ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 27 בספטמבר, 2013
ע"י רץ
ע"י רץ
יהודית קציר פתחה עבורי את שער בית דודתה, והוליכה אותי לאורך השביל שלצידו פרחי הגן, אל בית מחופה בגג רעפים אדום, ובאיזה אופן מופלא הבית של יהודית ושלי התערבבו לפתע לתמונה משותפת. הרחתי את ניחוח הקלמנטינות, וראיתי את אמי, כורעת ברך, מעבירה את צינור ההשקיה לגומה הבאה. וכול כך התגעגעתי לזיכרון החזק ביותר שיש לו לאדם, מראה בית ילדתו והאנשים שבו.
עם צילה נסעתי לטייל ברחבי ישראל, בהתחלה בזאת של התקופה התורכית. נסענו בעגלות, וגמלים, לבאר שבע ועזה בהם הייה ישוב יהודי קטן, וממש פחדנו בדרך מאיימת כנופיות השודדים. מאוחר יותר נסענו ברכבת המנדטורית לירושלים, במסילה המתפתלת, ברקע טרסות וכפרים ערביים הדבוקים לצלע ההר והרגשנו כנוסעים במנהרת הזמן, מביטים בפלחים ערבים המעבדים את אדמתם, תמונה בת אלפי שנים.
יהודית הכניסה אותי " למרתף " המשפחתי, בו הושכח יומנה של צילה, ויומן אהובה חנן, כמו תיבת פנדורה שאף אחד לא פותח. כשנחשפו היומנים, הגיחה לאור צילה סוערת, כתובה בשפה ארכאית יפה, המתכתבת באמצעות קציר, עם סיפורן של הנשים והגברים במשפחתה, בחיפוש הסבר לנרטיב של נשים חזקות ודעתניות, הנישאות לגברים חלשים, שיכפול גנרי לצילה - מייסדת השושלת, כמו תופעת הנשים במשפחתי. באמצעות היומנים בוחנת יהודית את הקלישאה, עד כמה התפוח נופל רחוק מהעץ, או עד כמה, הייתה משמעותית השפעת סבתא צילה על צאצאיה - ארבעה דורות של בני משפחה.
יהודית ביארה ופרשה לי ברגישות ובהתנסחות מופלאה את היחסים שבין כותבי היומנים, חשפה אותי לשיאה של העלילה - המשולש הרומנטי, של צילה ושני הגברים בחייה, האחד בעלה - לזר שנשק לה, וצילה התחתנה איתו כי סברה בתמימותה, כי המעשה מחייב נישואין, שהיו נטולי אהבה. בהמשך פגשה צילה את חנן הצעיר שהפך לאהובה, ולבעלה השני הלא רשמי. צילה וחנן מתארים ברגישות מופלאה את המערכת הלא מובנת, והמאוד מהפכנית לתקופתם, אישה המתנהלת בגלוי עם שני גברים. קציר מאמתת את יומנה של צילה מול יומנו של חנן אהובה, ומגלה מציאות כואבת ומייסרת של אהבה, וכעסים כבושים המתגלים רק אחרי שנים.
לקראת הסוף היציבה לי יהודית אתגר ממשי, לצאת למסע בעקבות הסמלים והדימויים של העלילה, באמצעותם לנסות ולהבין את מה שלא נאמר, להבין את המקורות הסמויים הלא מודעים להתנהלות הנפשות הפועלות, להבין את הקונפליקטים הכול כך חזקים, ולנסות להבין בפרספקטיבה של זמן את המשמעות הגדולה של העלילה.
הסמל הראשון - עץ ההדר של מוטקה - העץ הארצי.
מוטקה שלמד במקווה ישראל ( כמו סבי ואבי) התמחה בהרכבות פרי ההדר, שהוא למעשה שני סוגים עצים, השורש - חושחש, העקר, על גזעו מרכבים את ניצני עץ הפרי. העץ העמיד מצד אחד בשורשיו, ומצד שני נושא פרי, מבטא את מוטקה ולזר אנשים מעשיים וארציים בעלילה, שנאבקו להשתרש בארץ הקשה הזאת והצליחו להצמיח בה פירות, באמצעות צאצאיהם. הקרבה עצמית של ההווה למען העתיד. כמו חלום הורי השורדים שהאמינו כי ילדיהם יגשימו עבורם את חלומותיהם האבודים.
הסמל השני - העץ של חנן - העץ הרוחני.
..." לרכוש ממידותיו ( האל ), שאיה כמו אילן נאה, החי את חייו, מתפתח בכל רגע ורגע, ואינו מערער אם מקצצים בענפיו, ואפילו אם כורתים אותו לגמרי ". ( עמוד - 489).
חנן ראה את עצמו כעץ שיעדו להיות חלק מההרמוניה אלוהית הגדולה, ולשם כך הוא הייה מוכן לבטל את עצמו לחלוטין.
העץ של חנן מיצג את האישיות המעניינת והמאתגרת ביותר בעלילה, המורכבת מניגודים וקונפליקטים, מצד אחד אדם מעשי וארצי, מודד במקצועו, ומצד שני, איש רוחני שבנה לו תפיסה שהתבססה על מגוון אמונות דתיות. חנן חש כי עולמו הרוחני והמעשי הם כישלון גמור. כאדם רוחני הוא לא הצליח להתגבר על תאוותו הגופנית - משיכתו המינית לצילה, ולא כתב ספרים בעלי ערך. הוא לא הקים משפחה משל עצמו - כישלון ארצי. חנן משול לעץ שלא הצליח להצמיח דבר - לא משורשיו ואף לא מפרותיו, לכאורה אין כישלון איום מזה.
הסמלי השלישי - העץ של צילה - העץ המניפולטיבי.
" כמו הרכבה של תפוז, עולה כעת בדעתי, צילה נטלה את חמשת ענפיה הצעירים והרכיבה אותם על - גבי כנה של חושחש "( כך מספר יוסף חתנה של צילה - עמוד 240 ).
צילה היא הנוטעת המבצעת מניפולציה ( כמו עץ ההדר ) בגברים שלה, באחד היא משתמשת כשורש ובשני כעץ הפרי. מיהו השורש ומיהו הפרי ? דווקא האיש הרוחני - חנן הייה השורש, ואילו האיש המעשי - לזר, שימש לענפי הפרי - ממנו צמחה המשפחה ( היפוך מעניין ונועז ). חזנו של חנן הצליח - הקרבה עצמית שלו למען השגת מטרה גדולה ממנו, הצלחת משפחת צילה שהפכה למשפחה הרוחנית שלו. יש בסמל הזה השלמה ונחמה לתחושת הכישלון הגדולה.
בסיום הספר, כשנפרדתי מיהודית, הרגשתי צורך לומר משפט אחרון. סיימנו מסע מופלא על פני מאה שנה, בו חלפנו יחד על פני תחנות משפחתך שרבות מהן משיקות לשלי, וחשתי באמצעותך, גאווה, אהבה, אכזבה, חמלה, לכול אותם אנשים שהתחילו והנחילו לנו את מסע חיינו, אותו אנו ממשכים אולי כסאגה הבאה.
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני 12 שנים)
רץ ההתחברות לעץ מהצד של חומר ורוח ביחד הוא מדהים.
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים)
אז אהבתי מאד את הפרשנות, וזה מבלי לקרוא את הספר.
אהבתי גם את מה שכתבת לחמוטל, כי זה הזכיר לי את הביקורת האחרונה שכתבתי (אהובתו היהודייה של מוסוליני) בה המחבר משלב הרבה חומר גלם (מכתבים שכתבה מרגריטה) אך הוא, בניגוד ליהודית קציר כפי שעולה מדבריך, לא השכיל להשלים פערים ולתת פרשנות משלו, אם להשתמש במילים שלך |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים)
ביקורת מופלאה, רץ, מרגשת ועמוקה.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
נעמי - ראתי את הפרשנות על העץ של צילה במקום אחר, אני הוספתי את שני העצים האחרים, העץ הארצי והרוחני
החיבור של שניהם הוא המניפולציה של צילה, כמו עץ ההדר שהוא סוג של מניפולציה.
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים)
הפרשנות המקסימה של העצים היא שלך? (לא קראתי את הספר)
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
נתי ונעמה תודה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
חני תודה - אכן יש פה התחברות לאדמה, דרך תהליך ההרכבה של פרי ההדר נזכרתי באבי שלמד במקווה וידע להרכיב, בסבי שלמד במקווה ולימד חקלאות את העלמות שבמיגדל, ואני שלמדתי בכדורי ממש התרגשתי לדימוי הנפלא של העץ ההדר שהוא למעשה מניפולצייה של שני עצים, ככה זה שספר
טוב מחבר אותך לתוך הדי. אנ אי שלנו .
|
|
חני
(לפני 12 שנים)
כתוב מקסים עם הרבה רגש למקום ולאדמה
וכמובן לחיים..אהבתי
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים)
תודה על הסקירה, הצלחת לעניין אותי:-) - נכנס לרשימה...
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים)
חיבור מרגש מאוד בינך לסיפור. סקירה יפה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
חמוטל -תודה לתגובה , אכן הספר לא אחיד בעניין שבו, זאת נקודת החוזק והחולשה גם יחד של הספר, אסביר, זה לא עניין של מה בכך לקחת חומרי גלם, גם אם הם נערכו ולהשתמש בהם בסיפור, אבל נקודת ההתייחסות שלי למבנה זה של הספר
באה ממקום אחר, בהשכלתי אני בוגר לימודי היסטוריה, לכן חשתי המון עניין בשימוש הארכיאוני בחומר המקורי, באופן שבו קציר משתמשת, באופן שהיא משלימה את הפערים, נותנת את הפרשנות שלה, לכן מבחינתי מדובר בסיפור מופלא, כולל תעודות הסטוריות ממש נדירות על ההתיישבות היהודית בבאר שבע ועזה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
לי ועולם נפלא נורא - תודה
|
|
חמוטל
(לפני 12 שנים)
זה ספר שהתחלתי לקרוא בלי הרבה חשק, והפסקתי באמצע מסיבות טכניות בעיקרן (עותק לא שלי שהצטרכתי להחזיר). הסיפור של צילה מרתק ובכל זאת התרשמתי שהספר לא אחיד ברמתו, ושהקול של יהודית קציר נופל בהרבה מזה של צילה. אבל בניגוד אליה, האיסוף שלך רץ מקסים.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים)
סקירה מצויינת עם ניחוח של חמישה כוכביא.
|
|
לי יניני
(לפני 12 שנים)
איזה יופי של סקירה! שאפו. תענוג לקרוא את הסקירה הזו... שבת שלום.
|
24 הקוראים שאהבו את הביקורת