ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 30 בדצמבר, 2015
ע"י סוריקטה
ע"י סוריקטה
יותר מהכל חשבתי על פיסקה אחת, לקראת סוף הספר, שמדברת על הכחשה, על כך שכל אחד מאיתנו יודע שנעשות עוולות ושחלקן משמשות אותו ואת צרכיו ואנחנו בוחרים במקרים רבים להתעלם מהן, פחות לדעת, בטח לא להתעניין, רק כדי שנוכל להמשיך לחיות בבועה שלנו. זה נכון ביחס לאופן שבו מגדלים את הבשר שאנחנו אוכלים, זה נכון ביחס לאופן שבו מייצרים את הנעליים שלנו וזה נכון ביחס לעוד כל כך הרבה דברים.
יש משהו מאד מייאש בהבנה הזו. נסיונות להביא לשינוי או לייצר תודעה שמתנגדת לעוול מסויים בדרך כלל מתבססים על ההנחה שאם תביא לידיעתם של אנשים את מידת חוסר הצדק, אפילו תזעזע אותם אם אפשר, הרי שהם לא יוכלו להשאר אדישים ויצטרפו למאבק. מה שאוזקי אומרת, ולצערי אני חושבת שהיא צודקת, זה שאין לך סיכוי כיוון שאנשים לא רוצים לדעת ואין להם עניין בהרחבת הידע במקומות שיביאו לפגיעה בנוחות.
אני לא אומרת את זה בזלזול. בכלל לא. נדמה לי שבעולם שלנו, אם אתה רוצה לנהוג בצדק מוחלט, אתה צריך להסתובב ערום ויחף, לצרוך רק את מעשי ידיך, לא להשתכר כדי לא לשלם מיסים לאף אחד ואת כל זה לעשות במקום שאף אחד לא גר בו. בסופו של דבר, בכל אורח חיים אחר שאתה מנהל אתה מוצא את עצמך שותף לאיזשהו עוול וכל מה שאפשר לעשות זה לבחור במה לקחת חלק ולמה להתנגד.
בספר הזה, תוך שהיא מספרת על תעשיית הבשר באמריקה, עוסקת אוזקי גם בזה וגם במעמדן של נשים, ביפן ובעולם המערבי. הסיפור שלה הוא דרך עיניים של בחורה חצי יפנית חצי אמריקאית, ששותפה להכנה של סדרת כתבות המיועדת לעקרות בית יפניות ונושאן הוא נשות אמריקה והבשר שהן מבשלות.
לכל אורך הדרך יש עיסוק בבעיות מוסריות, אבל לא באופן תיאורטי, אלא כאלה שעולות תוך כדי חיים נורמליים של עבודה ומשפחה, שאלות שאם היתה לי חברה שהיתה עורכת תוכניות טלויזיה מהסוג הזה היא בטח היתה מדברת עליהן, וברור שגם אם יש תשובה מאד חד משמעית לכל שאלה, הרי שבחיים האמיתיים את הרבה פעמים נדרשת לעגל פינות אם את לא רוצה לחיות רק על בריקדות. האמנתי לסיפור וליכולת שלו להתרחש בדיוק כפי שהוא מסופר וחשבתי עליו לא מעט ואני חוששת שלמרות הכל, בהקשר הזה אני אדחיק את מה שאפשר להדחיק ואמשיך לאכול בשר.
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
חושבת כמו "קורא"...
אוהבת את האורז והירקות של 'מחשבות' הסתבכתי בעולם מההסבר של דוב. ועל אף הסבל, יש המון דברים דברים יפים לראות (מאה לפחות כל יום.. לפי לאה גולדברג:) ולא סובלת כשמכריחים אותי לאכול כבד, רק כי הברזל שלי נוזל... אני הכי אוהבת "דשא עשב רך כשי לה.." ששורר אהוד מנור. תהנו :)) בראשית היו שמיים בראשית היה הים כחול בראשית היו לי יום ולילה שעות הרבה כמו חול (כחול) בראשית היתה הארץ דשא עשב רך כשי לה בראשית גן בעדן גן בלי שער משמיים גשם טוב ניתך אלוהים היה רחום עם שחר ולמשמרת נתן הוא לי אותך בראשית היה לי שמש בראשית זימרו לי ציפורים בראשית הבשיל הפרי עד ערב תותים וגרגרים היה לי לילה הרוחות ניגנו (זימרו) שיר ערש (לי ולך) בראשית גן בעדן גן בלי שער |
|
קורא כמעט הכול
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי את הביקורת למעט המשפט האחרון
זה לא כזה מסובך כפי שזה נשמע להפסיק.
ברגע שעניך נפקחו אין דרך חזרה... |
|
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
סקירה יפה, לספר שכמי ששייכת לפלג החרדי בעדת הצימחונים - אין מצב שאתקרב אליו.
|
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
מחשבות
אלוהים.כך מסופר בספר בראשית. לא?
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
בשר זה דבר כל כך מפתה. במשפחה שלי, אוכלים בשר כל יום ואפשר לומר שבמשפחה שלי אין ארוחה שלמה בלי איזה נתח בשרני. אפילו במרק.
ואני? אני אוכל את הארוחה שאמא שלי בישלה כמו ילד טוב, וגם כשאני שואל שאלות ואומר לאמא: "נו די, אמא. אני רוצה להפחית בבשר, ואת כל הזמן דוחפת לי בשר לפה. מה אני מבקש? קצת להפחית. לא להפסיק לגמרי, כמו שאחותי עשתה!" (ובאמת, כל הכבוד לאחותי) כתבת יפה, סוריקטה. |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
דן, מי זה הבורא הזה?
|
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
סוריקטה
ביקורת נפלאה ומרשימה בכנות שבה, לא רק בעניין הבשר ומעמד האישה אלא באשר להווית הקיום שלנו כפרטים אדישים במידה זו או אחרת בשתי וערב של התארגנויות חברתיות.
ובאשר לצמחונות - האם לא היתה כוונתו הראשונית של הבורא שהאדם יהיה צמחוני - "ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל העץ אשר בו פרי-עץ זורע זרע לכם יהיה לאכלה. ולכל חית הארץ ולכל עוף השמים ולכל רומש על הארץ אשר בו נפש חיה את כל ירק עשב לאכלה ויהי כן." (בראשית א' 29-30)? נראה שמציאות זאת היתה אמורה להיות נחלתנו אילו הושארנו בגן העדן המקראי.... |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
נצחיה, את לא יכולה
להכניס למשוואה של עקומת היעילות את כל המשתנים שבעולם :-).
לא משווים חסה לפרה, וגם לא מגדלים כלבים וחתולים למאכל (נראה לי). אם את משווה את כמות החלבון בבשר לעומת כמות החלבון באצות וחרקים, האחרונים מהווים תחליף טוב יותר והגידול שלהם יעיל יותר מבחינת המשאבים. עניין ההתנייה התרבותית זה כבר נושא אחר. נ.ב. ולמה כייף להתווכח איתך? כי את תמיד צודקת אז זה יותר מאתגר :) |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אם המנצחים משכתבים את ההיסטוריה, בני האדם ניצחו את הכדור ויהיה אחריתו
אשר תהיה. אפשר איזה שפוד (ולא שיפוד)? יש גם משהו לנגב?
חוצמזה, מי שאוהב צמחים וחיות לא ממש אוהב בני אדם. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
כוחות השוק
יגרמו לכך שעל כל צמחוני/טבעוני במערב השבע, יהיה מישהו באפריקה הרעבה שישמח להורדת מחירי הבשר. הפרות ימותו כך או כך. לא צפוי בטווח הנראה לעין מחסור באוכלים.
המזרח היחידי שבו ממש "לא משתגעים על בשר" הוא הודו (אין לכחד, אוכלוסייה ענקית, ובכל זאת). בשאר ארצות המזרח שמחים לאכול דגים, פירות ים ובעלי חיים שונים. בנוגע ליעילות - אי אפשר למדוד "פרה" מול אצות וחרקים במשקל שלה, או מול חסה במשקל שלה, או מול כל דבר אחר. חייבים לבדוק גלובלית את שטחי הגידול (וכן, פרה ניזונה מעשב, גם זה צריך להיכנס לחישוב), ואת אופי הזנת האוכלוסייה. וכמובן: יכול להיות שבעתיד יהיה ניתן להנדס עשב מזין ברמה שקולה לבשר, או בשר סינטטי, אבל אנשים מסוגה של אוזקי יתנגדו גם אליו. כפי שבוב אמר: נביאי ההכחדה העצמית. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
בוב, בהמשך לדברייך
ובמסגרת עקומת היעילות שנצחיה ואני ניסינו לשרטט, אני חושבת שהטפה מוסרית בנושא לא יעילה - על כל אחד שהיא מגייסת, שניים מתחפרים בעמדתם.
לדעתי, כוחות השוק יכריעו בסופו של דבר האם התעשייה הזאת תשרוד ובאיזה היקף, ובכוחות השוק אני מתכוונת גם למגמת צמצום של מזהמים, וזאת תעשייה מ-א-ו-ד מזהמת. |
|
בוב
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
כשאדם לא אוכל בשר מטעמי מוסר הוא מתכחש לאמת מרה.
תעשיית הבשר היא רק קצה קצהו של קרחון. למעשה עצם החיים עצמם של המין האנושי הם בגדר חטא. איפה גרים הטבעונים אם לא על מרחבים עשוקים של טבע שנגזלו לטובת בנייה? נוסעים על כבישים, ע"י מכוניות שיוצרו בתעשיות כבדות וגורמות לזיהום מסיבי של העולם כאשר הם ממשיכים להזין ולפלוט גאזים רעילים ע"י צריכת דלק. משתמשים בנייר שנוצר מעצים כרותים. שותים מבקבוקי פלסטיק. והרשימה אין סופית. עצם החיים שלנו על פני האדמה הם חטא. אנו סוג של חיידק שמכלה את העולם עליו אנחנו חיים. החיים יכולים להיות גדושים בייסורי מצפון תמידיים ואף להוביל לאובדנות כאשר מאמצים רעיונות שכאלו. כי בסופו של דבר הפיתרון היחידי הוא השמדה עצמית. להפסיק להתקיים ולהקריב עצמנו בתמורה לשרידות כדור הארץ עצמו. אבל למה שנפסיק להתקיים? מי קבע ששהפעילות שלנו, ההתפתחות והמודרניזציה הם פסולים ולא חלק מהעולם? גם לחיידק שהורס אורגניזם יש מקום בטבע. זהו מחזור חייו וכך הוא מתנהל. אני יכול לקוות שבעזרת המודעות נוכל להפוך את עצמנו יום אחד למשהו כמו מיטוכונדריה, ולהתאחד בסינרגיה בריאה עם פעילות הכדור עליו אנו חיים. אני לא סנגור של תעדיית הבשר. זו תעשייה דוחה ככל התעשיות. אבל היא מזינה אותנו, ולשמור על יכולת של אכילת בשר חשובה להישרדות שלנו כמין. ככל השתפריט יהיה מגוון יותר כך הסיכוי שלנו להמשיך ולהתקיים יגדל. אז לפני שמישהו מבין האוחזים בתורות הטבעונות מגיע ומטיף לי מוסר, שיכיל על עצמו קודם את משנתו של הגסיאס (פילוסוף יווני שהשתייך לקרינאים שהם חלק מהאסקולה ההדוניסטית. הוא טען שמכיוון שהחיים הם לרוב סבל ולא הנאה, עדיף להתאבד ולמות. אחד מספריו נקרא: 'מוות ע"י הרעבה')
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אז בואי נשווה גם את זה,
ברזולוציה קרובה: פרה אחת מול כמות חרקים ואצות בגודל של פרה אחת. אני טוענת שניתן להזין יותר אנשים באופציה השנייה כי בפרה יש לפחות 30% פסולת (עצמות, עור, איברים פנימיים וכו').
בעניין הפריבילגיה, במזרח הרחוק לא משתגעים על בשר, באפריקה חולמים על בשר אך ידם אינה משגת. עם מה נשארנו? עם המערב השבע. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
פואנטה, את צריכה להשוות לא רפת/לול מול שדה,
אלא כמויות כוללות של מאמץ, שטח, עלויות מול כמות האנשים שניתן להזין בצורה הזאת. אין ספק שבמערב השבע יש אכילה מוגזמת של בשר בלי שום פרופורציה לצורך בתזונה, אבל העולם לא מורכב מהמערב השבע. אדם מערבי שבע יכול להשקיע את התחכום והמאמץ הנדרשים מתזונה טבעונית כדי שתהיה בריאה ותכיל את הנדרש לקיום בריא (רוב הטבעונים לא משקיעים את המאמץ הזה, אבל זה כי הם לא רוצים, לא כי הם לא יכולים). זאת פריוולגיה שלא קיימת לרוב אוכלוסיית העולם. |
|
חני
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
זה לא הכי בריא שבעולם..משתדלת כמה שפחות
למזלי יש התנגדות גדולה לבשר בבית...
יש לי את הספר אבל אני יודעת שלא אקרא בו... אומץ לקרוא כזה דבר |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
נצחיה, אני חולקת עלייך.
תעשיית הבשר זאת תעשייה ממש לא יעילה מכל הבחינות (שטח, משאבים, שינוע). רק דוגמה קטנה להמחשה: עשינו כמה פעמים קמפינג מול רפת שנחשבת קטנה, והפרות שם אוכלות לפחות 3 סוגים של מזון שמגיע במשאיות נפרדות כל יום. אם משווים בקר לעופות, אז גידול עופות יותר יעיל אבל אין מה להשוות את התעשייה בכללותה לגידול אצות וחרקים (שמנצח בגדול גם מבחינת הערך התזונתי). זה חודר לשוק המערבי לאט ובטוח, וקמפיינים שליליים נגד בשר עוזרים מאוד לקדם את זה.
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
הנה ספר שלא אקרא.
אחרי שני ספרים של אוזקי הבנתי שהיא מניפולטיבית שמעקמת את המציאות כך שתתאים למסגרת הסיפורית שלה. יש עוולות רבות בתעשיית הבשר, אבל זו אחת הדרכים היעילות ביותר להזנת אוכלוסיה של 8 מיליארד איש (זה, ומזון מהונדס גנטית, שבעיני הוא המצאה אדירה ובעיני אוזקי השטן בהתגלמותו). יהיו שיאמרו שהתשובה היא שלא יהיו כ"כ הרבה אנשים. אל יהי חלקי עימהם. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אוכל בשר. כמה שפחות. בשילוב אבסורדי של גועל, הנאה, הכחשה, הדחקה, הצדקה עצמית והתנייה תרבותית.
אני מאמין שבעשור הבא או זה שלאחריו רוב העולם המערבי יפסיק לאכול בשר.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
מאז שקראתי
את "רעלן" של רובין קוק שכלל תיאורים גרפיים מזעזעים ביותר של תעשיית הבשר בארה"ב, אני לא נוגעת בספרים כאלה. הכתבות והתחקירים בחדשות מספיקים לי די והותר.
אני רק לא בטוחה מה מרגיז אותי יותר: לאכול בשר ולדעת שהוא ככל הנראה יותר מזיק מאשר מועיל או לא לאכול בשר ואז מה כבר נשאר לאכול? לחם? בעניין המוסרי, אני חושבת שאנחנו רחוקים שנות אור מלדאוג לצפיפות יתר בלולים של תרנגולות ברמת מודעות גלובלית שתחסל את התעשייה. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אף פעם לא הייתי קרניבורית ידועה, אכלתי בשר פעם בכמה חודשים, לא ממניעים מוסריים אלא מסיבות של איסטניסטיות וגועל.
אחרי קריאת הספר המקסים-מצחיק-מבריק הזה, לא הצלחתי לגעת בבשר בכלל.
היום אני בכלל לא אוכלת בשר. מבשלת מעולה ולא נוגעת. נגעלת. |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אז ככה: חיות מגדלים כדי שיהיה לי משהו בשרני לאכול. מוסרי או לא, זה ממש לא
מזיז לי מאחר וכך נוהגו של עולם ואין אפשרות אחרת. יש לי בבית ארנב לשעשוע ולא לאוכל. גם זו עובדה.
מאחר ואני יודע, בערך, איך הוכן הבשר שלי, אני לא מדחיק דבר, לא נגעל, מעי לא נהפכים. לוקח עוד ביס, מוסיף אורז וירקות והחיים יפים. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
הכי מטרידים אותי ספרים העוסקים (באמת) בבעיות מוסריות.
הם חושפים את חוסר מוסריותי המקיף כל. לכן, כנראה, לא אקרא את הספר הזה. |
30 הקוראים שאהבו את הביקורת