ביקורת ספרותית על מכתבים ברוח מאת יוסי בנאי
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 5 במאי, 2013
ע"י אלון דה אלפרט


****


יוסי בנאי כתב את "אני וסימון ומואיז הקטן", שיר שכשרק מתחיל להתנגן, העיניים שלי כבר מתלחלחות, כי גם אני חוזר אל נחלאות, אל הסמטאות, אל עץ התות, ואל הסיפורים המופלאים של אבא שלי, מספר סיפורים ירושלמי, על ילדותו בירושלים לפני... כמה ימים, אולי.

אבל איך, תסבירו לי, איך יוסי בנאי שחוזר כך בשיר אל ילדותו בצורה חיה ומרגשת כל כך, ששר את השאנסונים של ז'אק ברל וברסנס, שכתב מערכונים לגשש החיוור בחוש קומי מופלא, שהעלה באוב את סוראמלו - כתב ספר חיוור כל כך, מעוט השראה כל כך, שלמרות הרעיון הבסיסי הנהדר שלו - כתיבת מכתבים שלא יגיעו אל יעדם לאנשים שליוו את חייו - מרגיש מאומץ, מעושה, נוקשה, סנטימנטלי - אבל לא מרגש. לא מרגש בכלל.

לא יודע. הוא כותב לאמו ולסבו, ולנסים עזיקרי וחנוך לוין וניסים אלוני, שייקה אופיר ועוד נכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית, והמכתבים נקראים כמו הספדים חיוורים ובלתי מעניינים, מלאים אינפורמציה שטוחה, טרוניות על כך שהיום כולם רואים ערוץ שתיים ואין להם מושג בתיאטרון אמיתי, ואפילו הדיבור לחברים שאינם עוד, אינו מצליח להגיע למקום השקט והכאוב והאמיתי, אלא נשאר ברמת השיחה המבודחת אך הדלה בין חברים וותיקים, גם כשאחד הנוכחים כבר הלך לעולמו.

ואני, שמצטט עדיין את הגשש ומערכונים אחרים של בנאי, שמתרפק על השירים והסיפורים הישנים ההם, שמעדיף כל ערב בתיאטרון על כל ערב מול ערוץ שתיים, מרגיש את התיאטרליות והניסיון הבלתי מוצלח לרגש, וחבל לי.

יוסי בנאי הצטרף בינתיים למושאי מכתביו, ומותו מחיש את ההבנה הקודרת שכן, העולם שהיכרתי הולך ונעלם, רגע אחרי רגע. ומה נשאר? סיפורים נשארים.


עוד כמה מילים על אבא שלי היקר. לפני כמה ימים מלאו לו שבעים ושבע. אני נפגש איתו כמעט בכל שבוע לכוס קפה בשוק מחנה יהודה בירושלים (על יד מסעדת עזורה המופלאה שאף יוסי בנאי עצמו היה מתענג על בישולי הפתיליות שלו), ושומע את הסיפורים, אלה שלעולם לא יפסיקו לרגש אותי.

אבא שלי מספר סיפורים. אמיתיים, מפעם. מירושלים שאיננה עוד. וכל סיפור, על איך היו מחממים את סירי החמין בשבת (במאפייה), ואיך היו חוגגים את פורים או את פסח, וכמה עניים הם היו (מאוד) ועוד ועוד - הוא שכיית חמדה מרוכזת של זיכרון מנצנץ ורגש טהור. אבא שלי, בן השבעים ושבע, מספר את הסיפור ואט אט מזדקף ומניף את זרועותיו, והנה הוא שוב ילד בן שש, שלאחר שקרא יפה את אותיות האלף-בית זוכה לכבוד המלכים הנעלה, הפרס החשוב ביותר שהיה מנת חלקם של מתי מעט - לא, לא ממתק. לא צעצוע. לא. הפרס היה ללטף לרגע, באצבע, את ראשה של היונה הצחורה שהמלמד היה מוציא אחר כבוד מן השובך.


****
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
טופי (לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
כמה עצוב... הביקורת שלך היא סיפור בפני עצמו ונראה שעליך להתישב ולכתוב את סיפורי אבא, שהם סיפורי ירושלים של פעם..
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
כן, אפשר לראות את זה ככה. הוא באמת היה סוג של אישיות, והוא לא תופס תחת. זה אחלה. אבל זה לא עבד כמשהו מספיק שלם ומעניין, בעיניי. אפשר גם צנוע וגם טוב.
שני (לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
אני דווקא אהבתי בספר שכל המכתבים שהוא כתב הוא כתב אותם ממקום ממש צנוע ועניו, למרות שהוא היה אישיות גדולה
אהבתי גם שכל המכתבים בספר היוו איזושהי סגירת מעגל עצובה בשבילו
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
אני אעשה את זה. תודה, טוביה
tuvia (לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
אלון, ת׳שמע רעיון! תקליט את השיחות שלכם!
שאל אותו שאלות שיספר לך מההתחלה, זכרונות של ילדות
והכל תקליט, אחרי זה תוכל להעלות את זה בכתב, אבל תמיד ישאר הקול של אביך
שילווה אותך חי.
טוביה
חני (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יש אנשים שמטיבים לספר ולרגש בעל פה!המוסיקה המתלווה לדיבור,מבט העיניים,הטון האנושי של יוסי כנראה אותו חפשת ולא מצאת בספר..
הסיפורים שלי אפילו לא מתקרבים לסיפורים של ההורים שלי,אבל אם הסיפורים הם אלה שנשארים אסור לנו להפסיק לספר אותם.ביקורת מרגשת.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מצטער, יוסי בנאי הלך חזק על הטיקט של "הכול". הוא מספר סיפורים ביי דפינישן. אבל כאן, משהו נעלם. לא יודע למה. התפלק.
מירב (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אני חושבת שבאופן טבעי, גם יוסי בנאי לא יכול להיות הכל ובעצם הוא תמיד היה שחקן- בהצגות, במערכונים ובשירים וזה כנראה לא עובר בכתב.
כך או כך מדובר בגיבור תרבות.

אגב, עידן רייכל ציטט שורה מהספר בפתיחה לאלבומו האחרון שדווקא היה חיוור למדי, ועכשיו כשאתה כותב את זה, אולי הוא היה צריך לבחור מקור השראה אחר.

אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
יש סיפורים שצריכים להישמע - שלא לדבר על להיראות אבל אנחנו כאן בענייני ספרים, ויוסי בנאי, עם כל חיבתי אליו, לא עשה חסד לסיפורים. זה לא ה"מה" אלא ה"איך"
חמדת (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
כנראה צריך לשמוע את קולו כדי לחוש בקסם .
גלית (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
זה סוד גלוי שאני מאוד אוהבת את הביקורות שלך ואפילו מחכה להן... שואלת, ומה עכשיו? ועוד כירושלמית אני יכולה לחוות חושית את הביקורת להנות ולבכות את מה שאננו... אבא שלי יותר מבוגר וגם מספר סיפורים אמיתי(אלף לילה ולילה וכאלה..) עם אתנחתאות, הפסקות מתח וכו וזאת חוויה שלא ניתת לתאור לטעום, להריח ולשמוע את הסיפורים...
נוריקוסאן (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מרגש, אלון. חשבת פעם להעלות את הסיפורים של אבא על הכתב? עשינו לאבא שלנו ספר ליום הולדת שמונים, והוא נתן עותק מוקדש לכל אחד מהנכדים.
השילוב בין הסיפורים של אביך והכישרון שלך יכול להוליד משהו שיעניין אנשים מעבר למשפחה שלך. תוכל לקרוא לו "ליטוף על ראשה של היונה"...
dushka (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
לא קראתי. אבל אולי יש סוג של כתיבה שנועדה להאמר בקול או להתנגן בשיר ועל הדף היא מתה.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
מסתבר שירושלים של פעם הוציאה מתוכה המון מספרי סיפורים (גם אני היכרתי כמה) נפלאים ואוהבי אדם. על ירושלים של היום אין מלים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ