מַריוֹ וַרגַס יוֹסָה

מַריוֹ וַרגַס יוֹסָה

סופר

מַריוֹ וַרגַס יוֹסָה (בספרדית: Mario Vargas Llosa; נולד ב-28 במרץ 1936) הוא סופר, מחזאי ועיתונאי פרואני. חתן פרס נובל לספרות לשנת 2010.

מריו ורגס יוסה נולד בארקיפה שבפרו, למשפחה מהמעמד הבינוני. רכש את השכלתו במולדתו ובבוליביה בבתי ספר פרטיים. ב-1959 הוענק לו תואר דוקטור מאוניברסיטת מדריד.

הוא פרסם קובץ סיפורים קצרים ראשון ב-1959, אך זכה להכרה עם הופעת ספרו "העיר והכלבים" ב-1962. הספר מבוסס על ניסיונו בשנות נעוריו בבית ספר צבאי, זכה להצלחה מיידית, תורגם ליותר מעשרים שפות, וזכה בפרסים חשובים.

בשנות ה-80 עסק בפעילות פוליטית, ונודע בדעותיו הליברליות. ב-1990 התמודד לנשיאות בפרו מול אלברטו פוג'ימורי, אך הפסיד. לאחר שהתגורר יותר משלושים שנה באירופה, ואף קיבל אזרחות ספרדית, חזר לחיות בלימה.

בספריו הוא מבקר את ההיררכיה של המעמדות החברתיים והגזעיים השוררת בפרו ובאמריקה הדרומית. בתחילת דרכו כתב ספרים אוטוביוגרפיים, כמו "הבית הירוק" ו"דודה חוליה והכתבן", אחר כך פנה לכתיבת רומנים היסטוריים, תעלומות רצח, מותחנים פוליטיים ואפילו קומדיות. רוב ספריו תורגמו לשפות רבות וזכו לשבחי הביקורת והקוראים.

כיום הוא ממשיך לכתוב רומנים היסטוריים, כמו "חגיגת התיש", וספרו האחרון, El paraíso en la otra esquina, הוא רומן על חייהם של פלורה טריסטן ונכדה, פול גוגן.

בשנת 1995 קיבל את פרס ירושלים.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (296):
עדיין לא קראתי, בא לי לקרוא ואין ברשותי, זוכי פרס נובל לספרות, ספרות מתורגמת למכירה , ספרות מתורגמת , רוצה לקרוא/לקנות, ממתין לקריאה, לקרוא, רשימה, הספרייה העברית בברלין, ספרים שלעולם לא יעזבו את ביתי, פרוזה לטינית, כשלסבתא יהיו מדפים, רוצה לקרוא, פשוט ספרים טובים, ספרים שאני מתכנן לקרוא, שעשיתי לייק, , הספיקותי, עוד ...
1.
בפעם הראשונה שריקרדו ראה אותה, היא רקדה את הממבו כמו כישוף, הם היו שניהם בני עשרה, וריקרדו התאהב בה עד כלות. בה - בילדה הרעה - שבמשך ארבעה עשורים הטריפה את חושיו והסעירה את רוחו. כשהוא נער בן שש-עשרה, פוגש המספר נערה סקסית ומושכת להחריד, שמגיעה עם אחותה לבית הספר שהוא לומד בו בעיר לימה שבפרו. הנערה מסחררת את ראשו ומעוררת בו תשוקה בלתי ניתנת לכיבוש. זוהי הפגישה הראשונה והרת הגורל של המספר עם האישה שדמותה תלווה אותו באובססיביות בכל חייו ולאורך כל הספר. הנערה מספרת שהיא ממשפחה עשירה בצ'ילה, אך במהרה מתברר שהיא באה מאחת השכונות העלובות בלימה. זהו רק הראשון בשקריה, הראשון בתעלוליה של הילדה הרעה, שערערו שוב ושוב את עולמו של גיבור הספר. השנים חולפות. המספר הוא כבר בחור צעיר שמגשים את חלום חייו: לחיות בפריז ולעבוד כמתורגמן. אלא שבתוך זמן קצר שוב נקרית בדרכו "הילדה הרעה", וגם הפעם היא משקרת, משחקת, ובעיקר - מטריפה את דעתו. והפעם, יש גם סקס. כמו שהוא רוצה כל כך. וכך, בכל כמה שנים הילדה הרעה מופיעה בחיי המספר, תמיד בהפתעה גמורה, ותמיד היא שקרנית פתולוגית, מניפולטיבית, מפתה וחושנית עד אימה - ותמיד מורידה אותו ממסלול חייו השקטים והאינטלקטואליים. והוא סולח לה על הכול: על השקרים, על שהיא נוטשת אותו, על שהיא נישאת לאחרים, על שהיא לעולם לא מתעניינת בו וברגשותיו. עד שבאחת הגיחות הפתאומיות שלה נדרש הגיבור - מתרגם משכיל, סקרן ורומנטי עד תמימות - להבין האם הוא אוהב אותה או רק חושק בה. והדילמה הזאת צובעת את כל מה שקרה עד אז בשאלות הבסיס של הרגש האנושי: למה מתאהבים, מהי בכלל אהבה, האם האמת חשובה, והאם תשוקה יכולה להיות האהבה בעצמה. מריו ורגס יוסה, הסופר הפרואני ואחד המועמדים הקבועים לפרס נובל, מגדולי הספרות הלטינו-אמריקנית במאה העשרים, מפליא לבדות ב"תעלוליה של ילדה רעה" את דמותה של האישה כפנטזיה הרסנית וחסרת רחמים, שכובלת אליה לעד את הדמיון הגברי. ורגס יוסה נוטש את הטיפול הספרותי בפוליטיקה למען סיפור כואב, ארוטי מאוד ומפורט של תשוקה אנושית. הוא מגולל סיפור שנון ורב פנים על יחסים רוויי-תהפוכות, שיאים ותהומות, שנפרשים על פני ארבעה עשורים וחוצה יבשות וארצות....

2.
אוראניה קבראל, עורכת דין ניו - יורקית בשנות הארבעים לחייה, שבה לרפובליקה הדומיניקנית לאחר גלות ארוכה שכפתה על עצמה, ושבמהלכה סירבה לקיים כל קשר עם משפחתה. אביה, נשיא הסנאט בתקופת שלטונו של הרודן רפאל לאונידס טרוחיו, ספק מחוסר הכרה לאחר שלקה באירוע מוחי. אולי דווקא ענשיו אפשר להתחיל לדבר. מרגע שכף רגלה דורכת בסנטו דומינגו, הטרור והפחד - אותם צללים מן העבר - שבים ולובשים צורה. במקביל לסיפורה האישי אנו מתוודעים לסיפורם של טרוחיו "התיש", הרודן ששלט ברפובליקה הדומיניקנית שלושים ואחת שנים, ולסיפורה של חבורת הקושרים שהתנקשה בחייו כשהיה בדרכו למפגש אהבים. בזכות הפרוזה הריאליסטית הצלולה שלו והמחקר הסעמיק והמדוקדק שקדם לכתיבה הממושכת מצליח ורגס יוסה להעניק לדמויות ההיסטוריות פנים ולהעמיד רומן על תופעת הרודן הכל - יכול והמנגנונים הפסיכולוגיים - חברתיים המאפשרים את קיומה. חגיגת התיש זכה להצלחה עצומה מיד עם פרסומו. המבקרים היו מאוחדים בדעה שהספר הוא אחד משיאי כתיבתו של ורגס יוסה, אם לא יצירתו החשובה ביותר, וכי מקומו מובטח לו לצד יצירות קאנוניות אחרות. כחצי מיליון עותקים של חגיגת התיש נמכרו בארצות הדוברות ספרדית והספר תורגם לשפות רבות. מריו ורגס יוסה, יליד פרו (1936), הוא מסופריה החשובים של אמריקה הלטינית. מספריו החשובים שתורגמו לעברית: "העיר והכלבים" (עם עובד 1975), "דודה חוליה והכתבן" (כתר 1984), "הבית הירוק" (זמורה ביתן 1990), "שבחי האם החורגת" (הקיבוץ המאוחד 1992)....

3.
הרומאן "דודה חוליה והכתבן" (1977) הוא אוטוביוגראפיה במסווה של בדיה של אחד מגדולי הסופרים בדרום אמריקה. בספר צירוף מיוחד של בידור פופולארי וכתיבה נסיונית. מיד עם הופעתו זכה לתגובות נלהבות והפך לאחד מספריו הנקראים ביותר של ורגס יוסה. במרכז הרומאן פרשת - אהבים בין מאריו בן השמונה - עשרה לדודתו בת השלושים ושתיים. הפרשה מוארת באור פארודי באמצעות עלילה מקבילה: עלייתו ונפילתו של פדרו קאמאצ'ו, כותב תסכיתים בוליוויאני. זהו איש מוזר ונלעג, החדור אמונה איתנה בשליחותו כאמן, עובד ללא ליאות, וסופו שהוא חדל להבחין בין מציאות לדמיון. שמות ממשיים מתגנבים לתוך יצירותיו, וגיבורי סיפור אחד מופיעים בעלילת משנהו. טירופו של גיבור הרומאן ואמנותו ניצבים בניגוד גמור למורכבות הממושמעת מאוד של הרומאן עצמו, והתוצאה היא סיפורת מבריקה ומשעשעת, רב - מישורית, המצרפת קומדיה חברתית עם הארות עמוקות בנושא המעשה הספרותי....

4.
עולמם הקשוח של נערים מתבגרים בפנימיה צבאית בבירת פרו, לכל חויותיהם החברתיות והאינטימיות, וברקעו ביקורת חריפה על ההידרדרות המוסרים בקרב צמרת הצבא, תככי השלטון והשחיתות בחברה בכללה. סאטירה עזת-ביטוי שעוררה זעם כה גדול בפרו עד שטפסי הספר נשרפו שם בפומבי. "העיר והכלבים הוא רומן חניכה קלאסי. הספר מפרק את החברה הפרואנית באותה עוצמה שמאפיינת רומן ריאליסטי, סאטירי, המחויב הן לדמויות משולי החברה והן למרכז העצבים של החברה הפרואנית, כלומר הצבא. ורגס יוסה הוא סופר שלא התקבל היטב בקרב הקהל הישראלי, אחת הסיבות היא שלא כל ספריו עומדים במבחן המכריע של הספרות – עוצמה, מורכבות ודמיון. הספר הזה ניחן בכולם. האופן שבו חודר יוסה לתוך המבע של נערים מתבגרים – הטקסים הקטנים, שפת הרחוב והאלימות – כאילו כתב מתוך גופם, הוא הישג ספרותי ראשון במעלה." ניר ברעם, עורך סדרת '972 - הסדרה לתרבות מדוברת'...

5.
מספר עלום שם, שעל-פי פרטי קורות חייו אינו אלא הסופר עצמו, מצייר לפנינו שלבים-שלבים, בעלילה מרתקת, דמות יוצאת-דופן ומסתורית של "דברן" מצ'יגנגי (מספר סיפורים נודד רב-השפעה בשבטי האינדיאנים) ומביא מסיפוריו הססגוניים עתירי ניסיון-החיים, המקיפים עולם ומלואו. כך גם עולה בכל חריפותה שאלת קיומם הפיסי והתרבותי של בני השבטים יושבי הג'ונגל לנוכח התפשטות "הציביליזציה". הרומן התשיעי של הסופר הפרואני הנודע, מריו ורגס-יוסה הנחשב לאחד מגדולי הסופרים הדרום-אמריקניים בימינו. ספריו תורגמו ללשונות רבות ואף לעברית וקוראינו עשו היכרות עם כתיבתו בספרו "העיר והכלבים" שיצא לאור ב"ספריה לעם" בשנת 1974....

6.
מריו ורגס יוסה, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2010 ומחבר רב-המכר "תעלוליה של ילדה רעה", מגולל הפעם את סיפורו של אדם שהפך מנערץ ואהוב למושמץ ושנוא. בתא חשוך ומבודד, בכלא נודע לשמצה בלונדון, ממתין סֵר רוג'ר קייסמנט להוצאתו להורג. בחוץ עדיין משתוללת מלחמת העולם הראשונה, והחברים המעטים שנותרו לאסיר – שנאשם בבגידה בבריטניה ובשיתוף פעולה עם האויב הגרמני – פועלים ללא לאות כדי שעונשו יומתק. אלא שמחוץ לכלא מתגבר מסע ההכפשה נגדו, והוא כולל פרסום קטעים אישיים ומביכים מיומניו של קייסמנט, המתארים חוויות הומוסקסואליות שהיו לו במהלך השנים. כשהוא מושפל ובודד, נזכר קייסמנט ברגעים מחייו, נאבק בפחדים שעטים עליו, בוכה ומתייסר ממחשבות, ובעיקר מתענה מהידיעה שמעולם לא חווה קשר אהבה אמיתי. כיצד הפך הדיפלומט האירי, שזכה לתואר אצולה ולאותות כבוד מטעם הממלכה הבריטית, לאדם מושמץ כל כך? מדוע עזבו אותו כמעט כל חבריו – סופרים, עיתונאים ופוליטיקאים בכירים, שהיללו אותו כשחשף בפני העולם את הזוועות שהביא האדם הלבן על אפריקה ודרום-אמריקה? האם הוא יזכה למחילה על מעשיו? ומה יעלה בגורלה של אירלנד, מולדתו של קייסמנט, אהבתו היחידה? "החלום של הקֶלטי", ספרו החדש של מריו ורגס יוסה, מבוסס על סיפור חייו של המשורר והמהפכן רוג'ר קייסמנט (1916-1864), אחד מגיבוריה הלאומיים הנשכחים של אירלנד. בעקבות ביקוריו בגיהינום האנושי שהתחולל בקונגו העצמאית ובחבל פוטמַיוֹ (כיום בקולומביה) – שכלל טבח ואכזריות בלתי נתפסת שעברו הילידים בעקבות גיוסם בכפייה לתעשיית הגומי המתפתחת של ראשית המאה העשרים – התעוררו בקייסמנט, בן למשפחה אירית פרו-בריטית, רגשות עזים שהובילו אותו להיות שותף בכיר בהנהגת המרד האירי בבריטים. "החלום של הקלטי" הוא כתב אישום מזעזע נגד הקולוניאליזם המערבי, נגד רמיסת זכויות אדם בשם הנצרות והקִדמה, ונגד הציניות ותאוות הבצע שעומדות מאחורי מדיניותן של ממשלות כובשות נאורות לכאורה. בווירטואוזיות של מספר סיפורים גדול, אורג יוסה מעובדות היסטוריות סיפור חיים טרגי, שצולל אל תהומות נפש האדם ואל לב לבה האפל של תרבות המערב. ...

7.
'שבחי האם החורגת' הוא סיפור אירוטי קומי, על גבול הפורנוגראפי כביכול – ספר יוצא-דופן בכתיבתו של הסופר הפרואני יוסה, המוכר לקורא הישראלי כאחד מגדולי הסופרים הדרום-אמריקנים. הילד אלפונסו, ילדון בעל יופי מלאכי, שהוא כאילו התגלמות התום, "מתאהב" (האומנם?) בדוניה לוּקרֶסיה, אמו החורגת בת ה-40, שזה מקרוב באה לביתם. בעוד האב עסוק בפולחן היומיומי הסבוך והממושך של ניקיון הגוף שלו (מריטת שערות מתנוכי אוזניו, סילוק נקודות שחורות מאפו וכו'), בהזיותיו האירוטיות, ובאוסף ציורי העירום הסודי שלו – מתממש בינתיים המתח האירוטי בין האם החורגת לבנו הרך בקשר מיני חשאי. האם לפנינו סיפור על אהבה תמימה, והילד הוא מלאך קטן החי בעולם שעדיין אין בו הבחנה בין טוב לרע, או שמא הוא שטן קר וערמומי במסווה של ילדון יפה? ושמא האֵם, דוניה לוקרסיה, היא שמגשימה כאן את הזיותיה הסמויות, והיא האחראית לפיתוי שאצל הילד הוא משחק-השתובבות? האם הוא בכלל מאוהב בה, או שזו הלצה בעיניו? או אולי זו תחבולה ערמומית כדי לסלק את האם החורגת מביתם, כדי לשמור את אביו רק בשבילו? מה שעושה ספר זה ליותר ממהתלה פורנוגראפית, הכתובה בכישרון תיאור ניכר, הוא הפרקים סביב רפרודוקציות הצבע המשולבות בו, של ציורים מן המאה החמש-עשרה ואילך. דמויות הספר מפנטזות את עצמן כאחת מדמויות הציור, והציורים מתקשרים להתרחשות יותר ויותר. אלפונסו כמוהו כילד שציירי הרנסנס נהגו להוסיף לסצנות של חדר-מיטות כדי שהתגוששות האהבים תיראה לוהטת יותר לעומת הטוהר שלו – אלא שהוא קם לחיים בספר זה וכמו מתמרד. וכך הופך 'שבחי האם החורגת' למסע משעשע לאו דווקא בתוך המציאות, אלא בתוך החלום החושני. ורגס יוסה הוא חתן פרס נובל לספרות לשנת 2010....

8.
"וחשבתי לעצמי, אילו חיים מופלאים המצאנו לנו, הנשים והגברים, עוד מהתקופה שבה כיסינו רק את אזור החלציים ואכלנו זה את זה, במטרה לחצות את הגבולות המצֵרים את חיינו במציאות, ולדלג אל חיים אחרים, עשירים יותר, עוצמתיים יותר וחופשיים יותר, באמצעות הבדיון." מתוך הרהוריו של מריו ורגס יוסה, משהתבשר על זכייתו בפרס נובל. דון ריגוברטו, איש ביטוח אפרורי, מתגעגע אנושות ללוקרסיה, אשתו השנייה, הארוטית והמושכת להפליא. לוקרסיה נאלצה לעזוב אותו בעקבות רומן לוהט שניהלה עם פונצ'יטו, בנו הצעיר מנישואיו הראשונים. כדי להתגבר על געגועיו, דון ריגוברטו גודש את מחברותיו בזיכרונות, בהזיות מיניות פרועות ובמכתבים לאשתו ולאחרים. מכאן והלאה מוביל המספר את הקוראים בשביליו הסבוכים והבלתי אפשריים של משולש אהבה חושני - הבן, האב והאם החורגת. בשפה עסיסית ומרעננת נרקמת העלילה במבנה של סיפור בתוך סיפור, שבו משמשים זה לצד זה פנטזיה ומציאות, דמיון וממשות. מריו ורגס יוסה, יליד פרו, מגדולי סופריה של אמריקה הלטינית, הוא חתן פרס נובל לספרות 2010. פירסם עשרות ספרים בשלל ז'אנרים שתורגמו ליותר משלושים שפות וזכה בפרסים יוקרתיים רבים, בהם פרס סרוונטס (1994) ופרס ירושלים (1995). אחדים מספריו ראו אור בעברית, בהם "הבית הירוק" בהוצאת זמורה־ביתן. ספרו: תעלוליה של ילדה רעה, (אחוזת בית, 2007) המחברות של דון ריגוברטו מאת מריו ורגס יוסה זוכה פרס נובל לשנת 2010....

9.
מלחמת סוף העולם מאת מריו ורגס יוסה הוא אחד מגדולי הרומנים ההיסטוריים בספרות המודרנית. זהו סיפורה של ברזיל בשלהי המאה התשע־עשרה, זמן־מה לאחר כינון הרפובליקה, כאשר במחוזותיה הצפון־מזרחיים של המדינה "מתלקחת" תנועה אפוקליפטית בהנהגתו של נביא מסתורי. קהל חסידיו מקים מדינה אחרת: קאנודוס, שאזרחיה הם כל מקוללי הארץ – זונות, שודדים וקבצנים, הנמלטים אל הגבול הברזילאי. המדינה החדשה מבטלת את כל סדרי החברה ומוסדותיה ורואה בציוויליזציה המודרנית את התגלמות האנטי־כּריסט. יוסה מתבסס על עובדות היסטוריות, על אירוע שכמעט שינה את תולדות היבשת, אך קורא דרור לדמיונו. בציירו את קאנודוס הוא מפיח רוח חיים במשיחיות המהפכנית השלטת באמריקה הלטינית עד היום הזה, ומעמיד באור אקטואלי את דמותו המשיחית של הנביא הנודד. גלריה מפוארת של דמויות משני צדי המתרס ממלאת את העולם שיצר יוסה מחדש, ובמהלך העימות – המתעצם בהדרגה לממדים מסחררים – יוצרת כל אחת מהדמויות סיפור משלה, המשתלב בהרמוניה הכללית של הרומן. מריו ורגס יוסה נולד ב1936־ בפרו. מן הביקורת "זוהי בעת ובעונה אחת יצירה ספרותית חשובה ביותר, סיפור הרפתקאות, דרמה היסטורית וכן חדירה לקנאות האידאולוגית והאלימות ה'אוטופית' באמריקה הלטינית." הרלד טריביון....

10.
בתחנת משמר קטנה במרומי האנדים, בין פועלים ואיכרים אינדיאנים, עושים הסמל ליטומה ועוזרו טומס כמיטב יכולתם לייצג את החוק והסדר מטעם רשויות השוכנות הרחק-הרחק מן הסביבה הפראית והעוינת הזאת. אל פחדם מפני לוחמי הגרילה הקנאים של "הנתיב הזוהר", שמהלכים אימה על האזור כולו, חוברות היעלמויות מסתוריות של בני-אדם, שטורדות במיוחד את מנוחתו של ליטומה. ניסיונותיו הנואשים לפתור את חידתן מוליכים אותו בדרך חסרת-מוצא אל נבכיהם של מיתוסים אפלים, השולטים בחייהם של בני המקום ומשיאים אותם למעשי זוועה שדעתו מתקשה להשיגם. בין כל אלה משתבץ סיפור האהבה היפה של טומס, פרשה שכמו מתעקשת לקרוא תיגר על הרוח הרעה של המציאות הפוליטית והאמונות התפלות גם יחד. הרומן, בשלל הדמויות, ההתרחשויות והנופים המצוירים בו בחיוניות כובשת, נקרא בנשימה עצורה. הוא זיכה את מחברו, אמן-הסיפור הפרואני ורגס יוסה, בפרס הספרותי החשוב "פלנטה" לשנת 1993....

11.
קוראים רבים בישראל ובעולם התאהבו מחדש בכתיבתו החושנית של מריו ורגסיוסה, חתן פרס נובל לספרות, בעקבות רבהמכר "תעלוליה של ילדה רעה" (הוצאת אחוזת בית, 2007). כעת רואה אור בעברית הרומן החדש של יוסה, "הרומנטיקן", וגם בו צפויה לקוראים חוויית קריאה ממכרת ומהנה. זהו סיפור על תשוקות סוערות, מאהבות חשאיות, מאבקי ירושה, סכסוכים משפחתיים– או כפי שנכתב על הרומן העסיסי הזה במוסף הספרותי של ה"ניו יורק טיימס": "כל מה שאתם מצפים מִספר סוחף – נמצא כאן." שני גיבורי הרומן גרים בפֶּרוּ,במרחק מאות קילומטרים זה מזה. הראשון הוא פֶליסיטוֹ, בעל חברת הסעות מהעיר פְּיוּרָה, גבר נשוי שבנה עסק מצליח ביושר ובהגינות. אלא שבוקר אחד הוא מקבל מכתב אנונימי שבסופו ציור מסתורי של עכביש, ובו הוא נדרש לשלם דמי חסות, ולא – בני משפחתו והעסק שלו ייפגעו. אך פליסיטו, איש עקרונות אמיץ שפעל תמיד על פי הציווי של אביו ("לעולםאלתיתןשירמסואותך, בני"), מסרב להיענות לדרישות. במהרה העניינים יוצאים מכלל שליטה כשפילגשו של פליסיטו – האישה היחידה בחייו שעוררה בו אהבה ועונג מיני – נחטפת על ידי הסחטנים. האם פליסיטויוותר על הערכים שלו וישלם את הכופר? הגיבור השני של "הרומנטיקן" הוא ריגוֹבֵרטוֹ מהעיר לימה (גיבור רומן קודם של יוסה), גבר שעומד לפני פרישה לגמלאות, ומתבקש במפתיע על ידי מעסיקו וידידו הקרוב, איסמָאֵל, לשמש עֵד בחתונתוהחשאית עם ארמידָה, עוזרת הבית הפשוטה שלו. איסמאל, אלמן ממזרי בעל ממון רב, מגלה לחברו את הסיבה לנישואי הבזק: הוא מעוניין לנקום בדרך אכזרית בשני בניו, צמד תאומים מרושעים. מאותו הרגע נכנסים חייו של ריגוברטו לסחרור, וחלומו לצאת לגמלאות הולך ומתרחק. משני סיפורים אלהטווהיוסה מעין טלנובלה חכמה וסקסית, שרק בסופה מתלכדות שתי העלילות. זהו רומן שופע הומורעל אומץ לב שנדרשים לגלות רומנטיקנים מטבעם מול מעשי אלימות. "אלוהים, איזה סיפורים מזמנת לנו המציאות," ריגוברטו מהרהר לעצמו (ויוסה קורץ לקוראיו). "לא יצירות מופת, אלא סיפורים שדומים יותר לטלנובלות מוונצואלה, ברזיל, קולומביה ומקסיקו מאשר ליצירות של סרוונטס או טולסטוי."...

12.
דון ריגוברטו, איש ביטוח אפרורי, מתגעגע אנושית ללוקרסיה, אשתו השנייה, הארוטית והמושכת להפליא. לוקרסיה נאלצה לעווב אותו בעקבות רומן לוהט שניהלה עם פונצ'יטו, בנו הצעיר מנישואיו הראשונים. כדי להתגבר על געגועיו, דון ריגוברטו גודש את מחברותיו בזיכרונות, בהזיות מיניות פרועית ובמכתבים לאשתו ולאחרים. מכאן והלאה מוביל המספר את הקוראים בשביליו הסבוכים והבלתי - אפשריים של משולש אהבה - הבן, האב והאם החורגת. בשפה עסיסית ומרעננת נרקמת עלילת המחברות של דון ריגוברטו במבנה של סיפור בתוך סיפור, שבו משמשים זה לצד זה פנטזיה ומציאות, דמיון וממשות. מריו ורגס יוסה הוא אחד הטובים שבסופרים הדרום - אמריקנים. ספריו תורגמו ליותר מעשרים שפות, והוא זכה בפרסים רבים, בהם פרס ירושלים בשנת 1995. אחדים מספריו ראו אור בעברית, ובהם הבית הירוק בהוצאת זמורה - ביתן. "סיפור הגורף את הקורא למבוך של בדיון ומציאות, פנטזיה ומעללים." - ניו יורק טיימס - "שופע יצירתיות קומית וברק אינטלקטואלי." וול סטריט ז'ורנל -...

13.
14.
בתחנת משמר קטנה במרומי האנדים, בין פועלים ואיכרים אינדיאנים, עושים הסמל ליטומה ועוזרו טומס כמיטב יכולתם לייצג את החוק והסדר מטעם רשויות השוכנות הרחק הרחק מן הסביבה הפראית והעויינתהזאת. אל פחדם מפני לוחמי הגרילה הקנאים של "הנתיב הזוהר", שמהלכים אימה על האיזור כולו, חוברות היעלמויות מסתוריות של בני אדם, שטורדות את מנוחתו של ליטומה. נסיונותיו הנואשים לפתור את חידתן מוליכים אותו בדרך חסרת מוצא אל נבכיהם של מיתוסים אפלים, השולטים בחייהם של בני המקום ומשיאים אותם למעשי זוועה שדעתו מתקשה להשיגם. בין כל אלה משתבץ סיפור האהבה היפה של טומס, פרשה שכמו מתעקשת לקורא תיגר על הרוח הרעה של המציאות הפוליטית והאמונות התפלות גם יחד. הרומן, בשלל הדמויות, ההתרחשויות והנופים המצוירים בו בחיוניות כובשת, נקאר בנשימה עצורה. הוא זיכה את מחברו, אמן הסיפור הפרואני ורגס יוסה, בפרס הספרותי החשוב "פלנטה" לשנת 1993....

15.
הרומאן דודה חוליה והכתבן (1977) הוא אוטוביוגרפיה במסווה של בדיה של אחד מגדולי הסופרים בדרום אמריקה. בספר צירוף מיוחד של בידור פופולארי וכתיבה ניסיונית. מיד עם הופעתו זכה לתגובות נלהבות והפך לאחד מספריו הנקראים ביותר של ורגס יוסה. במרכז הרומאן פרשת אוהבים בין מאריו בן השמונה עשרה לדודתו בת השלושים ושתיים. הפרשה מוארת באור פארודי באמצעות עלילה מקבילה: עלייתו ונפילתו של פדרו קאמאצ´ו, כותב תסכיתים בוליוויאני. זהו איש מוזר ונלעג, החדור אמונה איתנה בשליחותו כאמן, עובד ללא ליאות, וסופו שהוא חדל להבחין בין מציאות לדמיון. שמות ממשיים מתגנבים לתוך יצירותיו, וגיבורי סיפור אחד מופיעים בעלילת משנהו. טירופו של גיבור הרומאן ואמונתו ניצבים בניגוד גמור למורכבות הממושמעת מאוד של הרומאן עצמו, והתוצאה היא סיפורת מבריקה ומשעשעת, רב מישורית, המצרפת קומדיה חברתית עם הארות עמוקות בנושא המעשה הספרותי. מאריו ורגס יוסה, מחשובי היוצרים בלשון הספרדית בימינו, נולד בארקיפה אשר בפרו, ב-1936. עם פרסום הרומאן מפרי עטו "העיר והכלבים" (1963), והוא בן עשרים ושבע, הפך למבשרו של גל חדש ורב השראה בספרות הדרום אמריקאנית, ששיאו "מאה שנים של בדידות" לגבריאל גרסיה מארקס (1967). בין הרומאנים שכתב: "הבית הירוק" (1966), "שיחה בקאתדראלה" (1969), "פנטליאון ושירות המבקרות" (1973), "מלחמת סוף העולם" (1981). כמו כן כתב מסות ומחזות....

16.
17.
18.
משימה חשאית ועדינה מוציאה את סרן פנטליאון, שהוא קצין ללא רבב, מתוך השגרה הצבאית וחייו הבורגניים המסודרים. תושבי הכפרים באזור האמזונס הטרופי מתלוננים ופוחדים מתעלוליהם של החיילים, המוצבים במחנות הצבא שבאזורם, עם נשות הכפרים שבסביבה. כדי להניח את דעת התושבים, מתבקש סרן פנטליאון להקים "שירות מבקרות" מיוחד לחיילים. פנטליאון ממלא את הפקודות המוטלות עליו בדייקנות ובמסירות, ומקים את ה"שירות" הנדרש, למגינת לבן של אשתו ואמו. ברומן זה מגיש ורגס יוסה לקורא סאטירה נוקבת ומשעשעת על השירות הצבאי. ...

19.
עולמם הקשוח של נערים מתבגרים בפנימיה צבאית בבירת פרוו, לכל חויותיהם החברתיות והאינטימיות, וברקעו ביקורת חריפה על ההידרדרות המוסרית בקרב צמרת הצבא, תככי השלטון והשחיתות בחברה בכללה. סאטירה עזת-ביטוי שעוררה זעם כה גדול בפרו עד שטפסי הספר נשרפו שם בפומבי....


השנים שחלפו מאז קראתי השאירו בזכרוני מהספר בעיקר דמויות וקשיים במסגרת הקשוחה והאכזרית. חניכי פנימיה צבאית לבני עשרה מרקע אישי קשה של עונ... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
לוקרסיה אשתו השניה של ריגוברטו, אישה בת 40, חששה שלא תמצא את מקומה במשפחתה החדשה ושאלפונסו בנו הצעיר של ריגוברטו ישנא אותה. מהר מאוד מתברר ש... המשך לקרוא
19 אהבו · אהבתי · הגב
שני שוטרים מוצבים בחור נידח בהרי פרו, כדי לשמור על כפר כורים קטן, המיטלטל בין אמונות האימים הפגאניות של הילידים, לבין הטרור האכזרי שמשליטו... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב
הטלנובלות שייכות לכאורה לנישת ה"גילטי פלז'ר " (ביטוי מעצבן יש לציין) ובתרגום חופשי לעברית- הנאה טעונת אשמה. ביטוי זה מיוחס לכל אותן הנאות ה... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
למה קניתי את הספר הזה? אולי, למרבה המבוכה, התבלבלתי בין מריו ורגס יוסה לאנטוניו מוניוס מולינה? או שזכרתי במעומעם את "בשבחי האם החורגת"? "כת... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
רישום אירוטי-פורנוגרפי בשפה עילית. כתוב נהדר, אבל כמו הרבה ספרי ארוטיקה - הרבה תיאורים, בלי עלילה.... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ