ביקורת ספרותית על האישה ה-19 מאת דיוויד אברשוף
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 7 באפריל, 2012
ע"י עדי


"אתה יודע מה מכעיס אותי יותר מכל? שמישהו מעולל להם את כל זה בשם אלוקים, זה החלק העצוב ביותר, הילדים האלה יוצאים משם אחרי שהכל נגזל מהם.
הילדות שלהם, המשפחות שלהם, אבל הגרוע מכל הוא שאלוקים נגזל מהם, ורובם לא ישובו למצוא אותו לעולם"
(האישה ה-19 עמ' 436)

זה בדיוק מה שהכעיס ומכעיס גם אותי.

פוליגמיה היא נושא שיצא לי לאחרונה לשמוע אותו די הרבה, במקרה לחלוטין, צפיתי בדוקומנטרי המתאר התיישבות מורמונית במדבריות יוטה, באותו הזמן בדיוק צפיתי בכמה פרקים מסדרה של HBO שעוסקת במשפחה פוליגמית שהתנתקה מהקהילה המורמונית, ואז בא הספר הזה.

באביב 1820 נער צעיר, ג'וזף סמית שמו, התלבט רבות מהי הכנסייה האמיתית, לאיזה זרם עליו להשתייך, הוא נקרע בין הכנסיות השונות ברחבי ארצות הברית, הוא כל-כך רצה תשובה עד שישו בעצמו התגלה אליו, ציווה עליו לנטוש את כנסיות השקר ולדבוק באמת האמיתית, וכך הפך הנער ג'וזף לנביא ועדת מאמיניו ל"קדושי אחרית הימים".
זו בעצם הייתה ההתחלה.

לאחריה הגיעו מאמינים רבים, משולהבים מדבריו הנעימים ומפניו המלאכיות, והקהילה "הקדושה" גדלה,
יום אחד, לג'וזף התגלתה נבואה, עליו להנחיל לקהילתו "נישואים שמימים", זהו רצון האל, ועד כמה שקשה להאמין, קהילה שלמה, אנשים ונשים, נורמליים לחלוטין, מקבלים את הבשורה המרה.

הספר בנוי מעדויות שונות של אישה שהייתה נשואה לראש הקהילה ונמלטה, בו בזמן שזור סיפור על בן "אבוד" שמנסה להציל את אמו.

השאלה "למה" מהדהדת לאורך הספר כולו,
והתשובה היא פשוטה, אנשים מוכנים להאמין בכל דבר, העיקר להאמין במשהו.
הקהילה ביוטה מתואר בדיוק רב, החל במלבושם של בני העיר, לצורת החיים במשפחות המונות ארבעים-חמישים ילדים ואף יותר, את התורנויות של הבעל בכל לילה אל נשותיו וכמות הדקות אותן הוא מקדיש לשמוע על חיי היומיום או מתבשר על לידתו הקרבה של ילד נוסף, על חיים שלמים של נשים הסובבים סביב דבר אחר, מספרן בשושלת המשפחה.
מזוויע ממש לחשוב על גברים שטופי זימה, המצרפים למשפחות "המאושרות" ילדות ממש להיות "מספר 27", מחליא לקרוא על נשים המקריבות חיים שלמים למען מטרה נשגבת וזוכות לראות שמוצאים להן תחליף צעיר ונוצץ, תחליף ששמו "אחיות רעיות", ייתכן שאחת מהן היא אפילו הבת של אחת מהן.
חברה בה בחורים צעירים נזרקים כ"ילדים אבודים" כדי שזקני הקהילה יוכלו להמשיך ולשאת עוד ועוד נשים צעירות בלי תחרות.

בטוחני שלג'וזף ולבאים אחריו ודאי לא היה קשר ישיר לשמים, אלא תאווה, תאוות הגוף והכוח,
והכל בשם הדת.
לצערי, זהו דבר שבשגרה, אכזריות שמצדיקים אותה עם רוחניות, עם קדושה, זה חוזר על עצמו לאורך ההיסטוריה כולה,
בסופו של דבר,"הגרוע מכל הוא שאלוקים נגזל מהם, ורובם לא ישובו למצוא אותו לעולם"

16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
עדי (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
אתה יודע מה אני הכי אוהבת בבני אדם? את התחושה שעל סמך מסמך או שניים הם יכולים להבין מאיפה אני באה, אם מה אני מסכימה, במה אני תומכת וממה אני סולדת, זה ממש מדהים בעיני.
אני חושבת שיש מקום לכל דבר בעולם, ולכן ציינתי שזה לא המעשה הנתעב היחיד הנעשה בשם הדת, לא "דת אחרת" אלא דת.
Bookworm (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
תודה עדי, חשבתי כך מה שמביא אותי לתהיה איך זה שאת כל כך כועסת על מעשים נוראיים הנעשים בשם דת אחת או כפי שאת מנסחת בצורה כל כך טובה "אכזריות שמצדיקים אותה עם רוחניות, עם קדושה, זה חוזר על עצמו לאורך ההיסטוריה כולה..." אבל לא בוחנת דרך אותה פריזמה אפליה נשית מובנית עד כדי התאכזרות בדתך שלך (יש דרכים רבות להתאכזר לנשים, לא חייבים פוליגמיה). את לא חושבת שיש לכך מקום?
עדי (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
*כמו
עדי (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
תודה חלבי, בהחלט הנושא מעניין ולא שגרתי, Bookworm המילה לא נכתבה כך במקור, מפאת אמונה, כמה שהגדרת.
Bookworm (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
עדי, שאלה לי את מביאה שני ציטוטים מהספר עם המילה אלוקים. האם כך במקור או שמפאת אמונה?
חלבי (לפני 13 שנים ו-4 חודשים)
בקורת יפה התרשמתי לטובה זו בקורת יפה ומעניינת גם הנושא מעניין





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ