בעז נוימן

בעז נוימן

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (69):
ספרים שקראתי, רשימת קריאה, הספרים שקראתי, רוצה לקרוא, רוצה לקרוא, אולי אקרא, ספרים, ספרים שקראתי, הרשימה השחורה:ספרים שצריך לקרוא., ק - 2016, ספרי עיון על הנאציזם, רוצה לקרוא, לקרוא :), מלחמת העולם השניה, ספרים שאני מתכנן לקרוא, רשימה, קלאסי, ספרים שאני רוצה לקנות, ספרי עיון, עוד ...
1.
בששת העשורים שחלפו מאז קרס הרייך השלישי עוסקים היסטוריונים וחוקרים מתחומים אחרים ללא הפוגה בניסיון לפענח את פשר התופעה הנאצית. משום כך משופע העולם האקדמי במחקרים בתחום זה, הרבה מעבר למספרם של אלה העוסקים בתופעות היסטוריות אחרות. בספר זה, הראשון מסוגו בעברית, עוסק המחבר בהרחבה, בבהירות ובשיטתיות בגישות המחקריות המרכזיות בנושא ובוויכוחים החשובים ביותר על אודותיו. תוך כך הוא עומד על דמותו של היטלר, תפקידו וחשיבותו במשטר הנאצי על מיקומה של התעלומה ועל הדינמיקה הפנימית ברייך השלישי. כמו כן הוא דן בסוגיות הקשורות לחיי היום יום בגרמניה באותה תקופה, לגיבוש התפיסה והדרך להשמדותו של העם היהודי, ל"גרמניות" של התופעה הנאצית, לדומה ולשונה שבין תנועה זו לבין תנועות פשיסטות וטוטליטריות אחרות, ועוד. ...

2.
אושוויץ היתה רעידת אדתה שהשמידה את המכשירים שמדדו אותה, טען הפילוסוף הצרפתי ז'אן פרנסואה ליוטר. מאז ועד היום אנו מנסים לשקם את מכשירי המדידה האלה ואף ליצור חדשים. ספר זה הוא ניסיון נוסף ליצור מכשיר שכזה. קשה לכתוב על הנאציזם ועל השואה. ההיסטוריון הגרמני בן המאה התשע עשרה, ליאופולד פון , רנקה, טען כי יש לכתוב את ההיסטוריה 'כפי שהיתה באמת'. הוא ידאג לעובדות, כתב, וההשגחה , העליונה למשמעות. זהו ציווי היסטוריוגרפי ששום היסטוריון אינו יכול לעמוד בו לנוכח השואה שהתרחשה אז. במובן מסוים אושוויץ נותרה פלנטה אחרת, כפי שנתב ק. צטניק. ועם זאת, אושוויץ אינה פלנטה אחרת. אין התרחשויות מחוץ להיסטוריה, הכול נמצא בתוכה: היטלר, הנאצים, אושוויץ. היטלר לא היה שטן אלא אדם. הוא לא בא משום מקום. הוא נולד במקום מסוים ולקח חלק בהיסטוריה אנושית מסוימת. הנאצים לא היו מפלצות אלא בני אנוש. שטן יש בתיאולוגיות בלבד, מפלצות באגדות. הנאציזם הוא תופעה היסטורית, תופעה אנושית, אנושית מדי. ספר זה נכתב מתוך המתח הבלתי פתיר בין חוסך היכולת להכיל את הנאציזם ואת השואה בתון סיפור היסטורי לבין ההכרח לעשות כן. בספר זה מתאר בעז נוימן את הנאציזם נראיית עולם שכוננה שני עולמות נפרדים, האחד לגרמני הארי והשני ליהודי. כל אחד מעולמות אלה התבטא במרחב שבו נוצרו גוף ושפה ייחודיים. הצגה זו של הנאציזם שוברת מסורת ארוכת שנים של כתיבה נרטיבית על אודות התופעה. הספר זכה במקום הראשון בתחרות 'פרס בהט לספר העיון המקורי הטוב' י 2001). בעז נוימן נולד ב1971 - . הוא מלמד היסטוריה באוניברסיטת תל - אביב. ספרו הראשון, חייל טוב, ראה אור ב2001 - ....

3.
"כולם התרגלו לרעיון שאני חייל. חשבתי שזה ייקח יותר זמן. אני יוצא הביתה. לפעמים לוקחים אותי מהתחנה המרכזית אם אני חוזר מאוחר ואין אוטובוסים. אף אחד כבר לא מתרגש. זה מקום העבודה שלי. אבא עובד בבנק. אמא עובדת בבית הספר. שולחת אותי על מדי א' ורואה אותי חוזר על מדי א'. היא לא רואה אותי על מדי ב'. אני עובד בצבא. יש לי רובה. יש לי טנק. הם המקצוע שלי. אני כבר לא עניין גדול. הצבא מפסיק להיות מקום מפחיד ומסתורי. אף אחד לא מתרגש. עובדי נקיון מפנים את הזבל של העיר. אני מחורר מטרות קרטון. אנשים עושים כסף בבורסה. מניילן את פק"ל החירום. ילדים הולכים לבית ספר ולומדים שברים. יורה פגז מעיך. נער ונערה עושים אהבה. עמית מת. הדוור מחלק את הדואר. מקלף תפוחי אדמה במטבח הגדודי תחת עיניו הבוחנות של הרס"ר." בעז נוימן נולד ב - 1971. מלמד היסטוריה גרמנית באוניברסיטת תל אביב....

4.
רפובליקת ויימאר - זו שקמה עם תבוסתה של גרמניה הקיסרית במלחמת העולם הראשונה ובאה אל קיצה עם עליית הנאצים לשלטון – עוררה ומעוררת עניין בקרב היסטוריונים של המאה העשרים. יש המתארים את פרשת חייה כסיפור של כישלון, שהסתיים עם כינונו של הרייך השלישי. אחרים טוענים כי מדובר בסיפור של "מוות ידוע מראש". בעז נוימן דוחה את שתי הנטיות האלה ומבקש להבהיר לקוראיו מה היתה מראית הקיום ברפובליקה. בעז נוימן אינו מתמקד במהותן של התופעות שהוא חוקר, אלא בהופעתן. הוא טוען כי החברה הוויימארית שמה את מבטחה במראה, בהופעה, ובראווה, בפרקטיקות של לראות ולהיראות. לפיכך להיות ברפובליקת ויימאר הוא ספר המגולל את מראית הקרנבל המודרני של התופעות: הפרסומות, הקוסמטיקה והפרוטזות האסתטיות, הפסיכואנליזה, התעמולה, הספורט והאופנה, תרבות הפוזה והעמדת הפנים, הרדיו והקולנוע – כל אלה מתוארים, נבחנים ומשובצים בחזות המראה הכללי. כתיבה בדרך זו, גורס בעז נוימן, מאפשרת לגולל את הביוגרפיה של רפובליקת ויימאר כהיסטוריה של "הווה", שאינה כופה עליה את "סופה". נקודת מבט זו גם מאפשרת לחוקר לחמוק מן הציווי לחפש בתולדותיה של הרפובליקה את הלקח ההיסטורי: את צו העשה שימנע את שיבתה של תופעת היטלר. החברה הגרמנית בספר להיות ברפובליקת ויימאר היא חברה פוסט-טראומטית המתמודדת עם אסון מלחמת העולם; היא חוגת את תרבות הצריכה, מקדשת את תרבות הגוף ומתמכרת לטכנולוגיה אודיו-ויזואלית. המחבר מתאר וכותב בעיקר על ברלין בתקופה שבין שתי המלחמות, אך הקורא בספר לא יתקשה להקיש ממצאיו על התרבות האורבאנית בכלל ברבע האחרון של המאה העשרים. ד"ר בועז נוימן מלמד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב. ספריו הקודמים: חייל טוב (2001), ראיית העולם הנאצית – מרחב, גוף, שפה (2002), נאציזם (2007). ...

5.
החלוצים היו הראשונים שזיהו את הקיום בארץ-ישראל עם הקיום בכלל. להיות-בארץ-ישראל היה מבחינתם להיות לא רק במקום קונקרטי מוגדר. להיות-בארץ-ישראל היה מבחינתם להיות. תשוקת החלוצים מחזיר את המחקר לתקופה המכוננת של הציונות - העלייה השנייה והשלישית, ואל גיבוריה - החלוצים. העמדות הביקורתיות כלפי הציונות שהיו חתרניות ומהפכניות בזמנן מיצו את כוחן ויכולתן לחדש, קובע המחבר. הספר מתאר את המפעל החלוצי כמהפכה אקזיסטנציאלית שהגדירה את הקיום הציוני, ומתמקד בשלושה אתרים - המרחב הציוני, ומתמקד בשלושה אתרים - המרחב הארץ-ישראלי, הגוף החלוצי והשפה העברית. בכל אחד מהם נבחן האופן שבו נבראו ועוצבו המקום, הגוף והשפה על רקע הגלות, הגוף היהודי הישן ואילמותה של שפת האבות. כן נבחנים בספר האקולוגיה החלוצית - היחס החלוצי של האדמה, הצומח, החי, הנופים, גרמי השמים; מקומם של המים, הזיעה והדם בהתחברות החלוצית למקום; תפקידם של כלי העבודה - המעדר והמחרשה בראשם - בבריאת הגוף העברי החדש; השפעתה של העברית על ניסוחה הטריטוריאלי של ארץ-ישראל ועוד. בעז נוימן מאמץ את השפה החלוצית ומשחזר את העולם החלוצי-הציוני מתוך השפה שבה נברא. עמדה פנומנולוגית זו מציעה תבנות חדשות לגבי הסוגיות המרכזיות בחקר הציונות - הבחירה בארץ-ישראל, הסוגיה הערבית-פלסטינית, משמעותו של המיתוס הציוני, שאלת תחיית השפה העברית ועוד. תשוקת החלוצים הוא חיבור מהפכני המשלב גישות מחקריות בנות זמננו - היסטוריות ואנטרפולוגיות בעיקר - בנסיון לפענח את ה"די-אן-די" של הציונות. ד"ר בעז נוימן מלמד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב. ספריו הקודמים: חייל טוב (2001); ראיית העולם הנאצית – מרחב, גוף, שפה (2002); נאציזם (2007); להיות ברפובליקת ויימאר (2007). ...

6.
בספר להיות־בעולם: עולמות גרמניים במפנה המאה העשרים טוען ההיסטוריון בעז נוימן טענה פרובוקטיבית: היסטוריונים רבים התעלמו מהתופעה המכוננת של ההיסטוריה – הזמן. תולדות האנושות הן סיפור דרמטי שבני אדם נולדים ומתים, נוטעים ועוקרים, הורגים ומרפאים, פורצים ובונים בו, אולם הזמן עצמו נותר לעתים קרובות מחוץ להיסטוריה. ההיסטוריה של האנושות מתוארת כמשתנה, כתוססת ולא אחת כבלתי צפויה, ואילו הזמן שלה נותר לינארי, מונוטוני, אדיש וריק כמו הזמן שמורה שעון מתקתק. הזמן המונוטוני והאדיש אינו "יודע" שהוא מתייחס להיסטוריה של בני אדם. באותה מידה הוא היה יכול להיות זמנם של אבנים, של חיות או של מלאכים. בהשראת יצירותיהם של הפילוסופים הגרמנים הגדולים מרטין היידגר וולטר בנימין המחבר מבקש בספר פורץ דרך זה להשיב את הזמן אל ההיסטוריה ולהראות שגם לזמן יש זמן משלו – שהוא משתנה, תוסס, ובעיקר בלתי צפוי. להיות־בעולם מתמקד בהיסטוריה של היום־יום בגרמניה במפנה המאה העשרים – שיאו של הרייך השני וקריסתו, מלחמת העולם, רפובליקת ויימאר. נוימן עוקב אחר בני התקופה שישנים, שמשתעממים ומשחקים, שמתעצלים ועובדים, שמתבדרים ומתאהבים, ששולחים מברקים, שנוסעים במכוניות ושהולכים לקולנוע. הוא נוטש את הכתיבה הנרטיבית שמתחילה בעבר, ממשיכה בהווה ומסתיימת בעתיד. במקום זאת הוא מבקש להשתהות עם בני התקופה בחוויות העולם והזמן שלהם ולהותיר את עתידם לפניהם. התוצאה מרתקת, מעוררת מחשבה, נועזת. ד"ר בעז נוימן מלמד היסטוריה באוניברסיטת תל-אביב. ספריו הקודמים: חייל טוב (2001); ראיית העולם הנאצית – מרחב, גוף, שפה (2002); נאציזם (2007); להיות ברפובליקת ויימאר (2007); תשוקת החלוצים (2009)....

7.
עורכים: בעז נוימן, רוני רצ`קובסקי וגלילי שחר מפגש בין ההיסטוריה הגרמנית המודרנית להיסטוריה היהודית ואף הארץ–ישראלית הוא ללא ספק דרמטי וטעון. שואת היהודים במלחמת העולם השנייה היא ציון דרך מכריע שחרץ את גורלו הטרגי של המפגש הזה. ואולם עלינו לזכור כי עוד טרם השואה נפגשו יהודים וגרמנים בצמתים שאי אפשר, ואל לנו, להתעלם מהם: האמנציפציה שניתנה ליהודים במאה התשע עשרה במדינות הגרמניות וברייך השני; שגשוגן של קהילות ישראל בגרמניה עד שנות העשרים של המאה העשרים; הרעיון והמעשה הציוניים, שצמחו במידה רבה מן השפה וה"רוח" הגרמניות; ההשפעה הגדולה ולעתים המכרעת של היהודים על ההיסטוריה של גרמניה, וההשפעה הגרמנית על אופיו ובניינו של העם היהודי בכלל ועל היישוב בארץ ישראל בפרט. בהיסטוריה בלא נחת קובצו מאמרים פרי מחקריהם של חוקרים צעירים, דור חדש של חוקרים בתחום, המבטאים כל אחת ואחד את האפשרויות הרבות והמגוונות לכתיבת ה"היסטוריה בלא נחת", המפגישה את גרמניה והגרמנים עם היהודים וארץ ישראל. במעשה זה הם אף מעמידים תמונת מצב של המחקר ההיסטורי המקורי בישראל. המאמרים המובאים בספר נכתבו לכבוד פרופ' שולמית וולקוב מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב. שולמית וולקוב העמידה שורה ארוכה של היסטוריונים, למעשה שני דורות, ואלה מציגים כאן מפרי מחקריהם. המאמרים מעידים על שיעור קומתה והשפעתה של המורה על תלמידיה ותלמידותיה הרבים. עיצוב העטיפה: דורית שרפשטיין נושא: היסטוריה, עיון - היסטוריה, עיון - תולדות ישראל, שואה סדרה: אפקים עורכ/ת הספר: בעז נוימן, רוני רצ`קובסקי וגלילי שחר עורכ/י הסדרה: אלי שאלתיאל שם הספר בלועזית: History and Its Discontents תת כותרת בלועזית: Between Germans and Jews ...

8.
9.
בשלושת העשורים האחרונים אנו עדים לגל חדש של מחקרים על הנאציזם. סיום המלחמה הקרה, איחוד גרמניה ופתיחת ארכיונים רבים הניעו דור חדש של היסטוריונים להציב שאלות נוספות ולגבש תפיסות מפתיעות, אבל רק מעט מפירות המחקר הטריים הגיעו לקהל הרחב. ספר זה, הראשון מסוגו בעברית, משרטט מפה עדכנית של חקר הנאציזם בזמננו ומבהיר כיצד הגישות החדשות מאפשרות נקודות מבט אחרות, מאתגרות ולעיתים מעוררות מחלוקת. בין הסוגיות הנדונות בו: האם היטלר וראשי משטרו הובילו מדיניות אקולוגית מתקדמת? מה היה יחסם למיניות, להומוסקסואליות ולזנות? מהם קווי הדמיון והשוני בין השואה למקרי רצח עם אחרים, ומהם הקשרים בין גרמניה הנאצית לאימפריאליזם האירופי ולאסלאמיזם הרדיקלי? האם החוקרים בני זמננו מצליחים להשתחרר מהציווי המוסרי, שהנחה את הדורות הקודמים של ההיסטוריונים וגרם להם לראות בפשעי הרייך השלישי ביטוי ייחודי של רוע קיצוני? מחבר הספר, ד"ר בעז נוימן (2015-1971), לימד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב. זהו ספרו החמישי העוסק בהיסטוריה הגרמנית המודרנית. הוא נכתב ככרך המשך לספרו "נאציזם" (2007), המנתח את הגישות הקלאסיות בתחום זה. נוימן חיבר את היסטוריות חדשות של הנאציזם בשנתיים האחרונות לחייו, וכתב היד נערך לאחר מותו....


ספר מצוין, אמתי, כנה, מדויק ונוגע ללב. בעז נוימן ז"ל תיאר בספר הזה באיפוק ובדיוק מירבי חוויות מרכזיות משירותו הצבאי כשריונר. הסגנון היבש... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
מהי כתיבה היסטורית? אם אבוא לסכם יום אחד את חיי בספר, איזה מקום יהיה בו לרבין, ביבי, פרס ואבו-מאזן? כרוב האנשים בהווה ובעבר, עיקר חיינו אינם ... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
סיפור האנושות כנהר ללא גדות לא פעם רותקתי מסיפור מעורר השתאות מעברו של אדם, לא כך היסטוריה - סיפור האנושות, למרבה ההפתעה, היא לעיתים משעמ... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
בועז נוימן הוא היסטוריון וכותב אשר אני מעריכה מאוד. ספרו "נאציזם" (האוניברסיטה המשודרת, 2007) הוא סקירה מעמיקה מאוד ומרחיבת דעת על כל הגישות ... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב
לא יאומן, אך קראתי את הספר "נאציזם" מאת בעז נוימן כאילו מדובר במותחן. הזמן טס, הדפים עפו ולא רציתי להניח את הספר מהיד. לדעתי, זהו הישג יוצא דו... המשך לקרוא
27 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מעולה. ספרית אופקים הצליחה שוב להביא לנו ספר מעורר מחשבה ומטלטל. כולנו למדנו שגרמניה בין שתי המלחמות הייתה תוהו ובוהו חברתי, כלכלי ומד... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ