ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 5 במאי, 2014
ע"י שין שין
ע"י שין שין
בועז נוימן הוא היסטוריון וכותב אשר אני מעריכה מאוד. ספרו "נאציזם" (האוניברסיטה המשודרת, 2007) הוא סקירה מעמיקה מאוד ומרחיבת דעת על כל הגישות המחקריות השונות בחקר הנאציזם. ספרו "להיות ברפובליקת ויימאר" (עם עובד, 2007) הוא ניסיון מרתק, לדעתי, לספר את סיפורה של רפובליקת ויימאר באופן בלתי כרונולוגי. לא כסיפור של "כישלון" או כ"מבוא" לנאציזם ולמלחמת העולם השנייה אלא תוך התמקדות בהווה של התקופה מתוך החשיבה כי ההסבר הטוב ביותר לתופעה מצוי בתיאורה. כפי שהוא כותב במבוא מטרתו היא לכתוב את ההיסטוריה של רפובליקת ויימאר כהיסטוריה של הווה מבלי לכפות עליה את "סופה".
ספרו החדש של נוימן "להיות בעולם - עולמות גרמניים במפנה המאה" לוקח את הגישה הזאת צעד אחד גדול קדימה ומנסה לספר את הסיפור של גרמניה במפנה המאה העשרים - שיאו של הרייך השני וקריסתו, מלחמת העולם ורפובליקת ויימאר, מבלי לספר את הסיפור. היסטוריה היא סיפור, כמו שחיי האדם הם סיפור המתחיל עם לידתו ומסתיים עם מותו. אנו מורגלים מילדותנו בסיפורים בעלי התחלה, אמצע וסוף, כפי שאריסטו כתב , החל מסיפורי ילדים וכלה בהיסטוריות "רציניות". היסטוריה אמיתית המוכרת לנו היא זו כגון עלייתה ונפילתה של האימפריה הרומאית, סיפור ברור עם סיבות, מהלך ותוצאות.
אך נוימן הולך נגד הזרם ממשיך את המהלך בו החל ב"להיות ברפובליקת ויימאר" ומנסה להחיל את הפילוסופיה של מרטין היידגר על הכתיבה ההיסטורית. פילוסופיה זו, אם הבנתי נכון, מציבה את האדם כישות בתוך עולמה, שאינה נפרדת ממנו ואינה עומדת מולו. לכן, האדם אינו הגדרה או מהות אלא הוא קיים ונמצא בעולם וקיום זה משמעותו פעילותו בעולם בהווה של עצמו. נוימן טוען כי "ההיסטוריות של היות בעולם מתחילות כאמור כאשר באדם כבר בעולמו והן מסתיימות כאשר הוא עדיין לפני עצמו, היינו עדיין פתוח, עדיין אינו סגור בהגרה או במהות." כלומר, זוהי היסטוריה של הווה בלבד, ללא רציפות וללא רצף כרונולוגי ליניארי שמתחיל ב"היה היה" ונגמר ב"והם חיו באושר ועושר".
סוג כזה של כתיבה היסטורית הוא שונה מן המוכר לנו ודורש מן הקורא מאמץ וסבלנות. גם בהבנת התפיסה שמאחורי הכתוב וגם בקריאה עצמה. הטקסט מתבסס על תיאורי יום יום שנלקחו בעיקר ממכתבים ויומנים אשר מתארים, מן הסתם, את חיי היום יום בהווה בזמן התרחשותם והם גם פחות מעובדים ומודעים לעצמם. הם גם אינם מודעים להמשך ולסוף הסיפור, בניגוד לאוטוביוגרפיה. מקורות אלו יוצרים באופן מכוון כתיבה פרגמנטרית, שהיא לעיתים מאוד מסקרנת, לעיתים מתישה ולעיתים לא ממש מובנת.
הספר הוא בו בעת יום יומי מאוד ומביא תיאורים כמעט בנאליים של אנשים בביתם, ויחד עם זאת הוא גם פילוסופי מאוד ודן בתפיסה של אותם אנשים כלפי מושג הבית. הוא מביא קטעי יומן של עקרת בית המפעלת מילדיה המוצלחים לצד צילומים ביתיים של אנשים אנונימיים, וטקסטים מקצועיים מתחום הרפואה, האדריכלות, החינוך ועוד. הוא דן בספרות של חדרי המתנה (אהבתי!), בתופעה החדשה של המשוטט העירוני ובאמנות הדא-דא שניסתה ליצור שפה חדשה של צלילים ללא מילים. יש בו מגוון עצום ומרתק של נושאים שמעולם לא קראתי עליהם יחד עם דוגמאות ממש מקוממות מיומניו של גבלס, הדורשות מאיתנו לשכוח את תפקידו במה שיקרה אחר כך.
ההיסטוריון היידן וייט (The Historical Text as Literary Artifact,2002) המוזכר במבוא של נוימן, טוען כי כל טקסט היסטורי הוא מוצר ספרותי. לדבריו ההיסטריון לוקח את ים העובדות הרנדומלי, שהוא ההיסטוריה, בונה עלילה ואף בוחר את הז'אנר בו ייתאר את המאורעות. כך אותו ארוע יתואר בפי היסטוריון אחד כטרגדיה ואצל אחר כפארסה. נוימן בוחר במודע לברוח מן המסורת הזאת של ההיסטוריון כמספר סיפורים. אך הדבר כה שונה מן המקובל שתחושותי בזמן קריאת הספר נעו בין "וואו, זה מדהים!" ל"לעזאזל, מישהו בעם עובד בכלל קרא את זה לפני הפירסום?" ועדיין, למרות הקושי והבעייתיות הספר מומלץ מאוד לכל מי שמוכן להקדיש זמן ומאמץ לסוג אחר של היסטוריה.
22 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של שין שין
» ביקורות נוספות על להיות בעולם - עולמות גרמניים במפנה המאה העשרים - אפקים #296
» ביקורות נוספות על להיות בעולם - עולמות גרמניים במפנה המאה העשרים - אפקים #296
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוהנס1
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אני מתחבר 100% עם התגובות של אפרתי ובלו-בלו.
|
|
שירה36
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
למדתי אצל נוימן לפני שנים
הוא היה מורה מצוין. השיעורים שלו היו מאוד מעניינים. אח"כ שכהכרתי אותו יותר לעומק (גם כהיסטוריון) כבר התרשמתי הרבה פחות. אני מניחה שהוא כתב היסטוריה מעניינת להמונים וההתמקדות בתרבות של התקופה שקדמה לנאציזם (כמו הדאד דא והשוטטות, שהם מאפיינים פחות מוכרים בתופעה המזוויעה והמרתקת שנקראת" תקופת הנאציזם"), מוסיפה, אם לא להבנה של "מה הסיבות" לפחות לרוח התקופה. אולי אם לא הייתי מכירה את הבן אדם יכולתי גם להנות מספר כזה, אבל זה לא המצב ולכן אני מודה לך שהזכרת לי חומר לימוד עתיק שאז היה בעיני עולם מרתק.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת. נשמע מעניין מאוד
|
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
מרשים ביותר!
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
תודה נצחיה. תודה, רץ ואני מסכימה איתך שיש כאן הצלחה מהולה בהחמצה.
חמדת, מה שניסיתי להסביר ולצערי כנראה לא הצלחתי הוא שהמחבר בוחר לא להתמקד בתהליך ולא לספר סיפור. הכתיבה שלו מקוטעת ומתרכזת בפעולות וברעיונות של בני התקופה. צר לי אם אני לא מספיק ברורה אבל גם אני לא משוכנעת במאה אחוז שהבנתי הכול.
|
|
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
כתבת בצורה מעמיקה על נושא שאני לא מבינה בו כלום.
אני מעדיפה שלא לקרוא יסטוריה בכלל, בוודאי לא כזו שדורשת השתדלות ומאמץ. אשאיר את ההמלצות לאחרים.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
שין שין - כרגיל בכתיבה ממש יפה כעת סימתי את הספר והמסקנה שלי כפולה, יתרונו של הספר בכך שהוא פורץ דרך במחקר ההיסטורי - סוג של היסטוריה אקספרמנטאלית, כזאת שהיא רב תרבותית, אך מצד שני קייימת בספר החמצה גדולה, הרצון להתמודד מול המושג השמרני של הזמן הכרונולוגי
באמצעות תיאוריה פלוסופית, ובכך נוימן הפך אות ההיסטוריה ללא זורמת ומשעממת. הוא גם נכשל בהסבריו לגבי מהו שינוי היסטורי, הדוגמה דאדא כשינוי אמנותי - מהי האנלוגיה ההיסטורית ?
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
לא הבנתי מה הייחודיות של הספר ?
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת