יובל שמעוני

יובל שמעוני

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (46):
Wishlist - רומאן, ספרים שקראתי ואהבתי, רשימה, ספרים שאשמח לקרוא, הספרייה העברית בברלין, אולי מתישהו, הספרים הטובים ביותר בעברית על פי סקר מעריב 2007, מועמדים ראויים לפרס ספיר (לעתים ראויים מהזוכה), ספרות מקור למכירה, רוצה לקרוא אי פעם, ספרים שאני מתכנן לקרוא, טרם הספיקותי, יצירות שמוכר ספרים ימליץ עליהן רק למי שרכש את אמונו, רוצה לקרוא, , חיים ומוות בספריה לעם - הספרים הטובים ביותר שיצאו בסדרת הספריה לעם של הוצאת עם עובד, רוצה לקרוא... ספרות ישראלית, פרוזה לקנות (יוני 2018), ספרים שקוראים, עוד ...
1.
שמונה חיילים וחיילות טורחים בחדר קטן וצפוף, באחד מבסיסי צה"ל, על הכנת סרט הסברה. תלמיד ציור בפאריז מוליך עמו שלושה חסרי - בית, קלושארים, אל חדר - מתים, כדי שישמשו לו שם מודל לתמונה. אי שם, במחוזות האגדה, משעבדים מלך וכוהנו הגדול את בני עמם ואת אויביהם המובסים למלאכת הקמתה של אנדרטה אדירה לאלם - על אלה מספרים שלושת חלקי יצירתו החדשה של יובל שמעוני, שלושה חלקים נבדלים ועצמאיים,לכאורה, שבסופו של דבר מתלכדים למחלול, המצליח לחולל את הבלתי אפשרי, כמדומה. מן הצד האחד להעלות פרטים זערוריים מחייהם של בני - אדם ועולם הדומם, החיוה צומח המקיף אותם, ולצייר כל אחד מהם כאילו הוא לעצמו עולם ומלואו. ומן הצד האחר, לצרף מהם סיפורי - חיים שלמים שנשזרים זה בזה על שמחותיהם ומכאוביהם, על הארוס והמוות שבהם, ובייחוד, על הנסיונות הלא - נלאים של גיבוריהם - מיגוון מעניין של דמויות וטיפוסים - להיאחז בפיסה קטנה או גדולה של אושר. מעל לכל אלה בוחנת היצירה גם את שאלת כוחה של האמנות, ושל האדם עצמו, אמן חייו, להתמודד עם הממדים הבלתי - נתפסים של הקיום: עם הקטנות שתוחמות לו נסיבות חייו, ועם הענקיות של העולם הסובב אותו, ששתיהן אין להן שיעור. בכל הרבדים האלה חותרת כאן אמנות הכתיבה והסיפור לשלמות ולדיוק, ובתוך כך דבקה באמיתות האנושיות, פוסעת צעד - צעד בדרך אל נבכי נפשו של האדם - אם נפשם של רס"ר בצה"ל ושל חיילים במלחמת לבנון, ואם נפשה של קלושארית צרפתייה זקנה בפאריז. ספרו השני של יובל שמעוני, שעורר תשומת לב רבה בספר הביכורים שלו, "מעוף היונה" (סדרת "פרוזה אחרת", 1990), הרואה אור בימים אלה במהדורה חדשה....

2.
לצפון־צפונה של הודו מגיע ב־1904 יהודי רוסי פצוע, שנמלט לא רק מרודפיו אלא גם מקול מצפונו. אין בו געגועים לאיש - לא להוריו, לא לנערה שעזב, לא לבני עמו ולדתם, גם לא לעמיתיו המהפכנים. מטפל בו רופא אנגלי, וטרינר לשעבר, שיותר מחוליו מעסיק אותו מי שגזל ממנו ברומא את אשתו. יש לו גם תוכנית איך למשוך לאזור את יריבו, ארכאולוג במקצועו, ולנקום בו. מן התשתית הכפולה הזאת שביסודה בגידה, בעמיתים או בבני משפחה, מתפצלות שתי עלילות: באחת פעולות טרור ברוסיה של תחילת המאה העשרים שיעדן הצאר ושריו, ובאחרת שיירה שיוצאת למדבר למסע נקמה פרטי, מטורף מיסודו אך גם מעשי מאוד. גיבוריהן - רוסים, אנגלים והודים - נעים בין אמונה גדולה באידאל או באֵל ובין כפירה בכול, בין פטרבורג לעיר בירה נידחת בהימליה ההודית ומהרים מושלגים לדיונות צחיחות; ושתי העלילות, עם כל הסתעפויותיהן, גם מתקרבות ומשתלבות. כעבור מאה שנה, כשבא מישראל נכדו של הרוסי לחקור את היעלמו, לא רק קשר הדם מניע אותו. צעד אחר צעד הוא מתקרב אל האירועים הקשים שסבו היה מעורב בהם, והגילוי אינו נעצר שם, אלא נוגע גם בחייו שלו. מה שנדמה בתחילה כסיפור שבמרכזו עניינים רחוקים ואקזוטיים מכוון בסופו אלומת אור גם על המקום שאנחנו חיים בו עכשיו. רומן רחב יריעה שמתפרס על כמה יבשות, דורות ומלחמות, ונשנה בו רגע אחד של היסוס והכרעה, שאין לדעת אם יהיה ממנו מוצא. עשור וחצי לאחר חדר, שרובו התרחש בין ארבעה קירות, יוצא מחברו אל מרחבי העולם והזמן....

3.
שני סיפורים בספר והם מספרים את קורותיו של פרק - זמן קצר בחיי שלושה אנשים בפאריס, מערבו של יום חורף אחד ועד שעות הבוקר שלמחרת: מכאן זוג תיירים אמריקאיים לא צעירים, שמבקרים בעיר, ומכאן, אשה החיה בה בגפה. שלושת האנשים עושים בו - בזמן כמעט אותם המעשים: בני הזוג מגיעים למלון, שוכבים לישון ולמחרת יוצאים לבלות את יומם הראשון בעיר, בכנסיית נוטר - דאם. האשה הבודדה עולה אף היא על מיטתה, ולמחרת הולכת גם היא אל הכנסייה - כנראה כדי להתאבד. שם נפגשים השלושה, פגישה אכזרית, מן הסתם. שני הסיפורים מסופרים בספר לסירוגין עמוד אחד לזה ועמוד אחד לזה. אבל אין זה שעשוע ספרותי סתם: הקיטוע והשילוב שנוצרים כך משווים לכל סיפור, על - דרך הסוגסציה, ממד - עומק שלא היה לו לולא כן. כל סיפור לעצמו הוא, לכאורה, סיפור בנאלי: מכאן בני זוג שאהבתם הקצרה זה לזה קהתה מזמן ואת מקומה תפסו השגרה והטינות הקטנוניות; ומכאן אשה בודדה מאוד, שכנראה קצה בחייה. סגנונם של שני הסיפורים שונה מאוד זה מזה: סיפורם של בני הזוג ריאליסטי, ברור ולינארי, וסיפורה של האשה רובו מונולוג פנימי, ועל - כן פתלתל ומשובש, לפעמים גם מהבחינה הלשונית. הקריאה של שני הסיפורים במעורב כמו נותנת לכל אחד מהם משהו משל חברו: סיפור האשה, הטראגי יותר, נוסך ממצוקתו ומאימתו על סיפורם האפור של בני הזוג, וסיפורם של בני הזוג מעביר משהו משגרתיותו אל סיפורה של האשה. כך ניתנות לשני הסיפורים פרופורציות נכונות יותר, וזאת לא על - ידי אמירות ותיאורים מפורשים, אלא באמצעי ספרותי מובהק: צורת כתיבה מיוחדת, שנהיית גם צורת קריאה מיוחדת. יובל שמעוני נולד בירושלים ב - 1955. מעוף היונה הוא ספרו הראשון....

4.
תשעה סופרים מוכשרים תחת גג אחד מעלים פינות שונות ומשונות של המציאות הישראלית, מגוונת כמו אלו שמהן צמחו: העיר הגדולה, עיירת ספר או מושב, חילונים גמורים או דתיים גמורים או מי שנסדק בעולמם סדק. מכאן זוג יאפים תל-אביבים ועשרות חתולים שמונעים מהם את הרחבת דירתם, ומכאן אלמנתו של מוכר פלאפל, שעדיין מתגעגעת אליו ומתמודדת עם אבדנו; מכאן זונה שמשתוקקת למעט חום בחניון המשאיות שהיא עובדת בו, ומכאן מרצה במגדל האוניברסיטה ברגע אחד של ייאוש. ממרחק של שנים פונה בת אל אמה כפי שהייתה בצעירותה, עוד לפני שנעשתה אם; ובן מתלווה אל אמו בליל שכרות שכל רסן יותר בסופו. הורים וילדיהם מסתירים כאן אלה מאלה סודות, עד שהסוד מתפרץ....

5.
"אל העפר" הוא מסה ספרותית שתחילתה בחוויית ילדות של מפגש עם המוות בין שביליו של בית קברות, והמשכה בהתעמקות סקרנית, רגישה ותובענית כאחד, של האיש הבוגר בתמונת העולם שמציע הסיפור התנ"כי כמענה למצוקה הקיומית שמחוללת ההתוודעות של האדם אל ארעיותו, אל מותו. במקום אלמוות ליחיד מבטיח התנ"ך את הנצח ברצף הדורות של הקיום הקולקטיבי, שמתגבש בהדרגה לקיום הלאומי של העם העברי הנבחר. ואולם גם בתמונת העולם הזאת לא נמצאת הרגיעה. שוב ושוב היא מיטלטלת בין הישות הלאומית והנצחיות המובטחת לה אם תקיים את התנאים הנדרשים ממנה, ובין היחיד וימיו הקצרים, שבן רגע הם מעפילים אל פסגות ובן רגע הם צונחים לתחתיות, ובן רגע – נכחדים ואינם. יובל שמעוני בוחן את הטלטלות בין שני הקטבים האלה ובתוך כך יוצא עם הקורא למסע קיומי וספרותי על פני אחדים מן היפים והמסעירים שבסיפורי התנ"ך, ובדרך מתעכב מפעם לפעם גם אצל מיתוסים של עמים אחרים והמענה שמציעים הם לאותו מצוקה עצמה. מסע זה אינו מנותק מהמציאות הרוחנית והפוליטית שלנו כאן ועכשיו. דרכו של הסופר לגעת בה – היטב הוא יודע את הסוד הנפלא של הצמצום – היא עוד פן של הטקסט המפתיע הזה. ...

6.
שמונה חיילים וחיילות טורחים בחדר קטן וצפוף, באחד מבסיסי צה"ל, על הכנת סרט הסברה; תלמיד ציור בפאריז מוליך עמו שלושה חסרי-בית, קלישארים, אל חדר-מתים, כדי שישמשו לו שם מודל לתמונה; אי-שם, במחוזות האגדה, משעבדים מלך וכוהנו הגדול את בני עמם ואת אויביהם המובסים למלאכת הקמתה של אנדרטה אדירה לאלם... על אלה מספרים שלושת חלקי יצירתו החדשה של יובל שמעוני, שלושה חלקים נבדלים ועצמאיים, לכאורה, שבסופו של דבר מתלכדים למכלול, המצליח לחולל את הבלתי-אפשרי, כמדומה; מן הצד האחד להעלות פרטים זערוריים מחייהם של בני-אדם ועולם הדומם, החי והצומח המקיף אותם, ולצייר כל אחד מהם כאילו הוא לעצמו עולם ומלואו; ומן הצד האחר, לצרף מהם סיפורי-חיים שלמים שנשזרים זה בזה על שמחותיהם ומכאוביהם, על הארס והמוות שבהם, ובייחוד, על הנסיונות הלא-נלאים של גיבוריהם - מיגוון מעניין של דמויות וטיפוסים - להיאחז בפיסה קטנה או גדולה של אושר. מעל לכל אלה בוחנת היצירה גם את שאלת כוחה של האמנות, ושל האדם עצמו, אמן חייו, להתמודד עם הממדים הבלתי-נתפסים של הקיום: עם הקטנות שתוחמות לו נסיבות חייו, ועם הענקיות של העולם הסובב אותו, ששתיהן אין להן שיעור. בכל הרבדים האלה חותרת כאן אמנות הכתיבה והסיפור לשלמות ולדיוק, ובתוך כך דבקה באמיתות האנושיות, פוסעת צעד-צעד בדרך אל נבכי נפשו של האדם - אם נפשם של רס"ר בצה"ל ושל חיילים במלחמת לבנון, ואם נפשה של קלושארית צרפתייה זקנה בפאריז. ספרו השני של יובל שמעוני, שעורר תשומת לב רבה בספר הביכורים שלו "מעוף היונה"....

7.
שמונה חיילים וחיילות טורחים בחדר קטן וצפוף, באחד מבסיסי צה"ל, על הכנת סרט הסברה. תלמיד ציור בפאריז מוליך עמו שלושה חסרי - בית, קלושארים, אל חדר - מתים, כדי שישמשו לו שם מודל לתמונה. אי שם, במחוזות האגדה, משעבדים מלך וכוהנו הגדול את בני עמם ואת אויביהם המובסים למלאכת הקמתה של אנדרטה אדירה לאלם - על אלה מספרים שלושת חלקי יצירתו החדשה של יובל שמעוני, שלושה חלקים נבדלים ועצמאיים,לכאורה, שבסופו של דבר מתלכדים למחלול, המצליח לחולל את הבלתי אפשרי, כמדומה. מן הצד האחד להעלות פרטים זערוריים מחייהם של בני - אדם ועולם הדומם, החיוה צומח המקיף אותם, ולצייר כל אחד מהם כאילו הוא לעצמו עולם ומלואו. ומן הצד האחר, לצרף מהם סיפורי - חיים שלמים שנשזרים זה בזה על שמחותיהם ומכאוביהם, על הארוס והמוות שבהם, ובייחוד, על הנסיונות הלא - נלאים של גיבוריהם - מיגוון מעניין של דמויות וטיפוסים - להיאחז בפיסה קטנה או גדולה של אושר. מעל לכל אלה בוחנת היצירה גם את שאלת כוחה של האמנות, ושל האדם עצמו, אמן חייו, להתמודד עם הממדים הבלתי - נתפסים של הקיום: עם הקטנות שתוחמות לו נסיבות חייו, ועם הענקיות של העולם הסובב אותו, ששתיהן אין להן שיעור. בכל הרבדים האלה חותרת כאן אמנות הכתיבה והסיפור לשלמות ולדיוק, ובתוך כך דבקה באמיתות האנושיות, פוסעת צעד - צעד בדרך אל נבכי נפשו של האדם - אם נפשם של רס"ר בצה"ל ושל חיילים במלחמת לבנון, ואם נפשה של קלושארית צרפתייה זקנה בפאריז. ספרו השני של יובל שמעוני, שעורר תשומת לב רבה בספר הביכורים שלו, "מעוף היונה" (סדרת "פרוזה אחרת", 1990), הרואה אור בימים אלה במהדורה חדשה....

8.

ייאמר לפני הכל- למרות אורכו המונומנטלי (כמעט אלף עמודים), קו המלח הוא ספר קריא למדי: עלילתו רבת הגוונים נעה על פני כמעט מאה שנה, ומדלגת בין ר... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
הספר המצויין ביותר שקראתי בשנים האחרונות. על פי ידיעתי, ניתן לערוך כינוס של קוראי הספר בתא טלפון. 1000 עמודים, עלילה מורכבת ביותר, מאוד מאוד... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
כשקראתי את קו המלח ואנשים שאלו אותי על מה זה היה לי די קשה לענות - להתחיל מהעלילה על הרבולוציונר הרוסי, או שמא על הוטרינר האנגלי שאשתו עזבה ... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב
דווקא קיוויתי להרבה מיובל שמעוני לאחר שקראתי בעבר את סיפרו "חדר". שם, הפרקים הראשונים בייחוד - ממש מבריקים!... "קו המלח" הוא רומן רחב יריעה. ב... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
כשהייתי ביסודי והייתי הולכת לספרייה הקטנטנה בשכונה שלי פעמיים בשבוע להחליף ספרים, לא הייתי שואלת ספרים של פחות מ-200 עמודים, כי הרי ממילא ה... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
4 חודשי קריאה... נו טוב, בהתחלה לאט ואחר כך השתלטתי עליו בזריזות, אודות לחופשה באילת הצלחתי לסיים בהנאה מרובה מאוד, מקסים, כדאי, מומלץ, כמו שא... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ