ביקורת ספרותית על תלויים בגבעה מאת קלוד כהן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 21 בדצמבר, 2016
ע"י רץ


רצפה בת איה

את רצפה בת איה פילגש שאול, פגשתי בין דפי התנ"ך, כשחיפשתי את הסיבה למחיקת בית שאול. שם מצאתי אותה, כמי שביטאה את האמירה הצרפתית, חפש את האישה, כסיבה לאירועים גדולים וסבוכים. כך הייתה רצפה, קצה חוט סמוי שהפך לגלוי בנפילת בית שאול. גיבורה בעל כורחה.

אחרי מפלת שאול ובניו בגלבוע, המליך אבנר בן נר, שר צבאו של שאול המלך, את איש בעל, הבן הלא מוצלח של שאול, על שארית ישראל. אבנר הפנה עורף לאיש בעל, כשזה האשים אותו בבגידה עם רצפה שעברה להיות פילגשו. מעבר לפגיעה באגו הגברי, מדובר בפעולה המהווה מרד במלך. אין אנו יודעים אם הסיפור אמתי. אבנר שנעלב וזעם, חצה את הקווים, והעביר את תמיכתו לדויד, מה שאפשר לדויד מאוחר יותר להקים את הממלכה המאוחדת, ולרצוח את אבנר באמצעות יואב בן צרויה, שר צבאו, ללא כל נקיפות מצפון ועוד לטעון בצביעות והיתממות, זה לא אני, זה הוא, בן צרויה.

דויד לא עצר והמשיך לחסל חשבונות, הפעם הוא חיפש אמתלה להכרית את בני שאול, ללא הותיר פליט. הוא מסר את חמשת בניה של מירב בת שאול, ואת שני בניה של רצפה לגבעונים, להם היה חשבון לא סגור עם שאול. הגבעונים תלו את בני שאול, והותירו את גופותיהם תחת השמיים.

רצפה עמדה למרגלות הגופות, שמרה עליהם יומם ולילה בפני חיות, ועופות טורפים, שחלילה יבזו את הגופות. יש בעמידה הזאת אמהות חומלת, מחאה וצעקה נשית ענקית, מול הרשע של דויד, שהכרית את בני שאול, החפים מפשע, כפוליטיקה של מלכים, כהתגלמות הרוע האנושי. צעקתה של רצפה על העוול, ענקית ומהדהדת בעצמה מבין דפי התנ"ך.

התנ"ך כהרגלו, מתייחס לנשים בפטריארכליות, הוא כותב עליהם בצמצום רב. רומן היסטורי תנכ"י, מאפשר להשלים פערים חסרים בסיפור המקראי, ולהפיח חיים בדמותה המרתקת של רצפה בת איה, שכבשה את ליבי. את האתגר הזה לקח על עצמו קלוד כהן באמצעות סיפרו, תלויים בגבעה.

אברהם אבינו שהוליך את בנו יצחק לעקדה, הוא מיתוס שהתגלגל לאב הישראלי, המלווה את בנו ללשכת הגיוס, ומרגיש גאווה, וגם בפחדים קמאיים. המיתוס הזה שימש השראה למנשה קדישמן הפסל. כהן ניסה לעשות דבר דומה למיתוס רצפה בת איה, הוא מקביל אותו לטרגדיה של רות, המייצגת את האם הישראלית, החרדה, לגורל בנה יהונתן, חייל גולני, ובהמשך נלחמת עליו כלביאה כשנפל בשבי החיזבאללה, להצילו לפני שיהפוך לקורבן לפוליטיקה צינית אכזרית.

תלויים בגבעה מתכתב עם המציאות הישראלית הבלתי אפשרית, בה מול משפחת החייל החטוף ניצבו, משפחות נפגעי הטרור, והציגו דילמה נוראית, האם ראוי לשחרר חייל חטוף אחד, במחיר שחרור רוצחים רבים, הפוגעים ברגשות המשפחות, ובנוסף חלקם של הרוצחים, יחזור לרצוח ישראלים נוספים, והעסקה עצמה תעודד חטיפת חיילים נוספים, או איך זה שחייל אחד הפך לאירוע אסטרטגי. לעומת הנגד, הביטוי היהודי: "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו"?

שני הסיפורים, של רצפה ורות מקבילים, הם נוגעים במשפחות מפורקות, בטלטלות הגדולות אותן חוות הנשים, הנעות בין תקווה לייאוש, בייסורים הנוראים המשתקים את גופן ונפשן, ומנגד יש להן רגעים אחרים, של תעצומות נפש המתועלות למאבקן, כל אחת בדרכה להציל את בניהן. רצפה מנסה למנוע את מסירת הבנים לגבעונים, ורות מנסה להיאבק על בנה הנשכח והנמק בשבי. לספר מתח מובנה, אנחנו יודעים את סופם של בני רצפה, ולכן מקווים לסוף טוב ליהונתן, כתיקון עוול שאמור להתגלגל ברות האם, בת דמותה העכשווית של רצפה האם המקראית.

בספר דיאלוגים שנונים בין שליטים ציניים ונרקיסיסטיים, לאמהות המטיחות בפניהם את האמת הקשה, באומץ וללא פחד מהשררה. לספר דימויים נפלאים, כשעון האורלוגין שמעליו מרחפים מלאכים מגולפים, המבטאים משאלה כמוסה של האם, לזמן שיחלוף ללא אסונות, ועד אז שמישהו בשמיים ישומר על החייל שלה. או שעון החול, שזרימת גרגיריו הנופלים ואוזלים, הופכים לקו ישר, המייצג את החיים שהסתיימו, לנוכח חוסר הוודאות וחוסר האונים לגבי גורל הבנים.

לספר הזה תיאורים מוחשיים, אכזריים ואנושיים בו בעת. התחושות הפנימיות של רצפה, נגעו והציפו אותי בכאב: "בעודה כורעת מתחת לרגלי הנערים, ספק מעולפת ספק הוזה בהקיץ, הרגישה רצפה כיצד גואה בה הזעם המר וחורך אותה, מנקב את אימהותה שכשלה, מענה אותה על בגידתה בילדיה, על שלא החכימה להרחיק אותם בעוד מועד מידו הרצחנית של המלך דוד." ( 208 )

הספר לא קל לקריאה, אבל הוא מעניין ומרגש, באופן שבו הוא מציב אותנו מול המציאות הישראלית. הוא מתמקד באמהות, גיבורת בעל כורחן, הממתינות בחרדה לבנים ולבעלים שיחזרו בשלום. הוא מתווסף למדף הספרים שלי בו נמצא הספר, אישה בורחת מבשורה של גרוסמן. הספר הזה, שונה וצנוע יותר.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ראה רץ. אתה יכול לחלוק וגם לקרוא לדרך הניתוח שלך בשמות מודרניים מהאקדמיה (תצטרך להאמין לי שאני מכיר את הגישות האלו די מקרוב), זה לא מעלה ולא מוריד כל עוד הדברים לא מגובים בקריאה קשובה למקרא עצמו, אחרת אין זה נופל אלא תחת השערות והיפותזות שאותם כל אחד יכול לומר, אבל זה לא הופך אותם למבוססים ומשכנעים יותר. כמו שכבר העירה פפריקה, המקור היחיד הוא המקרא עצמו, אז מי שלא קשוב לו, יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, אבל שלא יתפלא שהדברים שלו לא ישכנעו. זאת בדיוק הסיבה שאני מתרחק מספרים שכותבים רומנים דמיוניים על התנך.

יכול להיות שאני אסכים איתך נקודתית בדברים מסוימים, אבל נראה שאנחנו חלוקים בפרדיגמה עצמה. ומכל מקום נסתפק בזה כיון שצר פה המקום לדיונים מעין אלו... :)

תודה.
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
יוסף - תודה על ההתייחות המקיפה ומשכילה. אני חולק על גישתך, לפיה דויד היה פסיבי, כמי שהודרך על ידי אלהות גדולה. אני רואה את הדברים אחרת, בגישה היסטורית, ובניתוח האינטרסים השונים של בעלי העניין, זאת גישה של היסטוריה ומדעי המדינה, הבוחנת את תהליכי קבלת החלטות. דויד עסק בהחלטה של האם לצאת לעצמאות, תוך סיכון עצום, האם להקים ממלכה ושושלת חדשה. יש רק עוד שני מנהגים שהצליחו לעמוד במבחן הזה, יהודה המכבי ודויד בן גוריון. מדובר בהחלטה של יציאה למלחמת שיחרור. ולכן דויד היה בהחלט חזק ונועז. דויד במשור האישי מגלם את הרע והטוב גם יחד ההכרחיים בכדי לשלוט בעיקר בתקופה הקדומה, אלא שהוא נותן ליואב לא פעם להיות החזית הרעה במקומו. דויד היה האדם שאים אם לא תשלם לי פרוטקשן אני ישמיד אותך ובני משפחתך - נבל. דויד חיסל את שושלת שאול, על ידי שמסר את חמשת בניו לגבעונים. רשימה חלקית של חיסולים. אלא מה לדויד היסטוריה של מנצחים, כזאת שמשכתבת את עצמה לטובת האינטרס של השליט והשושלת שלו. בדרך מספרים גם דברים רעים ונוראים, אבל לא את כולם.
אלזה (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מופלאה ונוגעת.
יוֹסֵף (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
איש-בשת - אשבעל. נכון הוא שבעל ובשת מתחלפים בתנ"ך כפי שכבר כתבו כמה פרשנים בפירושם לדברי הימים ח,לג. אבל הבושה מכוונת ל'בעל' ולא לאיש עצמו, ממש כמו בגדעון. הרי לשיטתך גדעון הוא איש שנלחם בבושה??

ההשערה היא כפי שגם מציינים באנציקלופדיה מקראית וגם בפירוש דעת מקרא, שבתחילה הבעל היה גם כינוי לה', אך ברבות הזמן, הבעל התקבע כמתייחס לעבודת אלילים בלבד ולכן שינו את השמות ל'בשת', דהיינו בעל=בושת.

הפרשנות שלך שדוד זמם את רצח אבנר לדעתי מופרכת. המקרא, בניגוד לאפוסים אחרים, לא חושש לייחס לגיבוריו נפילות וחטאים. גרימת מותו של אוריה קשה לעיכול הרבה יותר מרצח פוליטי 'לגיטימי' בתרבות הימים ההם. אם את אוריה המקרא לא נמנע לייחס לדוד, אני לא רואה שום סיבה להניח שאת רצח אבנר המקרא בחר להסתיר.
גם כאשר שלמה הורג את יואב ואת שמעי ואת אדוניה כחלק מסילוק המתנגדים לשלטון, המקרא לא מסתיר, והרוצה לבקר - יבקר.

מלבד זאת לדעתי אתה מפספס את דמותו של דוד. זה לא המקום לדון בכך, ואני מודע למגמה הרווחת והאופנתית לנגח את דמותו של דוד, ולכן אני רק אכתוב בקצרה את דעתי. מי שעוקב אחרי דוד רואה שדווקא בניגוד לדימוי הכוחני שחלק מהמשתתפים כאן מנסים לייחס לו. דוד הוא מאוד פסיבי לאורך כל הדרך, ודווקא בנקודות המפתח הקריטיות, לפעמים אפילו יותר מידי. דוד נותן להתנהלות (האלוהית) להנחות אותו, ולא להפך. החל מכך שהוא נמנע פעם אחר פעם מלהביא לסילוקו של שאול, ובהמשך איש בושת. הוא נותן לשמעי לקלל, הוא לא מוכיח את אבשלום, וגם בסוף ימיו הוא לא עוצר את אדוניה. כדאי לקרוא את מזמור כג בתהלים כמוטו של דוד 'ה' רועי לא אחסר...'.
כמובן שהרוצה לבוא ולהפוך את הכל למניעים נסתרים, ולתככים, הרשות בידו, אבל לדעתי אין פה הקשבה למקרא עצמו.
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
דני - תודה, פשוט יש לי פטיש לתולדות שאול ודויד, מידי פעם אני מגלה גיבור משנה, המהדהד בעצמה מבין התנ"ך, בעקבות הגילוי הזה קראתי את הספר הנפלא של קלוד כהן תלויים בגבעה.
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
עומר - תודה, כזהו התנ"ך במספר מילים מספר סיפור ענק.
דני בר (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)

כתמיד- רץ- הביקורת שלך יסודית, רהוטה ומחכימה.
עומר ציוני (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת איכותית ומהממת
אני לא יודע אם אוהב לקרוא את הספר, את הביקורת לך מאד אהבתי לקרוא!
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
כרמליטה - תודה לחיזוק. האם אנחנו צרכים להצמד לטקסט התנ"כי, כדברי אלוהים חיים, או שיש לנו את הזכות לפרש את דויד על פי תפיסת עולמנו? אני אגב בקריאת הטקסט התנ"כי לא פעם קורא פרשנות מסורתית, ולא פעם מקבל באמצעותה תובנות יפות.
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
אוקי ולי - תודה
לי יניני (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
נשארתי בלי אויר. סקירה מרתקת
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
בת-יה, המקור היחיד שלנו לחטאי דוד הוא התנ"ך, כך שמצחיק לטעון שהמתואר בתנ"ך מתגמד מול מה שקרה בפועל. מההשוואה בין הספרים אפשר להסיק הרבה דברים, אבל הן שמואל הן דברי הימים מתארים את דוד באור חיובי, והמשפט "דויד היה רע ואכזר ביסודו", למשל, פשוט לא מתיישב עם הכתובים.

כרמליטה - תודה :)
כרמלה (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה - בדברי הימים א', פרק ח' פסוק ל"ג (החוזר בקצרה על עלילות בית שאול ובית דוד) מופיע במקום איש בֹּשֶֶׁת השם אשבעל.
בערך איש בֹּשֶֶׁת בויקי יש סעיף "בירור שמו". שווה לקרוא
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
בת -יה - תודה, דויד היה רע ואכזר ביסודו, אולי זה הכרחי בכדי להפוך מרועה למלך וגם למשיח אלוהים.
רץ (לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה - מרתק לנהל איתך דיאלוג - פירוש רש"י, וגם חוקרים מודרניים מצבעים על השם אשבעל שעבר שינוי לאיש בשת.
(לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
יופי של ביקורת..
בת-יה (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
פפריקה, הביקורות על דוד בתנ"ך הן כאין וכאפס לעומת החטאים שלו. אפשר להתחיל בהשוואה בין הכתוב בספר שמואל ובין דברי הימים. בקיצור, המלך, שהיהדות החליטה להאדיר את שמו, התחיל את מלכותו בשקר אחד גדול, ואף אחד לו אמר לו על זה כלום, אולי מפחד, כי מזמן ידוע שלא חסרים כאלה שעלו לגדולה בזכות הכפשת הקודמים להם.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מקבלת. אבל איפה בתנ"ך איש בֹּשֶֶׁת מופיע כאיש בעל?
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
פפריקה - ויקיפדיה - בושת הוא שם מקביל ל"בעל", שהוא שם של אליל. ולפי רש"י האליל "בעל" מכונה בשם בושת כשם גנאי. מכאן גם שמו -אִישׁ-בֹּשֶׁת (אֶשְׁבָּעַל), או איש בעל.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
התנ"ך מציג זאת כנקמת דם. לאור העובדה שאין לנו שום מקור אחר, אנחנו חוזרים שוב לשאלת הפרשנות.
בתקופה הזאת דוד לא קשור עם אכיש. אכיש "מפטר" אותו עוד קודם (שמואל א' פרק כ"ט).

בֹּשֶת בתנ"ך לא מציין בושה. הוא מקביל לבעל. השופט גדעון, הוא ירֻבעל, מכונה פעם אחת ירֻבֹּשֶת. אבל אני לא זוכרת אפילו פעם אחת שאיש בֹּשֶׁת מופיע כאיש בעל.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
פפריקה - אכן אבנר הרג את עשהאל קל הרגלים, אבל מדובר בהגנה עצמית משום שעשהאל ביקש לפגוע באבנר במהלך המלחמה, ולכן לא מדובר בנקמת דם. אלא בכך שאבנר היה אמור לתפוס את מקומו של יואב כשר צבא, מצב בלתי אפשרי גם לדויד שהאיש החזק שלו הוא משבט בנימין, מי שאמור היה להחזיק בכוח הצבאי וגם בקשר עם שבטי ישראל, מצב שגם היה מעמת את דוד מול הפלשתים. באותה תקופה דוד היה ואסל של אכיש מלך גת בחברון. דוד המתין עוד כשבע שנים עד ליציאתו למרד מול הפלשתים. מכיוון שלבנו של שאול קראו איש בעל, סופרי התנ"ך החליטו לשנות את שמו לאיש בושת, האיש שעושה בושות.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ההיגיון שלי אומר שליואב, אחיו של עשהאל, יש מניע משלו להתנקש בחייו של אבנר.
ויותר משמפריעים לי הפרטים הלא נכונים מפריעה לי הפרשנות:
"איש בעל, הבן הלא מוצלח", "לטעון בצביעות והיתממות", "חיפש אמתלה", "הרשע של דוד"...
התנ"ך לא חוסך מדוד ביקורת כשהוא חוטא. למה לחפש חטאים במקום שאינם? הרי אתה אונס את הכתוב כדי שיתאים לאג'נדה שלך בדיוק כפי שעושים מפרשים דתיים שמבקשים לראות בדוד דמות מושלמת.
אגב, ככל הזכור לי, שמו של בן שאול הוא איש בֹּשֶׁת.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
יעל - תודה
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
דני - תודה שמעתי שקולוד קולנוען מצליח, אופן כתיבתו מראה על גישה ויזואלית.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חני - תודה, הספר הזה מתכתב עם המחאה של ארבע אמהות, המחאה שהשפיע על ההחלטה לנטוש את לבנון.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
פפריקה - האם יש דבר אחד שלא נכון ? חוץ מהפירוש שלי למי נתן את ההוראה לרצוח את אבנר בן נר ? ההגיון שלי אומר, כי מי שרצח את אוריה החתי דרך יואב שר צבאו, כקרוב לוודאי פעל בדפוס דומה לגבי אבנר. תגידי אני כאדם חילוני שקורא תנ"ך צריך לקבל את דוד רק כמשיח אלוהים, או גם כאדם בשר ודם, שליט שיש בו חיובי וגם שלילה גדולה.
דני בר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)

קלוד הוא גם קולנוען מוכשר וגם סופר טוב.
והביקורת שלך, רץ, מרתקת ויש לה חיים משלה.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
יום אחד מישהו יגיש תביעה בשם דוד המלך ויהפוך להיות מיליארדר.
חני (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
נפעמת מהחיבור שלך לתנך ותוך כדי למציאות העכשווית. הורים וילדים זה תמיד יחסים מיוחדים.לא רק אמהות
גם אבות.
yaelhar (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מרתק.
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
נכון. וגם האבות - יודעים אתה גם אני.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מחשבות - תודה, מחיקת בית שאול היא אירוע שמהווה קו פרשת מים בהיסטוריה המקראית, האם המקראית - רצפה, שנלחמה על ילדיה, היא תופעה אנושית חוצה זמנים. אני ראיתי אמא כזאת בטיפול נמרץ שבנה שכב שם. היא עמדה בפתח ולא זזה, כי היא האמינה שהעמידה הזאת תשמור על הבן שלה, תציל אותו ממוות, האם העמידה שלה לא מזכירה את רצפה?
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אמיר תודה -האימהות כמגוננת על ילדיה היא תופעה חוצה תקופות, ותמיד תשאר מרגשת.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חגית - תודה, גם בעולם החרדי הנשים הן הגיבורות האמתיות, פעם היו המלכות, כיום כל הנטל עליהן, גידול הילדים, הפרנסה, וניהול הבית. לפני זמן לא רב,ראיתי תערוכה של אמנית חרדית מבני ברק. הנעלים המקומטות והכבדות היו אחד מהדימויים המשמעותיים שלה.ומי שמבין אמנות יודע לעשות את הקישור.
רץ (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
בת -יה - תודה, זה כואב שפוליטיקה קשורה בציניות, ברישעות, או באטימות, כאלו שגורמת לעתים לאובדן חיים.
מורי (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אני רק סקרן איך כל ארוע, חשוב או זניח, מתכתב עם המציאות הישראלית בת זמננו.
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ללא מילים, כמעט ללא אוויר נותרתי. מרתק! וההתכתבות עם חיינו - הזדהות וגוש חונק בגרון.
חגית (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רץ, אתה ממש מדהים, וכפי הנשמע, גם הספר.
וסתם אנקדוטה, בהקשר לסיפורי התנ"ך והפטריארכליות: היום קיבלתי בדואר הזמנה לחתונה של קרוב משפחה- רחוק (שבכלל לא זכרתי מי הוא), בן למשפחה חרדית, בהזמנה היו מצוינים רק שמות אבי החתן ואבי הכלה, ולצידם המילה "ורעייתו". אני דווקא מאוד הייתי רוצה לדעת את שמות האמהות.
בת-יה (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת, וכל כך כואבת...





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ