ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 4 באפריל, 2020
ע"י Huck
ע"י Huck
"לא נתתיך לא פנים, לא מקום משלך, אף לא כל סגולה שתייחד אותך, הוי אדם, על-מנת שתרצה בפניך, במקומך ובסגולותיך, תשיגם ותרכשם בעצמך… לא עשיתיך לא שמימי ולא ארצי, לא בן-תמותה ולא בן-אלמוות, על-מנת שבכוחות עצמך, באופן חופשי, כצייר טוב או כפסל זריז, תשלים את דמותך שלך...".
זהו ציטוט המובא בראשית הספר הלקוח מתוך "מסה על כבוד האדם", שנכתבה בידי ג'ובאני פיקו דה לה מירנדולה, פילוסוף בן המאה ה-15, שנחשב לאחד מאבות ההומניזם. דברים אלה מייצגים את רוח תקופת הרנסנס, ההשתחררות מכבלי הכנסיה ומימי הביניים אל עבר המחשבה החופשית. יחד עם המחשבה החופשית באה גם האחריות הגדולה של האדם על גורלו - לא עוד ציות עיוור לכנסיה (ובהמשך - גם לא ציות עיוור לאצולה ולמלוכה, ששלטה בעולם החילוני).
זנון, גיבור הספר, הוא דמות בדיונית שקורות חייה הם ציר העלילה של הספר. בחייו הוא מייצג את רוח התקופה. במסעותיו הוא מחפש אחר גבולות התבונה, בעולם הפיסי ולא פחות מזה בעולם הרוחני. הוא אלכימאי - מקצוע שעבר מהעולם אבל הניח את היסודות למדע הכימיה. הוא גם איש דת, ובחסות הממסד הדתי הוא גם פועל, אולם הוא כבר מזמן חדל לקבל בלי פקפוק את הדוגמות של העולם הקתולי ואינו עיוור למגרעות עולם זה גם בתחום המוסר והצדק.
כאלכימאי, הוא עוסק בחיפוש אחר דרכים להפיק זהב מחומרים אחרים (מטרת העל של מקצוע האלכימיה, אותה מלאכה הידועה גם בשם "היצירה בשחור", שממנה נגזר שם הספר), אך גם מוצא עצמו עוסק מדי פעם כרופא בהזמנת גורמים שונים. בדרכי חקירותיו נרמזת בדמותו דמותם של פורצי הדרך בחקר הטבע של תקופתו (לאונרדו דה-וינצ'י ואחרים). במקביל לחיפושיו הכושלים אחר הדרכים להפיק זהב הוא מנסה למצוא את שביל הזהב של האמונה והמוסר, שביל המתינות (בכך יש רמיזות לדמות היסטורית בת התקופה, ארסמוס מרוטרדם, שניסה להציל את הקתוליות מעצמה טרם הפיצול של הרפורמציה).
הספר מלווה את זנון במסעותיו/בריחותיו ברחבי אירופה של ראשית המאה ה-16 - תקופה רוויית מלחמות דת, בהן מנסה הממסד הקתולי לשמור את אחיזתו באירופה כנגד תנועות כפירה/רפורמציה שונות, אשר כל אחת מהן בטוחה באמת שהיא מחזיקה. זוהי גם תקופה של שינויים כלכליים רבים, עיור מואץ, התרחבות גבולות המסחר, ויחד איתן - המגיפות… במהלך חייו מייצג זנון את המאבק לשימוש בכוחה של התבונה כנגד הכאוס, כנגד אי-הוודאות וכנגד הקנאות.
זהו ספר ל"מיטיבי לכת". כתוב בצורה משובחת, עם רפרנסים לאירועים ודמויות היסטוריים רבים בתקופה המרתקת הזו. אין כאן עלילה דרמטית מלאת תהפוכות, למרות האירועים ההיסטוריים הדרמטיים הרבים שנמצאים ברקע לעלילה. יש כאן תיאור של מאבק נחוש וסבלני של הגיבור לשמור על עצמו כיצור תבוני, כיצור בעל כבוד, כמי שעד הרגע האחרון יש בידיו בחירה, איזו שהיא בחירה, כיצד לנהוג בעולם אליו נקלע.
זהו הספר השלישי מאת המחברת הזו שקראתי ואהבתי. מומלץ.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
מסכים איתך לגבי כותבת הספר
|
|
מושמוש
(לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה יפה ומעניין!
הציטוט של מירנדולה חזק.פעם חשבתי אותו בעצמי חח, לא ידעתי עד הסקירה שלך שאמרו את זה במאה החמש עשרה. לא חייבים לחשוב את זה במעורבות משמיים, אפשר בלעדיה ואכתוב את הווארסיה השנייה בסוף. בהתייחס למעורבות שמיימית כמו שכתב מירנדולה, כלומר בראתי אתכם פגומים כדי שתשפרו את עצמכם:
על זה אמר לי מישהו שאני חושב אותו מחונן ומקורי מאוד: למה מראש האל לא עשה את האנשים מושלמים? למה הם צריכים לסבול כדי להגיע? כאילו אם הם היו מושלמים מראש, היה חסר להם משהו? מה בדיוק? זה אוקסימורון כי כול מה שהיה יכול להיות חסר להם האל יכול להשלים להם והם יהיו מושלמים בכול מובן, גם נפשי ומכול בחינה אז מה הסיפור כאן? תשובה למירנדולה. לא היה לי מה לענות לו. אפשר בווארסייה בלי התערבות שמיימית: למה שהאנשים יסבלו כדי שישתפרו? מה מוסרי בזה? מה ההתלהבות מהסבל? צריך את זה כי הם לא על ראש ההר, הם צריכים להתאמץ מאוד בשביל לעשות את זה,אבל סבל זה לא ערך מוסרי. |
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה, את מכת החסד לא קראתי, אבל סיפורים אוריינטליים, כשמו, מורכב מסיפורים קצרים, מאד יפים, שיקחו אותך למקומות מרתקים (אני מאד אהבתי). נשמע לי מושלם לתקופה הזו, שאנו סגורים בבית.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מעניינת לספר מסקרן.
הומניזם ותבונה לא מתאימים לישראל 2020; כאוס, מגיפות ואלכימיה דווקא כן (ה"קוסם" יוצר "הצלחות" מכשלונות של מערכת הבריאות). |
|
כרמלה
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
תודה על הסקירה המעניינת.
עדיין לא קראתי ספר של יורסנאר.
לא בטוחה שהספר הזה מתאים לי וגם לא "זכרונות אדריאנוס". רשמתי לעצמי את מכת חסד - אלכסיי ואת סיפורים אוריינטליים. מאיזה אתה ממליץ להתחיל? |
|
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
מסקרן, והביקורת יפה.
תודה.
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ציטוט מרתק וסקירה יפה.
נחמד להביא קטע לתלמידים השאלה כמה חיבור יש להם לשמימי, ארצי, מוסרי..
בכלל כל נושא האלכימיה מרתק. |
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ישי - עוד לא צפיתי בסרטים של ברגמן. מעניין מה שאתה אומר, אולי ידרבן אותי לצפות באחד מסרטיו.
יש בספר פרק שעוסק בפרשת המצור על מונסטר, פרשה מצמררת שלא הכרתי לפני הספר. למצור הזה נלוותה גם מגיפה קשה, מציאות די שכיחה באירופה של אותם ימים, וגם כאן מתגלה כישרונה של המחברת בתיאור מציאות זו. |
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סנטו - כן, אם אהבת את "זכרונות אדריאנוס" אז מובטחת לך הנאה גם מספר זה.
|
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
עמיחי - כן, הספר הזה מאד מעורר מחשבות על מקומנו בעולם. מזכיר לי שפעם, כשהייתי מורה למדעים בתיכון, הקראתי את הפתיחה הזו לתלמידיי בשיעור הראשון של השנה (אני לא בטוח כמה הם התחברו וירדו לסוף דעתי).
|
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
אברש - בכיף ותודה על המחמאה. בכלל שווה להכיר את הסופרת הזו.
|
|
ישי
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
מזכיר לי את הדיון הפילוסופי שמנהל גיבור הסרט 'החותם השביעי' של ברגמן; כריכת הספר מיד קפצה לי לעין בהקשר הסרט והרקע של מגפת הדבר באירופה של ימי הביניים. משובח.
|
|
משה
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מצויינת, תודה. אם הוא מתקרב בכתיבתו לאייכות של יורסנאר בזכרונות אדריאנוס הוא ללא ספק שווה קריאה.
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
ספר מדהים שמביא את הקורא לעמדת ענווה - אני לא יודע עדיין כלום...
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
Huck, סקירת נהדרת ומשכנעת.
בהחלט אשקול לקראו. תודה. |
20 הקוראים שאהבו את הביקורת