ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שני, 14 באוגוסט, 2023
ע"י עמית לנדאו
ע"י עמית לנדאו
יהודי פליט, אוד מוצל מאש, יוצא למסע דרך הים ליבשת חדשה. הוא יבנה בה את חייו תחת חסותה של מעצמת על מערבית, כשהוא משתתף בבניין המושבות החדשות עד שיראה את המקום "בשגשוגו: עוד ועוד ערים שייבנו בו ובהן בתי אבן". אם זה נשמע לנו כישראלים מוכר מאוד, נהיה מופתעים כשנגלה לאיזה מקום רחוק ובלתי צפוי לוקח יובל שמעוני בספרו את הנושא. האם התכוון ליצור אלגוריה ביקורתית על התנועה הציונית? הפליט היהודי שלו מגיע לארץ נידחה, ופוגש בילידים שאינו יודע את שפתם. הוא לא באמת טורח ללמוד אותה ("שילמדו הם, היו אומרים תמיד"). תחת לחץ חברתי הוא נוטל חלק באונס של אישה מבנות הילידים כדי להוכיח את גבריותו בעיני מלחי הספינה. יתכן שזה גלגול מוקדם של החלום הציוני לברוא יהודי חדש, גברי במובהק, שישיל מעליו את ה"נשיות" של היהודי הגלותי. בכל מקרה, הקשר למה שנעשה פה בארץ ע"י היהודים החדשים לילידים לא נאמר במפורש, והאחריות להסקת המסקנות היא על הקורא/ת בלבד. אבל מי שירצה, יוכל לראות בגירסה האינדיאנית הראשונית לעפיפוני התבערה (ששולחו לפני כמה שנים מעזה אל מעבר לגדר) רמז נוסף בכיוון זה.
לרומן של שמעוני שני חלקים: הראשון חושף באמצעות פלאשבקים את סיפורו של נער ממשפחה יהודית בספרד הימי-ביניימית, העומדת בפני הברירה להתנצר או לצאת לגלות. הוא עצמו בוחר לצאת לגלות כפולה, גם ממולדתו וגם ממה שנותר ממשפחתו, ובעיקר מאביו, בו הוא תולה את האחריות לאירוע שהותיר עליו חותם טראומתי למשך כל חייו. לאחר הסתננותו לספינה בנמל, הוא מוצא לו דמות אב חלופית באדמירל מגלומן. בן דמותו של קולומבוס, משמש האדמירל כדובר בחלקו השני של הרומן, הכתוב במתכונת של מכתבים. גם בו (וזה מחזק את ההשערה על הממד האלגורי-הפוליטי בספר) מפעם החלום "לגאול" את ארץ הקודש מידי המוסלמים. למעשה, הסטייה המשמעותית ביותר של שמעוני מהסיפור הציוני הקלאסי מתבטאת בהחלטה המאוחרת שעושה הגיבור לבחור בצד של הקורבנות, כדי לכפר על חטאו הראשוני שמייסר אותו.
שמעוני דבק בסגנון כתיבה אכזרי, גם בתיאוריו וגם בהערות הסרקסטיות או הבדיחות השחורות שדמויות הרקע בספר מרבות לספר. כך היה בעצם גם בספרו הקודם והנפלא 'קו המלח'. באופן אישי, אני לא מת על זה. תהיתי אם על עצמו הוא מדבר, כשהוא שם בפי הגיבור את המילים "רשעות הייתה בדבריו, ובכל זאת אמר אותם. כבר למד דבר או שניים על רוע ויודע לזהות אותו גם בקרבו".. יש בו מין מרירות "פולנית", כמעט חנוך לוינית, וכמוהו הוא נמשך גם אל הפואטי והנשגב. אכזרי, אבל לצד זה הוא מסוגל לחדור בצורה נוגעת ללב לנפשו של אדם מצעירותו ועד זקנתו. אדם שאמנם מוקף באנשים, אבל בסופו של דבר אפוף תחושה עמוקה של בדידות. ספר מומלץ מאוד.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
Rasta
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
לא היה לי ספק.
הנה משהו שכדאי ללמוד מורי, לשחות, עדיין לא מאוחר. |
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
המרקם, ראסטה, המרקם. אני לא יודע לשחות, אבל להשתכשך כן. ליפול לתוך ג'ל, נו, לא אליפות.
|
|
|
Rasta
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אהוד, מה זה ג'ל? חומר שמצב הצבירה שלו בין מוצק לנוזל. השאלה שלי למורי היא האם הכתיבה ג'לית במרקם שלה או בטעם? אם היתה בטעם, שהוא מתוק בדרך כלל, יכולת לכתוב "כתיבה ריבה" ואז היה ברור שאהבת את הספר. כנראה שמדובר במרקם וכתיבה שהמרקם שלה ג'לי לא נשמעת מושכת במיוחד.
הספר הזה דווקא מסקרן אותי מאד ונשמע שיש בו מהדברים שאני אוהב ומחפש לקרוא עליהם. הכריכה קנתה אותי עוד בפעם הראשונה שהגיע לחנות, הספר כבר על המדף ורק מחכה שאקרא אותו. |
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מורי, מהי כתיבה ג'לית?
נדמה לי שזה ערך
שעוד לא הכרנו מלקסיקון הספרות שלך. |
|
|
arnon
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
זה ספר מעולה. אחד הטובים שקראתי.
|
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אני לא צלחתי אותו. כתיבה ג'לית.
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
