ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 11 ביוני, 2013
ע"י חמדת
ע"י חמדת
זהו ספר אודות ההיסטוריה של התיאטרון הישראלי מאז שנות ה-30 של המאה ה-20 ועד העשור הראשון של המאה -21 .
ייחודו של הספר שהוא נכתב מתוך ,ועל ,ואודות בימאים שהשפיעו בעבודתם על עיצוב דמותו של התיאטרון- הציבורי בארץ.
הספר עוסק בשלושה עשר בימאים :
-ברוך צ´מרינסקי ,-"צבי פרידלנד ב´הבימה´ ושל משה הלוי ב´אהל´, - שפעלו במרחב התל-אביבי בשנות המנדט ,והישגיהם הגדולים היו קשורים דווקא בהעלאת מחזות מתורגמים, ולאו דווקא בקומץ הדל של מחזות מקור .
- יוסף מילוא,גרשון פלוטקין,-שמואל בונים-מבמאי "הקאמרי" שפעלו משנות ה-40 עד ה-60 .הם היו הראשונים כבמאים שביססו את התשתית הרפרטוארית בתיאטרון ששיקף את סגנון החיים,ההעדפות והטעם של הבורגנות התל-אביבית-עם המחזות הקלאסיות .
הם אלו - שגישרו בין הבמה המרכזית "הדרמטית´, לבימת "הבידור הקל" ,כל אחד עפ"י אישיותו ועולמו התרבותי .
- ששת הבמאים הבאים :נסים אלוני,יוסי יזרעאלי,חנוך לוין, אילן רונן, עמרי ניצן וחנן שניר. שפעלו בתיאטראות בכל רחבי המדינה ,במרחב התקופה שבין העשור ה-60 -לעשור הראשון של תקופתינו .הבמאים הללו מאופיינים כמי שהביאו לחידושים ,דפוסי פעולה וטיפוסי מיזנסצנות ={פרשנות למילה:כל מערך התנועה על הבמה: כניסות, יציאות, שינוי מקום ומעברים. המיזנסצנה מבטאת את היחסים בין הדמויות ואת המאבקים הסותרים והגלויים היוצרים את הקונפליקטים על הבמה.} הנה למדתי מונח ומילה חדשה בשפה העברית .
ובימאית אחת בלבד- נולה צ'ילטון - שעבדה בתיאטרון חיפה בשנות ה-70 שאף היא נחשבת כמי שהביאה לחידושים ,דפוסי פעולה וטיפוסי- מיזנסצנות מהזווית נשית המגדרית באופן בימויה .
הספר נולד מתוך עבודת המחברת לתואר הדוקטור שלה באונ' ת"א .המחברת בתפקידה כיום -כ- ראש החוג לתיאטרון באונ` חיפה ועוד לפני כן טוענת בספרה ,כי הקטליזטור להוציא את עבודת הדוקטורט שלה כספר עיוני בנושא הזה ,חל בגין שתי סיבות מציאותיות :
-הראשונה-שעד היום לא נכתבו ונסקרו באמות מידה הראויות -מידת פועלם המשפיע של הבמאים בתיאטרון ,אלא תמיד הזרקור הציבורי הופנה אודות תפקידם והשפעתם של המחזאים בהיסטוריית התיאטרון .
-הסיבה השנייה-מסתבר שרוב הסטודנטים הלומדים בחוגי התיאטרון באוניברסיטאות בארץ -אינם מכירים את ההיסטוריה של תולדות הבימוי בארץ ,והמחברת רואה בכך -בורות שיש לתקנה .
כריכת עטיפת הספר -יפה בעיני ,נראית כצילום שידה או ארון ישן שבו מוחזקים דפי המחזות .
בספר מוצגים כרזות ותכניות רבות של מחזות שהועלו במשך התקופה הנסקרת בספר בתיאטראות השונים .הייתה זאת חוויה אינטלקטואלית וזיכרון אישי מבחינתי לראותם בספר ולהיזכר בנשכחות : בשמות המחזאים, הבמאים והשחקנים,וכמובן להתפעל מהאופן האמנותי- הציורי של אותם כרזות והתוכניות .מי ציירם ? אולי בפעם הבאה מישהו יוציא ספר על כך !!.
הספר הנו ספר עיון .ככזה הוא נכתב ,וככזה -יש לקרוא אותו ו -לבקרו. אין זה ספר קריאה "במובן הרגיל" ,וזאת בנוסף- להיותו -ספר מחקרי פורץ בתחום- "היסטוריית הבימוי בארץ והשפעתה על דמות התיאטרון הציבורי ".
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
נעמתי- טוב שאת מחזקת את ידי מהזווית הזאת .אני יודעת שהרבה פעמיים ספרי עיון הם לא ה"אין"
ברשימת ה"בסט-סלר" הנסקרות פה באתר,אבל בשבילי הם מהווים עולם ומלואו כדי לדעת יותר .תודה על הפרגון .
|
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
ל-חני ( דולמוש )- מודה לך .
|
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אני בעד שכל מי שיכול ורוצה יסקור לנו ספרי עיון ויעשיר את עולמנו. תודה חמדת
|
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יש תיאטרון מצויין בארץ
חוץ מכמה הצגות גרועות שנרדמתי בהם, אפשר לומר היום שאנחנו טובים ויש לנו שחקנים מעולים כאן ואם היה יותר כסף בתחום יכולנו להיות הרבה הרבה יותר.. סקירה מעניינת
|
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
תודה לכל המפרגנים בדממה .
|
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
בלו -בלו -חן חן לך .
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
לא ספר שאקרא אבל אהבתי את הביקורת-
מנומקת ומושקעת כהרגלך
|
14 הקוראים שאהבו את הביקורת
