ביקורת ספרותית על רובים, חיידקים ופלדה - גורלותיהן של חברות אדם מאת ג'ארד דיימונד
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 3 באוגוסט, 2016
ע"י רץ


הילד שחלם לחקור את האדם הקדמון

יש ילדים שרוצים להיות כבאים, ויש שרוצים להיות רופאים ... אלי ולד חלם בילדתו להיות חוקר האדם הקדמון.

כילד הוא חבר לארכיאולוגים בכדי לחשוף צפונות תרבויות עתיקות. בגיל שש עשרה, הוא כבר כתב מחקר על תגליותיו. היה ברור שהילד הזה ייקח את חלמו הכי רחוק שאפשר, כשליחות מדעית.

לאחר שירות צבאי, יצא אלי לטיול הגדול, לפפואה ניו גיניאה, בעקבות שבטים שעדיין משמרים אורח חיים הדומה לזה שבתקופת האדם הקדמון. אלי בדרך לפסגת הרים הרגיש לא טוב, הוא חזר לבדו, כנראה איבד את יציבתו ונפל לתהום, אל מותו.

את סיפרו רובים חיידקים ופלדה, מתחיל ג'ארד דיימונד, באותו מקום בו סיים אלי ולד את חייו, בפפואה ניו גיניאה, במקום המזוהה עם חברת הציידים והלקטים, שם הוא פגש בתושב מקומי ששאל אותו לסיבת הפערים בין התרבות המערבית למקומית. שאלה לכאורה פשוטה, אך התשובה היא כמו רשומון אינטלקטואלי תלוי את מי שואלים.

אם תשאלו היסטוריון, התשובה שתקבלו, מושתתת על קיומה של תרבות שבה היה כתב. אבל פה טמון הפרדוקס, האם לחברות שלא היה כתב והיסטוריה כתובה, לא הייתה תרבות משמעותית ? לכן אחת המסקנות המתבקשות, היא חיבור הכרחי בין פרהיסטוריה להיסטוריה, במחקר ארוך טווח של האנושות, זאת נקודת המוצא לתיאוריה של דיימונד. הציידים לקטים הם קו הזינוק לאנושות.

ההיסטוריה המערבית מנציחה את נרטיב עליונות התרבות האירופית, על שאר העולם, כפי שאותה מעלה על נס ההיסטוריון, ניל פרגוסון בספרו ציביליזציה. דיימונד מביט על ההיסטוריה האנושית במבט על שונה, הלוקח בחשבון את כל מרחבי כדור הארץ, את התרבויות השונות, וציר זמן ארוך טווח, כמחקר פנורמי רחב ממדים. לדיימונד נקודת מבט צנועה יותר על התרבות המערבית.

דיימונד הוא לא היסטוריון רגיל, הוא קודם לכל מדען וחוקר אבולוציה, פיזיולוג וביאוגאוגרף, ולכן המחקר שלו הוא סינתזה מרהיבה הכוללת תחומים ידע רבים המשולבים יחד, היסטוריה, ארכיאולוגיה, חקלאות, בלשנות, רפואה ותחומים רבים אחרים. דיימונד נע על פני מרחבי זמן עצומים, של - 13,000 שנים, ומבקש בכך לתת לנו תמונה כוללת לאודיסאה אנושית. הספר הזה הוא בעצם ההיסטוריה של ההומו ספיינס. דיימונד מתאר במשיכות מכחול גדלות ועזות, את האופן שבה היסטוריה האנושית עברה זינוק ענק תוך זמן קצר יחסית, מהאדם הקדמון לעת החדשה. דיימונד מנסה לתת לנו תשובה, לאופן שבו חברות מסוימות שרדו, והתפתחו ואחרות לא.

האדם המערבי אף פעם לא היה חף מגזענות ויוהרה. דיימונד, שומט את תחושת העליונות הזאת, בטענה שלא גנטיקה או הבדלים ביולוגיים בין גזעים, היו הכוח שהניע ועיצב את ההיסטוריה, היא עוצבה כתוצאה מהשפעת הסביבה על החברה. בחברה שהיו בה, יותר צמחים ובעלי חיים מבויתים, היה לה יתרון, שאפשר צבירת משאבים ליצירת ארגונים חברתיים, כצבא, וממשל, כמו כן היא יכלה לפתח טכנולוגיות מתקדמות, כרובים, פלדה, ואף חסינות גדולה יותר לחיידקים. החברה האירופית החלה לרכוש את היתרונות האלה ביחס לתרביות האחרות, החל מהמאה ה- 15, מה שאפשר לאירופה לכבוש ולשלוט על שאר העולם ולשעבד אותו, בין היתר על ידי השמדת האינדיאנים באמצעות הדבקתם המכוונת בחיידקי היבשת האירופית.

כשקוראים את דיימונד, מבנים את הבסיס האינטלקטואלי והמחקרי של ספריו של נוח הררי, היסטוריה בקנה מידה גדול המשלבת מספר תחומי ידע. דיימונט עצמו מתבסס על אסכולת האנאל הצרפתית שבחנה תהליכים ארוכי טווח באמצעות שילוב של מספר תחומי ידע.

דיימונד לא חף מחסרונות, התיאוריה שלו דטרמיניסטית, טוענת שההיסטוריה היא גורל ידוע מראש, מהי סביבתך הגאוגרפית, ואומר לך מהו גורלך, הטענה הזאת, לא מצליחה להסביר החלטה פוליטית אחת בסין במאה ה- 15 שדרדרה אותה מתרבות עלית לציביליזציה בדעיכה, ובכך גרמה לעליית ההגמוניה האירופית. האירוע המשמעותי הזה לא עולה בקנה אחד עם תיאורית ההשפעה הסביבתית ארוכת הטווח, ולכן דיימונד מתייחס איליו כתקלה.

ספרו של דיימונד חשוב בכדי להבין גישות מחקריות עכשוויות בתחום ההיסטוריה, ומעצם העובדה שהתיאוריה שלו היא אנטי תזה להיסטוריה שבמוקדה אירופה. בכך דיימונד מעניק לנו פרופורציה ביחס לתרבות המערבית, שיש לה אומנם נקודות זכות רבות, אך גם כתמים שחורים בהתייחסות המתנשאת שלה לתרבויות האחרות, ובהרסניות שלה המעמידה בסימן שאלה את עצם המשך קיומה. לא בהכרח מה שחשוב כתוב מעניין, סיפרו של דיימונד מעניין בחלקים מסוימים, ובחלקים רבים שלו הוא כתוב בצורה משעממת, עמוס פרטים שמקשים לעקוב אחרי התמונה הכוללת, ולמרות הכול הוא מומלץ למטיבי קריאה.

אפילוג

לפני שנים, בחירתו של אלי ולד להיות חוקר האדם הקדמון, נראתה בעיניי כהתעניינות בנושא איזוטרי, המעניין חוקרים, המעדיפים להתמודד עם החיים שהיו ולא עם אלה שיהיו.

כעת אני חושב שאילו אלי היה חיי, לבטח הייתה לו אמירה גדולה על האנושות, למה שאנחנו באמת, יהירים ביחס לתרבות האדם הקדומה, והרסניים כמי שמשתייכים לתרבות המערבית. יכול להיות שבאופן הזה הוא היה מעניק לנו מבט צנוע על עצמנו, שעשוי היה להציל אותנו מההרס העצמי שלנו.
34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוסי נינוה (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
הי רץ
לצערי, הגעתי אל הספר הזה, רק כעת, 6 שנים אחרי שכתבת את דבריך על הספר.
מברך על דבריך המעניינים (ואף מרגשים בעניין אלי ולד ז"ל).
אני סבור שניתן להגדיר את הבעיה, בה עוסק המחבר כך:
מדוע קולומבוס הגיע לאמריקה ולא ההיפך - מדוע האינדיאנים לא הגיעו לאירופה? או מדוע קורטז נחת בדרום אמריקה ולא האצטקים או האינקה נחתו בספרד? או מדוע האדם הלבן סחר בעבדים שחורים באפריקה ולא השחורים באפריקה סחרו בעבדים אנגליים??
הספר גם חיזק את ספרו של פרופ' שמחה נוח קרמר "ההיסטוריה מתחילה בשומר" שנכתב כבר ב 1959.
מעניין לקרוא, מי היו הראשונים שבייתו צמחים לאכילה, ובייתו בעלי חיים למזונם או לשרותם, שעברו להיות חקלאים ולא ציידים-לקטים, היכן הומצא הכתב הראשון, וכו'...
yossic (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מושקעת ומעניינת ביקורת עניינית, ממצא ומקצועית ....והכי חשוב מספקת ערך מוסף. ישר כח רץ
(לפני 9 שנים)
יפה !
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ז.ש.ל.ב - תודה - קראתי ביקורת שלך על דיימונד - והיא הייתה מאוד מדויקת.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעולה. קראתי ספר אחר שלו, דווקא כתוב מסודר
חני (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
רץ אם לא היו מתרחשים לי כמה ניסים שם בניו גיני לא הייתי כותבת פה היום . אני תולה את כל הקידמה הזו שלנו בידע.מצד אחד אנחנו לא מפסיקים להיתפתח כי זה בעוכרינו כבני אנוש.מצד שני הידע וההתפתחות שאנחנו סוגדים לה לא מאפשרים לנו לחיות בפשטות ובצניעות כמו פעם.ואולי ברגע שהקידמה תגיע לשם.ואל תטעה היא תגיע! אולי הם יעשו את הדרך שאנחנו עשינו עד הלום.משאבי הטבע שם הם משהו שלא ניתן לתאר.ואנחנו כאן לא מבינים איך הם לא מנצלים את המשאבים הללו וממנפים את כל זה וממירים לכסף.כי זה נדמה לנו פה שהכל מומר לכסף.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
בת - יה - תודה, דיימונד - כותב כאנטי תזה לתפיסה האירופית המתנשאת, זה מה שמייחד אותו. הוא מתייחס בכבוד לתרבויות אחרות ומתחשבן ומבקר את הרצחניות וההתנשאות של התרבות האירופית.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות - תודה דיימונד - כמובן
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות - תודה, הספר הזה יחסית לספרי היסטוריה אחרים כתוב פחות טוב. היסטוריון חייב לקבל החלטה מי אוכלוסיית היעד שלו, העולם האקדמי, החוקרים האחרים והסטודנטים להיסטוריה, או הקהל הרחב להם ההיסטוריה אמורה להיות כתובה באופן פשוט ומרתק, ראה ערך נח הררי, אבל דיימונד, מנסה לתפוס את החבל בשני קצותיו גם ספר מיועד לחוקרים וגם לציבור הרחב, התוצאה מאוד בעייתית לטעמי.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
יעל - תודה ספר מעניין כמבט חדשני ואחר על ההיסטוריה בצורה ארוכת טווח ורב תחומית, אך הספר באופן הכתיבה שלו בחלקיו הרבים לא מעניין.
בת-יה (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
כתבת ביקורת טובה, אבל לי כבר נמאס מזמן מהעליונות האירופאית - אז כנראה אוותר על הספר.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
רוטיל ק. הספר הזה מעניין בזווית המיוחדת שהוא המעניק לחקר האנושות, אך הכתיבה שלו לעתים משעממת ועמוסה בפרטים המקשים לראות תמונה כוללת.
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
חני - תודה, ההרס העצמי החל מהרגע שכף רגלו של האדם האירופי דרכה בעולם החדש - הוא הרג ושיעבד את הילדים, פגע בהרמוניה שבכדור הארץ, האמין בכוח ובמלחמה ובהרג כפיתוח של רעיון הבררה הטבעית, כעת הוא הפך לצרכן אובססיבי של אנרגיה, אדמה, ומים, האם האדם מסוגל לעצור ולהפוך לצנוע יותר, אני בספק. אלי ולד היה הבן של ראש העיר הקודם שלי, הוא היה אשיות יוצאת דופן בדרך שהוא בחר, הסיפור שלו הוא החמצה לחברה באופן שבו ילד מבקש לחפש תובנות דווקא בחברות שנראות על פניו פרימיטיביות, המציאות מראה שלחברות האלה היו תובנות גדולות של קיום אנושי עם הטבע ולא נגד הטבע.
מורי (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תמיד יש לי תחושה שאתה כותב טוב מהספרים שאתה מסקר. זו לא הפעם הראשונה שאני אומר את זה.
מי זה דיימונט?
yaelhar (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
מעניינת הביקורת. וגם הספר.
הוא נמצא ברשימה שלי כבר זמן רב.
רויטל ק. (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
כמו חני, גם אני רוצה לקרוא את הספר כבר תקופה...
ודוחה למתישהו, כשיהיה לי הרבה זמן פנוי (ולו הייתי פולניה הייתי מספרת לכם מתי יש סיכוי שזה יקרה...).

הביקורת שלך היא עוד צעד קטן לכיוון ה-כן לקרוא, תודה.
חני (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
כשאתה מדבר על הרס עצמי בדיוק מזכיר שקראתי כתבה מפחידה על הרס הכדור שלנו בדיוק היום. לא הכרתי את הסיפור של אלי בניו גיני
.יש לי את הספר והוא תמיד נראה לי כמו ספר כבד מאוד ...תמיד דוחה את קריאתו למחר...
סקירה מרתקת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ