ביקורת ספרותית על מכרה הקרח מאת אהרן אפלפלד
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 28 בספטמבר, 2025
ע"י רויטל ק.


למה לא קראתי אהרן אפלפלד עד היום?
אין סיבה טובה.
יש שתי סיבות לא באמת טובות אבל הן כנראה הסיבות האמיתיות:
הראשונה היא שתמיד כשאמרתי שאני אוהבת את אהרן מגד אנשים היו מהנהנים ואומרים, אה, כן, זה של השואה, נכון...? וזה עצבן אותי וקצת הרחיק אותי מלקרוא את "זה של השואה", כלומר אהרן אפלפלד.
השניה היא שקראתי עליו שהוא לא ממש כותב על השואה. שהוא כותב מסביב. שהוא כותב על הלפני, על האחרי, שהוא משאיר את הדבר עצמו עמום.
תראו, אני דור שלישי. אנחנו הדור שלפי המחקרים העז ורצה לשאול ולדעת.
הדור השני גדל על שתיקה או על עודף סיפורים. כך או כך הוא לרוב נמנע מלשאול, מלהכאיב, להורה, לעצמו.
הדור השלישי גדל קרוב-רחוק.
לא כמו הדור השני, עם הורים ניצולים.
סבא או סבתא ניצולים היו מספיק קרובים כדי שנרצה לדעת ולא מספיק קרובים כדי שנפחד לשאול או כדי שנמאס בסיפורים.
אולי בגלל זה פחות רציתי לקרוא סופר שכותב מסביב.
מסביב היה לנו כבר מספיק, תודה רבה.
רציתי לקרוא תכלס. רציתי לדעת. לחשוף. לגלות.
כאילו המידע יעזור לי איכשהו, יכין אותי, יגן עלי.

***

אז זה האפלפלד הראשון שלי, ושלא במפתיע - בחרתי דווקא אחד שמספר ישירות על השואה.
והוא מצליח להיות בו זמנית גם מאוד ישיר וגם, איכשהו, עדיין עקיף.
אני לא יודעת להסביר את זה, הוא מספר ומתאר דברים קשים. כאב, סבל, התעללות, מוות.
אבל הוא נשאר טיפה מרוחק, כמו מבט מבעד לשכבה של קרח, שקוף-לא-שקוף.
כזה שמביא אותך להזדהות ולכאב, אבל לא לבכי.
הוא גם מסתיים ככה, בלי סוף "אמיתי". בלי סיום נחרץ, בלי גילוי מה קרה להוא, ולהיא...
כאילו לא צריך לכתוב את מה שהלב כבר יודע.
כאילו גם כשכותבים על הזוועה, צריך לעצור איפשהו, להשאיר משהו כמוס. נסתר. אזור שאליו אין כניסה לזרים.
זה האפלפלד הראשון שלי, אבל אני מניחה שלא האחרון.

***

ולא יכולתי שלא להתעכב על כל הדמויות שיודעות היטב למה זה מגיע להם, בעצם. להם כלומר ליהודים באשר הם.
איך היהודים אשמים במצבם, הביאו אותו על עצמם.
זה בגלל היהדות, זה בגלל רדיפת הבצע, זה בגלל הדת, זה בגלל הרפיסות, גורלנו בעצם בידינו, אם רק נכריז שאנחנו מוכנים להשתנות, שלא נהיה כאלה יותר, אם רק נתנער מספיק חזק...
ויש כאלה שעדיין מנסים.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני שבועיים)
קרן, התחושה שלי היא שהריחוק הוא יותר תוצאה של בחירה מודעת. אולי דרך להבהיר לקורא שאין לו יכולת אמיתית להבין את הסיטואציה אם הוא לא היה שם.
מורי (לפני שבועיים)
קרן, אפלפלד כתב נהדר. אחרי שלושים וחמישה ספרים אני יודע.
קרן (לפני שבועיים)
קראתי ספר אחד של אהרן אפלפלד ולא אקרא ספר נוסף שלו. אני חושבת שהתחושה המרוחקת שאת מדבר עליה היא בפשטות כתיבה לא איכותית
רויטל ק. (לפני שבועיים)
תודה עמיחי
הקטע הזה בספר ממש תפס אותי...
עמיחי (לפני שלושה שבועות)
פיסקת הסיום חזקה.
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
תודה סקאוט
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
תודה בנצי גורן
סקאוט (לפני שלושה שבועות)
יופי
בנצי גורן (לפני שלושה שבועות)
תודה רויטל, כתבת נפלא.
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
רץ, מדובר בדמויות בספר שאפלפלד מתאר בצורה מגחיכה מעט. האחד מתחבא במרתף, מנותק מהזוועות הקורות מעל פני האדמה ומשוכנע שכל מה שצריך כדי לתקן את המצב הוא הודעה רשמית של היהודים שהם מתנערים מהיהדות ונכונים לתקן את עצמם, או אז הגרמנים ישנו את התנהגותם ויקבלו את היהודים אל חיקם.
האחר הוא איש צבא שמשוכנע שהגרמנים בעצם מנסים לחשל את היהודים ולהפוך אותם לחיילים ראויים ואם היהודים רק יקבלו עליהם את הפקודות וההתעללויות באומץ וללא תלונה - הם יקודמו בדרגה ויהפכו לחלק מהצבא הגרמני.
יש דמות שברגעים האפלים ביותר חשוב לה לנאום דווקא על כשלונה של האמנות היהודית.
מה המשמעות?
המשמעות היא שאנשים מחפשים משמעות באנטישמיות, מחפשים לה הצדקות, מחפשים למצוא הגיון במה שככל הנראה אין בו כל הגיון כזה.
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
תודה מיקה, כמו אפרתי - חושבת שזאת ממש לא הסיבה היחידה
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
אפרתי, בני הדור השלישי, בהכללה כמובן, הביעו יותר עניין ורצון לשאול ולדעת. כמובן שהרצון הזה לא בהכרח נותב לקריאת ספרים:)
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
תודה יעל
רויטל ק. (לפני שלושה שבועות)
תודה מורי, אז אצלי זה ספר ראשון... לכן הכרתי אותו רק בהקשר של שואה
רץ (לפני שלושה שבועות)
יופי של ביקורת, אך איך היהודים אשמים במצבם, הביאו אותו על עצמם? שאלה רלוונטית יותר מתמיד, איך הישראלים אשמים במצבם כעת? סיימת ברמז מעורפל, אך מה המשמעות של: " אם רק נכריז שאנחנו מוכנים להשתנות, שלא נהיה כאלה יותר, אם רק נתנער מספיק חזק..."?
מיקה (לפני ארבעה שבועות)
לאפרתי, בדיוק הרגע שיחררתי כאן (בדף הביקורות ולא כאן, כאן) "ביקורת" ובה גם הערה שמסבירה לדעתי מדוע אנשים לא כ"כ קוראים ספרים.
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
רויטל, את דור שלישי קצת יוצאת דופן, כי את כאובה כמו דור שני וזה לא שכיח. את חושבת שבני הדור השלישי דומים לך? ובכן, טעות. הטראומה הולכת ומתפוגגת והופכת לזיכרון מטושטש ושייך פחות. לצערי הרב, אני רואה את זה בכל מקום ובכל מגזר. כמה סופרים משמרים את זיכרון השואה? וכמה שנים עוד יקראו אותו? ובכלל, כמה קוראי ספרים נשארו בעולמנו? כשאנחנו נמצאים בסימניה נדמה לנו שכולם קוראים, אבל במציאות, בעולם קליפי וטכנולוגי הספרים מנוצחים כבר מזמן.
yaelhar (לפני ארבעה שבועות)
לא קראתי שום ספר של אפלפלד.
ואם לשפוט לפי שני ספרים שלו, שהשאתי על הספסל ולא לקחתי, כנראה גם לא אקרא בקרוב, למרות שהביקורת שלך מפתה.
מורי (לפני ארבעה שבועות)
קראתי מעל שלושים מספריו ורק כשליש בערך היו שואה. הוא עוסק באירופה, ביהודיה, וכך נדמה כאילו עיסוקו בשואה דווקא. לפעמים ניתן לחשוב, שיהודים ושואה חד הם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ