הביקורת נכתבה ביום רביעי, 18 בנובמבר, 2015
ע"י זה שאין לנקוב בשמו
ע"י זה שאין לנקוב בשמו
*לא קראתי את הספר, אבל חיפשתי לעצמי איזה ספר שעיר לעזאזל שעוסק בסכסוך הישראלי - פלשתיני, כדי שאוכל לדחוף לתוכו איזה משהו שיש לי לומר על הסכסוך. משהו מהחיים האישיים שלי. ליתר דיוק, משהו מחייו האישיים של מישהו אחר, שסיפר את זה למישהו אחר, שסיפר את זה לי.
ואני עכשיו אספר את זה לכם.
לאחותי הגדולה, שלומדת באוניברסיטה בעיר מעורבת, יש חברה ערבייה. לא אציין את שמה של אותה ערבייה (וגם אם הייתי רוצה לציין, לא הייתי עושה זאת, כי אני לא כל כך זוכר את שמה, ואין לי כוח לשאול את אחותי. משהו עם אבו, זה הדבר היחיד שאני זוכר), ואם תלכו ברחוב ותפגשו אותה יום אחד, לא תחשבו שהיא ערבייה, כי היא לא נראית כמו מישהי שאפשר לחשוב שהיא ערבייה (כלומר, אף על פי שהיא מוסלמית, היא לא מסתובבת עם כיסוי ראש).
בכל מקרה, אותה ערבייה נכנסה לתוך אוטובוס בעיר מעורבת והתיישבה במושב ליד ערבייה אחרת (שהיא כן נראתה כמו ערבייה. כלומר, כן היה לה כיסוי ראש) ומול ילד ואמו (שהיו יהודים). במהלך הנסיעה, החברה הערבייה של אחותי מהאוניברסיטה רצתה לשאול משהו את הערבייה עם כיסוי הראש שישבה לידה (אחותי לא ציינה בדיוק מה, אבל זה לא ממש חשוב) וחשוב לציין שהיא שאלה את מה שהיא שאלה, בערבית. הערבייה עם כיסוי הראש נתנה לה תשובה בחזרה (גם את התשובה הזו אחותי לא ציינה כי היא לא ממש חשובה, וגם היא נאמרה בשפה הערבית).
מאוחר יותר, לאחר שהערבייה עם כיסוי הראש שישבה ליד הערבייה בלי כיסוי הראש, ירדה מהאוטובוס באיזשהי תחנה, וכשהחברה הערבייה של אחותי, הילד היהודי ואמו, נשארו לבדם, הילד היהודי ששמע את אותה ערבייה החברה של אחותי בלי כיסוי הראש מדברת בערבית, הוא שאל אותה: "מה, את ערבייה?" (מן הסתם, הוא לא האמין שהיא ערבייה בגלל שהיא לא נראתה כמו אחת כזו).
אז אותה ערבייה הסתכלה עליו ואמרה לו: "כן, אני ערבייה"
אז הילד, בתשובה, שאל, קצת בתמימות: "מה, אז יש לך סכין?" (טוב נו, מה אתם רוצים, הוא רק ילד. וחוץ מזה, הימים האלה של גל הטרור וכל הפיגועים בטח קצת השפיעו עליו).
הערבייה, בתשובה לשאלתו של הילד, נראתה נבוכה מאוד, ובצדק. (כשאחותי הגיעה לקטע הזה, חשבתי שמה שהערבייה תעשה אחר כך זה לעבור למושב אחר של האוטובוס, או לכעוס עליו ולגעור בו, או אפילו להגיד: "לעזאזל עם היהודים האלה. כל כך בורים שקשה להאמין" או משהו אחר בסגנון - אבל מסתבר שבכלל לא הייתי בכיוון. שימו לב מה עשתה הערבייה בתגובה, כשהילד היהודי באוטובוס שאל אותה אם יש לה סכין:
הערבייה, שבתשובה לשאלתו של הילד, נראתה נבוכה מאוד (ושוב, בצדק) התגברה מהר מאוד על המבוכה הגדולה שתקפה אותה, ואמרה: "לא, אין לי סכין. אבל אתה יודע מה יש לי במקום?"
"מה?" הילד שאל, בטח מפחד שהערבייה שיושבת מולו תגיד שאין לה סכין אבל כן יש לה אקדח במקום.
"יש לי חיבוק"
ואז, אותה ערבייה, החברה של אחותי מהאוניברסיטה, שלמרות שהיא ערבייה היא בכלל לא נראית כמו אחת כזו כי היא לא מסתובבת עם כיסוי ראש - היא קמה ממקום מושבה באוטובוס, ניגשה אל הילד וחיבקה אותו.
אני משער שבאותו רגע שבו הערבייה ניגשה וחיבקה את הילד היהודי, האמא של אותו הילד, שבטח הרגישה הכי לא קשורה בעולם, הייתה נבוכה מאוד ולא ידעה כיצד בדיוק להתמודד עם הסיטואציה המוזרה הזו שקצת קשה לראות כאן (ובמיוחד כשזה קורה בתקופה של גל הטרור הנוכחי), וכנראה שגם הילד היהודי ואולי אפילו גם קצת הערבייה, נראו נבוכים מהסיטואציה הזו - אבל זו לא הנקודה. הנקודה היא, שהסיפור הזה שאחותי סיפרה לי, עורר בי איזשהי תקווה בכל המנהרה הארוכה והחשוכה הזו שאתה נוסע בה ונוסע ונוסע ונוסע ושואל את עצמך מתי כבר תעבור אותה ותראה את האור, שנקראת 'הסכסוך הישראלי - פלשתיני'. תקווה לסיומו, כמובן. חיבוק במקום דקירה - באמת, מה הבעיה? אח, הלוואי שזה יהיה ככה גם עם העם הישראלי והפלשתיני באופן כללי (כלומר, שיהיה הסכם שלום), ולא רק בין ישראלים ופלשתינים באוטובוס, בעבודה, בבית הספר, בחומוסייה או בכל מקום אחר.
למרות שאם חושבים על זה עוד קצת, גם הדברים הכי קטנים כמו נסיעה באוטובוס, יכולים להשפיע לטובה על היחסים בינינו לערבים, לא פחות מהסכמים על גבי נייר, ואולי אפילו יותר מזה. כי תחשבו על זה: הילד היהודי מהאוטובוס יגדל, יקים משפחה ויגדל ילדים, ואז הוא בטח ייזכר באותה ערבייה שחיבקה אותו באוטובוס, ואז הוא יחנך את הילדים שלו לחבק במקום לדקור (ולא רק בקשר לסכסוך, אלא בכלל, בין אדם לרעהו), ואולי אותו ילד יהיה גם ראש ממשלה, ואז הוא ינאם באו"ם (או בכיכר רבין) ושם, בין היתר, הוא יספר גם את הסיפור ההוא אודות הערבייה בלי כיסוי הראש, הערבייה עם כיסוי הראש, הילד היהודי ואמו והחיבוק הבלתי נשכח שהיה בסצנת הסיום, ואז, כשהוא יסיים לנאום, הוא יזכה למחיאות כפיים סוערות מכל האנשים בקהל שיקומו על רגליהם ויזילו דימעה (ואולי הוא אפילו יזכה לחיבוק חם מכמה אנשים שממש יתרגשו מהנאום שלו) ואז העם הפלשתיני והעם היהודי, שיישבו יחדיו מול מקלט הטלוויזיה ויצפו בנאום, יקומו ממקום מושבם על הספה, ופשוט יחבקו זה את זה.
ואולי גם, מתישהו בהמשך, יהיה איזה הסכם שלום. אבל בינינו, מה זה משנה. כולה חתיכת נייר. מה שבאמת חשוב, זה שיש שלום.
***
לספר הזה קוראים 'גבול בינינו ובינכם, הסכסוך הישראלי - פלשתיני והדרכים ליישובו'.
ואני באמת חושב שהסיפור שתיארתי כאן בביקורת הצליח, בסופו של דבר, לפחות באופן מטאפורי, לפרוץ את הגבול הנוקשה הזה שחוצץ בין שני העולמות הכל כך שונים זה מזה, ואף ליישב אולי בדרך כלשהי את הסכסוך הישראלי - פלשתיני.
שנה טובה, עם כמה שפחות פיגועים ולינצ'ים.
18 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של זה שאין לנקוב בשמו
» ביקורות נוספות על גבול בינינו וביניכם - הסכסוך הישראלי-פלסטיני והדרכים ליישובו
» ביקורות נוספות על גבול בינינו וביניכם - הסכסוך הישראלי-פלסטיני והדרכים ליישובו
טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי ופפריקה, מה שאמרתי היה בציניות. בצחוק, מה שנקרא. זה פשוט היה בתגובה למה שאמרה אפרתי, שגם הפליאה היא סוג של גזענות. אז צחקתי על זה קצת.
תודה, זה בהחלט הרגיע אותי. ולא, ברור שאני לא מצפה שתזכרי גם את כל החברים היהודים שיש לך. (למרות שלי אישית אין בעיה, כי אני טוב בזכירת שמות) בכל מקרה, תודה לכולכם על הדיון המעניין בביקורת הזאת. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
סוריקטה - תודה על ההמלצה. כן, קראתי קצת על הספר, ואני יודע שאכן אין כאן חיבוקים ונשיקות, והוא מסתכל על הסכסוך בצורה הטכנית.
אבל הצורה הטכנית, והצורה הרגשית משתלבים זה עם זה. אפשר לפרש את המשפט "גבול בינינו לבינכם" במובן הטכני, שיש גבול, וצריך לפתור בעיות של שטח ושלטון. אבל אפשר לפרש את המשפט במובן הרגשי, שיש גבול מנטלי בין שני העמים, סוג של חסם כזה שגרורם לניתוק, לרחיקות ולדיעות קדומות. החיבוק פרץ את הגבול הזה. ואני חושב שאם סיפור דומה היה מתרחש גם בין העם הפלשתיני והיהודי במובן הפוליטי, אז אם הם היו מדברים יותר ביניהם, מקשיבים יותר זה לזה ומגבשים הסכם כלשהו (ואולי אפילו איזו לחיצת יד), אז הגבול הפיזי היה נפרץ. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
מה אתה חושב שאת השמות של כל היהודים שעבדתי איתם פעם אני זוכרת???
מה שייך גזענות לשכחה, חלק מהם אנשים שעבדתי איתם לאורך 30 שנה, לא כולם מההווה. הנה, אני אוסיף את טאלב ואת מועד, שתירגע.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
נסה למנות כאן עכשיו את שמות כל חברי המחזור שלך. אל תשכח אף אחד, כי זה מעליב.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי - או שזו גזענות, או שזו פשוט פליאה של אנשים פסימיים שכבר התייאשו לגמרי מהמצב, ופתאום מתחילים לראות משהו טוב...
ויופי של חברים יש לך! (רק חבל שאת לא זוכרת את השמות של כולם, שזו גם סוג של גזענות אם חושבים על זה - לפחות כמו הפליאה שיש יחסים טובים בין יהודים וערבים במקומות העבודה) מה שאני מנסה לומר, זה שאצל כולנו יש מידת מה של גזענות, בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא, וזה בסדר. אנחנו בני אדם. אבל כשהיא עוברת כבר את גבול הטעם הטוב, אז פחות... |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
יעל - מגניב! כן, זו בטוח היא, במאה אחוז.
וכן, זה מצער אותי מאוד (ובעצם, את כולנו) שכך העולם מתנהל לו. אפשר לפחות להתנחם בעצם העובדה שבכל זאת יש קומץ שזה חושב שזה לא בסדר... |
|
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
תודה.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אני אוהבת כל אדם ששווה לאהוב אותו, בין אם הוא דתי, חרדי או חילוני. אני לא יכולה לבוא
בטענות לאנשים שאינם דתיים, כי ככה הם חונכו, ואני בטוחה שאם הייתי נולדת חילונית לא הייתי חוזרת בתשובה, כי זה קשה באופן שמעל לכוחותי, שינוי אורח החיים והאידיאולוגיה.
חברותי, שהן אחיותי, אם לא למעלה מזה, הן חילוניות למהדרין. אנחנו לא מתווכחות על השונה, אלא חברות במה שדומה. יש לי חברות מכל הסוגים, אבל לא הרבה, כי אני אוהבת לקרוא הרבה יותר מאשר להתנהל חברתית. ככלל, אני מסוגלת להיכנס לעורו של כל אחד, לכן אני לא אוהבת למתוח ביקורת על אורח חייהם של אנשים. יש לי גם ביקורת על העולם הדתי והחרדי, אבל את זה לא אפרוש בפניכם מטעמים מובנים... |
|
סוריקטה
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
זשלב,
גם אני לא קראתי את הספר אבל שמעתי כמה וכמה פעמים את שאול אריאלי (מומלץ) גם בהרצאות וגם בסיורים שהוא עושה. אם לקצר, אז הוא לא מדבר על אהבה או חיבוקים אלא על כך שיש פה שתי קבוצות לאומיות שכל אחת מהן תובעת את הארץ, תביעה שיש לה תוקף מוסרי, הסטורי ומשפטי, לפחות לראייתה, וכיוון שהתביעות האלה לא מתיישבות לדעתו הפתרון היחידי הוא הפרדה. כיוון שהוא השתתף בצוותי המומ בימי אולמרט, ברק ונתניהו (בקדנציה הראשונה) הוא מציג פתרונות פרגמטיים שמתוך ההכרות שלו עם התביעות הפלסטיניות, ניתן להסכים עליהם.
|
|
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
כל ההתפעמות הזאת מיחסי יהודים ערבים, היא גם סוג של גזענות. אני נפגשת יום יום איתם ואני מכירה
את סעדי, אסאד, נידאל, חארב, ג'יהד, מאהר, ראוף, ג'יבריל, מוחמד, אחסאן, יוסוף, איברהים, לואיי, מחמוד, עמאר, עבד, איימן, רושדי, זוהיר, טלאל, באסאם, ובטח שכחתי עוד הרבה אחרים. ואנחנו נחמדים זה לזה וגם צוחקים ומנומסים. אני לא יודעת מה הם אומרים מאחורי גבי, ואם הייתה להם אפשרות אם הם היו הורגים אותי. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא.
אהה.. כן. בקיץ פגשתי בטיסה בחזרה מנורבגיה בחורה ערביה מוסלמית מישראל, ללא כיסוי ראש ומחשוף די מחשופי. היא סיפרה לי על יחס הבודקים בשדה התעופה בדמעות בעיניה. וגם אני דמעתי כי הרגשתי את תחושת ההשפלה שלה, אבל ידעתי שאין ברירה. אבל גם כשאין ברירה צריך להרגיש את הקושי של הצד השני. כשנפרדנו, התחבקנו והתנשקנו. אז זהו, זשל"ב, הנה עוד סיפור על חיבוק. ואפילו נשיקה. עם כל השמות שלעיל אני לא מתחבקת ומתנשקת כי הם גברים, לא בגלל שהם ערבים. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
הבוקר 17.12 פורסם הסיפור שתיארת פה על ידי (כנראה) בעלת הדבר ב"הארץ".
גם לה, מן הסתם, יש כוונות טובות. מה עצוב שהעולם אינו פועל על פי כוונות טובות, אלא לפי צרכים יותר בסיסיים כמו "זה שלי!", "אני תפסתי קודם!" ו"אני ארביץ לך עד שתיכנע!"
הנה:http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2800000 |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חני, רוב תודות! אם הייתי נפגע באיזה פיגוע, אני לא יודע אם האופטימיות שלי הייתה נשארת (אולי היא הייתה פחותה מעט) אבל מה שכן, בעקבות האירוע הזה, הרצון שלי שכל הפיגועים האלו הסתיימו, וכמה שיותר מהר - כי חבל לי כל כך על כל המקרים האלו שסתם דם מיותר של אנשים חפים מפשע שחלקם הגדול, אם לא כולם, רוצים רק לחיות את החיים שלהם בשקט, בלי אף חפיפה עם הפוליטיקה.
הסיפור המדהים שלך עם המוסלמית ברכבת, הזכיר לי סיפור אחר שקרה לדוד שלי, שמטייל הרבה בעולם, ובטיול שלו למרוקו ניגש אליו איזה אחד, ושאל אותו מהיכן הוא. אז דוד שלי אמר את האמת (מישראל). אותו מרוקאי, בניגוד למוסלמית מלונדון, ידע גם ידע על ישראל - ובכל זאת, הוא בא וחיבק אותו. חיבוק ידידותי, סחבקי, של "כולנו ביחד"... אסור לאבד את התקווה. אסור. פשוט אסור. שנה טובה, ושוב פעם תודה על המילים היפות ועל האהבה... |
|
חני
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשי יקר עד מאוד וחבר בעיקר. לפני יומיים ראיתי ראיון עם צרויה שליו שנפגעה באחד הפיגועים
והפסיקה לכתוב לזמן מה.היא אומרת שם ."הפיגוע לקח לי את האופטימיות והתמימות דעים".חלק מאיתנו חולמים ואופטימים תמידית וזה משהו ששומר עליהם מהמציאות הבלתי מתפשרת לאחרונה.
והסיפור המדהים שלך הביא אותי לזיכרון של יום אחד ברכבת בלונדון שישבה לידי ערביה עם כיסוי ראש והתחלנו לדבר.זה היה לפני 16 שנה .היא מערב הסעודית וכשאמרתי מהיכן אני זה נשמע שבכלל בחיים לא שמעה על ישראל.אני הייתי המומה מכך אבל הרגשתי שאפשר להתחיל נקי את השיחה כשאין להם סטריאוטיפים עלינו ואנחנו עליהם לפחות אם היה אצלי היא נעלמה לחצי שעת שיחה אתה. כרגע כל האש מתחלקת בעולם הבוער, בסוריה יש לפחות חמש מעצמות ופלגים שאחד נלחם כנגד השני. מצרים נלחמת במנהרות עשויות מברזל ובונה על הגבול בריכות דגים. ואנחנו אם נרצה או לא הולכים כמו ברווזים במטווח ויורים בכל מה שזז.... לך לראות את הסרט "החיים על פי אקפא" יש שם בסוף תובנות מעניינות. ובינתיים יצרת פה דיון מרתק ואתה ילד מדהים בן 16 שכל כך מעורב וזה לכשלעצמו יפה ויותר. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אם אני אזרום יחד אתך, אז אפשר לומר ש'יהודי' יהיה אצל חלק מהם בקטגורייה של 'מת'...
ועכשיו ברצינות: בואי נשחק. אני מזמין אותך. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
בגרסה הפלשתינאית האולטימטיבית של חי צומח דומם, בעמודה של חי, לא יהיה שום דבר יהודי.
וזו הייתה סאטירה נוקבת ובועטת בשיאה המיטבי. even if I have to say so myself ואחרי שלמדנו על האנשה והחפצה, ספר לי על הענשה והחמצה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אלון - נכון. אני, למשל, חי בעיר מעורבת שבה יש דו - קיום לא רע.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ברור שזהו תפקידו של הרופא. פשוט אנחנו חיים בעולם כזה שבו כולם רק מדברים על לאום וגזע...
שונרא, לא כל דבר שיש בו את המילה 'תמים' מכוון אליי... וודאי תופתעי לדעת, אבל אני אדם שיש לו חיבור גדול מאוד לדברים דוממים. אבל זה לא קשור. כשאמרתי 'חיי שמלה' התכוונתי למצב שלה. כלומר, אם שמלה התלכלכה או נפגעה אז היא לא אותה שמלה כמו שהיא הייתה לפני כן. יש בזה גם הרבה שימוש בספרות ובשירה, וקוראים לזה 'האנשה' (נתינת תכונות אנושיות לחפצים דוממים, לצומח ולבעלי חיים) או לחלופין, החפצה (נתינת תכונות חומריות לבני אדם). את המילה 'שמלה' הייתי מכניס תחת הקטגורייה דומם, אבל אם כבר מדברים על המשחק 'חי צומח דומם', אז מה דעתך שנשחק את המשחק בגרסת הסכסוך הישראלי - פלשתיני? (דוגמא: דומם, א', אל עקצה) |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נדמה לי שאלון כיוון את דבריו לזשל״ב, שכרך בנשימה אחת שמלת כלה שנהרסה בגשם לכלה שאיבדה בני משפחה בפיגוע.
והערה נוספת ממני לזשל״ב: אין ״חיי שמלה״ ו״חיי רכוש״. שמלה ורכוש הם חפצים, הם דוממים, ואין בהם רוח חיים. מכיר את המשחק חי צומח דומם? סטופ! האות ש׳. איפה היית משבץ את השמלה? |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ביום-יום, יש הרבה יותר דוגמאות לדו-קיום מאשר פיגועים.
מאות אלפי יהודים וערבים חיים ביחד ועובדים ביחד. מה לעשות, שכל היום-יום הנפלא הזה הולך לעזאזל כשבחור שעובד במסעדה הולך לדקור אנשים בבית כנסת. ואתם יודעים לאילו כינויים האיש הזה זכה באתר האינטרנט הרשמי של הפת״ח? כינו אותו גיבור, על כך שהרג שני מתנחלים בתל אביב הכבושה.
|
|
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מקבל את ההערה שלך!! ויודע מה
אומר שייתכן שיש פה גם התממות על בסיס הרצון למצוא נקודות אור בתוך הפסימיות הכבדה והדאגה הכבדה שאופפים אותי.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
כשאתה מדבר על שני דברים בעלי פרופורציה שונה באותו משפט - זו השוואה. או לפחות השטחת שני הדברים לאותה רמה.
זה כמו לתת למישהו מתנה טבעת יהלום ומסטיק בזוקה. יכול להיות שאתה לא מבין את זה. אני חושד, למען השדים והרוחות, שאתה מיתמם. |
|
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הכתבה לא התייחסה אל עצם העובדה שרופא ערבי הציל נער יהודי ושרופא יהודי טיפל במחבל - כי אם
ניסתה לתת זרקור זעיר אל נקודת אור אופטימית בתוך העיגול השחור הגדול - לאור הדברים שנאמרו (שנאמרו) שם ע"י שני הרופאים, שני בני אדם שמחפשים להיות בני אדם - לא להרוג ולא להיהרג כששניהם חיים באחד המקומות הכי נפיצים ולאומניים במדינה. שניהם מקדשים (כבני אדם ולא כרופאים את ערך החיים). סיפור יפה. נראה גם הוא כמו נלקח מאגדה.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
רופאים חתומים על שבועת רופא. הם מטפלים בפציינט על פי חומרת פציעתו ולא על פי גזעו, דתו, צבעו, אישיותו או מעשיו.
יש הרבה מקרים אבסורדיים (לא רק בארץ) של צוותים רפואיים שנאלצים לטפל בפוגע או במפגע לפני שמטפלים בקורבנותיו, כי מצבו הרפואי קשה יותר. אין צורך לציין לשבח רופא ערבי שטיפל בנדקר יהודי כי זו העבודה שלו. זו גם השליחות שלו. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
עמיר, רוב תודות. אני שמח שאתה מסכים עם שאולי, ועוד יותר שמח שאתה בין היחידים פה שהגיבו כמו שצריך, ישר ולעניין.
לא ידעתי שהרופא שטיפל בנער היהודי שנדקר הוא ערבי, אבל אני לא מופתע. יש די הרבה סיפורי כאלה, וערביי ישראל הם אזרחים לכל דבר, אז למה שהם גם לא יהיו רופאים לכל דבר? ולא רק חיפה, אלא עוד הרבה ערים מעורבות בישראל. גם אני מעדיף שלא לענות לגבי השאלה האם היה צריך לטפל בנער הערבי שדוקר (לא כי אני מפחד לומר את דעתי, אלא משום שזה נושא מורכב שיש בו דילמה - מצד אחד לא לטפל בו ולתת לו למות מפצעיו אבל בכך לצאת אנשים לא הומניים ולספוג הרבה ביקורת מהעולם, ומצד שני לתת לו למות ולסבול על מה שהוא עשה כי זה מאוד מתריס ומעצבן). |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
טוב, נראה לי שקצת נסחפתם. אכן חפרתי בור עמוק (ואתם עזרתם לי לחפור אותו) ועכשיו אני אנסה לכסות אותו.
מאיפה, לכל השדים והרוחות, הבנתם שהשוויתי בין המקרה של השיטפון והרצח? אני מכבד מאוד את חיי האדם, הרבה יותר מחיי השמלה - זה שאתם חושבים את זה, רק מעיד שאתם באמת חושבים שיש אנשים שמשווים בין חיי רכוש לחיי אדם! הזכרתי אותם באותה נשימה, משום ששני המקרים הזכירו לי בגלל שבשניהם יש שמלה ובשניהם יש בכי של הכלה - וזהו, חוץ מזה אין שום דבר זהה! אני בהחלט ראיתי את הזעם של ג'מאל זחלקה. אציין שעוד לפני זה לא חיבבתי אותו, ועכשיו אני מבין גם למה. ואלון, מה בדיוק גזעני במה שאמרתי? מה, זה שאני לא זוכר שמות של אנשים ששמעתי עליהם בפעם הראשונה מתוך סיפור שבו השם זה הדבר השולי ביותר בו, אומר שאני גזען? סלח לי, אני האדם האחרון שאפשר לומר עליו שהוא גזען. כמובן שכמו ששונרא אמרה, אני עושה טעויות פה ושם, אבל הטעויות לא משקפות את מה שאני, וקורה לפעמים שטועים, מה לעשות. אני מודע לכך שיש הרבה מאוד ערבים שמתנגדים לשלום, אבל מספיק שיש ערבים שכן רוצים שלום, גם אם זה קומץ, אז אני חושב שאפשר. הרי תמיד היו שוליים קיצוניים, ובכל זאת בגין ורבין הצליחו לעשות שלום. איך? הם היו אופטימיים, הייתה להם תקווה וחזון. שונרא, מאיפה הבנת לעזאזל שאני אבל על המחבלים? אמרתי שאני אבל על מותם של שני הצדדים - של הנפגעים היהודים ושל הנפגעים הערבים (לא חסרים גם מקרים של לינצ'ים באנשים חפים מפשע שחשבו שהם מחבלים, או רצח הנער ורצח משפחת דוואבשה). למה נראה לך שאני אהיה אבל על אדם שבא במטרה לרצוח אנשים חפים מפשע, ועוד כזה שאני בכלל לא מכיר באופן אישי??! ומאיפה הבנת שהסיפור על שרה נתניהו הוא קורע לב? פשוט חשבתי בהתחלה ששרה שאפרתי הזכירה זו שרה נתניהו ואז הבנתי שזו שרה אחרת - ובאמת, מה כבר אמור להיות קורע לב בסיפורה של שרה נתניהו?? ומאיפה הבנת שאני לא מלין על הסהר האדום? אמרתי גם אמרתי, ועל כך תעיד אפרתי ויתר האנשים שהבינו את מה שאמרתי. אבל עם דבר אחד אני מסכים: הייתי שמח להפגש עם לוסי אהריש ולקבל חיבוק (אגב, עדיין לא אמרת למה הייתה לך כזאת התנגדות לכך שלוסי אהריש תדליק משואה?) אפרתי - אני מקווה שעכשיו הבנת את דבריי יותר טוב. אני בא לפה בשביל לתת תקווה ורק תקווה, אבל אבל באים לפה כמה מגיבים שמסיתים לכיוון נושאים אחרים שלא קשורים, ובדרך גם טומנים לי בור שנפלתי לתוכו, וק בנס הצלחתי קצת להיחלץ (אבל עדיין נכנס לי קצת בוץ לנעליים). שאולי, תודה רבה! אני מעריך את תגובתך. הנסתרת - זה בסדר להגיד שלא צריך לעשות לי הנחות בגלל שאני נער, אבל להגיד שפפריקה נראית לך אינטיליגנטית יותר ממני? אני, כמובן, לא מזלזל, חלילה, באיניליגנציה של פפריקה (אני אפילו לא מכיר אותה מעבר ל'סימניה' - והיא גם לא מכירה אותי), אבל את בכלל לא מכירה אותנו. (אבל תודה על זה שאמרת שאני כותב טוב (או לפחות, לא התנגדת לזה). שתהיה שבת שלום לכל המגיבים והמגיבות (וכשאני אומר שלום, אני באמת מתכוון לזה). בעצם, שיהיה לכל המגיבים והמגיבות ראשון שלום, שני שלום, שלישי שלום, רביעי שלום, חמישי שלום, שישי שלום, ולבסוף - שוב שבת שלום. |
|
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אוהב את האופטימיות. סיפור יפה ז"שי.
עוד סיפור יפה בכתבה ששודרה לפני שבועות מספר בסמוך לפיגוע (קשה בעצם המחשבה הרעיונית בו) בו נער דקר נער בן גילו בגבעת זאב בירושלים - הכתבה הציגה ראיון עם הרופא הערבי שהציל את חיי הנער שנדקר. ואת הרופא היהודי שטיפל (ולגבי השאלה: האם נכון היה לטפל - קשה לי לענות, את דעתי לא אכתוב כאן) בערבי הדוקר.
חיפה היא דוגמא יוצאת דופן בארצנו לדו קיום. מסכים עם דברי שאולי !! |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
בעד הנגד ונגד הבעד. מי אמר את זה ולמה נזכרתי בזה עכשיו?
זה שאין לנקוב בשמו, כחופרת מדופלמת אני רוצה להשיא לך עצה. אין כל רע בלחפור, באמת. בלי ציניות. אבל אתה, מתגובה לתגובה, חופר לעצמך בור עמוק יותר. ואני אסביר: אם בהתחלה כתבת סיפור ארוך על אקט סמלי שלדעתי הוא די מטופש ושהוא לא דגדג לי אפילו שערה אחת בשפם השונראי שלי אבל מבחינה אובייקטיבית לא היה בו כל רע, בהמשך כתבת כל מיני תגובות לכל מיני אנשים ובהם הפגנת חוסר התמצאות וחוסר פרופורציות וחוסר מודעות וחוסר רגישות וחוסר הבנה כל כך כל כך איומים, שכל שערה בפרווה השונראית הסמיכה שלי סמרה. כלומר: כמעט בכל כל משפט שאתה כותב אתה עושה לעצמך נזק גדול יותר, וזה נקרא לחפור לעצמך בור. בגלל שאני ייסדתי את מועדון המעריצים הזשל״בי והייתי הנשיאה שלו עד שפרשתי ובגלל שאני זוכרת לך טיפונת של חסד נעורים, אני מציעה לך להדיח את שאולי מנשיאות המועדון כי למרות הכל, מגיע לך משהו יותר טוב מזה. |
|
הנחשפת
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מה? אז בגלל שזשל"ב נער חכם ואינטיליגנטי וכותב טוב אז לא צריך להתווכח איתו או לא להסכים איתו?
שאולי, מה עם "זה לא הומור" בטון המחנך לפני כמה ימים? מה, בגלל שזאת היתה פפריקה ואתה לא מסכים איתה? היא נשמעת לי אינטיליגנטית לא פחות מזשל"ב. אז דווקא כאן אתה עושה לכולם סטופ כדור הארץ?
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
בגלל זה רק ציינתי את ההשוואה הלא-כל-כך השוואתית בין הכלות (שתיהן יתחתנו, זו עם שמלה
חדשה וזו...) אבל בזה עצרתי.
|
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
צודק, שאולי.
אני מקווה שהתמרור ששמת הוא מספיק בולט ויצליח לעצור את כל מי שעוד מדגדג לו באצבעות.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אני מסכים לגמרי, שאולי.
|
|
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשל"ב, הנה אני, קראתי שוב, והבנתי למה לא אהבתי.
אפשר לחלץ את זה מהתגובות האחרונות של אפרתי ושונרא. אתה בא בטוב, באמת בא בטוב, אבל בדרך אתה מועד על כל כך הרבה דברים, שאולי בגלל שאתה בא בטוב - אין לך בכלל סיכוי להבין בכלל. זה כבר לא דקויות. אתה לא מבין שאם אתה מקביל בין שני דברים שאינם קשורים זה בזה (כלה שלא התחתנה כי שמלת הכלה נהרסה בשיטפון וכלה שלא התחתנה כי אבא שלה ואחיה נרצחו) אז בהכרח אתה מפחית מערך חיי האדם שיש לך, ויש כאן בעיה. דפקתי את האצבע זה עצוב וטרגי והיתה לי הפסקת חשמל וכל האוכל שלי ירד לטמיון זה עצוב, ושואת הארמנים זה עצוב. זה משטיח את הכול לרמה של "מלחמה זה רע! למה שלא נעשה שלום?" המובן מאליו.
אתה רוצה להתמקד ב"שלום" ולא ב"סכסוך" וזה מקסים, אבל זו סחורה משומשת, מוכתמת, שלא משכנעת חלק גדול מאוד משני הצדדים שזה היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. יש לי אלף סיפורים על יחסים טובים ואפיזודות עם ערבים. אלף. הייתי שמח, מאוד שמח, אם היה שלום. אנחנו רוצים שלום, ברובנו הגדול מאוד. אבל מה לעשות? אין. ויש צד, שמה לעשות, ברובו הגדול לא בדיוק רוצה שלום. ששלום לא נתפס אצלו כערך, והוא אומר את זה בגלוי, והאמירות הגלויות שלו נתפסות לא ברצינות מספקת או לא בכלל ע"י השמאל העולמי שואף השלום. אגב, המשפט "(וגם אם הייתי רוצה לציין, לא הייתי עושה זאת, כי אני לא כל כך זוכר את שמה, ואין לי כוח לשאול את אחותי. משהו עם אבו, זה הדבר היחיד שאני זוכר)" זה משפט שיש בו גזענות חבויה. בדיוק אותה גזענות חבוייה שמאפיינת חלקים נרחבים מאוד של השמאל הישראלי דווקא. תקשיב (שוב?) להתפרצות (המאוד מחושבת) של ג'מאל זחאלקה על סתיו שפיר. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו, קיבלתי עדכון מוועדת פרס נובל לשלום. ברכותיי, הם החליטו להעניק את הפרס לך.
על שום מה? על שום כך שאתה אבל על כל האנשים החפים מפשע משני הצדדים שנהרגים כל יום כתוצאה מפיגוע. על שום כך שאתה מכיר בחפותו של המחבל המתפוצץ והמחבל היורה והמחבל הסכינאי, שנהרגו ביחד עם קורבנותיהם. על שום כך שאתה לא מבדיל בין דם הרוצחים לדם הנרצחים. על שום כך שאתה מבכה את שמלת הכלה שנהרסה בגלל השיטפון באשקלון. על שום כך שאתה חושב ששרה נתניהו היא סיפור קורע לב. על שום כך שאתה לא מלין על הסהר האדום שנטש יהודים מתבוססים בדמם. ועדת הפרס מבקשת שבנאום הקבלה שלך תאמר את המשפט ״אני מאחל הצלחה לשני הצדדים במאבקם הצודק.״ ועדת הפרס תעריך מאוד אם תתרום את כספי הזכייה למשפחות הרוצחים ומשפחות הנרצחים בחלקים שווים. בתמורה, ועדת הפרס תסדר לך פגישה עם לוסי אהריש. יש מצב לחיבוק. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
למדתי בבית הספר הבנת הנקרא, ואפילו הוצאתי מעל 90. הבנתי שהסיפור שלך קרה באמת, זשל"ב. כל מה שאמרתי היה שהוא לא ממש משקף מציאות.
יש סיפורים כאלה, נכון; מול גל טרור שנמשך כבר חודשיים ברציפות, אני חושבת שאפשר לקבוע שכרגע הסכינים בשליטה, ולא החיבוקים. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשל"ב, אובדן של שמלת כלה בשיטפון, זה מקרה עצוב, אבל קצת פחות מכלה שאיבדה את אביה ואחיה, עובדה שלא תהפוך לאפיזודה משעשעת
חודשיים אחרי החתונה. ההשוואה ביניהם מעידה על משהו, ולכן אני באמת לא רוצה להמשיך עם זה, למרות שאתה פה מאלף סיבות, חוץ מלתת תקווה.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה - וודאי תופתעי, אבל הסיפור שכתבתי, למרות שהוא סיפור שמסמל תקווה לעתיד, הוא קרה ממש עכשיו, בהווה, בזמן שהרבה אנשים חפים מפשע, משני הצדדים, שנהרגים מדי יום כתוצאה מפיגוע.
ויש עוד כל כך הרבה סיפורים כאלה, סיפורים אופטימיים, למרות שהם מתרחשים בתקופה לא אופטימית. האמת היא שתמיד היו סיפורים כאלה בתקופות קשות. כי כשיש חושך, צריך להיות גם אור. איפשהו. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי, אני קורא עיתונים אבל לא יוצא לי לקרוא עיתון כל יום, ויוצא שאני מפספס או לא רואה חדשות כי אני עייף, כי אני עסוק ואין לי זמן או משהו. נחשפתי לסיפור בפריז בגלל שדיברו על זה כל הזמן, כבר כמה ימים שמדברים על זה.
בנוגע לשרה - בהתחלה חשבתי שאת מתלוצצת ומתכוונת בעצם לשרה נתניהו ושהיית צינית כשאמרת 'סיפור קורע לב', אבל אז הבנתי שזו שרה אחרת, ואני אכן זוכר אותה, שאביה ואחיה הבכור נפטרו, ואיך שהיא בכתה בכי קורע שם - ברור ששמעתי את זה, וברור שזה עשה לי משהו לא טוב בבטן, ואני בהחלט לא מתעלם מזה (ויש גם עוד סיפור כואב על השיטפון שהיה באשקלון, ושהבית של איזו מישהי שעמדה להתחתן והשמלה שלה נהרסה והכל נהרס). אבל בדיוק בגלל זה אני כאן. כדי לתת תקווה, שכן יכול להיות שלום אם רק נתאמץ קצת, ואם יהיה שלום אז לא תהיה מלחמה, ואם לא תהיה מלחמה אז גם לא תהיה שנאה, ואם לא תהיה שנאה, אף אדם חף מפשע לא ימות (לפחות לא במשהו שקשור לסכסוך הישראלי - פלסטיני) זה בסדר לכעוס, אני מבין את הכעס שלך, ואני מקווה שאחרי שהסברתי את עצמי, הכעס ייעלם ותבוא ההבנה. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשל"ב, אתה קורא עיתונים? נחשף לתקשורת? או שרק פריז זה עצוב. הלוא שרה , הכלה שהיתה
צריכה לדחות את חתונתה, היא סיפור קורע לב, עם סוף עצוב. בן אדם בן ארבעים וכמה, בחור בן 18, מה זה ה"אוי לא שמעתי על זה?" אז על מה שמעת כן, שאתה נותן לנו סיפורים אופטימיים על אהבה ואחווה?... תסלח לי שאני נשמעת כועסת, אבל אני באמת קצת כועסת. היית בארץ של הארי פוטר כל השבוע?
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הסיפור שלך משקף חלום, תקווה לעתיד.
הסיפור השני משקף מציאות קודרת. אני חולקת איתך את החלום, אם כי חולקת עליך לגבי הדרך אליו. ולגבי המציאות יש לנו מחלוקת לא קטנה. אני גם חוששת שהגבול הזה לא ייפרץ מהר. אבל לקוות זה טוב. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אוי, לא שמעתי על זה. יהי זכרם ברוך, ויהי זכרם של כל נפגעי הסכסוך הכל כך מיותר הזה.
ותודה. אמרת דבר נורא יפה, אבל אני חושב ששני הסיפורים, גם זה עם הסהר האדום וגם זה עם האוטובוס, משקפים, כל אחד מהם, בצורה שווה, פחות או יותר, את הסכסוך. פשוט כל אחד מהם משקף בצורה שונה. בעוד שהסיפור על האוטובוס הוא סיפור טוב שנותן תקווה ומראה על משהו טוב שקורה בין שני הצדדים, הסיפור על הסהר האדום הוא יותר סיפור של גבול קשה מאוד שקיים בין שני העמים. ואני חושב שאת הגבול הזה צריך לפרוץ. וכמה שיותר מהר, לפני שזה יהיה מאוחר מדי, לפני שייבנו גדר חשמלית. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
(ליטמן הוא שם המשפחה שנפגעה בפיגוע ההוא. האב ואחד הבנים נפטרו מפצעיהם.)
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
על מה שכתבת למעלה?
זה סיפור מקסים. ומחמם לב. וכולי וכולי. אבל. הוא סיפור אחד מתוך מערכת סבוכה שאנחנו קוראים לה 'הסכסוך הישראלי פלסטיני'. הובא כאן סיפור נוסף על הסהר האדום - ובינינו, הוא קצת יותר משקף את מצב הסכסוך. ולכן הסיפור שלך נשאר בגדר סיפור מקסים, אבל אין בו, בעיניי, את בשורת התקווה שאתה רואה בו. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לא, אני לא נעלב משטויות כאלו. אבל לא על הסהר האדום אנחנו מדברים, אלא על האוטובוס ועל מה שקרה בו, והתקווה שהסיפור הזה נותן. (אגב, פפריקה, מה את אומרת על מה שכתבתי?)
אפרתי, ליטמנים זה השם של הפצועים? ואם כבר מדברים על דברים לא קשורים, אז ראיתי את הסרט של ילד 44. וצדקתם, זה אחד הסרטים הכי גרועים שראיתי אשר נעשו על ספרים. לא ייאמן איך הרסו את זה. פשוט סרט דפוק! |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
למות עם נזלת, זאת כבר ממש באסה.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
פפריקה וזשל"ב, שניכם טועים. הם עשו את זה, כי: לאחד מהם אשתו חיכתה בבית עם ארוחת
צהריים שעלולה להתקרר, לשני הייתה נזלת קלה והוא פחד להדביק את הליטמנים.
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אתה תיעלב אם אגיד לך שדי שקוף למה הם עשו את זה?
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
רץ, אתה צודק בהחלט! תודה לך.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שונרא, כששמעתי על זה בחדשות אמרו שזה עדיין לא ממש ברור. מה שכן היה ברור זה שהסהר האדום חלף על פני הפצועים, אבל מה שלא היה ברור זה למה הם עשו את זה. וזהו, לא צריך לעשות ממה שאמרתי כזה עניין.
ואני שואל שוב: למה את חושבת שלא היה צריך לתת ללוסי אהריש להדליק משואה ביום העצמאות? |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו, אבקשך לא לקרוא לי ״חופרת אחת״ שהרי אין זה סוד שאני חופרת לפחות בשביל שניים.
שמע, ההתקוממות שלך נגד הסהר האדום ממש ריגשה אותי. תחילה התרגשתי לקרוא שהתחלת את דבריך בכך שהבעת פקפוק שהדבר אכן קרה. ואחרי שהואלת בטובך הרב לקחת בחשבון את האפשרות שאולי זה קרה, שהאמבולנס של הסהר האדום אכן נטש יהודים שותתי דם, אתה חושב שזה מעיד על חוסר אכפתיות. ״סוג של חוסר אכפתיות״, ליתר דיוק. שמא תואיל לפרט אילו סוגים של חוסר אכפתיות אתה מכיר ואיזה סוג מאפיין את הסהר האדום? עזוב. פשוט תכתוב שכל הדבר הזה הוא סיפור מעשיה ושזה נשמע לך כמו אוי אוי אוי. |
|
רץ
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חיבוק שובר את הקרח - גם אנחנו צרכים לפעמים לשנות פוזיציה.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
דן סתיו, תודה. אני לא יודע, מה כבר יש בספר הזה שיכול לחדש, אחרי כל כך הרבה ספרים שקראתי בנושא? די, באיזשהו שלב זה כבר נמאס לקרוא על זה (שאול אריאלי, זה לא משהו אישי נגדך). אם מישהו יכתוב על השלום הישראלי - פלשתיני, אני אקרא בשמחה.
אבל אולי אני כן אקרא אותו מתישהו, אחרי שאסיים לקרוא את כל הספרים שמחכים לי ברשימה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, הסיפור על הסהר האדום פורסם בחדשות. אם זה נכון מה שהם אמרו, אז אני חושב שזו סוג של חוסר אכפתיות. אנחנו הומניים ומטפלים אפילו בטרוריסטים, אז למה שהם לא יטפלו בחפים מפשע?
לא הבנתי כל כך את מה שאמרת על הסיפורים, אבל זה נשמע לי עמוק. תסבירי את עצמך בבקשה. |
|
דן סתיו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשל''ב
סיפורון יפה. מקווה שתקרא גם את הספר אליו הדבקת את הביקורת.....
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הסיפור הוא סיפור. וכדרכם של סיפורים הוא מתאים את עצמו למסגרת מסוימת, ולא בהכרח מספר משהו אמיתי על העולם.
אני יכולה לספר סיפור אחר, למשל על פארמדיקים באמבולנס של הסהר האדום שראו יהודים מתבוססים בדמם, ופשוט נסעו הלאה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
סנואו פוקס, אני מודה לך. גם אני מקווה שזה יקרה יום אחד, ועוד יותר מקווה שזה יקרה לפני שאני אמות. מצדי אפילו שזה יקרה שניות בודדות לפני שאמות - העיקר שזה יקרה לפני, רבאק!
זה לא ממש משנה איך כותבים. אפשר גם וגם. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה - אני לא חושב שהלבוש פה הוא באמת חשוב ואמור להשפיע על הסכסוך.
אבל יש מקרים שבהם הלבוש או המראה החיצוני דווקא כן משפיעים. כמו המקרה ההוא שיהודי רצח יהודי בגלל שהוא חשב שהוא ערבי. לסיכום: אני, בכל אופן, חושב שההסתכלות הזאת על הבגדים היא מטופשת ואתם בוחרים להסתכל על התפל ולא על העיקר. זה לא משנה איך אתה מתלבש, או מי אתה בכלל. אני הזכרתי את הלבוש, רק כדי לספר את הסיפור, כמו שאחותי סיפרה אותו. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ilw"b - חחח תודה, את לא היחידה :) אני ממש ממש רוצה לפגוש אותה, וגם את הילד הזה.
את ממש צודקת. לא חשבתי על זה. נכון, העם באמת מפולג וצריך קודם כל לאחד אותו. גם התנ"ך וספרי ההיסטוריה מוכיחים שכדי לנצח במלחמה צריך להיות מאוחדים. ומלחמה באמת לא תוביל לשום מקום. רק חבל שאנשים לא למדו מההיסטוריה. |
|
snow fox
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מקווה שמה שאתה אומר יקרה יום אחד :)
רק שאלה אחת: פלסטיני זה לא בט'? אני תמיד רואה בעיתון/חדשות שזה בט'. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יעל, ברור שיש לי כוונות.
אבל לא היו כאן שום סטריאוטיפיות. אמרתי ערבייה שהיא לא נראית כמו ערבייה, כי אין לה כיסוי ראש. התכוונתי במובן החיצוני. אותו דבר גם נוגע לחרדים: אם הם היו מגלחים את הזקן, מורידים את הכובע ואת כל הסממנים של החברה החרדית, אז לא היית מזהה שהם חרדים - אין פה שום גיזענות! אני לא חושב שלילד או לאישה הערבייה יש איזו התנגדות לכך שאהפוך אותם לסמל של השלום... הסכסוך אכן קשה מאוד ולא נגמר, בזה אני מסכים מאוד. הדרך הכי טובה היא לתת קצת תקווה לאנשים. זה בסדר, יעל. לא צריך לייק. תודה על התגובה, ועל המחמאה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, פואנטה. נכון, באמת מה רע בלהיות תמים? (רק חבל שיש כאלה שחושבים זה רע, ומעדיפים את השנאה).
החיבוק עושה לי טוב :) (אגב, מה הסרטון קשור?) |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
מחשבות - אין כאן שום החמצה, וגם לא הייתה אמורה להיות. אני סיפרתי סיפור שנותן תקווה. אני לא יודע מאיפה בא לך כל העניין הזה של חינוך לטרור.
נכון, יש הרבה הסתה ברשתות החברתיות, אבל זה לא הזמן לבוא בהאשמות לכל צד וצד. זה הזמן לבוא ולהגיד "נכון, יש הרבה הסתה והרבה שנאה, אבל לתקוף בחזרה זה לא יעזור בכלום. צריך לקחת את עצמנו בידיים ולעשות משהו, איזה הסדר, משהו! שלא נגיע למצב שבו אנחנו, כמו שביבי אומר, לנצח נחיה על חרבנו" |
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שונרא חביבה , דעתי כדעתו של זשל"ב ,אשמח לדעת מהי הסיבה.(:
ואני חושבת שההשוואה קצת קיצונית מדי ...בכל זאת,אובמה נשיא ולוסי רק אזרחית במדינה,אומנם מפורסמת אבל עדיין אזרחית .
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה אפרתי, על המחמאה הענקית.
זה שהפתרון שלי תמים, זו לא הבעיה. הבעיה היא, כמו שאת אומרת, ששני הצדדים איבדו את תמימותם, וחבל שכך. (מה שאני מנסה לומר זה שעדיף פתרון תמים, מאשר פתרון אלים). אלימות הרבה יותר גרועה מתמימות. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שונרא, יא חופרת אחת.
אענה בקצרה: לכולם מגיע פרס לשלום. מספיק שאתה חושב על שלום ורוצה בזה, כבר מגיע לך פרס. אתה לא צריך להיות אישיות בכירה כלשהי או משהו. הערה בהחלט קטנונית כתבת. ולכן אענה לך במלוא הרצינות: אף אחד לא קיבל בחילה, ואף אחד לא הקיא על אף אחד. הסיפור מסתיים בחיבוק. אני לא מבין מה רע בזה שלוסי אהריש הדליקה משואה. הדלקת המשואה הייתה השנה בסימן של אנשים שאולי נראים קטנים אבל הצליחו בענק. ואין מישהי שמתאימה יותר ממנה. אשמח מאוד אם תעני לי למה את חושבת שלא. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ILWB, תודה. הסמיקותי.
אם אספר לך מה דעתי על הבחירה בלוסי אהריש להדליק משואה של יום העצמאות, את תחזרי בך מדברייך. לכן רק ארמוז שהבחירה בלוסי אהריש להדליק משואה שקולה לבחירה בברק אובמה לקבל פרס נובל לשלום. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, מה שעצוב הוא, שאנשים רבים חשבו, שאם רק נראה כמו האירופאים או האמריקאים
ונאמץ לנו את התרבות המערבית, כבר לא ישנאו אותנו יותר. ומה רבה ההפתעה, לרוב רובם של הישראלים אין סימני היכר חיצוניים, ובכל זאת, האנטישמיות מרימה ראש, האנטי ישראליות בועטת, ובאירופה כבר נשמעים קולות על אחריותנו הישירה או העקיפה לטבח בפריז.
כמה עצוב שאנחנו רואים איך מתגשמת אמרתו של ר' שמעון בר יוחאי: בידוע שעשיו שונא ליעקב... |
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אכן , זו טעות מקלדת מצערת ביותר :(
אני אשנה , התכוונתי לחרדים וחילונים .
|
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
ולמסקנה:
אם לא יראו שהם ערבים (למשל בדרך שבה הם מתלבשים, בצורה שונה) הכל יסתדר נהדר. וכך גם נאמר בעבר, בהקשר ליהודים באירופה. כל הבעיה היא שהם מתלבשים שונה ולכן מפרידים את עצמם וכך נוצרת שנאה. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
חרדים ויהודים?
טעות מקלדת? (אני מקווה...)
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
עכשיו קראתי .
ואו , איזו אישה חמודה בטירוף ! כל כך מתוקה שבא לי בעצמי לחבק אותה .
אני מסכימה איתך בקשר לנאמר בביקורת שלך . יהודים וערבים צריכים להבין שמלחמות לא יביאו לשום מקום , שיש צורך לחיות בשיתופיות הדדית . כך גם שמאלנים וימינים וכך גם חרדים וחילונים. הבעיה הגדולה לדעתי היא שהעם שלנו מפולג , אנחנו היהודים חצויים בינינו , אם אנחנו עצמנו במחלוקות בין יהודים ליהודים איך ניתן להשפיע על עם אחר ? קודם אנו צריכים לעבוד על עצמנו . ושונרא , סתם שתדעי , את אישה שכותבת מדהים ,יש בהודעות שלך איזה משהו שונראי נורא (: תמיד מסקרן לדעת מה את כותבת ותמיד יש איזה טוויסט בהן . את אדירה ! [ איזה נחמד עם מנהלי האתר היו מוסיפים סמיילים וכאלה , לא ?] |
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לא קראתי את מה כתבת זלש"ב אבל אני חייבת להגיב :
אני אוהבת את לוסי אהריש בתור בן אדם .
הלוואי שכל הערבים היו נוקטים את גישתה , העולם היה מקום טוב יותר . למעשה , הלוואי שכולם היו נוקטים את גישתה . אדם לתפארת מדינת ישראל שהגיע לו בצדק להדליק משואה . זלש"ב יקר , אני אקרא את אשר כתבת ואגיב בצורה מסודרת (: |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אני חושבת שיש לך כוונות טובות.
אבל כוונות טובות אינן מחפות על חשיבה סטיריאוטיפית וגם לא על חשיבה רומנטית. כיהודיה הייתי נעלבת אם מישהו היה אומר לי (ואמרו...) "מה? את לא נראית יהודיה..." ואני מניחה שכך תרגיש גם ערביה. כיהודיה הייתי נפגעת מזה שמישהו שאינו יהודי מציין במיוחד שאני (היהודיה-שלא-רואים-עליה) חברה שלו. אני מניחה שכך גם החברה של אחותך. ובתור ילד/ה יהודי/ה הייתי מרגישה מבוכה וכעס אם מישהו היה מנצל אותי כדי לעשות איזה מיצג... הסכסוך הזה קשה וכואב לכולנו. תהיה עמדתנו הפוליטית מה שתהיה - ראוי לנו להקפיד לחשוב על אנשים ולא על סמלים. זה הסכוי היחיד שלנו לסיים אותו באיזשהו אופן. אני לא מסמנת לייק למרות שכתבת יפה מאד, וזה המדד שלי ללייק, כי כתבת שלא קראת את הספר - וגם זה סוג של מדד מבחינתי. איתך הסליחה. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
שוב לוקחת את זה הצידה.
וגם מוסיפה אלמנטים ויזואליים להמחשה:
https://www.youtube.com/watch?v=M8ZnLOWcM9s&feature=youtu.be |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
לוסי אהריש היא מדהימה ואמיצה ואם היא הייתה פה לידי הייתי מחבקת אותה ואומרת לה
מה דעתי עליה. אבל מה לעשות שלא כולם (!) כמוה...
יש לי קשרים יומיומיים עם ערבים ואנחנו בקשר ממש טוב. אבל אני מעדיפה שלא לשמוע מה דעתם עלינו. יש לי הרבה אמפתיה לסבל שהם עוברים, אבל יש לי גם הרבה חרדה ממה שהם היו עושים לנו אם רק היו יכולים. אז אני אדם שאיבד את תמימותו ומוכן להגיע להסדר שלום, אפילו מכאיב מאוד, אם רק אדע בטוח שאנחנו נהיה מוגנים, וממש אין צורך בנשיקות וחיבוקים. |
|
פואנטה℗
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
זשי, אתה
מתוק ותמים (מה רע בלהיות תמים?) ואתה כותב ממש טוב.
החברה הזאת של אחותך הזכירה לי את לוסי אהריש (אני מאוהבת בבחורה הזאת). אני לוקחת את הדברים שלך הצידה, ליחסים בינאישיים כי מה שבאמת חשוב זה אנשים והמחוות הקטנות שיכולות לעשות הבדל גדול בהרגשה הזיפתית שלנו, וכפראפרזה למשפט הלוחמני אני אומרת: הבא לחבקך השכם לחבקו. זהו. קבל ממני חיבוק. |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
החמצה מוחלטת. אנחנו לא מגדלים ילדים לתוקפנות, שנאה וסכינאות. זה הם שגדלים
ככה ושום סיפורים מתוקים לא ישכנעו אותי אחרת. מהספרים שקראתי על הסכסוך בשנה האחרונה יצאתי מחוזק מאוד. הסכסוך רחוק מסיום ואנחנו ממש לא הצד הרע בו.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
הסיפור מתוק וגם אתה, ואתה כותב נהדר, אבל עם כל ההתרגשות שאתה חושב שזה מייצר
זה פתרון תמים לסכסוך בין צדדים שאיבדו מזמן את תמימותם.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אותך לוועדת פרס נובל לשלום. וואיי וואיי וואיי... אני לא מקנאה בהם. למי מגיבורי הסיפור הם יעניקו את הפרס?
לערביה שנראית כמו ערביה ובכל זאת אין לה סכין אבל יצאה מהסיפור לפני רגע השיא? לערביה שלא נראית כמו ערביה שגם אין לה סכין וגם מחבקת ילדים יהודים באוטובוס? לילד היהודי שגם ישב מול שתי ערביות, גם יצא מזה בחיים וגם קיבל חיבוק מאישה זרה, ועוד ערביה? לאמא של הילד היהודי שהסכימה שהוא יקבל חיבוק מערביה שטענה שאין לה סכין לפני שעשתה עליה חיפוש? לאחותך שיש לה חברה ערביה שאמנם לא נראית כמו ערביה אבל מחבקת ילדים יהודים באוטובוס? לנהג שבאוטובוס שלו התרחש קירוב הלבבות הזה שמבשר את סופו של הסכסוך? לך על כך שהבאת את הסיפור המרגש הזה וקראת למניעת פיגועים וחשוב מזה, למניעת לינצ׳ים? ורק הערה קטנה אבל בכלל לא קטנונית: לא כתבת מי משני הזוגות ישב עם כיוון הנסיעה ומי ישב נגד כיוון הנסיעה. זה פרט מאוד קריטי כי מי שיושב נגד כיוון הנסיעה עלול לקבל בחילה, ומי שמקבל בחילה עלול להקיא, ולכן חשוב מאוד לדעת אם היהודים מקיאים על הערבים או הערבים מקיאים על היהודים כי איך שלא יהיה, זו גזענות מגעילה. |
18 הקוראים שאהבו את הביקורת