ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 5 באוגוסט, 2014
ע"י
ע"י
שם [בארץ]: חוזרת על עצמה שוב אותה ההוויה:
שם רודף שם רודף שם רודף שם.. תמונה רודפת תמונה רודפת תמונה.. סיפור חיים קצר מדי רודף סיפור חיים שהיה לו עוד הרבה מה להציע לטובתו ולטובת החברה..
פצועים קשה.. בינוני.. קל.. אנוש..
היתקלות רודפת סיפור קרבות שרודף עוד היתקלות ועוד אחד ושוב וסופסוף בוקר אחרי עוד לילה קשה..
כאן: כבר חודש שעוסקים בהסברה כשהמחשבות נודדות לשם.
אחד (ממש טוב, זה ברור) - הותחל ונזנח אחרי שלושה עמודים.
שני (טוב, קליל, זורם – כך נפרס במחמאות על פני כל הביקורות, שאין ספק, הן צודקות) - הותחל ונזנח כבר אחרי עמוד אחד.
ואז - "שחף שחור" נלקח ליד –ועשה את זה. הצליח לסחוף משם, להפוגה קלה – מהידיעות, מהחדשות, מהמחשבות - סחף בחטף, התחיל ונגמר אחרי 24 שעות.. - חזרה למחשבות, לחדשות, לידיעות.
"שחף שחור" של רינת קליין, סיפור שמחבר עבר עם הווה ומדלג בין התקופות - הוא סיפור מתח (ההווה), שמצטלב עם אירועי העבר המשפחתיים ושפוגש את העלייה הרוסית של שנות השבעים (העבר) שמתחברת עם הישראליות של שנות האלפיים - דרך חייה של תמרה מאז היותה "הילדה העולה מרוסיה" ודרכה אל חייה הנוכחיים ויחסיה העכשוויים המורכבים עם בני משפחתה ובינם לבין עצמם. מורכבות שנבנתה בעבר ומשליכה על ההווה ועל החיים הנוכחיים של כל אחת ואחד (כמעט) מאותם בני משפחה.
המסע של תמרה והשחף השחור – במוטיבים השונים – נדד כחוט השני בין תקופות העבר וההווה והיה לי כמסע עם הבזקים אל העבר הפרטי – תמרה, הילדה של שנות השבעים, החזירה גם אותי לימי הילדות פחות או יותר באותן השנים – שתי ילדות, יִלנה ואינה, עולות חדשות מרוסיה מהעלייה של אותן השנים, מגיעות לבית הספר, ביישוב הקטן והכל כך ישראלי ואני "הצברית" – שלוש ילדות שיישר קוטלגו כדרכם של ילדים, באותה קבוצה "הצהובות" והפכו בתוקף הקיטלוג לחברות טובות. קבוצה שנפרדה בשנות השמונים – שנות הנעורים – עת הצברית שבחבורה עברה לחיות ב"צופים" וה"רוסיות" בחרו בתרבות אחרת למלא את שעות הפנאי שבין השיעורים.
שנות התשעים – תמרה, אישה צעירה ישראלית אך עדיין "רוסייה" בעיני רבים בחברה (במנטליות, בצורת החשיבה, קצת במבטא) – נטמעת בחברה - לימודים באוניברסיטה, הקמת משפחה 'ישראלית'.
שלוש בנות קבוצת "הצהובות" - בשנות האוניברסיטה שוב נפגשות. תמו ימי ה"צופים", שנות השירות במדים – ילנה ואינה, נשים צעירות ישראליות אך עדיין "רוסיות" בעיני רבים בחברה (במנטליות, בצורת החשיבה [בלילה, בלילה הן אולי חולמות עוד ברוסית] קצת במבטא) – נטמעות טוב בחברה – והפעם נשארות חברות קרובות שלוש "הצהובות" – שנים ארוכות וטובות בקמפוס שם בעיר המיוחדת הכל כך מרתקת ומורכבת. לימים מקימות משפחות 'ישראליות' לתפארת.
2009 הווה בשחף השחור - והסיפור מלווה את תמרה, ד"ר לכימיה, מומחית לזיהוי פלילי, אם חד הורית מחיפה, שנשלחת במסגרת תפקידה למולדתה לסייע בפתרון חידה בתחום מומחיותה. המסע הארוך אליו היא יוצאת כשברקע מהדהדים יחסיה וקשריה המורכבים, עם כל אחד ואחת מבני משפחתה בעקבות התרחשויות וקשרי העבר, כמו גם עם גברים בחייה, יוצאת למסע הארוך במטרה לפתור את החידה ותוך כדי היא מתעמתת גם עם כמה חידות אודות משפחתה. למסע הארוך והמורכב, היא לוקחת קרוב אליה, את החולצה שלו, שנשכחה אצלה מתוך אי שימת לב. שלא כובסה ושליוותה אותה לאורך המסע עד שובה..
2006 מלחמת לבנון השנייה - שלוש "הצהובות" עדיין חברות – ד"ר אינה הכימאית וילנה הפיסיקאית "הרוסיות" כבר מזמן ישראליות כמעט לכל עניין ודבר למרות המנטליות הטיפה שונה וקצת המבטא, מוצאות עצמן במלוא העצמה בחוויה הכל כך ישראלית (שחוזרת שוב ושוב מדי כמה שנים על עצמה ולא מרפה) - מלוות את השלישית שבצהובות 'הישראלית' שבחבורה, בהתמודדות עם התוצאות הקשות של אותה המלחמה.. כשלמסע החיים הקשה והמורכב שממשיך משם נלקחת ומלווה גם חולצת החאקי שנמצאה שם קרועה, מוכתמת בדם ושרק אחרי הרבה מאוד זמן כובסה..
מוצלחת בחירת התמונה שעל הכריכה - קצת שמחה, קצת עצובה, יפה.
תודה לרינת קליין – הצליח לך. מחכה לספר הבא...
הלוואי שהעולם הזה ילמד כבר לשמור על ילדיו, על כולם.. ושנדע כולנו רק ימים טובים ושקט ולאורך זמן.
36 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פואנטה℗
(לפני שנה ו-6 חודשים)
נתי, זאת "ביקורת" של אחת שקראה לעצמה "אוקי", "פסיכולוגית קלינית" ב"שליחות המדינה" בגרמניה.
היא קפצה לבקר בפורום לפני איזה שבועיים, להכפשות תחת כיסוי של 'קפואה'. מבחינת הספר שלך, אנחנו עדיין במאמץ להגדלת המכירות. הנה, הזדמנות נוספת. |
|
נתי ק.
(לפני שנה ו-6 חודשים)
פואנטה, על מה מדובר? לא לגמרי הבנתי...
|
|
פואנטה℗
(לפני שנה ו-6 חודשים)
שם [בארץ]?!
כאן: כבר חודש שעוסקים בהסברה?! מסע החיים הקשה והמורכב??!! חולצת חאקי קרועה ומוכתמת בדם??!! ושיא השיאים: אלמנת צה"ל ???!!! ועכשיו באה להטיף מוסר בפורום? ממציאה קונספירציות על חדירה לפרטיות? בטח גם הסיפור "המרגש" על החברות "הצהובות" הוא בדיה ואגדה, כמו כל היתר. ועוד מתווכחת עם עצמה בתור "עמיר"... עלובה אמיתית. |
|
(לפני 11 שנים)
תודה לכולכם, למי שבחר לקרוא את הסקירה. למככבים בשקט ולמעירי ההערות.
|
|
חלפה עם הרוח
(לפני 11 שנים)
אתה פרובוקטור, לכן לא שווה תגובה
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים)
נתיק. אנחנו פשוט מזעזעים בטיפול או קידום אוכלוסיות מוחלשות, יותר קל לכנות אותם נשים זולות ועבריינים כמו במקרה קודם יותר של יוצאי צפון אפריקה
זה גם נותן תחושת עליונות מזויפת וגם הרבה יותר זול לתקציב המדינה.
|
|
(לפני 11 שנים)
נתי ק. - מודה לך.
|
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים)
מתוך מאמר של המכון הישראלי לדמוקרטיה
"...במציאות התמונה מורכבת ומדאיגה. מצד אחד, למרות קשיי ההשתלבות, עולים שהגיעו לישראל בגיל בוגר מעורבים בפשיעה פחות מילידי הארץ – יהודים וערבים (ראו למשל את הנתונים המשטרתיים שמציגה לילי גלילי ב"הארץ"). שיעור העולים המבוגרים בקרב העבריינים בארץ נמוך משיעורם באוכלוסייה, ושיעור זה נכון לכל סוגי העברות... מצד אחר... פי הנתונים הרבים שברשותנו, שיעור המעורבות בפשיעה בקרב הנוער העולה מחבר המדינות גבוה יחסית לחלקו באוכלוסייה.
צריך להודות שהחברה הישראלית איננה מכירה את העלייה ה"רוסית". לא תמיד אנחנו יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולעסוק בבעיות האמתיות. לצערי העיסוק המופרז בעידוד העלייה, שכמעט נפסקה בשנים האחרונות, גובר על העיסוק בבעיות המהותיות של החברה הישראלית, שבמובן מסוים נחשפו בעקבות העלייה ה"רוסית": אי-פיתוח הפריפריה, השקעה לא מספקת בחינוך, היעדר טיפול בנשירה סמויה וגלויה מבתי הספר וכדומה." מתוך ד"ר יוחאי סלע /עבריינות לאומנית בקרב ערביי-ישראל "...בניגוד לדעה המקובלת, שיעור הפשיעה בקרב העולים החדשים (יוצאי רוסיה), אינו גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה היהודית הוותיקה. משמעות הדבר, ש"כור-ההיתוך" הישראלי פועל בעוצמה גדולה יותר ממה שאנו משערים, וזאת למרות שרוסיה סובלת משיעורי פשיעה גבוהים במיוחד..." מתוך מחקר של מרכז מידע של הכנסת בשנת 2007: להלן נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2006 • שיעור ההשתתפות בכוח העבודה 2 בקרב העולים הוא 59.5% , לעומת 55.6% בכלל האוכלוסייה. • בקרב גברים עולים שיעור ההשתתפות בכוח העבודה הוא 62.6% , לעומת 61.1% בקרב גברים בכלל האוכלוסייה; בקרב נשים עולות שיעור ההשתתפות הוא 56.9% , לעומת 50.4% בקרב נשים בכלל האוכלוסייה. • שיעור העולים המועסקים בכוח העבודה הוא 92.8% , לעומת 91.6% בכלל האוכלוסייה. • שיעור הבלתי-מועסקים בכוח העבודה (כלומר שיעור המובטלים) הוא 7.2% , לעומת 8.4% בכלל האוכלוסייה. עיסוק ומשלח יד משלחי היד של העולים החדשים שונים מאלו של ילידי הארץ; הם מועסקים בעיקר במכירות ובשירותים ( 26% , לעומת 20% בכלל האוכלוסייה) או כעובדים מקצועיים, מכונאים, פועלי ייצור ועוד ( 26% , לעומת 15.4% בכלל האוכלוסייה). שיעור העולים העוסקים במשלח יד אקדמי, טכני או ניהולי הוא כ 20%- בלבד – לעומת 39% בכלל האוכלוסייה – אף שמשקלם של בעלי ההשכלה האקדמית בשתי הקבוצות דומה. והנה עוד קצת קריאה לשבת (223 עמודים ואין לי כוח להעתיק)- השתלבות עולי ברה"מ לשעבר 1990-2005 מחקר תשתיתי רב תחומי. http://www.molsa.gov.il/SiteCollectionDocuments/MisradHarevacha/%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%94/%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D/report-nivi.pdf מיציתי! |
|
(לפני 11 שנים)
"חלפה....." - פשש... איזה סגנון "נקי ותרבותי"
אפילו שאינך ראויה לתגובה אומר כך: העלייה משכילה וחיובית ותרבותית מצד אחד הביאה איתה גם את תרבות הפשיעה בסגנון המאפיה. הרבה זנות והתנהגות זולה של נשים ושל נערות ובגילאים מאוד מאוד מוקדמים שלא לדבר על שהביאה איתה את תרבות שתיית האלכוהול שהתפשט בקרב הנוער באופן מאיים ואפשר להמשיך.
נתי ק - מוזמנת להאיר את עיניי. |
|
(לפני 11 שנים)
חלפה עם הרוח, תודה רבה !
|
|
(לפני 11 שנים)
א.מ., הייתי מצטרפת לתקווה שלך אילולא
הייתי מרגישה שהיא נאיבית משהו..ואולי זו אני שאיבדתי כל אופטימיות וכעת כל תקוותי היא לימים טובים יותר.. ושלא יהיו יותר משפחות שיצטרפו אל מעגל השכול או אל מעגל הפצועים. לא כאן. לא שם. לא.
|
|
חלפה עם הרוח
(לפני 11 שנים)
אוקי - ביקורת מקסימה ומרגשת! עמיר - נתי קראה לזה בורות, אני קוראת לזה טמטום!
|
|
א.מ.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
הלוואי
והלוואי ויהיו כאלו שירצו שלום עם מספיק אומץ לעמוד מול אלו שלא רוצים בשלום ומעוניינים בהסלמה.
אלו שמונים את מספר הקורבנות העולה כסימן לנצחונם... |
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
עמיר, החיבה שלי היא גם לאלה שהגיעו מאז שנות השבעים.
התייחסתי לעליית שנות השבעים בגלל שהיא יוצגה בספר המבוקר ובגלל תוכן הביקורת.
ובכלל - לא מסכימה איתך. בכל קבוצת אנשים גדולה, תמיד - תמצא גם וגם וגם... אבל כמכלול - זו הייתה עליה מבורכת בהרבה חיובי ובהמון תכונות טובות הרבה יותר מאשר בעייתיות. אני חושבת שאלה אנחנו שלא השכלנו, לעתים, לקלוט אותם מספיק נכון ולמנף את היכולות האדירות שהביאו איתם לטובת החברה ולטובת המדינה. |
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
עמיר, כל עלייה מביאה איתה גם את החלק הבעייתי,
לקרוא לעלייה של שנות התשעים לא מועילה, זו פשוט בורות
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
את מתייחסת כאן בחיבה גלויה לעלייה מרוסיה בשנות השבעים - זו שהייתה באמת מועילה. אח"כ הגיעו העליות הבעייתיות
שלא מצאו את המקום כאן לא השתלבו וגם הביאו איתם מנה לא מבוטלת של פשע ואלכוהול כתרבות חייםץ
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
חני, תודה.
אמן (אהוב את רעך - גם אם הוא חושב אחרת ממך) אהבה כזו תקרב ותרגיע קצת מתחים..
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בלו, תודה וטוב שאת כאן :-)
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
נתי, תודה לך :-)
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
שונרא, תודה רבה.. כן, ובסופו של יום החברות האמתית
נמדדת הרי בזמן משבר ונפילה קשה ולא בשגרה.
|
|
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
yaelher & ליאור, צודקים ותודה.
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
מצטרפת לנתי......ברוך שובך חברה..
אוקי ביקורת מאלפת על ההוויה הישראלית.
שנדע תמיד אהבה בתוכנו מקרוב ומרחוק |
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, כמה טוב לראות אותך! שבת מן הכפור?
|
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, כמה טוב לראות אותך! שבת מן הכפור?
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
אהבתי את הביקורת. מצטרפת לתקווה שלך.
|
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה על הביקורת המפרגנת:-)
ריגשת!
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
איזה יופי שהחברות מבית הספר היסודי, קבוצת הצהובות, ממשיכה עד היום.
ביקורת יפה ומרגשת. |
|
ליאור
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
כמו כל עלייה אחרת, ההצטרפות לישראל מגיעה דרך המלחמות.
|
|
yaelhar
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
לקרוא ספרים ולהתפלל לשלום
זה מה שאפשר לעשות. ומניסיון העבר - אין בהם תועלת.
|
36 הקוראים שאהבו את הביקורת