוזגת סם המוות אַת הפצע והצלב אַת גַבִּי המתפקע אַת משא והמסע תחנות ודולורוזה אַת עומדת כמו מדונה עם פנים חיוורות מאוד אַת שותקת וחונקת אֶת גרוני מרוב דמעות אַת שלחת יונה מלמעלה שתפתח אינספור דלתות אַת הוצאת אותי החוצה ונתת לי חץ של אוֹר אַת אמי ואַת עִמִי השכינה המצורעת שחטפה חשמל בראש אַת תקווה ואַת ייאוש הבגדים והלבוש מגבהים שקופים ממשיכה אותי לראות אַת עץ חיים אַת עץ הדעת אַת תפוח שנפל על שלום לא מוותרת ואוהבת מלחמה כמו אל מגש אני ניגש ואת קרבייך אני לש אַת דג זהב אַת תרנגולת בדמך אני כותב אֶת מגילת האֵם אַת העשב אַת הירק אני הרִיק והחָסֵר אני הבְּלִי אני אֵין דַי אני הדרור אני החשק אני הבא והעוזב אני הרע והכוזב המשועבד והאדיש אני האַיִל הבורח אני הפרא הדוהר אני בגן ואַת בכלא אני מחר אַת האָיוֹם והאתמול שעכשיו עומד מול שנינו אַת יונה אני העיט העֵט שלי מוציא רק דם בין רגלי ובין רגלייך מן היום בו בנך המתענה ומתענג נולד ...

10.
הסיפור החסידי הוא מפסגותיה של הספרות העברית המודרנית, ואולי אף ראשיתה. הסיפורים החסידיים מקסימים דווקא בגלל שפתם המיוחדת והאנרכיסטית, מפעימים אותנו שוב ושוב בחופשיותם, בחוצפתם ואף, שערך את האנתולוגיה הזאת, בחר בנימין שבילי בטירופם. הסופר והמשורר להציג את הסיפור החסידי כמין קרנבל של רוח חדשה ואופטימית. כשם שרוח חדשה זאת רעננה אי אז את חיי האדם היהודי הפשוט שישב בביתו או בבית המרזח, בבית הכנסת או בבית המדרש, היא יכולה להביא גם אותנו למצב של התעוררות והתחזקות נפשית ורוחנית. הסיפורים המובאים כאן עוסקים בכל ביטויי החיים. אפשר למצוא בהם כיסופים לאלוהים, געגועים, אומץ ופחד, הפנמה והדחקה, ארוטיקה, אהבה, לידה, ימים טובים, גילוי אליהו, פרנסה, זוגיות, מוות, חיים אחרי המוות, גלות, גאולה… הכל נמצא בהם. לא תמיד קל להבין אותם ואת מה שחבוי בתוכם, ולעתים אף נדמה שחלקם אינם אלא דברי הבל ושטות או לחשוב שאלה סיפורים סגורים הנהירים רק ליודעי ח”ן, אבל לסיפור החסידי אין פרשנות בלא חוויה אישית. עומקו תלוי במשמעויות שקוראיו מסוגלים לתת לו. לכל קורא נתיב המיועד לו, והוא יובילו אל עולמו הפנימי שמחכה לו בתוך הסיפור...

11.

ספר מפעים ומרגש. הספר כתוב קטעים קטעים וללא סימני פיסוק. לי הדבר כמעט לא הפריע ופיסוק הקריאה בא לי בטבעיות. משא כבד נושא עמו בנימין שביל... המשך לקרוא
24 אהבו · אהבתי · הגב
כשאני ניגש לכתוב ביקורת על ספר של בנימין שבילי, מחיצות הגוף והנפש נפתחות ולמרות שהנני משתמש במילים שהינם חומר, דיו הנשפך על דף או שמא שחור ... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
הספר הוא הארמון וחדריו הם תוכנו. בין חדריו אני מהלך, נוגע ולא נוגע, משתוקק, כמֵהַ, ערג. תר אני אחר מקום בו אמצא מנוח לרחשי לבי. מבקש אני מנוחה... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
בצלע השלישית של הטרילוגיה של בנימין שבילי הוא יוצא למסע בפולין. הסיפור הוא סיפור מסע אישי. הסופר מספר בגוף ראשון ואתה כמו נכנס לחוויה האיש... המשך לקרוא
(ביקורת שנכתבה בעזרת עבודה אקדמאית שעשיתי על הספר לפני מספר שנים. פרטים זעירים מן העלילה נחשפים כאן) בנימין שבילי כתב טרילוגיה שנפתחת עם ... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מסע אישי של אדם התר את עולמו והצידה לדרך זה סיפורים שהוא מכיר על פולין ועל הצדיקים הטמונים בה , לא אחת אתה קורא בספר ורוצה לומר לסופר,,,,... המשך לקרוא

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ