ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 2 באפריל, 2013
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
ערב ירושלמי חמים וצלול, יוני 1990. אתם מוצאים אותי, נער צנום וגבוה, כמעט בן שבע עשרה, ספון בחדרה של עלמת חן אחת שפגשתי זמן לא רב לפני-כן, כשאני בעיצומה של התגפפות נואשת, אופיינית למדי לגיל המבולבל ההוא, שאמנם היתה בלבוש די מלא, אך כזו שדווקא יש בה, בין השאר, נשיקות בתוליות מהבילות, גישושי ידיים מביכים ומסעירים אשר תרות באופן אווילי להפליא אחר סוגרי חזייה אפופי תעלומה או עוד חלקת עור אחת, אשר מעולם לא דרכה בה כף ידו של אדם (טוב, לא שלי בכל אופן).
אלא שדלת החדר נפתחת לפתע לרווחה בקול רעש גדול ונכנסת אחותה הצעירה של הגברת, ומפריעה את הרגע עד לבלי שוב. "ארוחת ערב!", היא צווחת ונסוגה בחזרה אל תוככי הבית. בליבי אני תוהה אם נמשיך מאותה נקודה, אך עד מהרה מבחין בעלמת החן, יעד שאיפותיי הלא-טהורות במיוחד, מיטיבה את משקפיה כה וכה ותוחבת את חולצתה אל תוך מכנסיה. הקסם שהיה, התפוגג. אני רוכס בחיפזון את מה שהיה ראוי לרכיסה, ויוצא יחד איתה אל ארוחת הערב המשפחתית. סלט ירקות, חביתה, אמא שמדברת על משהו פעוט שאירע בבית הספר, אחות קטנה ושובבה.
לאחר מכן נפגשנו שוב, אולי על איזה ספסל ירושלמי תחת איזה עץ, נדמה לי שהיו שם עוד נשיקות מהבילות, ועוד פגישה, וג'ינס קרועים עם פרנזים, ושוב משקפיים, וחיוכים נבוכים, מבטים מושפלים ותהיות רבות, ובכל זאת דומה שהערב הראשון והעקר ההוא במיטתה היה פסגת יחסינו.
זה הסיפור שאני זוכר היום. אולם האם ייתכן שזה הסיפור הסובייקטיבי שסיפרתי לעצמי כל השנים על קורות אותו ערב ושמה שבאמת קרה, קרה אחרת? וכי למה שאשנה את מה שקרה "באמת"? אולי בעיקר כי כך העדפתי, מסיבות השמורות לי ולתת המודע שלי? בהחלט ייתכן שהנער עתיר-ההורמונים שהייתי לא היה מודע כלל לדקויותיהם של רגעים אחרים, ניואנסים, מבטים ודברים אחרים שנעלמו מעיניו באותה העת, שהיו הופכים את כל הסיטואציה על פיה ומעניקים לה נופך אחר לחלוטין.
כחמש או שש שנים לאחר מכן שמעתי ממישהו שאינני זוכר כרגע מיהו, שאותה נערה "חצתה את הכביש" והיא מחבבת יותר את בנות מינה בנקודה זו בחייה. מעבר לפיקנטריה הרגעית הכרוכה בהוספת הפרט הלא-בלתי-מעניין הזה לקורות החיים המיניות שלי, לא יכולתי שלא לתהות (ואני תוהה עד היום) - שמא היתה לי יד (אם תסלחו לי על דו-המשמעות המעט מלוכלכת) בהחלטה משמעותית זו בחייה, והאם יש דברים אחרים שאינני זוכר או שאני מעדיף לא לזכור מאירועי אותו ערב? הייתכן, שבחתירתי הבלתי-נלאית אל עבר תומתה סדקתי איכשהו את אמונה במין הגברי? ואולי אף העדפתי לא לזכור דברים דראסטיים יותר, שבעטיים החליטה הבחורה להחליט את שהחליטה? ועדיין אני מעדיף לחשוב, שאת שאני זוכר, הוא שהיה.
כשאני מעלה מן האוב את השנים ההן של תקופת התבגרותי הרחוקה, אין ספק שהיו במהלכן כמה אירועים, לפחות, שנופלים היטב אל תוך אזור הדמדומים של "לא זוכר בדיוק מה היה שם". לא בגלל עניינים פליליים, חלילה. חלקם וודאי היו לכל הפחות מביכים, ויש לי מהם רק קרעי קרעים של זכרונות, הנתמכים בעדויות ממקור ראשון או שני, פרטים שאף פעם לא טרחתי לברר ולאמת כי מעולם לא נזקקתי לברר לעצמי ממש, והסתפקתי בזכרוני המתכלה. אותם אירועים, אגב, לא סבבו רק סביב ענייני מין אלא כאלה שקורים לך כשאתה בגיל שש עשרה או שבע עשרה או עשרים וארבע ורואה בעיקר עד קצה אפך, ואינך מודע לכל כך הרבה דברים שקורים מסביבך ואין לך מושג, פשוט אין לך מושג ירוק על מה שקורה באמת, ואיך אנשים אחרים חווים אותך ואת אותה סיטואציה בדיוק. אמירה ידועה היא שההיסטוריה נכתבת בידי המנצחים אולם מה באשר לאירועים היסטוריים שאין להם מנצח או מפסיד? מה קרה "באמת" בחדר ההוא, ביום ההוא, לפני עשרים ושלוש שנים, ארוע שהיו לו רק שני עדים בלתי מהימנים אשר לכל אחד מהם גירסה משלו? ולמה זה בכלל חשוב?
בדיוק בנקודה הזו אני בוחר להביא את הציטוט המופתי הראשון מהספר המצויין הזה: "ההיסטוריה היא הוודאות הנוצרת בנקודה שבה פגמי הזיכרון פוגשים בכשלי התיעוד".
הספר הזה יוצא דופן. קודם כל, הוא ספר חכם. אינטיליגנטי מאוד. הרבה הרבה יותר חכם ממני - אני יודע את זה פשוט כי אחרי שסיימתי לקרוא אותו הייתי צריך שמישהו יסביר לי מה קרה בעצם ואיך הכול מתחבר. (אז תודה, סוריקטה וקוראת הכל). אבל גם אחרי שהבנתי את הנקודה הקריטית, לקח עוד זמן מה שהאבק ישקע ואני אפנים איכשהו מה הספר הזה עולל אצלי בראש ולאיזה תובנות הגעתי בעקבות הקריאה שלו - וזה לא דבר שקורה לי בכל ספר. בכלל בכלל לא. בדרך כלל אפקט של ספר הוא מיידי למדי. אני קורא = אני מבין (או לא), אבל זהו. כאן, יש עוד ואכן, ברגע סיום הקריאה, כפי שנכתב כאן בחלק מן הביקורות לפניי - אתה רוצה לחזור ולקרוא את 169 העמודים הקצרים והכה-חכמים האלה ואז להבין פתאום עוד ועוד דברים, כמו שקורה בסרטים חכמים מאוד שמהתלים במחשבה, ובכל צפייה מבינים משהו נוסף, ורובד שהיה נראה אגבי לחלוטין בצפיה ראשונה נחשף פתאום רק למי שכבר יודע איך הכול נגמר.
הסיפור של "תחושה של סוף", גם אם הוא כתוב בצורה רהוטה להפליא, הינו שגרתי למדי - לפחות חלקו הראשון. אנתוני (טוני) וובסטר הוא תלמיד בתיכון לונדוני בסוף שנות הששים. בכיתה יש לו שני חברים, ויחד, כדרכם של תיכוניסטים מתוחכמים, הם מתפלספים, מדברים, מתחכמים עם המורים, ומפנטזים על בחורות. מאוחר יותר מצטרף אליהם חבר נוסף, שמעורר את הערכתם ומכוח הכריזמה שלו, גם משנה במקצת את הדינמיקה ביניהם. החברים מסיימים את התיכון ועוברים לאוניברסיטאות שונות, טוני פוגש איזו ורוניקה אחת, הם מנהלים סוג של מערכת יחסים קצרה, הוא פוגש את ההורים שלה, הם מדברים, היא בודקת לאיזה מוזיקה הוא מאזין ואילו ספרים הוא קורא, היא לא "נותנת" לו, והם נפרדים. לאחר זמן מה מסתבר שוורוניקה עוברת לחיקו של אותו חבר רביעי, אמנם למורת רוחו של טוני אך במין השלמה שקטה מצדו... ומשם חייו פשוט "קורים" לו, כמו שטוני מגדיר זאת במילותיו שלו. הוא נוסע לטייל, חוזר, מתחתן, קריירה כלשהי, נולדת לו בת שגדלה ובחלוף השנים מתחתנת בעצמה, מתגרש אבל נשאר חבר של אשתו... נחמדיש. נחמדיש. שום דבר קיצוני מדי. הכל ממוצע, שיגרתי, בינוני, בלי דרמות גדולות, בלי להכעיס אף אחד. בשלב הזה, כשהוא בשנות הששים לחיי-הכלום שלו כפי שהוא זוכר אותם, אנחנו פוגשים אותו שוב.
וכאן מתחיל חלקו השני של הסיפור. קורה משהו שמחזיר את טוני-קשישא ואותנו ארבעים שנה לאחור, לפרק את הקופסה השחורה של מה שקרה אז, עם אותה חבורת נערים ועם ורוניקה. ומסתבר, שאולי מה שהיה שם באמת לא קרה בדיוק כפי שהוא סיפר לעצמו כל השנים. וגם כאן, ההיסטוריה-הזעירה, הפרטית של טוני נזקקת לתיעוד, ולחקירה מדוקדקת, ולהפרדה המדוברת בין הזיכרון המתעתע, הלא מושלם, שבורא דברים שלא היו ומשכיח דברים שהיו גם היו, לבין תיעוד חלקי וחסר של מי שנטל חלק בסיפור. ההיסטוריה אולי בכל זאת נכתבת על ידי המנצחים, או לפחות הרגעים המנצחים. יוצאי הדופן. ההיילייטים. את כל השאר, אם שום דבר קיצוני לא קורה, אנחנו מוחקים. אין מה לשמור. או אם שוב נשתמש במילותיו של בארנס:"קצת כמו הקופסה השחורה במטוסים, המיועדת להקליט את ההתרחשויות בשעת התרסקות. אם שום דבר לא משתבש, הסרט נמחק. כך שאם באמת מתרסקים, הסיבה ברורה; אם לא מתרסקים, יומן המסע ברור הרבה פחות".
אבל כאן מסתבר שהיתה התרסקות, גם אם הטייס לא היה מודע אליה, ואל ההתרסקות הזו אנחנו נחשפים פיסה אחר פיסה, ומבינים שלמעשה בכל החלק הראשון של הספר, אותו חלק שגרתי, נעים, מרוכך, עקבנו אחרי שביל פירורי הלחם שפיזר לנו הסופר, מבלי להיות מודעים לכך. שהיינו עדים לכל הרמזים, ובדיוק כמו טוני, לא חיברנו את כל החלקים, פשוט כי האמנו לסיפור שהוא סיפר.
לפני שעה חשבתי לראשונה לחפש את החברה ההיא בפייסבוק. מצאתי אותה. היא גרה בירושלים, נשואה כבר שתים עשרה שנה, ויש לה שלושה ילדים.
****
38 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אורית זיתן
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תמיד תהיה
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
הייתי פעם :-)
|
|
אורית זיתן
(לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
אתה באמת משהו מיוחד אלון!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
הייתי שמח לעזור לך... תנסי אותי. אולי. איזה ערפל את רוצה להפיג?
|
|
שרון
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מקסים:)
ובמטוטא מכן/ם;
אני קראתי את הספר היום ועדיין שרויה בתוך ערפל של ספק. מישהו/י יוכל לסייע לי להפיג אותו בבקשה? תודה שרון |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אוהו, כמה שיש מצב :-)
|
|
קוראת הכל
(לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
אין מצב שהספר יותר חכם ממך...
כתיבה מעולה, כרגיל וביקורת מדויקת.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
שין שין, נראה לי שהתמלוגים על הרעיון הזה אמורים ללכת לג'ורג' קוסטנזה, אם לא עוד לפניו...
אילו רק יכולתי רק לכתוב את הסקירות בלי לקרוא את הספרים.. אוו. ולא, הביקורת, במקרה הזה, נופלת מהספר לפחות בכמה דרגות :-)
|
|
שין שין
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון, הביקורת יותר טובה מהספר.
יש לי הצעה למיזם, למכור סקירות לאנשים עסוקים ובכך לחסוך להם את הזמן היקר של קריאת הספרים. תוכל לצרף גם את אפרתי, ענ"נ ועוד כמה מוכשרים מכוחותינו.
נב איזה מזל עם הבחורה? ממש הצילה את גבריותך ברגע האחרון:) |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
כן, בזמני היו מפזרים כמה "לאשה" וזהו זה. מה עכשיו עקירות ושתלים
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון - תודה:-) דושקה - אאוץ'!
קבלי פרגון דנטלי וירטואלי דרגה 8 בסולם אמלגם... צריך להיות חוק נגד תוכניות כאלו בחדרי המתנה של רופאי שיניים, זו חוייה מפוקפקת גם ללא דצה.
|
|
dushka
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תאמינו או לא
אתמול בבוקר צפיתי בדצה עם אושיית הפייסבוק במרפאת השיניים של הילדים ואילו היום, במרפאת השיניים שלי, ראיתי שוב את דצה מודדת משקפי שמש עם קליפונים דו צדדיים ומאוחר יותר התבשרתי שעלי לעבור מספר דו ספרתי של עקירות וגם קצת השתלות. כך שהשילוב של דצה ומרפאות השיניים רק יוצא לדרך. כמה טוב שאני מוקפת בחברים וירטואלים מפרגנים שבכלל לא רואים עד כמה אני מאותגרת דנטלית. כוחו של האינגייג'מנט.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה, חלפה עם הרוח.
ועולם - אתה קופירייטר מבוזבז, ממש כמוני.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון אתה צודק, נשארו עוד כמה חתולים-על-פסנתרים וכלבים-רוקדים-ואלס...-)
דושקה, נראה שהיה לך בוקר קשה - תוכנית של דצה + טיפול אצל רופא שיניים זו פתיחה אכזרית של יום על פי כל קנה-מידה, אני מקווה שזה השתפר בהמשך. אושיית פייסבוק זה מקצוע חיוני, אין ספק. הטובים לפייס!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
זה מה שאני באופן אישי אוהב בסימניה
הדיונים האינטיליגנטיים שמתפתחים כאן לפעמים. אני לא יכול לצפות ליותר מחברים ווירטואליים כמוכם, עם חוש הומור נפלא כזה. ועולם, הרשת מלאה בשיט הזה. גמרת לצפות בכל החתולים שמנגנים על פסנתרים?
|
|
dushka
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
זה תלוי למי יש יותר חברים..
ומכיון שאלון בונה את האינגייג'מנט שלו בהתמדה (לפחות כאן) אז הוא יביס את הלסבית לשעבר לכאורה ואולי הטקסט שלה יוכרז כאביוסיב וחשבונה ישלל. (במקרה ראיתי במרפאת השיניים תכנית בוקר של דצה והיא ראיינה מישהו שמשלח ידו הוא אושיית פייסבוק, משם כל המינוח המקצועי) וממה שאני רואה הפייסבוק מלא במשפחות מאושרות הדומות זו לזו ולחילופין באקטיביסטים אנרכיסטים טבעונים תומכי לגאליזציה שהצביעו לארץ חדשה (או שזה רק אצלי?) שכולם, גם האחרונים, משתדלים לחשוף את הצדדים היפים או המעניינים שלהם ומשאירים את הסבא הדימנטי או הגיסה העויינת מחוץ לפריים של ליל הסדר.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
דושקה, זה נכון ולא נכון...
נכון שכל עוד נוכל אנחנו נבנה את הנרטיב שמוציא אותנו הכי טוב, אפילו באופן לא מודע. אבל, כמו שגם קורה כבר עם הפייסבוק, עם טכנולוגיה כזו זה כבר לא בידינו - חלק מה"היסטוריה" שלנו נמצא, פומבי וקשה-להכחשה, בחזקת הכלל. אם לחזור לדוגמא שהביא אלון וממנה התחיל הדיון, הרי שאותה עלמת חן תוכל להביא את הצד שלה בסיפור (מגובה בוידאו ובאודיו) ולהמחיש כיצד ההתגוששות עם אלון דחפה אותה לזרועות בנות מינה...-:) אגב, אלון, אם הסרט ברשותך, נשמח לצפות.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ו"עולם" - סוף סוף יש תוקף לכינוי שבחרת :-)
לגבי הגאדג'ט החביב שחשבת עליו, אני מניח שלא ירחק היום ויהיה כזה. אגב, יש סרט נפלא משנת 1999, בשם "ימים משונים" (strange days של הבמאית קתרין ביגלו), ובו מכשיר דומה מאוד, ושם בדיוק אתה רואה איך העולם יכול להשתבש מדבר כזה
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
דושקה - כל כך נכון מה שכתבת לגבי הצעת הגאדג'ט של עולם. בדיוק, מה שיישאר הן רק חוויות ההצלחה, או בכלל החוויות ה"גדולות"
בדיוק כפי שאנחנו עושים היום עם תמונות - למי יש זמן לנבור בכל כך הרבה זבל כדי להגיע לתמונה המיוחלת שבה הילד סוף סוף מחייך למצלמה (אגב, אני עצמי שומר לפחות שתיים או שלוש תמונות של כל אחד מילדיי בשעת בכי. זה גם יהיה כיף להראות זאת בחתונה שלהם).
|
|
dushka
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
כדי ליצור ציר זמן ולהחזיק בזהות
אנחנו משאירים די הרבה על רצפת חדר העריכה של המח. לפעמים נסיבות החיים כופות עלינו עימות וזאת חוויה שמכרסמת את יסודות המה שזה לא יהיה. מנסיון. ועולם- הגאדג'ט בהתהוות (פייסבוק?) וכל עוד תהיה לנו שליטה על העין החיצונית נמשיך לערוך- תוכל להראות לנכדים רק חוויות של הצלחה (סבא מצליח להתיר את הקרס במכה הראשונה) או לחילופין ליצור נרטיב של אנדרדוג ולהראות לו את כל הנסיונות הכושלים.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מרתקת.
אלון, דמיין לעצמך שכל אחד יסתובב עוד כמה שנים עם גאדג'ט קטן שיצלם ויקליט את כל מה שהוא רואה ושומע, והדברים ישמרו לנצח נצחים על שרת מחשב - תוכל לחפש, לקטלג וכולי. הטכנולוגיה כבר שם, ותוך כך וכך שנים (פסיק ממש) תהיה נגישה לכולם, אם החוק יאפשר. תוכל להראות לנכד (כמובן, אחרי פתרון כל הבעיות האתיות): "הנה, כאן סבא כשהיה צעיר - חי חי - מנסה להתיר את הקרס בחזיה - כן צ'וצ'יק, היו פעם דברים כאלו - של החברה הראשונה. סבא היה שובב לא קטן, חי חי". טכנולוגית זה (יהיה בקרוב) יחסית קל, האתגרים הקשים יהיו חברתיים: אתיים ומשפטיים. מה זה יעשה לחברה האנושית? האם אנחנו בנויים לחיים בהם ניתן להוכיח מה קרה "באמת" ואין אפשרות להסתיר את טעויות העבר בחיקה הסלחני של השכחה? יש כאלה שחושבים שזה יהיה עולם נורא. לא יודע, מה שבטוח, יהיה מעניין...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ואריה, אכן תמימות קדושה
שלא לומר, פושעת
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
יקיר, תודה. תיקנתי. ותודה.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
טוביה - אולי אתה צודק. אבל נועז כנראה שלא הייתי לא כאן ולא שם
ועם זאת, מה שכתבתי כאן אולי עונה להגדרות הבתולין, אך זו אנקדוטה מהמשך דרכיי שדרשה להיכתב כאן למרות היותה איזוטרית למדי ביחס למהפכות שקרו לפניה ואחריה
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
טוב, אני תוך כדי עבודה, אז אענה אחד אחד
ליז, כמה נכון. אבל מה לעשות שאני כזה, נמס בפני נוסטלגיה. אוהב את ההווה, ומודע לזה שברגע זה הוא כבר הופך לעבר
|
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
על מה שהיה פעם אפשר לומר את מה שנאמר פעם בהקשר אחר:
הו, תמימות קדושה.
|
|
יקירוביץ'
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון, יש לך טעות כתיב קטנה באמצע הביקורת.
"החברים מסיים את התיכון ועוברים לאוניברסיטאות שונות".
חוץ מזה, אהבתי מאוד מאוד. |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון, ספור נחמד, ואני חושב שכמעט כל נער מתבגר עבר אותו הצורה כזאת או אחרת.
אני חושב שבארץ בשנות השבעים- שמונים, עדיין היינו צנועים וזהירים יחסית לבני נוער של אירופה.
המפגש הראשון שלי עם הבנות האירופאיות היה הרבה יותר נועז מכל מפגש שהיה לי עם בנות ישראל הנאוות. ואני חושב שרב בני הגרעין שלי חוו פחות או יותר את אותה חוויה. באופן כללי, אין ספק שחווית הנעורים הראשונה במפגש עם בני המין השני , נשארת חקוקה במוחינו לעד! תודה על הביקורת החביבה. טוביה |
|
ליז מאילת:-)
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
את כנראה אחת מברי המזל חני :-)
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ליז
אני הייתי מחבקת את העבר וגם את ההווה..הם שניהם אני.
|
|
ליז מאילת:-)
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
כשהעבר שלך מתקשר ואומר אני מתגעגע, תנתק בשקט ולך לחבק את ההווה שלך :)
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
קורא כמעט הכול - הצרה האמיתית היא שאתה בכוחות עצמך לא יכול לשחזר מה היה שם
הזיכרון המהבהב שלך הוא זה שהתחיל את כל העסק, וקיבע אצלך את הנרטיב שבחרת. וכן, יש משהו מטריד בידיעה שחוויות הן לא בהכרח אותן חוויות שעוברות על מישהו אחר, באותה סיטואציה בדיוק. סוריקטה - תודה רבה. לי זה דווקא התחיל להפריע, כי אין ולו ביקורת אחת בזמן האחרון שכתבתי ואין בה את המילה "אני". זה מעמיד אותי במרכז, ויש בזה משהו.. לא יודע. זה טבעי לי לכתוב ככה ביקורת, ובכל זאת. סופרקליפר- שוב תודה. המחמאות שלך עולות לי קצת לראש :-). אני יודע שבחרתי במילים האלה, אבל גילוי נאות - הן לא בדיוק המילים שלי, אלא שכך הן תוארו, באותו סוג של סרקזם, ע"י המספר בספר (חוץ מה"נחמדיש"). אבל אני משער שגם אילו הייתי צריך לעשות זאת בעצמי, הייתי משתמש במילים דומות בהחלט, מכוח העובדה שאני חש באותה תחושת ביקורת כלפי חיי הממוצעים שלי. גם אל הרגעים הבנאליים שתיארת אני חש חיבה גדולה, אבל אינני רוצה להסתפק באלה בשום אופן. אני רוצה גם נשיקת לילה טוב וגם לזכות בפרס נובל או לגלות עולמות. למה לא? וחני - זה באמת מעניין לנסות ולחשוב איך אחרים ראו אותך אז או היום, וכפי שהזדמן לי איכשהו להבין, הפער בין מה שאני חשבתי על איך אני "מתקבל" לבין איך שהתקבלתי בפועל בעיני אחרים היה מטריד בהחלט.
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
כרגיל אתה מטיב לרתק
את המרותקים בביקורת שובה,דרך אגב אני הגעתי לפייס כי הייתי היחידה שלא נמצאה שם מהקבוצה שלי בקיבוץ,נחמד להתחבר "לקופסא השחורה" ולבדוק היכן אתה עומד היום ואיך זכרו אותך החברה בגיל 16 .
תודה. |
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אז זהו
שלהבדיל מהם, את הספרים שאתה אוהב אי אפשר שלא לרצות לקרא, ומיד, אחרי בקורת שלך.
ולגבי אותם חיים "ממוצעים" לכאורה, הם ממש לא חייבים להיות מוגדרים ומתוארים ע"י המילים שבחרת. שים לב לקונוטציה שלהם. זו לא בהכרח בררת המחדל לא מבחינת חיים ולא מבחינת בחירת המילים. בכנות, לו היתה לך האפשרות להמיר את אותם הרגעים הקטנטנים עם הילדים שלך, לדוגמא, הרגעים המונוטונים שחוזרים יום יום - ארוחת ערב, מקלחות, החיוך הממזרי, נשיקת הלילה טוב - בכל חיים אחרים של מגלי עולם וזוכי אולימפיאדות ופרסי נובל, לבחירתך, היית עושה זאת? |
|
סוריקטה
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אני, אגב, פגשתי אותו, את הבחור של גיל 19,
וגיליתי הרבה דברים חדשים על אז ועל עכשיו. אחר כך גם קראתי את הספר הזה ואני מניחה שיש לכך קשר לרושם העז שהותיר בי.
מאד נהניתי לקרוא את הביקורת. הדרך שבה אתה מביא את עצמך עם כל ספר מאד יפה בעיני. |
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
הרגשתי בדיוק כמוך, וגם אותי הוא שלח לחפש בעברי.
שמא דברים לא היו כפי שחשבתי.
יש לי חברה שכל הזמן מצטט בדיוק מטריד דברים שאמרתי לפני שנים. קודם כל אני אף פעם לא זוכר את הדברים, ומסתבר שעבורה הם אמיתות מוחלטות. מלחיץ. ביחוד כשאני יודע שלא כולם כמותה מצטטים. חבר (אח) ילדות סיפר לי לפני שבועיים על רגע מכונן וקשה במיוחד בחייו, שבצרוף מקרים מזעזע היה רגע מכונן בחיי (רק שהיה מהכיוון המאושר של הכינון....) היטבת לכתוב כרגיל. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
וסופרקליפר, תודה על המחמאה, אבל מה לי ולתקצירים?
נראית לי עבודה משמימה במיוחד, פקידותית, אפילו. וכמו חזאים, תמיד מאשימים אותך בעשיית עוול לעלילה.
לגבי ה"נחמדיש נחמדיש" - לא הבנתי על מה או מי יש כאן להתנשא? על חיים ממוצעים? החיים שלי עצמי ממוצעים ובינוניים להחריד, כך שאם יש כאן משהו, זו אולי ביקורת על סוג כזה של חיים, של וויתור, של חוסר יומרה, של עצלות, של הסתפקות במה שיש, כיבוי שאיפות או חלומות גדולים, קטנות אמונה וכיוצא באלה. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
מתוקה, תעזבי את הפייסבוק. אל תעשי את זה לעצמך
זה גומר את כל הזמן שעוד נשאר, ועל שטויות. בשביל לחפש חברי ילדות מספיק גוגל, ולכל היותר חברה עם יוזר משלה בפייסבוק.
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
נשמע מרתק
חשבת פעם לחפש את פרנסתך בכתיבת תקצירים לאחורי ספרים? אם יש באתר פה מגלי כשרונות לתחום, אותך יש לסמן עם מרקר ושני קווים מתחת.
ובהקשר אחר, יש אין-סוף גם בין האפס לאחד, לא צריך ללכת רחוק והדרך בה אתה מתאר את האמצע(גם אם אתה נאמן לדינמיקה של הספר)-"נחמדיש נחמדיש וגו'" יש בה מן ההתנשאות שבאה לידי ביטוי לא רק אצליך בביקורת, מוצאים אותה סמויה וגלויה לא מעט בחברה שלנו היום. |
|
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אח, אלון - הזכרת לי נשכחות...
גם לבנות יש זכרונות מגישושי הידיים הראשונים בחייהן... לי יש זכרונות נעימים במיוחד על אהבה ראשונה - זכה וטהורה... איך פעם הכל היה פשוט ותמים... לצערי אינני חברה בפייסבוק (כן, אני מתחבאת פה עכשיו מתחת לשולחן) והסיבה האולי יחידה שאני שוקלת להצטרף לפייסבוק היא חיפוש חברי וחברות הילדות שלי - יחד חלקנו ילדות ובעיקר נעורים פשוט קסומים. בכל מקרה, תודה על ביקורת מרגשת ומקסימה!
|
38 הקוראים שאהבו את הביקורת