ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 1 באפריל, 2020
ע"י Huck
ע"י Huck
נתחיל עם אנקדוטה או שתיים. הרבה כבר נאמר ונכתב על תל-אביב, על העיר הלבנה שכבר קיבלה לפני כמה שנים הכרה מאונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשל אדריכלות הבאוהאוס הנפוצה בה (למרבה האירוניה רבים מהמבקרים בעיר, בעיקר הישראלים, לא מבינים מה ההתרגשות מהסגנון הזה ויותר מתרגשים מהבניינים בעלי הסגנון האקלקטי, שמזכיר יותר את הבניה באירופה אבל נחשב בעיני אדריכלים רבים כקיטשי). אבל לא הרבה יודעים שיש עוד נקודה ייחודית לעיר הזו - התכנון שלה. רבים מכם אולי ירימו גבה (או שתיים), כי אוהבים כאן להתלונן על רמת התכנון העירוני (ויש על מה, אבל לא תמיד על מה שחושבים), אבל התכנון העירוני של תל-אביב ההיסטורית הוא ייחודי בקנה מידה עולמי, וזוכה דווקא להערכה רבה.
אז הספר הזה עוסק בתכנית העירונית הראשונה שהוכנה לתל-אביב, ב-1925, ע"י סיר פטריק גדס, שכלל לא היה אדריכל או מתכנן ערים בהכשרתו (אנקדוטה ראשונה). למרות זאת, התכנית הזו נחשבת לתכנית העירונית המוצלחת ביותר שהוכנה במאה ה-20 (אנקדוטה שניה, ובעצם לא רק אנקדוטה). התכנית הזו מקיפה את השטח התחום בין הירקון בצפון, רחוב אבן-גבירול במזרח, וגבול לא מאד ברור בדרום (מצפון לדרך יפו, אזור נווה צדק ורחוב הרצל). באופן לא מפתיע זה האזור המבוקש ביותר בתל-אביב היום (אנקדוטה שלישית - התמזל מזלי ואני גר ממש בלב האזור הזה היום). הסיבה לכך לטענת המחבר היא במידה רבה אותה תכנית, ובכך עוסק הספר הזה.
אז מסתבר שמקצוע התכנון העירוני, שהתפתח בעיקר במאה ה-20 כתחום נפרד, נכשל בתכנון ערים חדשות כמעט בכל מקום בעולם, ויצר למעשה פרברים מנומנמים ולא ערים דינמיות. הרצון לנטרל את ההשפעות המזיקות של העיר, כמו זיהום וצפיפות לא נעימה, הביא ברוב הפעמים להרג התכונות החיוביות של ערים, שקשורות בעיקר לדינמיות הרבה שלה ולמפגשים שהיא מאפשרת בין תושביה (דוגמה מישראל - מודיעין, או כמעט כל ישוב עירוני שהוקם כאן אחרי קום המדינה). בכך מתייחדת תכנית גדס, שהצליחה ליצור עיר חדשה שהיא גם נעימה למגורים וגם רחוקה מלהרגיש כפרבר מנומנם (הכוונה היא לאותו אזור של התכנית ולא לכל תל-אביב).
המחבר מנתח בפירוט את מרכיבי התכנית תוך השוואתה לתכניות אחרות, בעבר ובהווה, אשר הפכו אותה לכה מוצלחת לדעתו ולדעת רבים אחרים. מרכיב עיקרי שתרם להצלחת התכנית הוא מתאר הרחובות (הגריד), שחלק חשוב ממנו הוא אותו בלוק תל-אביבי, התחום בין צירי התחבורה הראשיים אך מספק אינטימיות ופרטיות לגרים בתחומו (כולל גינה ציבורית קטנה ושימושית מאד). כמי שגר באזור זה היום אין לי אלא להסכים מאד עם הדברים. הוא אף מנסה להסביר מדוע לא שוכפל הישג זה לחלקים אחרים של תל-אביב (ובכלל), ומציע הצעות פרקטיות להרחבת השפעת התכנית לחלקים אחרים של העיר, אשר סובלים מבעיות תכנוניות כאלה או אחרות.
הצד השלילי של הספר הזה הוא בעיקר הצד הטכני - העריכה, או יש אולי לומר היעדר עריכה מקצועית, וגם לא הגהה…. הספר ארוך לדעתי באופן שאינו מוצדק, מכיוון שיש חזרתיות רבה בתכנים. אני תוהה אם המחבר לא עשה כאן שימוש במצגות שונות שקטעים שלמים מתוכן הוא העתיק לתוך הספר. החלוקה של הספר - הכותרות והפרקים - לא תמיד ברורה (בניגוד לתכנית גדס, כפי שהוא מתאר אותה). יש המון שגיאות הגהה (שגיאות דפוס, שורות שיורדות למטה ועוד), האיכות הגרפית של התמונות מאד נמוכה (ממש חבל) וגם ההפניות אליהן לא ברורות פעמים רבות. הספר לא יצא ע"י מוציא לאור מוכר ומקצועי במיוחד, וזה ניכר בכל הספר. אני חושב שהספר היה יכול להיות הרבה יותר אטרקטיבי ומעניין לכלל הציבור אם היה ערוך טוב ובאופן בהיר יותר, ועקב כך גם קצר ותמציתי יותר. הוא מומלץ למי שההיסטוריה והתכנון של תל-אביב מעניינים אותו (כמוני, שאני גם עורך סיורים בעיר בדיוק בנושאים אלו, אם זה מעניין מישהו :-)).
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה רץ. בלי להיכנס לויכוח על תחושות אישיות, כמה שדרות מרכזיות בתל-אביב (נורדאו, בן-גוריון וגם בוגרשוב במידה מסויימת, שהוא המשך של שדרות בן-ציון) מגיעות לים והן בציר מזרח-מערב. בכלל, גדס בהחלט ראה את הים ולא התעלם ממנו, ועיצב את התכנית כך שרחובות רוחב יגיעו לים בדיוק על-מנת לאפשר זרימת אוויר (פרישמן, ז'בוטינסקי, ארלוזורוב...). אתה מתכוון לרחובות המסחריים המרכזיים, שעוצבו כצירי אורך, צפון-דרום, במקביל לים.
|
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
מעניין מאוד - אני אישית חושב שתל אביב לא פתוחה מספיק לים, השדרות המרכזיות היו צריכות להיות ממזרח למערב, ולא רק צפון דרום כפי שהם היום.
|
|
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
בת-יה, אין ספק שלנמל תל-אביב יש פרק חשוב בהיסטוריה של תל-אביב, אבל לא בכך הספר הזה עוסק. אגב, עוד אנקדוטה היסטורית, שמתקשרת קצת לאזור הנמל. לקח פחות מ-20 שנה עד שתכנית גדס יושמה במלואה, כלומר, עד שכל השטח בתכנית נבנה בפועל, עד לירקון. המשמעות היא שאזור שנתפס בהתחלה כאזור מרוחק ומנותק מהעיר - אזור הנמל ובעיקר מה שמעבר לירקון - נהיה צמוד לשטח הבנוי. ואז כבר התברר שתחנת רידינג לדוגמה, ונמל התעופה, אולי נבנו קרוב מדי... ההשפעות השליליות של תשתיות כאלה על הפיתוח סביבם נשאר הרבה הרבה אחריהן...
|
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה, huck, מבינה שמבחינה ראלית לא היה צורך בנמל לזמן ארוך.
אבל אם היית שומע את הסיפורים של סבא שלי על בניית הנמל, היית מבין שהיתה לו חשיבות גדולה עבור התושבים. אולי זו היתה בסך הכל חשיבות נפשית, אבל בתקופות קשות גם זה טוב. |
|
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
היי בת-יה! כן, הנמל מוזכר, כדוגמה לשטח שלא נוצל בצורה מיטבית, בניגוד לחזון שהתווה גדס. בתכנית גדס עדיין לא דובר על נמל, כי לא ממש היה בו צורך (והאמת, למעט תקופה קצרה בשל הנסיבות המרד הערבי אכן לא היה בו צורך). הספר נכתב בתקופה שהנמל בדיוק עבר את השינוי למתחם בילויים, שגם הוא לא ניצול מיטבי של השטח לדעת המחבר.
|
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
ואף מילה על "הגמל המעופף" -:) או במילים אחרות: הערבים אמרו שכשהיהודים
יצליחו לבנות נמל הגמל יעוף. הנמל בכלל מוזכר בספר הזה כחלק מהעיר? |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
פשטות היא אחד הדברים הכי קשים להשגה, נראה לי.
בתכנון בניינים, שכונות או ערים אפשר לראות לפעמים סיבוכים מיותרים. הדוגמה שאני יכולה להביא היא הדיזנגוף סנטר בתל-אביב. הוא הקדים מאד את זמנו, יכול היה להיות די מרכזי אבל גרם לאנשים (ואני בתוכם) לדחות אותו בגלל סיבוך וקושי להתמצא. |
|
|
Huck
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה יעל. כמו שכתבתי, הספר אמנם קריא ולא מסובך מדי להבנה אבל ארוך...
מה שמדהים בתכנית של גדס הוא שהיא היתה פשוטה מאד, לא משהו שמסובך להבין כמו חלק מהתכניות היום. היא פשוטה באופן שלפעמים העלה בי סימן שאלה לגבי ההשפעה הגדולה שמייחסים לה. אבל כנראה שגדס ידע לשים לב לפרטים שבאמת חיוניים ומשפיעים על חיי היום-יום בעיר ולהשאיר לגורמים האחרים מרחב גמישות מספיק לעתיד. אולי זה קשור לעובדה שהוא היה ביולוג ואגרונום בהכשרתו, הגישה שלו לערים. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
ממש מעניין.
לא נראה לי שאקרא את הספר (תוכניות בניין עיר הן ממני והלאה) אבל אני חושבת שמשהו בתכנון של תל-אביב עובד. ולא רק במתחם עליו דיברת. כי יש קשר בין תכנון נכון ובין יצירת עיר - או דירה - נעימה ומתאימה למגורי אדם. |
11 הקוראים שאהבו את הביקורת
