ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 8 במרץ, 2016
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
לפני הכל, צריך לדבר רגע על השם.
איזו אסוציאציה מעלה בכם השם "כוחה של נחישות"?
סרט הוליוודי, אולי.
מורה שברירית ועדינה נכנסת לכיתה הכי בעייתית בשכונת המצוקה הכי בעייתית, התלמידים - בריונים ענקי קומה, חמושים בסכינים, כמעט מבריחים אותה משם, אבל בכוח האמונה שלה בהם היא תהפוך אותם, עד סוף השנה, לזמרים-רקדנים-מתמטיקאים-סופרים מחוננים.
או ספורטאי מצטיין, נפגע בתאונה בנסיעה לתחרות הגורלית, לוקח את גורלו בידו וזוכה באולימפיאדת הנכים בענף דילוגים על רגל אחת.
משהו כזה, לא?
בקיצור, אם לשפוט על פי שמו (העברי) של הספר - רוב הסיכויים שלא הייתי מתקרבת אליו לו הייתי נתקלת בו במקרה.
לא שאני לא מבינה את ההוצאה. לכו תתרגמו את mindset האלגנטי לעברית. דפוסי חשיבה? ואת *זה* כן יקראו?
אבל בכל זאת.
כוחה של נחישות? חברים, קצת נחישות והייתם מוצאים משהו יותר מוצלח. אני בטוחה.
אז תתעלמו מהשם, מחקו אותו בטיפקס, קראו את הגירסה האנגלית, לא משנה.
רק אל תשפטו אותו לפי השם שלו בבקשה.
ועכשיו - לספר עצמו.
***
בסמסטר השני שלי באוניברסיטה, כמו בסמסטר שלפניו ובזה שאחריו, היו כמה קורסים לא קלים וקורס אחד מרכזי.
הקורס המרכזי היה זה עם התרגילים הכי זוללי זמן, זה שדרש השקעה של שעות על גבי שעות.
וכשאני אומרת "שעות על גבי שעות" אני מדברת על מעבדת המחשבים ששעת הסגירה שלה היתה 2 בלילה.
היו בסה"כ שלושה תרגילים גדולים שליוו אותנו לאורך הסמסטר ונבנו זה על גבי זה.
השקעתי בתרגיל הראשון כמו... כמו שמשקיעים בקורס כזה, נו.
הרצתי טסטים כדי לבדוק את עצמי, והיה נראה לי שאני לגמרי בכיוון.
ואז בדרך הביתה חברה סימסה לי שיש ציונים, וכמובן שאיך שהגעתי הביתה טסתי למחשב...
וגיליתי את הציון המפואר 40.
בכי היסטרי לאורך הלילה, תחושת כשלון מוחלטת וגורפת.
לא מעניינים הציונים הטובים מהסמסטר הקודם, לא מעניין כלום.
אמרתי להורים שלי שאני צריכה לפרוש מהלימודים. הציון הזה הוא ההוכחה שאני לא במקצוע הנכון, לא במקום הנכון. אין טעם להמשיך.
ההורים שלי ניסו לעודד, אמרו שכדאי לבדוק על מה ירדו הנקודות, לנסות להבין איפה טעיתי, לחכות להמשך הקורס - במקרה הכי גרוע אפשר לחזור על הקורס שנה הבאה...
אבל מבחינתי לא היה על מה לדבר. ההוכחה הניצחת לכך שאני לא צריכה ללמוד מדעי המחשב ניצבה לפני על ארבעים נקודותיה.
מתישהו, לאורך הלילה המתיש הזה, כן נכנסתי שוב לבדוק את הציון ולראות על מה ירדו הנקודות.
בשלב הזה, כשבדקתי מה בדיוק כתוב שם, התברר שהוספתי איזה רווח מיותר באחת ההדפסות שהפיל את כל הטסטים האוטומטיים.
למחרת, אחרי פניה למתרגל הציון תוקן ל-96 וליהודים היה אורה ושמחה וששון ותואר במדעי המחשב.
*
זו לא היתה הפעם היחידה בחיי שבה כשלון כזה או אחר הפיל אותי לקרשים, גרם לי לצבוע את עצמי ואת העולם בצבעים הכי שחורים שיש, להתייאש, להרים ידיים להגיע למסקנה שלא נועדתי לזה.
לרוב הצלחתי לקום משם, אבל המחיר, אוי, המחיר.
*
לפני כמה שבועות הייתי בהרצאה שנערכה בבית הספר בו לומד הבן שלי יום בשבוע.
ההרצאה התבססה על הספר "כוחה של נחישות" ומבחינתי - היתה פוקחת עיניים.
*
בניסוי שנערך על שתי קבוצות ילדים, ניתנו להם עשר בעיות תואמות-גיל.
הילדים הצליחו באופן סביר.
בקבוצה אחת - החוקרים שיבחו כל ילד על הצלחתו תוך שימת דגש על חוכמתו וכשרונו שעזרו לו לפתור נכון.
בקבוצה השניה - שובח כל ילד וילד על התמדתו ומאמציו בפתרון הבעיות.
נחשו באיזו מן הקבוצות יותר ילדים היו מעוניינים לפתור בעיות נוספות?
באיזו מן הקבוצות הם היו מעוניינים לפתור בעיות קשות יותר, ובאיזו רק קלות יתר?
באיזו מן הקבוצות התמודדו הילדים טוב יותר עם כשלון - לאחר שניתנו להם בעיות קשות יותר?
באיזו מן הקבוצות נטו הילדים יותר לשקר לגבי ציוניהם בשאלון שמילאו אחר כך, ולספר שזכו בציון גבוה יותר?
נכון.
הילדים ששובחו על חכמתם, היו להוטים יותר לשמור על ה"תואר" שזה עתה זכו בו, ולכן פחות מעוניינים בפתרון בעיות נוספות, ודאי בעיות קשות יותר, שעלולות לשלול מהם את התואר "חכם" או "מוכשר". הם התמודדו פחות טוב עם כשלון ש"הוכיח" שהם, בעצם, לא כל כך חכמים, ונטו יותר לשקר בקשר לציוניהם מתוך רצון להמשיך ולהיראות כחכמים.
*
על פי קרול דווק, ישנן שתי תבניות חשיבה, ורוב בני האדם מאופיינים על ידי אחת מהן. רק מיעוט בני האדם נמצא באמצע.
תבנית חשיבה מקובעת - אמונה שהיכולות שלנו הן נתון מולד. כמעט ולא נתון לשינוי
תבנית חשיבה מתפתחת - אמונה שהיכולות שלנו ניתנות לשינוי ולהתפתחות כל הזמן.
לאותו אדם יכולות להיות תבניות חשיבה שונות לגבי יכולות שונות: יתכן שהוא מקובע ביחס ליכולתו להתפתח מבחינה ספורטיבית, אך מאמין ביכולת ההתפתחות האינטלקטואלית, למשל.
אך לרוב - ישנה נטיה ברורה לכיוון אחד.
תבנית החשיבה משפיעות על היחס שלנו לדברים שונים:
האם מטרות הלמידה שלנו הן לשמור על תדמיתנו, להסתיר את חוסר היכולת שלנו, לקבל ציון טוב? או שמא לרכוש ידע חדש ולהתפתח?
האם אתגרים מעוררים אצלנו בעיקר חשש או מהווים עבורנו דרך ללמוד ולהתקדם?
האם כשלון מעיד בעינינו על חוסר יכולת וגורם לנו לוותר או שמא מאותת לנו כי עלינו להתאמץ יותר או למצוא אסטרטגיות חדשות?
האם ביקורת מכניסה אותנו למגננה ולהכחשה או שיש בנו פתיחות לשמוע ולהשתפר?
והיחס למאמץ...
אצל בעלי תבנית החשיבה המתפתחת - הוא נתפס כהכרחי לשם התקדמות.
אצל בעלי תבנית החשיבה המקובעת - תיבת פנדורה של ממש:
המאמץ נתפס אצלם כדבר שלילי. הרי "גאון אמיתי" כלל אינו צריך להתאמץ, הכל בא לו בקלות...
ומצד שני - חוסר המאמץ מהווה תירוץ מצויין: "הייתי יכול לקבל 100 אם רק הייתי לומד למבחן הזה"...
כלומר, השקעת מאמץ היא lose-lose situation:
או שהצלחת (אבל אחרי מאמץ... פחות שווה) או שנכשלת למרות המאמץ ושוב אין לך איך להסתתר מהאמת המרה... שאתה כשלון.
ואילו אי-השקעת מאמץ היא ממש win-win situation!
או שהצלחת - כשרון אמיתי! או שנכשלת, אבל עדיין תוכל להתנחם ב"ידיעה" שברור שהיית מצליח לו רק היית מתאמץ...
וכך נוצרות התנהגויות של הכשלה עצמית.
ההרצאה, כאמור, פקחה את עיני. כשהמרצה ביקשה שננסה לחשוב בכנות ולנסות לזהות את תבנית החשיבה שלנו, לא הייתי צריכה לחפור לעומק... הרי זיהיתי את עצמי מהרגע הראשון.
*
קריאת הספר היתה חוויה קצת פחות מלהיבה.
הספר מרבה בדוגמאות, חלקן נראות דמיוניות ממש. האמנם אין גבול למקומות אליהם תבנית החשיבה המתפתחת יכולה לקחת אותנו?
ההסתייגות היחידה שמציעה המחברת היא:
"האם כל אחד יכול לעשות כל דבר? אין לי מושג. עם זאת, אני סבורה שכעת נוכל כבר להסכים שאנשים מסוגלים לעשות הרבה יותר ממה שנדמה לנו במבט ראשון".
אבל, בעיקר, הספר גרם לי לתהות, איפה, בעצם נמצא החידוש המרעיש:
את הרעיון שלשבח ילדים על יכולותיהם וכשרונם עלול לפתח אצלם חשש מאבדן התווית ולהימנעות אני מכירה מהספר (המומלץ מאוד) "איך לדבר כך שילדים יקשיבו ולהקשיב כך שילדים ידברו".
למסקנה ששיטת הציונים בבתי הספר גורמת לפעמים לילדים לאבד את חדוות הלמידה לשם למידה והופכת את הלמידה למשהו שנדרש עבורו "פרס" בדמות ציון גם הגעתי לפני שנים.
את הסרט "לסניור באהבה" הממחיש את אפקט פיגמליון ע"י סיפורו המדהים של חיימה אסקלנטה, המוזכר בספר, מורה אגדי שהוביל תלמידי שכונת מצוקה להצלחות מסחררות במתמטיקה בזכות אמונתו המוחלטת בהם ראיתי ודיסקסתי לעייפה בשירות הלאומי שלי.
משפטים כמו "ההצלחה היא 99% מאמץ ואחוז אחד כשרון" או "אין דבר העומד בפני הרצון" מלווים את כולנו מילדות...
אבל אני חושבת שהספר הזה היה עבורי כמו החוברות האלו של הילדים, בהן בכל עמוד יש 200-300 מספרים ונדרשת עבודה של חיבור המספרים זה לזה לפי סדר כדי לראות את התמונה שיוצרים המספרים על הדף.
הספר הזה היה עבורי העפרון שחיבר את כל המספרים ויצר מול עיני תמונה אחת, שבה כל כך הרבה פרטים מתאימים זה לזה.
ואולי גם הפסקאות האלה, שמכילות מידע שכבר הכרתי, על הטיפול הקוגניטיבי, בשילוב עם התאוריה של תבניות החשיבה:
"במודע או שלא במודע, כל אדם רושם לעצמו מה עובר עליו במשך היום, מה משמעות הדברים שמתרחשים בחייו ומה עליו לעשות בקשר לזה. במילים אחרות, התודעה שלנו רושמת אירועים אלו ללא הרף ומפרשת אותם. כך אנו מצליחים להבין מה קורה. אולם לעתים עולה תהליך הפרשנות על שרטון. יש המעניקים פרשנות קיצונית מדי למתרחש בחייהם ובתגובה לכך הם נתקפים רגשות מופרזים של חרדה, דיכאון או כעס - או עליונות.
תבניות החשיבה מציבות את המסגרת לאותו רישום המתבצע בתודעתם של בני האדם. הן מנחות את כל תהליך הפרשנות. תבנית החשיבה המקובעת יוצרת ומונולוג פנימי הממוקד בביקורת ושיפוט: "זה אומר שאני אפס". "פירוש הדבר שאני שווה יותר ממך".
...
תרפיה קוגניטיבית מלמדת אנשים לרסן את האמירות השיפוטיות הקיצוניות שלנם ולהפוך אותן להגיוניות יותר...
באופן זה מסייע הטיפול הקוגניטיבי לאנשים להתבונן בחייהם באור הרבה יותר מציאותי ואופטימי. אולם הוא אינו מוציאם מתוך תבנית החשיבה המקובעת ומתוך העולם השיפוטי הנגזר ממנה. הוא אינו תוקף את ההנחה הבסיסית, הגורסת כי תכונות אינן ניתנות לשינוי וגורמת להם למדוד את עצמם ללא הרף."
*
הפרק החשוב ביותר בעיני הוא הפרק הפונה למורים והורים, ומציע דרכים בונות לשבח ילדים.
לא, להגיד לילד שהוא חכם וגאון, או לשבח אותו על המהירות שבה פתר את החידה אינן דרכים בונות.
שבחים כאלה אולי יבנו אצלו את הבטחון בחכמתו... אבל בסך הכולל - יערערו את בטחונו העצמי.
"למה שלא תנסי, מה יקרה אם תנסי?" היו ההורים שלי מנסים לשכנע אותי לפתור חידות כשהייתי ילדה.
אבל אני התעקשתי להימנע.
ובכן, זה מה שיקרה (אולי): אני אכשל ואז שוב לא אוכר כחכמה, ואם לא אהיה חכמה... מה כן אהיה?
העניין הוא, שאת תווית ה"גאון" קל כל כך לאבד, ואילו את תווית ה"מסוגל להתאמץ" קשה הרבה יותר לאבד, וקל יותר לאמץ מחדש, במקרה הצורך.
*
בבוקר שאחרי ההרצאה, נשארתי בבית עם ילד חולה.
אחת הפריווילגיות השמורות אצלנו לילדים חולים, לאחר שהתאוששו וקמו מהמיטה, היא משחקי מחשב, הנדירים אצלנו מאוד בשגרה.
ומאחר והם נדירים - הרי שגם המיומנות לא מרשימה במיוחד...
מהר מאוד נשמעו קריאות התסכול מכיוון המחשב.
"כל הכבוד" עודדתי את הילד "אתה ממש מתאמץ, מוכן לנסות שוב ושוב!"
"כל הכבוד על ההשקעה" אמרתי אחרי שהצליח.
ובמפתיע, או שלא כל כך, הילד שבשגרה נוטש אתגרים במהירות ישב מול אותו המשחק לא מעט זמן...
אני כמובן לא מנסה לטעון שתבנית החשיבה שלו השתנתה בין-שני משפטים... לשם כך דרושה השפעה מצטברת, כוללת, ארוכת טווח.
אבל ההשפעה על המוטיבציה לטווח קצר, ואת זה מראים גם המחקרים של דווק - בהחלט יכולה להיות מיידית.
מדהים, לא?
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
האופה בתלתלים
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
וואו, איזה מרצה נחמד :-) הלוואי עלי...
כולנו שורדים חלק בכיף וחלק בצליעה :-/ |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אוי, האופה,
את תשנאי אותי אם אומר שדווקא חישוביות היה מהקורסים האהובים עלי?
כל כך הסתדרנו איתו עד שהחלטנו, אני ושני החברים איתם למדתי לכל המבחנים, להירשם לסמינר של אותו מרצה שדן בבעיות מתקדמות בחישוביות. ישבנו שם, יחד עם דוקטורנטים ומתרגלים שלנו... והבנו מעט מאוד. למזלנו, המרצה היה כל כך נלהב מהסוגיות החישוביות המתקדמות עד שעניינים ארציים כמו ציונים לא הטרידו אותו והוא חילק 95 לכולם. אבל יש כמה קורסים אחרים ששרדתי אך בקושי, אם זה עוזר:) |
|
האופה בתלתלים
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
רויטל, גם את מדמ"חית?! לא ידעתי.
הבודק האוטומטי זה פויה. (מישהו צריך להוריד את רמת התגובות כאן) והשאלה האמיתית היא איך שרדת את חישוביות? |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
תודה רץ.
|
|
רץ
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
יופי של סקירה - אני שבא מתחום הספורט - ריצה למרחקים ארוכים - כישלון היה כחלק מגורמי ההצלחה - המדרבן להתרומם ולהמשיך קדימה, נקודה נוספת לא פחות מהתוצאה, הדרך והניסיון
היו בעלי חשיבות מרכזית.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
בהחלט מזכיר, לייב.
ואף מוזכר בספר (ובסקירה:)) הספר נותן מסגרת למונח הזה, מציב אותו בתוך הקשר רחב יותר, לתחושתי. |
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
הממ....מעניין...מזכיר נורא את אפקט הפיגמליון לא?
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
מכל מלמדיי השכלתי... למדתי הרבה, הן מהסקירה והן מהתגובות. רויטל - ביקורת משובחת!
|
|
חני
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
כולנו נופלים וקמים,סקירה יפה על נושא מעניין רוויטל והשאלות שנשאלו ראויות בהחלט
לבדיקה.זה ברור לי שחיזוקים חיוביים מקדמים את הילד כמו חיזוקים שלילים..חייבים להיות מאוזנים .
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
תודה לייב.
ע"פ מחברת הספר הזה - בזה הרגע הפגנת תבנית חשיבה מקובעת: האמונה שהמשכל הוא משהו קבוע, שנולדים איתו ואין מה לעשות. כמובן שיתכן שילוב נסיבות שלא יאפשר לאדם להגיע רחוק, אבל ככלל, המחברת מאמינה ש"משכל" הוא דבר מאוד דינמי ונתון לפיתוח ולכן כל אדם יכול להגיע הרבה יותר רחוק ממה שנראה לנו. ע"פ הגישה שלה, מורה שישדר זאת לתלמידיו לא ישלה אותם אלא יעזור להם לפתח תבנית חשיבה מתפתחת... שאכן תוביל אותם לשם, או לפחות רחוק יותר ממה שמורה מקובע יותר יכול להביא אותם. היא נותנת דוגמאות ממורים מופתיים מהמציאות (כמו למשל חיימה אסקלנטה שעליו נעשה הסרט "לסניור באהבה", והוא לא היחיד). גם לי קשה עם סיפורים כאלה, ואני לא יודעת אם אני מסכימה עם המסקנות שלה ממש עד הסוף. אבל כן מקבלת שהפוטנציאל של האדם הוא הרבה מעבר למה שנראה לנו, ושהמשכל אכן יכול להתפתח יותר ממה שהאמנתי לפני זה. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אפרתי,
כלומר את מצפה מהם להגיע רחוק = תוצאות, לא רק מאמץ...
על פי הספר הזה, כולנו מלאי פוטנציאל, ותבנית חשיבה מקובעת היא גורם נפוץ לחוסר מימוש שלו. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
סוריקטה,
נדרש אומץ כדי לחזור ולהתמודד...
קרה לי משהו דומה, רק במספרים פחות דרמטיים. הגשתי מבחן בלי לנסות את השאלה האחרונה, מתוך מחשבה שבכל מקרה אגש למועד ב'... כשקיבלתי את הציון הבנתי שלמועד ב' כבר לא אטרח לגשת, ואכלתי את עצמי שלא ניסיתי לפחות לגרד כמה נקודות מהשאלה האחרונה. |
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
רויטל, ראשית ביקורת מעניינת מאוד כתבת...שאפו...
לגופו של עניין, נכון שנחישות, מובילה להצלחה (בחלק מהמקרים) אך היא לא מספיקה, לעיתים צריך צירוף של מס דברים בכדי להצליח...
אז יש לי נחישות, אך המשכל שלי אינו מספיק האם אצליח? לא! זו הסיבה שלא כולנו פרופסורים, מדענים, אסטרונאוטים... לעיתים חורה לי לשמוע מחנכות ומורים בבתי ספר, נכון הם עושים עבודה נהדרת אבל להשלות בצורה כזו ילדים? זה כבר מוגזם... צריך להשתדל כן! להתאמץ חד משמעית! לקוות זה תמיד טוב! וצריך להשאיר טיפ טיפה לקצת מזל טוב.... |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אני מכירה הרבה מאוד אנשים, מוכשרים מאוד, שלא מנצלים אפילו פרומיל מכשרונותיהם.
אם היו משקיעים, היו מגיעים רחוק. זאת הסיבה שאני חושבת כך.
|
|
סוריקטה
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
סיפור קטן:
בטכניון היו נהוגות בחינות אמצע סמסטר שמטרתן הרשמית היתה לשמש כמגן על אחוז כזה או אחר מהציון הסופי בקורס. בסמסטר הראשון שלי, כשעוד לא ידעתי שבפועל הן משמשות כדי להוכיח לך כמה מטומטמת את, ניגשתי לכולן. באחד הקורסים שנחשב קשה יחסית, פיסיקה 1מ, כשהחזירו לנו את הבחינות קראתי קריאת שמחה. זה היה באולם גדול ומיד ניגשו אלי כל מיני אנשים עם "כמבה קיבלת?". הציון היה 50 אבל אני הייתי מאושרת כי מתוך שתי השאלות שהיו במבחן רק אחת פתרתי, לשניה אפילו לא ידעתי איך להתייחס, ושימח אותי מאד לגלות שאת זה עשיתי נכון.
אחרי שאספתי את שאר התוצאות התברר שה 50 הזה היה גולת הכותרת של הציונים שלי ואז נסעתי להורים שלי כדי לבשר להם שאני פורשת בשיא. אבא שלי אמר אז משפט סתמי שבדיעבד השפיע באופן מכריע על מסלול החיים שלי. זה היה משהו ברוח של עזבי, מה אכפת לך, תגמרי את הסמסטר, הרי ממילא כבר שילמנו. את הסמסטר ההוא סיימתי בהצטיינות יתרה (שהלכה ודעכה עם הזמן, אני מאלה שמתלהבים בעיקר בהתחלה). מה שכן, יותר לא ניגשתי לבחינות אמצע סמסטר. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
תודה אפרתי.
הביהביוריזם עצמו הוא לא ממש חדיש... שורשיו בראשית המאה שעברה. ושורבב לכאן בתגובות, לא כחלק מהסקירה של הספר. את הספר עצמו לא חושבת שאפשר לייחס לגישה הביהביוריסטית. אני לא בטוחה שאני מסכימה שההשקעה והדרך חשובים יותר מהתוצאות. אבל מאוד מאמינה שהשקעה ומאמץ נדרשים כדי להגיע לתוצאות משמעותיות, גם עבור אנשים ברוכי כשרונות ויכולות. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מצויינת וגם ההערות שלך. בקיצור, דעתי היא, שמכיוון שלא כולנו נולדנו עם אותן יכולות
ואותן כישרונות, ההשקעה והדרך חשובים הרבה יותר מהתוצאות.
וביהביוריזם זו מילה נורא אלגנטית, אבל השיטה ממש לא חדישה. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
נכון, הגבתי למחשבות שפתח ב"מי שלמד מהו ביהייביוריזם"...
|
|
שחר
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ללא ספק, אך לא בטוח שהיא מתומכות גישה זו
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אני מניחה שלפרופסור קרול דווק,
כחוקרת בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית באוניברסיטת סטנפורד, יצא ללמוד קצת ביהביוריזם:)
|
|
שחר
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
לגישה הביהיביוריסטית
יש סגנון אחד לכולם, אבל רוב הגישות מתנגדות לגישה זו והשימוש בה נפוץ בעיקר במסגרות לצורך עיצוב התנהגות והשלטת משמעת, חסרונה הגדול של שיטה זו שהיא איננה פרטנית ומתעלמת מהשוני הטבעי והמולד בין בני אדם.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
מי שלמד מהו ביהייביוריזם, יבין מתי לשבח, כמה ולמה.
יש לי 3 בנות, כל אחת שונה מרעותה וממש לא מצאתי סגנון אחד לכולן.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
תודה שחר.
העיקר, בעיני, הוא לא לפעול על אוטומט.
לחשוב על מה שאנחנו אומרים, איך זה יכול להתפרש, איך אפשר לאמץ דפוסים בונים יותר, מה מתאים לכל ילד וכן הלאה. ואולי נכון שלא משבחים על המובן מאליו, אבל השבח מניע אותנו לחזור שוב על המעשה ששובח, עד שיהפוך למובן מאליו, לא? |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
תודה מחשבות.
מסכימה איתך, זה לא מדע מדוייק, אין רשימת ת"גובות נכונות" שאפשר לשלוף בכל זמן ובכל סיטואציה, וכולנו בני אדם ומועדים לטעויות. אני כן חושבת שכדאי ללמוד ולחשוב על הנושאים שמעסיקים אותנו כהורים ולנסות לכוון את עצמנו לכיוונים נכונים ומועילים לילדינו, ולא להגיב על אוטומט. |
|
שחר
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
הדברים שכתבתם מעוררים הרבה מחשבה.
לדעתי, בכל שבח יש חיסרון, שהרי לא משבחים את המובן מאליו, כך שאם משבחים על מאמץ סימן שזה מעבר למצופה והמובן מאליו, כמובן ששבח על חכמה וכישורים הוא בעייתי, כי הוא ממעיט את הצורך במאמץ, ומשבח על מה שאין שום ענין לשבחו, שהרי מטרתנו לעודד השקעה ולא לפאר את התכונות המולדות של האדם, ובפרט שזה מעודד חוסר השקעה וכמו שהסבירה רויטל בטוב טעם. לא לשבח כמובן שאינו אופציה, כי המילים הטובות הם הדלק בכוחו מתקדם האדם אל ההצלחה. לדעתי צריך לשבח על המאמץ, קצת על הכישורים, ומשניהם לא להרבות יותר מדי, העיקר זה לתת אמון, לומר ולתת תחושה שאנו בטוחים ביכולת הילד / המבוגר להצליח, ומאמינים שגם אם זה לוקח זמן בסוף זה יגיע.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אני יועץ חינוכי בעברי ולא יכול לומר שאני בעד אמירה ניצחת כזו או אחרת. כהורה
אני חייב לציין, שקשה מאוד לומר תמיד את הדבר הנכון. אני אולי הורה, אבל גם בן אדם.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אני מתקשה להפסיק להגיב:)
ממש גרמת לי לחשוב, יעל.
אני חושבת שהמסקנה שאת חוששת ממנה: "הרי התאמצתי. לא צריך יותר" מנוגדת לחלוטין לתבנית החשיבה שהספר מנסה לעודד. הרעיון שהיכולת שלי מאוד מוגבלת, ולכן אם התאמצתי ולא הצלחתי - זהו, זה מספיק, מייצג את תבנית החשיבה המקובעת: זה סך היכולות שלי, לא הצלחתי - מרים ידיים. הספר בא לעודד תבנית חשיבה שמאמינה שהיכולת שלנו גדולה בהרבה ממה שנראה לנו. המאמץ הוא הדרך להגיע להישגים. הוא נדרש, כי ההישגים לא יפלו עלינו משמים בזכות הכשרון איתו נולדנו. ואם התאמצתי והתאמצתי ולא הצלחתי - זה הזמן לחפש אסטרטגיה אחרת, לחשוב מה אני עושה לא נכון, לבקש עזרה, להתייעץ. אז "לשבח על מאמץ ולא על תוצאה" זו אכן דרך פשטנית לתאר את זה. הכוונה היא, שכאשר ילד מגיע להישג - להדגיש את הצד של המאמץ שנדרש לו. לא להתעלם מההישג. כאשר הוא מגיע להישג ללא מאמץ - לא להתלהב מזה ברמה כזו שתבהיר לו שבלי מאמץ זה הכי שווה, כלומר - לא לשים דגש על "כמה מהר פתרת את זה". ואם ילד התאמץ ולא הגיע לתוצאה...? כן הייתי משבחת על עצם המאמץ, אבל כמובן שלא כדאי לעצור כאן אלא לחשוב איתו מה הלאה. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ועוד משהו.
אני חושבת שהשבח על הפתרון היצירתי, על הרעיון היפה, על החכמה, כל אלו באים לנו באופן אוטומטי...
אם לא מפסיקים לחלוק אותם, לכל הפחות כדאי "לאזן" אותם עם שבחים על מאמץ, על השקעה, על התמדה. דברים שאנחנו לא כל כך נוטים לשבח, דברים "משעממים" "אפורים", דברים ששייכים ל"בינוניים", כאלה שאשכרה צריכים להתאמץ כדי להצליח... את באמת מכירה אנשים מצליחים מאוד בתחומם שלא נדרשה להם השקעה והתמדה? פרופסורים באוניברסיטה, חוקרים שהגיעו לתוצאות המשפיעות על כל האנושות, סופרים, ספורטאים מצטיינים... כל האנשים הלא בינוניים האלה היו חייבים להשקיע כדי להצליח. אף אחד לא קם בבוקר וניצח במרתון בלי להשקיע בשביל זה. אז למה לא לעודד את ההשקעה הזו, שכל כך נחוצה כדי להגיע ליותר מבינוניות? |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
השאלה היא מה את עושה
עם הפחד שהשבח על התכונות יוצר.
עם החשש, שבפעם הבאה לא אמצא פתרון יפה, חדש ומעניין, ואז מה יהיה? אז אולי עדיף לא לנסות... ככה תמיד אשאר ההוא עם הפתרון היפה החדש והמעניין, ולא אהפוך לבינוני כזה, עם פתרונות שגרתיים... אני חושבת שהייתי מנסה לשלב: לשבח על המאמץ ועל הפתרון היפה והמעניין שהוא הניב. או אם לא היה מאמץ - לשבח את הפתרון היפה והמענייין אבל לציין שאם פתרת את זה כל כך מהר - זה כנראה קל לך מדי, אולי ננסה משהו קצת יותר מאתגר, שידרוש ממך להתאמץ קצת? הספר כמובן לא בא לעודד בינוניות או אחידות. הספר בא לחלוק על ההנחה שהחדשנות, הברק וההצטיינות הם משהו מולד שאו ש"יש לך את זה" או שאין לך את זה. ואם אין לך את זה - אז עזוב, למה להשקיע... אין טעם לנסות. הוא טוען שגם הם - החדשנות, הברק וההצטיינות - דורשים מאמץ והשקעה. שללא עידוד של ההשקעה והמאמץ - לא נישאר עם בינוניות, אלא עם שום דבר. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
היה לי מעניין מאד לקרוא מה שכתבת.
אני מכירה אישית מישהי שהעבודה הראשונה שלה באוניברסיטה זכתה לציון 4.5. היא היתה בהלם, שקלה להפסיק את הלימודים (שאפתנית ותחרותית, אלא מה) עד שהסבירו לה שהציון המירבי היה 5... היא סיימה לימודים בהצטיינות יתרה.
לגבי הרעיון שאת מתארת מהספר - שבח על מאמץ מול שבח על תכונות - דעתי חלוקה. שבחים על מאמץ מבססים, פעמים רבות, בינוניות. "הרי התאמצתי. לא צריך יותר" הוא מה שאומר הבינוני. יש תרבויות - האמריקאית למשל - המבוססות על מאמץ. והתוצאה בהתאם. לגבי השבחים על תכונות גם כאן אני לא שלמה. מה עוזר למישהו "חכם" או "יפה" שיציינו את זה? לא נראה לי שהרבה. יכול להיות שהפיתרון טמון בשבחים לסוג המעשה "מצאת פיתרון יפה, חדש, מעניין" למשל. אבל אז אני שומטת מהחינוך את יסודותיו - האחידות והבינוניות... |
28 הקוראים שאהבו את הביקורת