ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 30 באוגוסט, 2016
ע"י Huck
ע"י Huck
עמוס קינן מציג משל לפיו הדור שלו, דור הצברים הראשון, בן התרבות העברית הוא התגשמות החלום שחלם הדור של הוריו – חלום שיבת ציון. הדור שלו נחלם ע"י הדור שלפניו.
תהום פעורה בין שני הדורות, תהום שכנראה לא ניתנת לגישור. לא ניתן לחלום את החלום וגם להיות ההגשמה שלו. החלום, ברגע שהוגשם, יש לו כבר חיים משלו. עמוס קינן אכן מייצג את האידיאל של החלום הציוני: יליד הארץ, דובר עברית וחי את העברית כשפה טבעית, מכיר את הארץ ביסודיות וגם את תרבותה החומרית, וכן, גם מוכן להקריב את חייו למענה. בן הארץ.
בספר זה הוא מנסה לתאר את ארץ ישראל והמרחב בו היא נמצאת על כל המרכיבים הפיזיים והרוחניים הקשורים בה. שליטתו במקורות – גם בתנ"ך וגם במיתולוגיות אחרות מאזור הלבנט (התנ"ך הוא המיתולוגיה שלנו) – מרשימה ביותר. גם היכרותו עם התרבות החומרית של הארץ וקישורה למקורות מרשימה ביותר. זוהי לבדה סיבה מספיק טובה לקרוא את הספר.
אולם קינן נדמה כמי שפוסח על שני הסעיפים בין החלום להגשמתו, בין הציונות להגשמתה, ועל אף שהוא בן הארץ, הוא מתקשה להשתחרר מהמיתוסים של הציונות בדבר הרצף של ההיסטוריה היהודית מימי התנ"ך ועד ימינו. אף שהוא בעצמו עומד על הסתירות הפנימיות במיתוס זה – לא היתה הגליה של עם ישראל מארצו (שמרביתו נשארה ולא שמרה על יהדותה) והיהדות התפתחה בעיקר מחוץ לארץ-ישראל ובמנותק ממנה – הוא מתאר את הגלויות כחלק מההיסטוריה של ארץ-ישראל (כולל אלה שמקורן בגיורים נרחבים) ואת החיים בגלות כרצף של סבל ואסונות.
קינן הוא חסיד של הארץ, של המקומיות, חש שותפות עם יושבי הארץ הפלסטינים ומתנגד למשיחיות ולחזון "ארץ-ישראל השלמה" של המתנחלים. יחד עם זאת, הוא מתקשה להפריד בין החיבור הטבעי שלו לארץ לבין המיתוסים של הציונות והיהדות, וכך הוא נכנע לפעמים לרטוריקה של "זכות היסטורית על הארץ" (אף על-פי שגם הוא מודה שאין "בעלות על הארץ" אלא לכל היותר קיימת שייכות אל הארץ) ועוד מטאפורות רומנטיות ריקות.
השניות הזו, בין המקומיות הילידית לבין האמונה במיתוסים, הגיעה לשיאה אצל קינן, חבר לח"י, כאשר הצטרף לחברי ל"פעולה השמית" (הידועים כתנועת "הכנענים"), אשר דגלה בחזון של איחוד ארצות המזרח התיכון תחת תרבות כנענית-עברית שתחליף את היהדות והאסלאם. קינן התפקח בזמנו מהחזון הרומנטי והלא-מציאותי הזה, אולם היסודות הסותרים הללו נותרו בו, והוא נותר פוסח על שתי הסעיפים בין החלום לבין הגשמתו, בין הציונות לבין הפוסט-ציונות.
פעיל אחר בלח"י שאף חבר לזמן קצר גם ל"פעולה השמית" (בעקבות קינן) היה בועז עברון. עברון התנער עוד מהר יותר מקינן מחזון הכנענים, אולם בניגוד לקינן גם הצליח לעבור את השער מהחלום להגשמתו. הוא התנער גם מהמיתוסים של היהדות והציונות וחבר מאז למאבקים הפוליטיים לנרמול החברה בארץ לעבר חברה פוסט-ציונית, שוויונית, ללא הבדל בין ערבים ליהודים. הרוצה לקרוא על הארץ, על תרבותה החומרית ועל המיתוסים הקשורים בה, בתוספת הגיגים רומנטיים, יקרא בספרו של קינן. הרוצה לקרוא באופן מפוכח על ההיסטוריה של היהודים והציונות, יקרא בספרו של בועז עברון, "החשבון הלאומי".
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Huck
(לפני 9 שנים)
תודה לכולם על השבחים והפירגונים.
יעל - אידיאולוגיית הכנענים היתה לחלוטין חסרת סיכוי, כי היא ניסתה להחליף מיתוס אחד במיתוס אחר (באופן מודע), אולם בניגוד למיתוסים הותיקים, לא היתה לה מסורת להציע להמונים. מה גם שהיא לא באמת היתה רלוונטית למרבית האנשים, ולכן נשארה נחלת אמנים ואינטלקטואלים, חלקם ספק תימהונים. אולם, חשיבותה בכך שהיא היתה הראשונה שהסתכלה בעיניים מפוקחות על השלב הבא של הציונות, שחייב לבוא לאחר הגשמתה ע"י הקמת המדינה. היתה בה הכרה בכך שהציונות בעצם הקימה כאן קולקטיב חדש, שונה מהיהודים בשאר העולם, שחייב קודם כל להתייחס למרחב שבו הוא חי ואיו יכול עוד להסתגר מאחורי חומות הגטו הרוחני שהגנו עליו בגולה. מעניין שמתנועה זו יצאו שתי תנועות מנוגדות (בשתיהן אגב פעלו יוצאי לח"י): תנועת ארץ-ישראל השלמה מצד אחד והפוסט-ציונים מצד שני, שתומכים בנירמול מדינת ישראל ע"י הפרדת הדת מהמדינה והנהגת שוויון אזרחי גמור בין כל אזרחיה (כפי שכתוב במגילת העצמאות אגב) - שני צעדים הכרחיים על-מנת שתתפתח כאן זהות אזרחית מקומית. עמוס קינן להבנתי נטה יותר לקבוצה השניה אולם לא הצליח להשתחרר לגמרי מהמיתוסים שהנחו את הקבוצה הראשונה. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים)
ביקורת מרתקת.
הניסיון מלמד שניסיון לממש אידיאולוגיה כדרך חיים נדון לכישלון. הקומוניזם הוא המפלה הכי מהדהדת המדגימה את זה. אידיאולוגית "הכנענים" שניסתה לגשר על פערים בין אוכלוסיות ומנטליות, גוועה בעודה באיבה. וטוב שכך. |
|
רץ
(לפני 9 שנים)
ביקורת מצוינת המעוררת השראה להבנת מיתוסים בציונות, ועל הפער בין החזון ליישומו
|
|
חני
(לפני 9 שנים)
מחשבות מה קשור שטרונגול לחזון הציוני וחלומות רומנטים?
ויני וידי וינצ'י אז מה הלאה?לא הכנענים אבל הפערים
הללו בין לרשת את הארץ על פי התנך וצו אלוהים לבין החזון הציוני ומה שקורה עכשיו בפועל אקטואלי מאוד . |
|
Huck
(לפני 9 שנים)
מחשבות, התנועה הכנענית היתה מלכתחילה פנטזיה אוריינטלית ולא יותר (ולכן נזנחה בשלב מוקדם מאד), אולם מתוכה נבע רעיון פשוט יותר ורלוונטי עד היום - ההבנה שמתוך הישוב היהודי צמחה קהילה בעלת זהות מקומית, מובחנת משאר היהודים בעולם, אשר רב המשותף בינה לבין שאר יושבי הארץ מאשר בינה לבין שאר יהודי העולם. אגב, למיטב ידיעתי המונח "מדינה יהודית" הופיע לראשונה בתכניות החלוקה של הארץ. הישוב בארץ השתמש במונח מדינה עברית, לפחות עד הכרזת העצמאות. אחרי הקמת המדינה נעשה מהלך חינוכי מכוון מגבוה להטמעת המסר שהיהודים מכל התפוצות מהווים אומה אחת, עם אחד. ניתן להבין מכך שבקרב רבים מיהודי הארץ (לפחות מקרב הישוב הותיק) היתה תחושה שהם עם נפרד משאר היהודים.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים)
הכנענים זה אקטואלי? אולי אצל השמאלנית המחבבת שטרונגול פלשתינאי. צריכה לקרוא
את תפוס ת'יהודי! המהולל.
|
|
לי יניני
(לפני 9 שנים)
תודה סקירה משובחת
|
|
חני
(לפני 9 שנים)
האמת שהנושא הוא לגמרי אקטואלי בכל הזמנים.נשמע ספר איכותי וטוב וסקירה יפה.:)
|
14 הקוראים שאהבו את הביקורת